Paarden en ligfietsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:08

Tja als ik moet kiezen voor 80 km weg of fietspad, en geloof me de berm is vaak geen optie zo smal/slecht, dan liever het fietspad. :=
Nope het raket ding was absoluut niet eng, paard in kwestie was echt wel een hittepit, maarrrr... Ze moest altijd even nadenken had ik het idee. Maarja als het enge ding in kwestie hard voorbijzoeft dan was het al gedaan voor ze kon gaan lopen etteren. :+

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:17

Arabesk schreef:
Die rammelen meer ofzo en zijn voor paarden niet herkenbaar als fiets, ze zijn al snel overtuigd dat het een paard-etende-gele-raket is die ze komt halen.

Ik zie op jullie forum geklaag over het feit dat wij met onze paarden ook op fietspaden rijden. Dat is niet altijd onze eigen keuze, want eigenlijk moeten we inderdaad gewoon op de rijbaan, maar ja daar word je dan weer van je sokken gereden door achterlijke automobilisten. :oo

Ik zou zeggen reageer ook eens op ons ligfietsforum :j hoe meer begrip hoe beter zou ik zeggen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:20

Moet ff kijken hoe ik me daar aanmeld :+. Ik heb zelf ook ligfiets gereden, een flevotrike met drie wielen en zo'n bakkie achterop. 8-)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:29

Ik rij zowieso niet in bermen, molshopen, ineens wegzakken omdat berm zacht is, maar bierflesjes en afval is de hoofdreden. Als het niet gemaait is, vind ik het helemaal doodeng. Ik ben zo al eens over de kop gegaan met paard en al door een 'onzichtbare' kuil.
Dus fietspad, weg is geen optie.
Een landweggetje wel maar als er een fietspad is ga ik op fietspad.
Dat geeft altijd een stukje speling. Stel ik rij op de rijbaan en paard schrikt doet stap opzij en je zit zo bovenop een tegenligger.
En je zou eens op een paard moeten zitten om erachter te komen hoe sommige mensen met ruiters omgaan. Gewoon achter je paard plakken, afsnijden, vol gas in bocht even snel inhalen. Echt te bizar.

Tot nu toe alleen maar beleefde ligfietsers tegengekomen. Gelukkig.
Er is hier wel iemand met een banaan, die heb ik twee keer gezien (zonder paard) en hoop diegene eigenlijk niet tegen te komen. Die was al a sociaal terwijl ik niet op een paard zat.
En wielrenners..... breek me de bek niet open.

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:38

Blij om te horen dat er beleefde ligfietsers zijn :):)

Vandaag kilometers over een fietspad gereden langs een zandweg. De uitwerpselen op het FIETSPAD met al die tientallen vliegen erop waren niet van een hondje. :))

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:36

Ligfietser: erg sympathiek van je dat je dit topic geopend hebt. +:)+

Ik heb hier al veel reacties gelezen waar ik het mee eens kan zijn:

Ja, een paard dat op de openbare weg gereden wordt hoort verkeersmak te zijn. Het probleem is dat je je paard daarvoor eerst verkeersmak moet krijgen en vroeg of laat moet je de openbare weg op om dat te oefenen.

Ja, een paard is een dier dat in situaties die het niet vertrouwt de neiging heeft om te vluchten. Het is dus de taak van de ruiter om het dier met veelvoorkomende situaties vertrouwd te maken en in onbekende situaties het dier vertrouwen te geven. Daar het onmogelijk is om elke situatie die je op de openbare weg kan tegenkomen rustig thuis te trainen, moet je thuis trainen dat het dier bij een schrikreactie op de ruiter vertrouwt en onder controle blijft.
Daar een paard echter een dier is en geen maschine, kan het dus altijd gebeuren dat een paard toch in paniek slaat en aan de kletter gaat.
Het spreekt volgens mij voor zich dat een onervaren paard of een onervaren ruiter sneller problemen zal geven dan een ervaren combinatie.

