Iemand ooit met buitenrit van z'n paard afgevallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:56

Ik ben ook een keer eraf gevallen tijdens een buitenrit. Dat was alleen niet zo leuk. Ik had thuis al lekker gereden en wou even buiten uitstappen. Weet er zelf alleen niet meer zo heel veel van.

Was aan het stappen op een rustig land weggetje, toen er ineens een groot landbouw voertuig aan kwam. Ik had een ontzettend braaf paard mee maar merkte wel dat ze het spannend vond. Daarom draaide ik haar ergens het erf op zodat die meneer er langs kon. Maar hij reed zo ontzettend hard, heb nog het gebaar gemaakt dat hij zachter moest rijden maar dat heeft niet gewerkt. Hij reed als een gek langs me heen. Vanaf dat moment ben ik ook alles kwijt. Paard is er vandoor gegaan. En ik ben er dus vanaf gevallen. Waar ik dus een zware hersenschudding aan over had gehouden. Dus ik heb ook heel erg veel geluk gehad dat ik een cap droeg.
Paard is gelukkig gelijk terug gegaan naar huis, de buren hebben daar gehoord en haar opgevangen. Ik heb daar dus nog een tijdje op de grond gelegen voor dat ik bij ben gekomen. En ben toen ook naar huis gelopen.

Eigenlijk heb ik nog "geluk" gehad dat ik alleen maar een zware hersenschudding heb gehad en dat ik niks gebroken had.

Daarom ga ik ook noooit meer alleen naar buiten en draag ik altijd een cap!

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:58

Ja :+ In de stromende regen met shettie naar het bos. Zweetdeken op, werd nóg viezer en natter. Eigenwijs krengetje rent ineens weg ik glij er af, snel achter m'n pony aan. Spring er weer op, glijd er aan de andere kant weer af en kan er weer achteraan. :+

En op m'n pony ook wel paar keer, door schrikken waar ik niet op rekende. Dat was alleen wat minder leuk.

Nadine_S

Re: Iemand ooit met buitenrit van z'n paard afgevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:01

Jep. Niet zo goed afgelopen alleen. Heb 2 weken in het ziekenhuis gelegen en 4 weken thuis op bed. M'n linkernier is als het ware geëxplodeerd en daar heb ik nu nog 1/3 van over. En ik had een scheur in mijn milt...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:04

Nog nooit meegemaakt *klopt af*

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:11

ik ben ook een keer van mijn pony gevallen. We waren naar het strand geweest en gingen weer door de duinen terug naar stal en toen ging mijn pony in ene liggen rollen en toen lag ik er af :+
En ik was met iemand naar duin en toen lag er draad op de grond maar mijn pony stond erop want we zagen het niet goed want lag gras enzo overheen en kreeg een schok en toen rende ze de bosjes in maar al die takken zaten inelkaar gedraaid met stekels en toen steigerde mijn pony de hele tijd en toen durfde ze niet meer terug en ik zat er nog half op en toen was ik maar afgesprongen en toen voorzichtig weer de bosjes uitgegaan. En zijn we gelijk maar naar huis gegaan, Maar dat was echt eng want mijn pony werd echt helemaal gek in de bosjes :(:)

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:12

Mijn 1e paardje heeft ooit op de vluchtstrook van de A4 ter hoogte van Leidschendam gelopen, gelukkig was het zondagochtend. Er zijn toen auto's naast gaan rijden en ééntje voor uit en dit heeft een hek van een wei opengezet en haar daar ingestuurd. Man op zijn zondagseschoentjes nog achter het paard aan de wei door.
Ik was vergeten tijdens het vallen om de teugels vast te houden, stommmmmmmm.

Ik hou het nu bij fjorden die stoppen gewoon en gaan lekker staan eten.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:14

diesuus schreef:

Hierdoor ben ik dus juist een deel van mijn nier kwijt geraakt...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:19

Ik ben er met een buitenrit ook een keer afgevallen. Dat was toen ik nog op een manege reed en we met de groep dus naar buiten gingen. Ik mocht op een paard die nog niet eerder mee was geweest en ik mocht eens proberen hoe die 't deed buiten, nou je raad 't al: niet goed dus! Toen we wilde aan galopperen gaf die een bok en draaide die weg waarna ik er dus aflag...gelukkig bleef hij gewoon bij de kudde en kon ik er zo weer opstappen...ben sindsdien ook niet meer op dat paard naar buiten geweest :P

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:20

Grote plas op 't zandpad, met een smal pad er recht doorheen wat geheel zichtbaar is.....
recht door over die smalle zandbaan of er langs af...

