Obstakels op buitenrit, jou verantwoording of van de ander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:55

miss_nadine schreef:
Maar wat ik me nu afvraag. De laatste tijd lees ik zoveel verhalen over bijvoorbeeld wielrenners die te hard langskomen, auto's die geen rekening met je houden..
Waarom leggen we telkens de schuld bij een ander? Ik ben het er mee eens dat we rekening met elkaar moeten houden, maar af en toe denk ik waar maken we ons druk om. In mijn ogen lijkt het wel een trend om alles op anderen af te zeiken. Als je je paard niet onder controle kan houden dan moet je niet naar buiten gaan. Doe je dit wel dan weet je nu eenmaal dat er een risico is.. Een ongelukje zit altijd in een klein hoekje, zeker met een levend dier.

Hoe denken jullie hierover?

Je moet met elkaar rekening houden op de weg. Dus wielrenners moeten een tandje zachter voorbij komen en ik moet goed op hun letten. Auto geldt hetzelfde. Heb zelf een hoop problemen gehad met skeelers die hard langs mijn paard kwamen en hij uithaalde...hun waren boos..ze ging niet zachter bij naderen paard en fietsers was levensgevaarlijk. Bij de fietsers reed er ook een klein kind op een fietsje die had zo onder de skeelers kunnen liggen.

Als dezelfde groep wielrenners door een woonwijk gaan rijden ze ook zachter en gaan ook op de rem of zachter voor een kind dus waarom niet voor een paard?.

Ik vind dus dat de houding van vele mede weggebruikers zo slecht is omtrent een paard dat ik weinig tot niet naar buiten ga. Ze denken altijd maar dat een paard verkeersmak is maar ze doen dan akties waar zelfs een persoon van kan schrikken en gek doen.

Geen enkel paard is 300% betrouwbaar op de weg en zeggen dat je je paard onder controle moet hebben is ook onzin. Je kan NOOOIT je paard 100% onder controle hebben als er een gek op de weg zit.

Is gewoon jammer dat de aktie van de instanties nog niet aanslaan over paarden op de weg. MAAAR ik vind ook dat het steeds lastiger wordt leuk buiten te rijden met een paard. Want hoor je wel te galoperen op een stuk berm of stuk graag NEE vind ik dus.
Je kan alleen galoperen als je totaal overzicht hebt en dat heb je niet met een berm naast je.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:57

Brainless schreef:
@Spatter
Ik ken mensen die daar echt schijt aan hebben, dan alsnog (via de berm) voorbij komen.
Jij mag met je paard ook niet het overige verkeer hinderen en je moet zoveel mogelijk rechts houden.

als er berm was had ik geen probleem maar hier sloten aan beide kanten of gelijk prikkeldraad omheining
ik wens ze veel succes }>

je mag een paard ook niet met snelheid passeren maar als ze daar schijt aan hebben help ik ze even herinneren
nogmaals, is er een flinke berm of mogelijkheid om op een veiligere plek te rijden, doe ik dat zeker

Brainless

Re: Obstakels op buitenrit, jou verantwoording of van de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:58

Maar door in het midden van de weg te blijven rijden zet je je eigen leven en dat van je paard op het spel??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:59

Sporter, hoe zie jij dat dan? Een paard is een dier, dus imo kun je nooit zeggen dat je hem/haar altijd 100% onder controle hebt? Enige is dat als je je paard goed genoeg kent dat je dan de reactie weet te voorspellen en daar op kunt anticiperen.

Afhankelijk van het paard zijn dat dan dingen als 'even andere route/inrit gaan staan/stukje achterwaarts/stukje aan de hand/halthouden en laten kijken/juist niet laten kijken/in draf er langs' noem maar op.