Nee, ik ben te paard nog nooit een ligfiets tegengekomen en weet dus niet hoe mijn ervaren en zeer verkeersmakke pony zou reageren. Ik kan me echter voorstellen dat met name die velomobielen voor hevige schrikreacties bij paarden kunnen zorgen om genoemde redenen: laag bij de grond, stil en snel als een roofdier. Ik kan dus alleen maar beamen dat het een goed idee is om je kenbaar te maken bij paard en ruiter; graag door te groeten. Zeker als je het dier langs achter nadert heeft de ruiter het vaak niet gezien en kan dus niet op de racties van zijn rijdier anticiperen.
Aan de mogelijheid om mijn paard op vertrouwd terrein met zo'n ligfiets te kunnen laten kennismaken zou ik persoonlijk niet voorbijgaan. Prachtig initiatief!

Nee, paarden mogen niet op het fietspad. Helaas zijn vele natuurgebieden en ruiterpaden slechts te bereiken door met het paard langs een 80 km baan te gaan en / of door fietstunnels te rijden. Mijn paard is een zeer rustig en verkeersmak dier, maar mijn ervaring is dat het vaak levensgevaarlijk is om met het dier op de rijbaan te blijven. Het snelheidsverschil met de auto's is enorm! Automobilisten ergeren zich en reageren met gevaarlijke en krappe inhaalmanoevers, scheldpartijen, toeteren,... Ik heb al autospiegels tegen mijn stijgbeugels gehad! Daar de meeste ruiters niet levensmoe zijn maar gewoon op weg naar rustiger oorden om daar van de natuur te gaan genieten, kiezen velen voor het fietspad als alternatief (en ja, ik ook). Daar ruiters op het fietspad te gast zijn, zou het hen sieren indien ze ten allen tijde voorrang aan fietsers zouden geven, indien mogelijk in de berm (of eventueel even op de rijbaan) zouden uitwijken als er fietsers aankomen en paardenuitwerpselen op het fietspad laten liggen is al helemaal not done! >;) Helaas zijn ook onder het ruitervolk veel zwarte schapen te vinden.

Tot slot wil ik me nog even bij Odi aansluiten. Het siert elke weggebruiker zich aan de actuele verkeerssituatie aan te passen en rekening te houden met zwakke en / of "alternatieve" weggebruikers. Dat geldt ook voor ruiters en fietsers. Vandaar nogmaals mijn complimenten voor ligfietser die dit topic geopend heeft en over de muur komt kijken! 8-)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:50

Wat goed dat de paardenmensen en ligfietsmensen dit samen kunnen bespreken. ToP!

Hier goed verkeersmakke paarden. Gewone ligfietsen is geen probleem en de zgn Bananen voor de helft niet en voor de andere helft wel. Mijn merrie schrikt zoch het leplazerus als er een gele of knalgorene op haar af komt. En zo raar vind ik het niet moet ik eerlijk zeggen.
Zoals eerder benoemd is het voor een paard niets anders dan een roofdier. (komt stil aansluipen en laag bij de grond). Bij veel ander dingen die je onderweg tegenkomt vind ik de banaan toch wel het meest "lijkende roofdier". Uiteindelijk kalmeerd ze wel en gelukkig stoppen de fietsers vaak als ze zien dat die van mi rondjes van 180 graden draait. Vaak vraag ik dan even of ze nog even willen stilstaan, zodat ik paardlief er even naar kan laten kijken en ruiken. Hierdoor zijn haar reacties al minder heftig. Ik moet wel zeggen dat dit op keline fietspaden in de bossen is. Langs een drukke weg zou ik het niet zo doen. (daar is me zelfs eentje een keer achterop de hakken van mijn paard gereden omdat hij vond dat ik daar niet hoorde te lopen (kon niet anders).........Toen ben ik wel even uit mijn plaat gegaan.
Dus om te zeggen dat je paard eerst verkeersmak moet zijn...........dat zijn ze maar er zijn ALTIJD situatie's waarin ze iets spannend mogen vinden van mij. Hierdoor is het ook controleerbaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:54

ligfietser schreef:

Vandaag kilometers over een fietspad gereden langs een zandweg. De uitwerpselen op het FIETSPAD met al die tientallen vliegen erop waren niet van een hondje. :))

Ik stap altijd af om de poep met mijn voeten in de berm te schuiven. Ik reed dagelijks op mijn flevotrikeje naar mijn werk en niets is zo hinderlijk of gevaarlijk als paardendrollen met name in de winter, die dingen bevriezen dan en dan is het net alsof je over een stapel kiezels rijdt!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:57

Ik kom de ligfietsers helemaal niet op de openbare weg tegen, maar juist als ik braaf op het ruiterpad in het bos rijd (zie vorige pagina)! De ligfietser die daar mijn paard van achteren besloop waardoor ze aan de kletter ging, had best even zijn excuses aan mogen bieden nadat ik mijn teugels weer op lengte en paard onder controle had!

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 22:06

Sammyoo schreef:
Ik kom de ligfietsers helemaal niet op de openbare weg tegen, maar juist als ik braaf op het ruiterpad in het bos rijd (zie vorige pagina)! De ligfietser die daar mijn paard van achteren besloop waardoor ze aan de kletter ging, had best even zijn excuses aan mogen bieden nadat ik mijn teugels weer op lengte en paard onder controle had!

Ligfietsers op een ruiterpad ? Ligfietsers kunnen op een smal, mul pad met hobbels en kuilen echt niet fietsen. Je weet zeker dat het een ligfietsers was ?

Zo ja dan is het niet prettig. Maar laten we proberen respect voor elkaar te hebben als weggebruiker.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:00

ligfietser schreef:

Als de drollen van mijn paard echt 'aso' liggen dan schuif ik ze ook opzij (in een wijk, gevaarlijk in een bocht, enz.) - maar niet als ik denk dat dat niet zo is.

Een paard gaat ook poepen als ie stress heeft dus weer een reden om respect voor elkaar te hebben. :))

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:34

ligfietser schreef:
Sammyoo schreef:

Ligfietsers op een ruiterpad ? Ligfietsers kunnen op een smal, mul pad met hobbels en kuilen echt niet fietsen. Je weet zeker dat het een ligfietsers was ?

Zo ja dan is het niet prettig. Maar laten we proberen respect voor elkaar te hebben als weggebruiker.

De ligfietser was niet op het ruiterpad! Het fietspad liep naast het ruiterpad, maar voor het paard blijft het een potentieel roofdier wat hem van achteren snel benaderd! M'n andere confrontatie met ditmaal een groep ligfietsers in het bos was op een kruispunt van ruiterpad en fietspad. Inderdaad een beetje respect en over en weer rekening met elkaar houden scheelt een hoop!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:01

@Sammyoo: Zoals jij de situatie beschrijft, had de ligfietser m.i. niet kunnen voorzien dat er een probleem zou zijn, tenzij de beste man vertrouwd was met het gedrag van paarden. Maar als hij dan gezien had dat er een probleem was, waarvan hij ongewild de oorzaak is geweest, was het natuurlijk wel zo vriendelijk geweest om even te stoppen en na te vragen of alles in orde is. Maar was hij misschien zo snel voorbijgeflitst dat hij het niet heeft zien gebeuren? Tegen dat jij je dier weer gekalmeerd hebt is hij eventueel al lang voorbij.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:50

Leuk topic, leuk om zo eens de ideen over paarden van andere weggebruikers te lezen!
Ik ga er ook vanuit dat andere weggebruikers de reactie van mijn paard niet in kunnen schatten of begrijpen dat ze eng kunnen zijn voor paarden, daar kon de ligfietser dus niet veel aan doen Sammyoo.