Toch rechtdoor, pony was altijd erg braaf, zou geen problemen moeten opleveren.

Stapt ie toch opzij 't water in |o
Daar gingen we met z'n 2en kopje onder................... en kouwwwd :brr: dat 't was.
Pony was er zelf ook erg van geschrokken. :(:)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:22

ik ben 2 keer gevallen met een buitenrit, wel met een grote groep dus paard bleef bij de groep
2 keer in volle rengalop, 1 x schrok paard van een man met een quad die paardjes aan het kijken was, sprong opzei daar lag ik.. nog ander paard over me heen gehad ook :P
en laatste keer paar maanden terug paard deed wedstrijd met een ander paard rem was weg en toen ging die de bocht om..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:25

Ja ik ook.
Meerdere :o
2 ergere en beide op het zelfcde paard.

1ste keer:
Met een paar paarden een buitenrity gemaakt. Het 2de paard voor mij gaat bokken als een jecco. Fries daarachter schrikt ervan en springt opzij. Waarop het paard waar ik op zat ineens 2 hoeven op zich af zag komen en als een gek opzij springt, omhoog gaat (en terwijl ik ernaast lig) weer opzij springt.
Daarbij schraapte hij zo met zijn hoef over mijn gezicht (AUWWWW)

Na veel moed er toch weer op naar buiten
2de keer:
Reden we over een sprongetjes pad, maar de balkjes lagen te dicht op elkaar.
Paard struikeld en ik vlieg tegen de boom aan

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:29

ja, ik ben gevallen op de eerste buitenrit die ik met senna maakte.. we zouden gaan galloperen en ze zat overkruist, dus ik zat al niet zo lekker.. Wat bleek nou, er rende zo'n verschrikkelijke amerikaanse vechthond achter dr aan en hapte zo vol in dr benen, zij trapte ( sprong op haar manier 8 meter de lucht in :+ ) en zo lag ik in het zand.

Achteraf heftige discussie tussen de eigenaresse van de hond en de persoon waarmee ik was aangehoord, want die hond " deed dat anders noooooooooooit"

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:32

Hier nog een vallertje...

Laatst zijn we met een groot aantal pension klanten een buitenrit gaan maken.
We reden twee aan twee , toen een van de eerste paarden ergens van schrok.
Samen met een meisje reden we als derde in de rij toen onze paarden ineens de vrijheid kregen en in rengallop er van door gingen.
Omdat ik het pad kende waar we op reden en wist dat we op een grote open vlakte uitkwamen, probeerde ik mijn paard zowel rechts als links het bos in te sturen, helaas tevergeefs !!
Op het laatste moment trok ik mijn paard links een open stuk in het bos in, maar hij sprong onverhoops toch weer opzij en ik werd gelanceerd.
Ongelukkig kwam ik tegen een boom aan en de paarden stonden erbij te kijken alsof ze wilde zeggen, wat doe jij daar nou !
Mijn mede vluchter was even te voren al van haar pony gevallen en lag 25 meter terug aan de andere zijde van het pad, helemaal in paniek.
Nu heb ik altijd een mobieltje bij en kon dus snel een aantal mensen waarschuwen dat de paarden waren vertrokken zonder de ruiters.
Voor ons reste niets anders dan te voet huiswaarts te keren en gelukkig waren er onderweg mensen die onze paarden al hadden opgevangen.
Al met al hebben we er achteraf nog wel om kunnen lachen en hebben de buitenrit toch nog met plezier afgesloten

