Beleefdheid op de Veluwe...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:54

Ollie23 schreef:
De toon van je bericht is nogal sarcastisch. Ik vind het gewoon een gebrek aan fatsoen en helemaal als je reageert zoals jij doet, dat je dan maar je paard beter onder controle moet hebben. De klacht van TS is dat ze het niet normaal vindt dat sommige ruiters de 'regels' aan hun laars lappen. Jij zegt gewoon doodleuk dat ze haar paard beter in de hand moet hebben. Dat was het geval van de TS helemaal niet. Het ging haar om de wijze waarop zij en haar groep gepasseerd werden. Jij maakt er nog een soort 'grapje' van dat je haar wel zal opvangen als ze er vanaf dondert. Daar ging het toch helemaal niet om..

Beetje jammer dat je alleen het sarcasme oppakt en niet het punt dat ik wil maken :(:)
Mijn punt is dat jij nooit in de hand hebt wat anderen doen. Het enige wat je kunt sturen ben jij zelf.
Dus een beetje gaan liggen klagen heeft zo weinig zin. Maarrrrrrrrrrrrrrrr
Om jou te vreden te stellen zal ik ts toch nog heel veel sterkte wensen ik hoop dat het nooooooooooooiiitttttttt maar gebeurd!!!!
Daar heeft ze vast veel aan aan zo'n opmerking.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:56

Sporter, dat laatste heb je zeer zeker gelijk in. Wat anderen doen heb je niet in de hand, dan moet je zorgen dat je zelf alles onder controle kunt houden.
Als je dat bedoelde, dan ben ik het met je eens.
Maar omgangs regels onder ruiters zijn er niet voor niks, en het is wel jammer dat het blijkbaar wel eens zo misgaat.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:01

mika11 schreef:
Sporter, dat laatste heb je zeer zeker gelijk in. Wat anderen doen heb je niet in de hand, dan moet je zorgen dat je zelf alles onder controle kunt houden.
Als je dat bedoelde, dan ben ik het met je eens.
Maar omgangs regels onder ruiters zijn er niet voor niks, en het is wel jammer dat het blijkbaar wel eens zo misgaat.

Dat ik dus precies wat ik wil zeggen. En volgens mij heb ik letterlijk elke post gezegt dat ik het ook associaal vind van die ruiters. Maar het is een feit dat als je vandaag de dag met je paard buiten gaat rijden. De kans vrij groot is een associale groep tegen te komen. Dit kunnen paarden zijn of wielrenners of wandelaars of een schoolklas of een groep motorrijders.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:01

idd best aso als ze je zo voorbij gegaan zijn. Dat keur ik zeker niet goed, maar het moeten voorbij gaan in stap vind ik ook niet altijd even veilig. Zo heb ik ook wel eens met een hengst regelmatig in het bos gereden en die was echt niet gevaarlijk of zo. Maar als je dan 2 merries voorbij moet, dan passeer ik liever in draf! De andere kant is idd ook vaak, dat mensen hun paard aan een lange teugel stappen en als iemand voorbij wil dan heb ik liever niet dat dat paard even wil neuzen met alle gevolgen van dien. Beetje rekening houden met elkaar moet toch kunnen?

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:06

sporter schreef:
Ollie23 schreef:
De toon van je bericht is nogal sarcastisch. Ik vind het gewoon een gebrek aan fatsoen en helemaal als je reageert zoals jij doet, dat je dan maar je paard beter onder controle moet hebben. De klacht van TS is dat ze het niet normaal vindt dat sommige ruiters de 'regels' aan hun laars lappen. Jij zegt gewoon doodleuk dat ze haar paard beter in de hand moet hebben. Dat was het geval van de TS helemaal niet. Het ging haar om de wijze waarop zij en haar groep gepasseerd werden. Jij maakt er nog een soort 'grapje' van dat je haar wel zal opvangen als ze er vanaf dondert. Daar ging het toch helemaal niet om..

Beetje jammer dat je alleen het sarcasme oppakt en niet het punt dat ik wil maken :(:)
Mijn punt is dat jij nooit in de hand hebt wat anderen doen. Het enige wat je kunt sturen ben jij zelf.
Dus een beetje gaan liggen klagen heeft zo weinig zin. Maarrrrrrrrrrrrrrrr
Om jou te vreden te stellen zal ik ts toch nog heel veel sterkte wensen ik hoop dat het nooooooooooooiiitttttttt maar gebeurd!!!!
Daar heeft ze vast veel aan aan zo'n opmerking.