Ik ben bezig mijn paard verkeersmak te maken (aan de hand vooralsnog), en je moet toch ergens beginnen.. Zo'n banaan had ik zelf nog nooit gezien, ik kan me voorstellen dat de meest verkeersmakke paarden behoorlijk schrikken als ze er een voor het eerst zien. Mijn haf was absoluut bomproof, liep haar hele leven al in het verkeer en ook in de binnenstad, tussen vrachtwagens, etc. en had totaal geen problemen met de ligfiets (gewone ligfiets) van mijn stalgenoot, maar schrok toch behoorlijk toen ze voor het eerst "ingehaald" werd door een kano (zelfde idee). Zoiets is thuis niet echt te oefenen helaas, tenzij iemand met een ligfiets langs wil komen inderdaad :) Je kunt je paard wel trainen in de manier van reageren bij angst, er vandoor gaan zou niet nodig hoeven zijn.

Niels_Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:54

Zoals uit mijn naam blijkt, rijd ik o.a. in het engste van alles, een Quest. Ik rijd echter ook op een "gewone" ligfiets, en bij een van de eerste tochten, ongeveer 10 jaar geleden, zag ik een pony verderop een 2 baansweg weg over galopperen. Leuk gezicht, maar het leek me ook erg gevaarlijk. Sindsdien weet ik, dat paarden schrikachtig kunnen reageren op ligfietsen.

Wat ik belangrijk vind, is te weten wat ik moet doen en te weten wat berijders doen. Communicatie en laten zien dat je menselijk bent, lijkt me belangrijk, maar ook het hoofd van het paard naar de fiets toedraaien is nieuw en zeer inzichtelijk. Het makkelijks lijkt me, als er een soort standaard is, hoe je zichtbaar kan maken, dat je paard schrikachtig reageert, en dat wij weten hoe je veilig voorbij ruiters komt. Ligfietsen is nog een relatief kleine wereld, en als er een standaard bekend is, kunnen we zorgen dat de meeste (nieuwe) fietsers dit weten. De ruiter wereld ken ik slechter, maar mij lijkt een standaard wel in te voeren, zeker bij wat minder verkeersmakke paarden.

Omdat een velomobiel het engste is, beperk ik me tot dit type. Een aantal zaken vooraf:

Velomobielen rijden hard, en paarden op het fietspad zijn fietsers niet gewend. Wel gewend zijn ze aan inhalen; dat heeft vast met de snelheid te maken.
In de velomobiel zit meestal een bel en een claxon.

Paarden zijn groot, maar bewegen relatief traag. Hun hoeven zijn echter sterk en gevaarlijk. Officieel mogen ruiters niet op het fietspad, maar je komt ze regelmatig tegen. Voor paarden zijn ligfietsen soms onbekend en ze kunnen er schrikachtig op reageren. Ligfietsen en velomobielen lijken door hun vorm het meeste op een sluipend roofdier. De ruiter is bestuurder, en kan het paard iedere kant op krijgen die het wil.

Als ze elkaar tegenkomen:
Communicatie en menselijkheid is voor het paard belangrijk. O.a. hiervoor wordt het hoofd van het dier richting de fiets gedraaid.
Het laten zien wat er langskomt, is ook een soort van leren voor een paard.
Als er ruimte is, kan een schrikachtig dier in de berm gestuurd worden. Dit kost wel tijd.
Bij inhalen, houdt ruim afstand. Rijd niet vlak achter het paard en haal er niet vlaklangs in.
Een trappende beweging is gevaarlijk en een teken van angst.
Als je van achteren komt, geef een signaal, zodat de ruiter weet, dat er wat aankomt en kan reageren.
Laat zien dat je een mens bent. Zeg wat of zwaai. (bij dit laatste heb ik nog wel m'n twijfels. Vorige week kwam ik een ruiter tegen, waarbij het paard juist van het zwaaien schrok.)

Nog uit te zoeken:
Ik claxonneer het liefste. Het voordeel is, dat je dan het meest als een brommer klinkt, waar mensen om onduidelijke redenen meer rekening mee houden. Bij bellen hebben fietsers de neiging om om te kijken en naar links te sturen. Dit geeft soms gevaarlijke situaties. Maar bellen kan bij paarden. Dit geluid komt echter minder ver en in een velomobiel rijd ik snel.
Hoe in te halen?
Wat doet de ruiter (en het paard) en wat betekent dit?