(en dan helpt het niet als jij bezig bent met jouw oplossing en iemand anders dan toch probeert er langs te komen met fiets/bromfiets/scooter ipv even 30 seconden te wachten: net wat Prisca zegt: die 30 seconden wachten doen ze waarschijnlijk wel als er een kindje op de weg rent of een hondje oid)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:09

brainless valt mee, ik ben blijkbaar vrij dominant en zoek ook altijd oogcontact met de chauffeur
steek ook gewoon mijn arm in de lucht om tot stoppen te dwingen als dat nodig is

laatst:
ik rij met mijn dochters buiten en op één stukje is het zeer onoverzichtelijk door een enorme haag die tot aan de weg staat
aan de andere kant een prei-veld tot de weg, geen berm aanwezig
we zijn net bij dat stukje wat in totaal misschien 15 meter is, komt er een grote vrachtwagen aan
(geen idee waarom die altijd binnendoor kachelen om de grens over te gaan terwijl er een hoofdweg is)
dus ik gebaar de vrachtwagen te vertragen, stuur mijn dochters achteruit de inrit op net voor de haag en zogauw ze daar staan rij ik daar ook heen
alles bij elkaar misschien 2 minuten geduurd en vrachtwagen kon ons vervolgens veilig passeren

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:17

Apple schreef:
Sporter, hoe zie jij dat dan? Een paard is een dier, dus imo kun je nooit zeggen dat je hem/haar altijd 100% onder controle hebt? Enige is dat als je je paard goed genoeg kent dat je dan de reactie weet te voorspellen en daar op kunt anticiperen.

Afhankelijk van het paard zijn dat dan dingen als 'even andere route/inrit gaan staan/stukje achterwaarts/stukje aan de hand/halthouden en laten kijken/juist niet laten kijken/in draf er langs' noem maar op.

(en dan helpt het niet als jij bezig bent met jouw oplossing en iemand anders dan toch probeert er langs te komen met fiets/bromfiets/scooter ipv even 30 seconden te wachten: net wat Prisca zegt: die 30 seconden wachten doen ze waarschijnlijk wel als er een kindje op de weg rent of een hondje oid)

Ik zie het als volgt. In Nederland is het overal druk. Als jij er voor kiest om met je paard de openbare weg op te gaan dan zul je hem naar mijn mening voor 99% onder controle moeten hebben.
Dat betekend dus dat je paard er tegen moet kunnen als er 30 man voorbij gefiets komen ookal bellen ze allemaal minstens 1 keer en zingen ze daar bij ook nog een liedje. Op de openbare weg is dat toegegestaan dus jou paard hoort daar tegen te kunnen. Zo niet ook prima maar gebeurd er wat is het jou verantwoordelijkheid.

Als eigenaar van je paard kies je ervoor om er mee naar buiten te gaan. Iedereen is het er mee eens dat je een paard nooit voor 100% onder controlle kunt hebben. Dus je neemt bewust een risico als je de weg op gaat.

Mijn boodschap is dus niet achteraf gaan liggen huilen als er wat mis gaat terwijl je van te voren al wist dat het mis kan gaan.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:27

TS je hebt het goed opgelost. Ik had denk ik hetzelfde gedaan.

Zelf rijd ik sinds paar weken een pittige fordenmerrie! Verkeersmak is ze voor zover het kan. Ze schrok wel ff toen er achter ons(opkruising) een auto met lege aanhanger over de drempel scheurde.
De eerste keer dat ik met haar naar buiten ging(met eigenaresse erbij) ging ze dus mega aan de kletter met me in het bos! Het enige wat ik dacht is dat ze voor het einde van het bos stil moest staan. Gelukkig is dat gelukt.. Maar had ik dan niet moeten gaan buiten rijden omdat ik haar niet onder controle zou hebben??
Het is zowiezo een paardje wat absoluut niet van in de bak rijden houd en eigenlijk altijd buiten wordt gereden.