Ja daar heb je nog wel een punt in, ben het daarin wel met je eens.
Maar dat wil niet zeggen dan TS haar ongenoegen niet mag uiten en jij vond het leuk om daar een soort van grapje van te maken. Dat vond ik een beetje raar. Moet zeggen dat als wij op de Veluwe waren, dat we nooit een kip tegen kwamen met rijden. Was altijd super relaxt. Maar als er meerdere ruiters/groepen zijn, moet je je wel kunnen gedragen vind ik.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:14

Ollie23 schreef:
Maar dat wil niet zeggen dan TS haar ongenoegen niet mag uiten en jij vond het leuk om daar een soort van grapje van te maken. Dat vond ik een beetje raar. Moet zeggen dat als wij op de Veluwe waren, dat we nooit een kip tegen kwamen met rijden. Was altijd super relaxt. Maar als er meerdere ruiters/groepen zijn, moet je je wel kunnen gedragen vind ik.

Ik heb nooit gezegt dat TS haar ongenoegen niet mag uiten. Jij zegt daarin tegen inweze wel dat ik daar geen grapje over mag maken :S
Daar komt nog bij dat ten eerste TS volgens mij niet echt geschokt was door mijn grapje en ten 2e dit toppic heeft bewezen dat ze vaardig genoeg is om der eigen boontjes te doppen als ze er wel problemen mee zou hebben.

De wereld zou een stuk gezelliger zijn als mensen wat meer zouden lachen en zichzelf niet zo allemachtig serieus zouden nemen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:16

@ Sporter: Ik zit hier zeker niet te klagen hoor, ik heb een fantastisch weekend gehad, ik wil alleen voorkomen dat ze dat nog eens doen maar dat er dan wel ongelukken gebeuren. Want, geloof het of niet, wij hadden onze paarden wel onder controle ;) anders waren we niet mooi blijven staan (al dan niet er naast dus :D ). Je zegt dat jij zelf de enige bent die de situatie kan controleren, dat is zeker waar. Maar fijn was het niet, die hele toestand, en de paarden waren daardoor wat overdonderd en dat bedierf een deel van de rit.

Ik vraag me af wat daar nu verkeerd aan is, aan een beetje beleefdheid. Als er een kind jou uitgescheld of tegenspreekt, ga je dan ook maar denken "ik moet het maar over mij laten komen". Die ga je toch ook op zijn vingers tikken en manieren leren? Dat probeer ik hier een beetje te doen, die mensen er even op duiden dat dit gedrag niet fijn is en associaal.

In mijn ogen was deze heel toestand niet iets dat alledag gebeurt en ook niet iets dat je maar moet pikken. Toch zeker van mederuiters niet. Een groep schoolkinderen, zoals in je voorbeeld, kan je toch echt niet vergelijken met paarden "op hol" (want zo zien andere paarden dat toch). Dat andere weggebruikers niet weten hoe zich te gedragen omtrent paarden, dat kan ik nog ergens min of meer begrijpen.

Ik ben de eerste om te zeggen dat je je paard goed moet voorbereiden vooraleer je buiten gaat en dat je hem onder controle moet houden. Bv op je plaats blijven als je aan het galoperen bent in groep, is één van de dingen die je zeker moet kunnen vooraleer je in groep gaat rijden (en ze moeten het ook leren, dat door je gewoon door veel te doen). In normale omstandigheden moet je zeker en vast controle houden over je paard maar ik hoop dat ik dit voorval niet als normale omstandigheid mag bestempelen, waar zijn we dan mee bezig?

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:28

sporter schreef:
Ollie23 schreef:

Ik heb nooit gezegt dat TS haar ongenoegen niet mag uiten. Jij zegt daarin tegen inweze wel dat ik daar geen grapje over mag maken :S
Daar komt nog bij dat ten eerste TS volgens mij niet echt geschokt was door mijn grapje en ten 2e dit toppic heeft bewezen dat ze vaardig genoeg is om der eigen boontjes te doppen als ze er wel problemen mee zou hebben.

De wereld zou een stuk gezelliger zijn als mensen wat meer zouden lachen en zichzelf niet zo allemachtig serieus zouden nemen.

Komt wel goed hoor meid, Ik hou wel van een lolletje. Maar ook van normen en waarden ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:54

Ollie23 schreef:
Komt wel goed hoor meid, Ik hou wel van een lolletje. Maar ook van normen en waarden ;)

_O-

Ik ben geen meid ;) _O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:19

Dana82 schreef:
In Vlaanderen is men nu al een tijdje bezig met een campagne rond "veilig paardrijden" en 1 van de belangrijkste punten is dat je als je andere paarden tegenkomt die je in stap voorbij gaat en vraagt of je in een andere gang mag verder gaan.