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:35

ik ook !
Toen ik mijn MAFlinger net had wou ze nooit vanvoor buitenrijden. Als ze het dan deed kreeg ik haar net nog in drafje, galop nooit :) Binnen was er geen probleem, buiten vanvoor ging gewoon niet! Maar één keer was het me gelukt. Een stuk rechtdoor, mijn vriendin achter me, rustig beginnen draven en dan beginnen aansporen om te galoperen. Eerst een paar keer gestopt, en dan hup! Daar ging ze ik was ongeloofelijk blij! Maar voor ik het wist sprong ze opzij, ze had niet gezien dat er een draad hing op schouderhoogte (voor haar) Is gestruikeld en op haar knieën beland en ik heb een mooie koprol gemaakt :) gelukkig was er niets aan haar of mij. Nadien heeft ze het gelukkig nooit meer gedaan ! Ze had der lesje wel geleerd :p
En ook een keertje, was aan het galoperen, nog 2 meiden achter mij. We gingen redelijk snel en we namen goed afstand. Opeens verschiet mijn pony van een hek dat ze al 300 keer had gezien, ik viel er van meisje achter me kon niet optijd stoppen, ik wou rechtkomen en zag opeens een paard over me vliegen, gelukkig sprong hij hoog genoeg, toen was het eng, maar daarna.. Zo hard had ik nog nooit gelachen *D

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:35

Al een paar keer meegemaakt.

Ik wil niet weten hoe vaak ik van de shetten ben
afgevlogen is het bos. Als we zonder zadel en hoofdstel
aan het crossen waren.

Ook heeft een paard van iemand anders me ervanaf gebokt
en ik maar de teugels blijven vasthouden terwijl ik in
de bramen lag.

En het ergste was nogwel dan ik met een paard
dat eigenlijk totaal geen zit had om naar buiten
te gaan. met paard en al achterovergeslagen in een beek
Beide ongedeert

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:36

Ja ik.. 1 keer.

Was in de zomer, het riet groeide goed(en de brandnetels ook :+ )
Reed met mijn les groep buiten, waar ook een paar kleinere/beginnende kinderen bij zaten.
Ik reed voorop, maar reed haast de bomen in, dus stuur naar rechts maar dat neemt paard lief iets te letterlijk :') Die zag door al het riet de sloot niet(ikzelf trouwens ook niet...) En toen Plons _O- Lagen we met z'n twee in de sloot.. Vooral leuk als je ook nog 5 kinderen achter je aan hebt die zich rot schrikken en hun pony niet meer houden.
Ben toen toch maar weer snel uit de sloot gekropen samen met pony.(zat gelukkig niet veel water meer in) Alle kinderen weer verzameld en verder gereden..
We hadden beiden niets, behalve dat ik was last had van de brandnetels.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:36

Ik ging vroegah een keer met mijn e-pony een buitenrit maken zonder zadel en alleen hoofdstel. Ik zelf had geen rijbroek aan, maar een joggingbroek. Ik had wel een cap op trouwens :P
We waren hard aan het galopperen en in een bocht die we normaal goed konden redden, slipte ze nu een beetje door en door de gladde broek gleed ik er af.
Paard was niets mee aan de hand en galoppeerde gewoon door, ik had de teugels nog vast en gleed er achteraan, met inmiddels de joggingbroek op mijn enkels :')

Ik was toen een jaar of 13/14, ik kan me niet voorstellen dat ik nu nog oooooit zoiets zou doen, ik heb zoveel gekke dingen gedaan in die tijd lol, levensgevaarlijk. Hoewel ik denk dat het voor eventuele omstanders wel onwijs grappig was geweest :') Gelukkig was het midden in het bos, waar niemand was :P

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:40

Ik ben 2 x gevallen alleen nooit van m'n eigen paarden maar van me zusjes hun pony's.

Een C Welshje en een B pony. Beide een stuk smaller dan mijn haflingers waar ik toen eigenlijk alleen op reed, dus totaal niet gewend van die smalle beesies :+

Het welshje schrok eerst even van een paars bloemetje en heel vlak daarna van een halve dooie vogel.. lag net niet in die vogelveren. (waren gelukkig vrijwel alleen maar veren!)

Bij de B pony was ik even iets goed aan het doen (was iid niet heel erg aan het opletten. teugels los.. :+ :Y) .) Ging die voor mij reed opeens draven en toen ging de mijne ook draven.. nou goed okee. Toen stond opeens die pony stil en de mijne had een scherpe beweging naar de bosjes gemaakt en daarna een draai van 180 graden gemaakt omdat de pony voor hem schrok van 2 loslopende spelende honden en hij schrok dan natuurlijk ook. Toen lag ik daar in de bosjes. Waren nog scherp ook die bladeren en er waren brandnetels.. :')

Pony draafde een eindje terug maar gelukkig kwam ie weer terug naar me draven :)
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 02-02-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:40

Broccoli schreef:
diesuus schreef:

Hierdoor ben ik dus juist een deel van mijn nier kwijt geraakt...