Voordat dit een epistel wordt, lijkt het mij handig om een punt te zetten en reacties af te wachten.

Punt.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:28

Goede omschrijving Niels.

Wel wil ik toevoegen dat ik er persoonlijk niet bij zou zetten dat paarden niet officieel op het fietspad mogen. Dit word namelijk vaak genoeg naar de ruiter geslingerd door andere weggebruikers terwijl de ruiter er ook niets aan kan doen dat de overheid niet snapt dat het fietspad een stuk minder gevaarlijk is dan een 80 km weg.

Daarom is op het fietspad rijden gedoogd want je zal er echt geen boete voor krijgen.

Bellen is een goede optie of van een al redelijke afstand kort de toeter laten horen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:55

soesita schreef:
@Sammyoo: Zoals jij de situatie beschrijft, had de ligfietser m.i. niet kunnen voorzien dat er een probleem zou zijn, tenzij de beste man vertrouwd was met het gedrag van paarden. Maar als hij dan gezien had dat er een probleem was, waarvan hij ongewild de oorzaak is geweest, was het natuurlijk wel zo vriendelijk geweest om even te stoppen en na te vragen of alles in orde is. Maar was hij misschien zo snel voorbijgeflitst dat hij het niet heeft zien gebeuren? Tegen dat jij je dier weer gekalmeerd hebt is hij eventueel al lang voorbij.

Nou, mijn Haflinger gaat in een korte sprint echt wel sneller dan een ligfietser :D Kan toch haast niet missen als twee paarden schuin voor je er vandoor gaan? Maar misschien heb je wel gelijk en zag hij ons niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:14

Niels_Quest schreef:
Wat ik belangrijk vind, is te weten wat ik moet doen en te weten wat berijders doen.
Punt.

Te gek dat je de moeite neemt om paarden en ruiters te proberen te begrijpen! Niets dan lof van mijn kant.

Wat je moet doen:
Aanroepen, bellen of toeteren.

Zie je dat het paard heen en weer gaat, dan hou je in. Dan loop je kans dat het paard opzij springt.
Je zegt zelf al dat je er ruim omheen moet gaan. Top!

Ik denk dat het belangrijkste is dat je je aankondigd dat je eraan komt, juist omdat je fiets zo geruisloos is.

Niels_Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:20

Ik zat nog te denken:
Als ruiters zich niet omdraaien, kunnen ze dan wijzen waar ze verwachten gepasseerd te worden? Dit geeft gelijk het signaal dat je wel gehoord bent. Niet wijzen betekent volgens mij, dat je 2 handen aan de teugels nodig hebt en dus dat je paard redelijk onhandelbaar is/kan zijn. Dit zien kost tijd, mag ik dan wel verwachten dat het paard de berm ingestuurd wordt? Dit maakt gelijk duidelijk waar verwacht wordt, dat ik passeer.
En niet kijken vind ik wel verwarrend. Zeker bij een velomobiel met een bel kan het paard toch schrikken.

Niels, hoeven zijn van dichtbij best enge dingen, Quest

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 08:45

Wat leer je met het ruiterbewijs dan, als er verkeer aankomt ?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:34

Whahaha, nou ik heb 5 jaar terug nooit een velomobiel met mijn ruiterbewijs meegekregen. Nee ik denk niet dat je die kennis bij het ruiterbewijs kan halen (weet niet hoe het tegenwoordig zit).

Gewoon mijn verstand is: Van een redelijke afstand bellen. Gelijk de vraag van Niels beantwoord. Als je belt van een paar meter weg is het niet eng. Een paard kan niet direct achter zich kijken, maar grote kans als je een paar meter er achter zit een beetje aan de zijkant dat het paard jou redelijk kan zien. Op het moment dat iemand belt vlak achter het paard kan het paard dus niet zien waar het geluid vandaan komt en kan het schrikken.