Afgelopen zaterdag haalde ik haar uit de wei. (wat 3kwartier duurde omdat ze echt niet wou) Met poetsen was ze dit al heel onrustig dus ik dacht ik ga niet met jou naar buiten! Netjes de bak in gegaan.. Daar was ze onwijs braaf dus toch een poging gedaan met naar buiten gaan(zou me eerste keer buiten alleen met haar worden) Opeens uit het niets begon ze te bokken.. We waren nog geen 200 meter van stal en nog niet eens in het bos. Maar toch ben ik omgedraaid omdat ik het niet zag zitten met haar op deze manier het bos in te gaan. Omdat ik dus eigenlijk volgens sommige heb toegegeven aan haar gedrag en niet door ben gereden wordt ik laf gevonden. Zelf zie ik dit anders want had ik idd naar het bos moeten gaan als ze zo druk en onrustig was. Ik heb nou eenmaal geen zin in nog meer drama in het bos en koos voor in mijn ogen de veilige optie.
De volgende dag ging mijn zusje mee op de fiets toen ik met haar naar buiten ging. Maar op de terugweg was ik erg blij haar bij me te hebben.. Aangezien mevrouw toen we op het hoofdpad kwamen eerst een Groen ijzeren picknicksetje spannend vond (lees dribbelen) en en ook nog zo'n rammelende jinderfiets met zijwieltjes aan kwam.. Ze was weer zeer onbestuurbaar. Dus mijn zusje heeft haar ook ff al fietsend vast gehouden tot ze rustig was.. Ze blijf wel de rest van de weg aardig onrustig. Maar zodra ze asfalt onder haar voetjes heeft en dus de bevestiging heeft naar huis te gaan is alles prima. Wel draaf en stap ik alleen met haar in het bos omdat ze in galop nog weleens een ongeleid projectiel wordt.

Dus moet ik haar dan in de bak gaan rijden tot ik haar zoals sommige zullen zeggen onder controle heb?? Nou nee lijkt mij want in de bak heb ik haar 100% onder controle.
En het is gewoon een leuk beestje om mee buiten te rijden.
Het bos vind ze gewoon leuk en spannend!
Mijn idee is nou om vanavond lekker naar buiten te gaan met der maar dan over een ruiterpad te gaan wat niet door het bos gaat en veel over de weg te rijden zodat ze zich op die manier eerst kan "bewijzen" Niet altijd heet en onrustig te worden.
Wat vinden jullie?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:53

Spatter, ik stond dus al midden op en toch wurmde meneer zich er achter langs! Het enige wat nog een voordeel was was dat hij ontzettend langzaam reed maarja, paard toch aangetikt.
Het ergste is nog dat het mannetje uitstapte op het moment dat ik er natuurlijk in paniek af sprong om te kijken wat de schade was (was echt een flinke knal) en toen ik naar de benen stond te kijken reed hij gewoon weer verder! Verklaring bij de politie was: ja het zag er allemaal goed uit en mevrouw riep niet dat ik moest komen dus ging ik maar weer verder. Pardon?! Volgens mij is het de regel dat je, hoe klein de schade ook is, elkaar even de hand schud en gegevens uit wisselt maar goed...

Ik ken wel mensen die inderdaad midden op gaan rijden als er iemand heel hard aan komt, zelf hou ik daar niet van, mijn paard heeft er normaal gesproken niks van als er een auto langs raast dus dan hou ik liever zo veel mogelijk rechts. Het vervelende is dat die weg als sluiproute wordt gebruikt door veel mensen als de brug open staat bijvoorbeeld want eigenlijk is het alleen voor bestemmingsverkeer en fietsers/bromfieters. Jammer dat die meneer daar dus ook mocht rijden, anders had de politie hem daar nog op kunnen pakken...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:53

@Tuttebel
Met een paard wat er echt met mij er echt "vandoor" gaat/onbestuurbaar wordt, zou ik niet mee naar buiten gaan, sowieso niet zonder hulp/begeleiding.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:58

sporter schreef:
Ik zie het als volgt. In Nederland is het overal druk. Als jij er voor kiest om met je paard de openbare weg op te gaan dan zul je hem naar mijn mening voor 99% onder controle moeten hebben.
Dat betekend dus dat je paard er tegen moet kunnen als er 30 man voorbij gefiets komen ookal bellen ze allemaal minstens 1 keer en zingen ze daar bij ook nog een liedje. Op de openbare weg is dat toegegestaan dus jou paard hoort daar tegen te kunnen. Zo niet ook prima maar gebeurd er wat is het jou verantwoordelijkheid.

Als eigenaar van je paard kies je ervoor om er mee naar buiten te gaan. Iedereen is het er mee eens dat je een paard nooit voor 100% onder controlle kunt hebben. Dus je neemt bewust een risico als je de weg op gaat.

Mijn boodschap is dus niet achteraf gaan liggen huilen als er wat mis gaat terwijl je van te voren al wist dat het mis kan gaan.