.

Triest dat het algemene nivo van de ruiters zó bedroevend laag is dat een dergelijke (onzinnige) regel nodig is.
Als je het niet aankan dat een ander paard ruiter combinatie in draf/galop voorbijkomt, heb je in mijn opinie niets te zoeken buiten de rijbak, dan ben je nog niet competent genoeg je aan het verkeer deel te nemen met je paard.
Hier in IJsland zou je vierkant uitgelachen worden als je serieus met zo´n voorstel aan zou komen zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:24

Passeren in stap en als je in draf wilt passeren kan je dat vragen of het een probleem is.
Gelukkig kom ik veel beleefde ruiters tegen in Kootwijk en omgeving.
Kan me voorstellen dat het domper is op een rit waar je erg veel zin in had.
Moet zeggen dat het gebied zo uitgestrekt is dat ik niet vaak andere ruiters of aanspanningen tegen kom met rijden.

AaronYve

Re: Beleefdheid op de Veluwe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:27

Vind wel dat het klagen helpt hoor, misschien leest net iemand dit en denkt, de volgende keer ga ik stappen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:29

Ook wij zijn dit weekend naar de Veluwe geweest en kan je blij vertellen dat wij het niet waren wij waren met zijn drieen en we hebben niet gegaloppeerd door het mulle zand hou mijn paard graag heel.
Wij hebben ook iedereen netjes gepasseerd en vind dit niet zo netjes.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:41

Ik woon ook in de buurt van het Kootwijkerzand, hier in de buurt van het Hilletje heb je geen maneges die paarden verhuren en gaan crossen over het zand, vaak zijn de grote groepen juist altijd de vakantie gasten, zij verpesten voor ons het buitenrijden de boswachter controleerd er erg graag omdat de vakantiegasten de boel voor ons verzieken en gaan maar lukraak door het zand heen crossen, hier in Kootwijk heb je maar 1 oversteek over het zand heen dat heet een ruiterpad! Dat loopt net zeg maar voor de 3 torens heen (1 ervan is de watertoren). In deze oversteek zitten geen heuvels dus ik vraag me af waar de topicstarter gereden heeft illegaal overal en nergens door het zand heen of toch het ruiterpad gevolgd?

Het is idd heel vervelend als een grote groep op je afgegaloppeerd komt en geen rekening houdt met een ander, gelukkig ging het dit keer goed.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:49

Ik rij zelf nu ook 5 jaar op de Veluwe tijdens onze vakanties daar.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt, altijd vriendelijke en rustige ruiters die in een net tempo passeren.
Afgelopen weekend ook nog.
Neemt niet weg dat het voor jullie erg vervelend is, ondanks dat ik het ook wel een beetje raar vind om dit op de Veluwe te steken.
Dit soort ruiters heb je overal, dat is niet streekgebonden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:52

Ik vind niet dat ze het persé op de veluwe concentreert. Ze verteld dat ze naar de veluwe was en daar zo'n groepje debielen tegenkwam, en dat ze hoopt dat 1 vd debielen het leest en zich voortaan 2 keer bedenkt voordat diegene in galop voorbijstuift. zou evengoed de sloot naast buurman janpiet kunnen zijn:P

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:53

Ik heb geleerd dat je ALTIJD op een ander paard afgaat \ langs gaat in stap & ik doe dit ook altijd!

Echt super vervelend zeg!

Groetjes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:54

MAar ze geeft wel aan dat dit geen goede reclame is voor de Veluwe ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:56

Mm, das waar. :P
Maar ik zou zeggen dat dat alleen geldt als de groep een vaste behuizing daar heeft bijvoorbeeld,
dus een manege die daar buitenritten doet oid.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:00

Dana82 schreef:
Ik wist wel dat er waarschijnlijk een reactie zou komen van "je moet maar zelf je paard onder controle hebben". In mijn ogen zijn dat mensen met de meeste onkunde ivm paarden en zijn het zulke mensen die je komen voorbij razen.
Nu ja, ik sta in zulke geval liever naast mijn paard dan er op. Maar dat hangt natuurlijk van paard tot paard af en als ruiter ken je je paard ook het beste. De rest kreeg eigenlijk de kans niet om af te stappen, zo snel ging het allemaal. Ik kan héél snel van mijn paard springen :D .