Bij toeteren hetzelfde, alleen met een toeter een korte haal. Dan is het schrik (dus meer opkijken) en klaar. Bij een lange haal heb je grotere kans dat het paard echt aan de kletter gaat.

Wat ikzelf als 10 jaar ervaring heb opgedaan met buitenrijden is het paard idd met de hoofd sturen naar dat wat ze eng vind. Dan kan het dier kijken en klaar. Overigens vind ik het frappant dat paarden waar de velomobiel van achter nadert aan de kletter zouden moeten gaan als deze alleen voorbij zoeft. Het is namelijk al voorbij en het paard zal bijna nooit naar het gevaar toerennen.

Bij velomobielen van voren snap ik wel dat een paard kan schrikken. Maar dan is het aan de ruiter om stil te staan en niet de velomobiel. Het is fijn als deze snelheid mindert om de passering veiliger te laten verlopen, maar ten alle tijden is de ruiter verplicht het dier zodanig onder controle te houden.

En nee dit lukt niet altijd (mogelijk ook door andere factoren).

1 voorbeeld van mijzelf. (nu heb ik wel een raar paard hoor := ). Ik heb een trekpaard en reed op een brede strook berm naast de 60 km weg. Lange teugel lekker stappen, wel nieuw gebied, maar het was rustig.
Vlak achter mij hoorde we opeens 10 man gillen (letterlijk) Pas Op! terwijl zij op aangehouden snelheid (dus niet snelheid minderde) langs raasde. Tja mijn ontzettend koel paard schrok toen wel heel erg en aangezien huis achter haar zat had ze de ballen het gevaar op te zoeken en er langs te razen. Alleen de draaicirkel is dan weer wat groter en ze galopeerde opeens in de groep wielrenners waarbij er 2 omvergestoten waren.

Ik als ruiter heb hier overigens heel goed gereageerd. Zodra mijn paard omdraaide stond ik binnen 5 meter stil (dit zijn ongeveer 3 galopsprongen) en dat is incl teugels aannemen :), zo dicht zaten de wielrenners dus achter het paard. In dit geval heb ik mij als ruiter dus gedragen zo als het hoort. Mijn paard gaat er vandoor (helaas de verkeerde kant op) maar staat wel binnen de 2 seconde reactie regel weer zo goed als stil. En zo snel ging het echt. Gelukkig konden de wielrenners begrijpen dat ze ook bij rustige paarden (of rustig uitziende paarden) voortaan langzamer moeten passeren en dat gillen niet werkt := . Of in het geval van mijn paard gewoon snel passeren, maar dan de mond houden. Er zat toch 2 meter tussen het paard en de weg. En die van mij kijkt echt bijna nergens van op.

De clue van dit verhaal: Behandel ieder paard hetzelfde ook al ziet deze er nog zo rustig uit. ;)

Niels_Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:41

Samenvattend:

Wat ik begrijp, is dat toeteren of bellen van niet al te grote afstand wenselijk is.
Niet dichtbij passeren.
Praten en/of zwaaien om te laten zien dat je mens bent.
Langzamer rijden als het paard een bange of schrikachtige indruk maakt.
Als je ziet dat het paard van de weg de berm ingestuurd wordt, geef daar tijd voor. Waarschijnlijk fiets je langs de achterkant van een paard, en een trap met een hoef komt hard aan, of kan flinke schade geven.

Zelf vind ik het prettig, dat ruiters zich omdraaien om te zien wie er gebeld heeft en wat er langs wil. Dit is volgens mij ook een vorm van communicatie. Als je dan ziet, dat het een ligfiets is, kan je hier als ruiter op reageren. (misschien overbodig, maar ligfietsers zijn gewend aan niet kijkende fietsers, die zich rot schrikken als je ze passeert.)