Mee eens. Als je dan een nieuw paard hebt/nieuwe dingen gaat proberen/paard hebt dat soms schrikt dan is het aan jou om dan er voor te kiezen om op een tijdstip te gaan dat er zo min mogelijk ander verkeer is danwel om je route daar op aan te passen. Zodat je wellicht al uitsluit dat je die 30 bellende zingende fietsers tegen komt.

Als ik besluit om over de boulevard te gaan rijden dan zul je mij ook echt niet horen over ander verkeer dat zich zou moeten aanpassen.

Het gaat alleen om die incidenten: je rijdt al op het ruiterpad en er komt een pizzakoerier op volle snelheid langs. Je bent naast een auto en precies op dat moment slaan ze het portier dicht. Je rijdt over het strand en precies als je naast de kitesurfers bent trekken ze de kite omhoog. Dat zijn helaas geen incidenten en allemaal zaken die een stuk minder potentieel riskant worden als men even 20 seconden wacht.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:04

Apple schreef:
sporter schreef:

Mee eens. Als je dan een nieuw paard hebt/nieuwe dingen gaat proberen/paard hebt dat soms schrikt dan is het aan jou om dan er voor te kiezen om op een tijdstip te gaan dat er zo min mogelijk ander verkeer is danwel om je route daar op aan te passen. Zodat je wellicht al uitsluit dat je die 30 bellende zingende fietsers tegen komt.

Als ik besluit om over de boulevard te gaan rijden dan zul je mij ook echt niet horen over ander verkeer dat zich zou moeten aanpassen.

Het gaat alleen om die incidenten: je rijdt al op het ruiterpad en er komt een pizzakoerier op volle snelheid langs. Je bent naast een auto en precies op dat moment slaan ze het portier dicht. Je rijdt over het strand en precies als je naast de kitesurfers bent trekken ze de kite omhoog. Dat zijn helaas geen incidenten en allemaal zaken die een stuk minder potentieel riskant worden als men even 20 seconden wacht.

Dat ben ik helemaal met je eens! Maar mijn ervaring is dat mensen vandaag de dag daar niet mee wachten. Of dat nu gewoon associaal is ofdat mensen er gewoon niet bij nadenken.... ik weet het niet. Maar in mijn ogen is het een feit dat je ook met dat soort situatie's rekening moet houden als ruiter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:07

tuttebel met zo'n paard zou ik eerst werken aan de verhoudingen
dus fanatiek in de bak en werken }> daarmee bevestig je dat ze naar jou moet luisteren, overal en altijd
jij hebt haar in de bak helemaal niet onder controle want je krijgt haar niet fanatiek aan het werk, licht luisterend naar commando's

een paard waar ik 3 kwartier op moet jagen voor ik hem de wei uit heb, is mij de baas, daar ging ik nooit mee naar buiten

sporter hoe leer je een paard dat al die dingen niet eng zijn?
ergens zul je toch naar buiten moeten en het gevaar opzoeken
natuurlijk zo veilig mogelijk maar geen enkel paard wordt verkeersmak geboren

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:16

Ik vind dat de TS netjes gereageerd heeft. Ook de eigenaar van de hond. Niet zozeer omdat ze allebei in fout waren, maar omdat beiden redelijk en vriendelijk bleven en alles probeerden om de situatie zo snel mogelijk te verhelpen.

Anders wordt het als exact hetzelfde zich voor doet, maar de hondeneigenaar zit te roepen en tieren op de ruiter omdat TS daar helemaal niet mag komen.
Als ik op een ruiterpad ga rijden waar een fietspad langs loopt waar scooters in volle snelheid overrijden, is dit mijn probleem.
Maar in een situatie waarin de ruiter/menner aangeeft dat er een probleem is, vind ik het toch beleefd als de auto/vrachtwagen,... enkele seconden wacht tot het probleem verholpen is. Het enige wat ik kan doen als ze dat niet doen, is lopen klagen en zagen want zij zijn helemaal niets verplicht tov ons.