Ik wou inderdaad dit gewoon even aankaarten en als ik al twee ruiters tot nadenken zet, dan zijn we op de goede weg. Ik zou niet weten of het manège of recreatiegroep was. Mijn gevoel zegt "manège", het was een heel grote groep met allemaal gillende en giechelende meisje, klinkt manège-achtig, kan me wel vergissen.

@ Mika11: ik kan begrijpen dat je daar eens helemaal los wil gaan maar het moet wel veilig blijven voor andere ruiters ook. Wij hebben thuis ook paden waren we wat sneller gaan maar als er iemand anders is, hebben we pech, zal het voor een andere keer zijn.
@ Marije: niet aanvallend bedoelt, alleen echt gericht naar die specifieke groep waarvan ik hoop dat enkele dit lezen en gaan nadenken over hun gedrag.

Weet je wat nog het ergste was? We haalden die groep bijna in (denk dat ze op die tweede groep aan het wachten waren die achter ons kwamen). Wij sloegen een pad in en ik meen enkele "doei" te hebben horen roepen... kijk, wat moet je daarmee? Dat gaat toch echt te ver.

hadden ze allemaal het zelfde dekje? de meestye manege's hebben dit wel ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:01

Er werd een paar keer gedacht dat het om toeristen zou gaan.
Dat zou goed kunnen. Ik woon nl in Elburg op de Veluwe, in het centrum.
Hier is het zomers heel toeristisch. Dan weet je soms niet wat je meemaakt.
Mensen die bij mij het plaatsje oplopen om te kijken hoe het eruit ziet, terwijl ik daar gewoon zit :?
Soms zijn mensen op vakantie zo anders dat ze alle gewone regels 'vergeten'
Dat kan hier ook gebeurd zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:23

Ik zou precies hetzelfde gehandeld hebben TS. Vindt het erg asociaal van de groep ruiters om in zo'n tempo te passeren. Heb er persoonlijk trouwens geen moeite mee als een ruiter mij in een rustige draf passeert maar in zo'n moord tempo liever niet !

Heb dat overigens ook nog nooit meegemaakt, wel van een paard zonder ruiter maar goed die kan je moeilijk vragen om rustig aan te doen :P .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:53

Wat ik me afvraag: waarom wordt de beleeftheid van een regio in twijfel getrokken door het toedoen van een enkele randmongool?
Ben je nu net zo kortzichtig als de rest van NL die door een fout voorval de hele bevolking maar onderuit haalt (of op z'n minst probeert te halen)?

Dat enkele Belgen blijk geven van meer dan onkundig rijgedrag in hun auto, maakt dat dat alle Belgen niet auto kunen rijden?

Waarom dan wel de Veluwse (paarden)bevolking?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:56

Citaat:
hadden ze allemaal het zelfde dekje? de meestye manege's hebben dit wel ;)

Zoals ik al aangaf er zit maar 1 manege ver uit de buurt en die gaat niet over het zand heen met de manegepaarden dan duurt de rit namelijk te lang eer dat ze dan weer terug zijn op de manege.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 09:09

Ik kon niet zien of ze hetzelfde dekje hadden, ze gingen te snel :D .

Voor diegene die zich persoonlijk aangesproken voelen omdat het hier nu over de Veluwe ging. Niet doen... ik wou specifiek die groep aanspreken en dat kan ik nu eenmaal alleen doen als ik de plaats erbij vermeld. Ik ga zeker niet alle ruiters die op de Veluwe rijden (of in het algemeen) over 1 kam scheren hoor. Ik weet dat dit een alleenstaand geval was en ik wou letterlijk alleen die ruiters die ons voorbij stoven op hun gedrag wijzen.

@ ikke: niet zo persoonlijk opnemen dus.

@ Dynamiek: Het was wel degelijk een ruiterpad dat we volgden hoor. We volgden een kaart met de het ruiterpad erop vermeld. Heuvels is ook een groot woord, laat ons zeggen dat het een beetje een verhoging was ;) .

@ Kuggur: het is idd jammer dat zo'n regels moeten opgesteld worden. Maar da's in het verkeer toch ook? Als men daar geen regels opsteld zouden er veel meer ongelukken gebeuren. En nogmaals ze kwamen niet rustig in draf of zelf galop voorbij want dat zou geen probleem gegeven hebben, ze kwamen voorbij alsof heel de kudde op hol was. Dat is niet gecontroleerd en volgens mij konden ze ook de paarden gewoonweg niet stoppen.

@ Sporter: waarom verbaast het me niet dat je geen meid bent ;) :D .

@ Tooske: misschien zijn we jullie wel gepasseerd, we kwamen een groepje van 3 ruiters tegen. Wij waren allemaal in het geel ;) .