Wat ik nog mis, is het gebaar voor stoppen, als je weet dat je paard erg schrikachtig is en weet dat hij gevaarlijk kan reageren. Eerlijk gezegd vind ik niet, dat je met zo'n paard op het fietspad moet komen, maar dat heb ik niet voor het zeggen en ook niet iedere ruiter zal dit lezen.

Ben ik nog dingen vergeten?

Dan nog een klein stukje over snelheid. Paarden zijn alleen bij de start sneller. De kruissnelheid van een ligfiets ligt veel hoger dan rengalop van een paard. Het sprintrecord staat op 133 km/u. Volgens mij is dat harder dan wel dier dan ook. Gelukkig rijd niet iedereen hard :-)

Veel rijplezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:52

Ik denk dat dit een topic is waar je eigenlijk eindeloos over door kunt discussieren. De ene ruiter vindt het lastig dat fietsers roepen als ze eraan komen en wil dat ze geruisloos passeren, waar de ander juist wil dat ze van zich laten horen. Ik denk dat we, zoals altijd in het verkeer, gewoon met z'n allen moeten proberen zo goed mogelijk rekening te houden met elkaar. Dus als fietser rustig, met een boogje om het paard heen. En als ruiter niet met een schrikkerig paard de weg op gaan.

Zelf heb ik mazzel: mijn paard staat aan een stuk weg waar zeer veel fietsers (ook ligfietsers) en verkeer langskomt. Hierdoor is ze 1000% verkeersmak met haar 1 jaar, ook ligfietsers/bananenfietsen (om ze zo maar te noemen/wielrenners/vrachtwagens etc. ... niks is haar te gek. En dat is erg fijn moet ik zeggen, maar ik kan me goed voorstellen dat andere paarden wel schrikken.

Als laatste vroeg ik me af of iemand weet of het zin zou hebben een petitie o.i.d. te organiseren voor meer ruiterpaden. Niet dat ik de illusie heb dat er echt veel meer zouden komen, maar meer om een signaal af te geven, opdat a. ruiters zich er bewuster van worden dat het NIET normaal is dat zij op het fietspad rijden (want vele realiseren zich dat nieteens!) en b. fietsers (en anderen) zich ervan bewust worden dat het voor ruiters gewoonweg te gevaarlijk is op de rijbaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:04

Niels_Quest schreef:
Wat ik nog mis, is het gebaar voor stoppen, als je weet dat je paard erg schrikachtig is en weet dat hij gevaarlijk kan reageren. Eerlijk gezegd vind ik niet, dat je met zo'n paard op het fietspad moet komen, maar dat heb ik niet voor het zeggen en ook niet iedere ruiter zal dit lezen.

Een gebaar voor stoppen is het rustig op en neer bewegen van een een zijlings uitgestrekte arm met de handpalm naar beneden. Tenminste dat gebaar gebruik ik als ik een medeweggebruiker vraag vaart te minderen.

Elk paard kan een keer schrikken, ook een paard dat normaal niet schrikt kan een dag hebben waarop hij wat drukker is dan anders. Waarmee ik alleen wil zeggen dat een paard dat schrikt best over t algemeen heel braaf kan zijn. Paarden waarvan je weet dat ze gaan spoken kun je beter meenemen naar plekken waar het veiliger is voor hen en voor de weggebruikers om hen heen.

Niels_Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:47

Toch is het maar goed, dat ik dit vraag. Ik dacht dat langzaam op en neer bewegen het gebaar was voor rustig rijden.
Overigens wel het verzoek het gebaar voor stoppen alleen te gebruiken, als er echt gestopt moet worden. Anders verliest het snel aan kracht en stopt bijna niemand meer.
Voor het gebaar voor afstand houden, zou ik een duwende beweging met je handpalm willen voorstellen. ( Je duwt als het ware de ligfiets naar de andere kant van het fietspad) Dit lijkt mij duidelijk en geen idee of dit in het ruitersrijbewijs staat.

Met dank voor de hulp en de info. Hopelijk levert het op de weg wat op.

Veel rijplezier!

Niels