Ik probeer ten alle tijden beleefd te zijn, aan te geven waar ik naar toe ga en vriendelijk te bedanken als een medeweggebruiker rekening met mij houd. Men vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

Mederuiter met dribbelend paard als er een ander paard voorbijkomt: als ik jou zou tegenkomen en er is de mogelijkheid (geen gevaar voor anderen) zou ik zelfs voorstellen om samen een eindje te rijden. Is zowel gezellig als een goed leermoment.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:17

spatter schreef:
tuttebel met zo'n paard zou ik eerst werken aan de verhoudingen
dus fanatiek in de bak en werken }> daarmee bevestig je dat ze naar jou moet luisteren, overal en altijd
jij hebt haar in de bak helemaal niet onder controle want je krijgt haar niet fanatiek aan het werk, licht luisterend naar commando's

een paard waar ik 3 kwartier op moet jagen voor ik hem de wei uit heb, is mij de baas, daar ging ik nooit mee naar buiten

sporter hoe leer je een paard dat al die dingen niet eng zijn?
ergens zul je toch naar buiten moeten en het gevaar opzoeken
natuurlijk zo veilig mogelijk maar geen enkel paard wordt verkeersmak geboren

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat dan wel op JOUW verantwoording en niet verwachten dat de rest van de wereld rekening met je gaat houden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:18

En dan kom je uit op dingen als 'met je nieuwe paard om zondagochtend om 8 uur 's ochtends op buitenrit gaan'. Dan beperk je het risico, maar uiteraard kom je af en toe toch iets tegen. En voor je het weet heb je een paard dat alles eigenlijk wel gezien heeft.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:42

oh, dat klopt
ik zit bijna op het kruispunt van het industrie terrein
dus buitenrijden gebeurd meestal s'avonds, zondag of rond het middaguur
ik moet zeggen dat ik zelf mijn paarden wel onder controle kan houden maar mijn dochters(op dezelfde paarden) daar iets meer moeite mee hebben
ik zoek ook altijd routes uit die veilig zijn en waar welleswaar leermomenten zijn maar zo dat ze ruimte hebben om weg te schieten
in mijn geval moeten vooral mijn dochters leren buitenrijden
helaas ontkom ik er niet aan dat ik soms een klein stukje langs de weg moet

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:07

Maar dat is het hem juist bij ons, die weg is dus al alleen voor bestemmingsverkeer en ik ga meestal doordeweeks na de ochtendspits, rond 10 uur half 11, veel rustiger kan je het niet hebben toch? En dan heb ik mijn paard dus al 99% onder controle maarja, het blijft een paard en een paard vindt sommige (nieuwe of onverwachte) dingen nou eenmaal eng.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:13

Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het gedrag van je paard maar ook aansprakelijk.
Dus hoe je het went of keert daar kom je niet onderuit. Ook niet als 'de schuld' bij een andere weggebruiker ligt ( ja tenzij diegene op je inrijd oid).
Je moet het maar hebben van je medemens ;)
Ik ergerde me laatst dood, hier vlakbij is een schooltje waar ik langs kom. En kennelijk was school net uit (blijkt dat ze vrijdagmiddags tegenwoordig ook vrij hebben, schande) en er waren kinderen met wapperende tekeningen die aangemoedigd werden om naar mij toe te rennen om paardje te aaien...door hun ouders...nou vraag ik je....mijne is nog weleens gevoelig voor wapperende dingen.
Heb vrij vriendelijk naar ze gebrult dat ze mochten *****

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:51

Wat vinden jullie dan van het fenomeen ligfietsen, van die dingen die op een glimmende sigaar lijken? Onze paarden schrokken zich pas rot toen er in het bos, op het fietspad naast het ruiterpad, zo'n ding ons inhaalde. Nee, meneer stopte niet om zijn verontschuldigingen aan te bieden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:59

mltex schreef:
Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het gedrag van je paard maar ook aansprakelijk.
Dus hoe je het went of keert daar kom je niet onderuit. Ook niet als 'de schuld' bij een andere weggebruiker ligt ( ja tenzij diegene op je inrijd oid).

En dat was in mijn geval dus ook zo, op het moment dat meneertje langs reed stond mijn paard stil dus dan rijdt hij toch op mijn paard in?

Ligfietsen tja, zijn ook gewoon weggebruikers. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat zo iemand niet stopt om verontschuldigingen aan te bieden als een paard er van schrikt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:22

Delaja schreef:
mltex schreef:

En dat was in mijn geval dus ook zo, op het moment dat meneertje langs reed stond mijn paard stil dus dan rijdt hij toch op mijn paard in?

Ligfietsen tja, zijn ook gewoon weggebruikers. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat zo iemand niet stopt om verontschuldigingen aan te bieden als een paard er van schrikt.

Je zegt net zelf dat hij langs reed toen je stil stond. Dat is wel wat anders als ergens op IN rijden :+

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:32

Ja is lastig uit te leggen... Mijn paard stond dwars op de weg stil en die meneer probeerde zich dus tussen de kont en de vangrail door te wurmen waar dus geen plaats voor was. Echt op in rijden was het ook niet maar hij reed dus wel tegen haar aan... Ik mag er in zo'n situatie toch van uitgaan dan mijn mede weggebruikers de situatie wel een klein beetje kunnen inschatten en even nadenken voordat ze zoiets doen?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:56

Ik meen uit mijn hoofd art 6 Wegenverkeerswet, in gevaar brengen van andere weggebruikers.
Maar als je met je paard dwars op de weg staat val je zelf ook weer onder datzelfde art. Zoals ik al zei, je moet het echt hebben van de medeweggebruikers dat ze hun gezond verstand en fatsoen gebruiken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:24

Afgezien van de vraag wat je paard dwars op de weg deed... hoe is het afgelopen? Als je paard even schrok op de plaats maar er verder niet vandoor ging of een gevaar werd dan is er toch niks aan de hand?

Tuurlijk is die ligfietser niet netjes. Maar asociaal verkeer hou je toch, dat heb je ook als je op de fiets zit of in de auto. De vraag is hoe je er mee om gaat, dát is je eigen verantwoordelijkheid.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:58

b485 schreef:
Ik vind dat de TS netjes gereageerd heeft. Ook de eigenaar van de hond. Niet zozeer omdat ze allebei in fout waren, maar omdat beiden redelijk en vriendelijk bleven en alles probeerden om de situatie zo snel mogelijk te verhelpen.

Anders wordt het als exact hetzelfde zich voor doet, maar de hondeneigenaar zit te roepen en tieren op de ruiter omdat TS daar helemaal niet mag komen.
Als ik op een ruiterpad ga rijden waar een fietspad langs loopt waar scooters in volle snelheid overrijden, is dit mijn probleem.
Maar in een situatie waarin de ruiter/menner aangeeft dat er een probleem is, vind ik het toch beleefd als de auto/vrachtwagen,... enkele seconden wacht tot het probleem verholpen is. Het enige wat ik kan doen als ze dat niet doen, is lopen klagen en zagen want zij zijn helemaal niets verplicht tov ons.

IDEM :j Het gebied waar ik buiten rij , weet ik nou eenmaal dat er honden los lopen , en dit mag daar op de meeste plaatsen ook gewoon. Het ruiterpad loopt ook dwars door dat gebied en als zowel honden eigenaar als ruiter een beetje de ogen openhouden is er niks aan de hand. Maar niet iedereen is altijd maar even vriendelijk als je langs komt rijden met je paard. ;)

Zo heb ik het wel eens meegemaakt dat op een stuk waar de honden NIET los mochten lopen , waar een stukje ruiterpad liep en het toevallig heel erg rustig was op dat moment ik een stukje rustig aan wilde draven (normaal stap ik daar eigenlijk altijd gewoon) er ineens een hond de bosje uitschiet... ben wel weer netjes gaan stappen heb me paard naar de hond toegedraaid , die heb er vrijwel niks van , en heb even netjes gewacht met doorlopen tot de eigenaar eraan kwam. Nou die ging me toch een partij te keer tegen mij! En dat terwijl haar hond daar niet los mocht lopen en zij ook nog eens verstopt op een bankje achter de bosjes zat , Hoe kon ik dat weten? Anders was ik wel blijven stappen... Typisch geval van mevrouw over de rooie , wil het verhaal niet aan horen , gaat lekker door met schelden over k*tknollen enzovoorts.

Die mensen heb je er ook bijzitten. :D