AUW!!!!

Ik had gelukkig niks toen, ja kapot van het achter mijn paard aan rennen.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:43

ook ik meld me..
Ooit een keer met een groep op de manege weer het bos in geweest,
we gaan meestal in volle galop een redelijk stijle berg op.. en ja paardje waar ik op zat was een beetje hyper en begint midden op de berg vrolijk te bokken.. en ja dan zit je daar in een flinke galop in verlichte zit.. en dan lig je ineens in het zand en paard gaat vrolijk met de groep mee.. gelukkig had het meisje voor me het door .. en toen kon ik de berg nog helemaal oplopen. gelukkig bleef het paard bij de groep..

en een keer met mijn eigen knollie samen gevallen buiten..
zaten rustig te galoperen maar paard schrok en wilde zich omdraaien en gleed daarbij uit..
en stond toen op en keek me echt aan wat ik daar op de grond moest..
gelukkig beide alleen wat schrammetjes :)

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:49

Ben 1 keer met mijn kop in het zand gevallen, nou echt een pretje was het niet :7 :P

HenkjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:50

Ik ben een paar weken geleden in het bos gevallen. Ik zou met mijn nichtjes gaan rijden, maar het paard van de buurvrouw had koliek. DA erbij, kreeg de sonde niet in zijn neus heel gedoe. Toch maar gaan rijden en in de haast niet goed aangesingeld.
Op het vaste galoppaadje van mijn nichtjes werd mijn paardje een beetje enthousiast. Opeens spring 'ie opzij en ging het zadel scheef. Blijven zitten is dan moeilijk :P

Paard in paniek ervandoor. In plaats van naar huis rennen, is hij precies de andere kant op gerend. Gelukkig is hij wel snel gevangen en had ik mijn telefoonnummer aan het zadel hangen.

Ik heb er wel van geleerd, haast of geen haast; altijd alles nog een keer checken ;)

Mijn vriend is ook een keer in een boom blijven hangen; precies zoals ik hier al een keer had gelezen. Dat was vooral heel grappig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:54

diesuus schreef:
Mijn 1e paardje heeft ooit op de vluchtstrook van de A4 ter hoogte van Leidschendam gelopen, gelukkig was het zondagochtend. Er zijn toen auto's naast gaan rijden en ééntje voor uit en dit heeft een hek van een wei opengezet en haar daar ingestuurd. Man op zijn zondagseschoentjes nog achter het paard aan de wei door.
Ik hou het nu bij fjorden die stoppen gewoon en gaan lekker staan eten.

Nooit, nooit, nooit doen. Er staat een afdruk van mijn bhbeugel op mijn borst omdat ik ooit de teugels beet hield toen ik van het paard gleed (in de bak). Paard schrikt, komt omhoog, draait op en land boven op mij omdat ik de teugels beet had.

Blijkbaar was dat niet blijven hangen want vorig jaar buiten weer na een val proberen beet te houden. Ik was alleen op de veluwe aan het rijden (woon in groningen, was de laatste dag van een meeting) moesten een aantal keer een hek door en weer op stappen. Tijdens het op stappen schrok mijn paard en draaide onder mij weg waardoor ik achter het zadel kwam. Er af gevallen en een poos geprobeert om beet te houden, dat leverde de meeste schade op. Heb daarna uren op de eerste hulp gelegen om dat ze bang waren dat ik mijn rug gebroken had. Niet de val maar het over de kop rollen doordat ik de teugels beet had heeft mijn rug beschadigt. Om over mijn elleboog nog maar te zwijgen... Door de kracht van het paard op mijn arm is het gewricht + de banden in mijn elleboog uit elkaar getrokken. Niks gebroken en therapie + training heeft mijn rug iets kunnen verbeteren, maar mijn elleboog niet.

Paard was als nog weg gelopen, is nog wandelaars tegen gekomen die er niet zoveel om gaven. (bleek achter af dat het paard niet in paniek langs renden maar iet wat verbaasd rond stapte) Wel met behulp van iemand terug gevonden. (Of zij mij terug gevonden)

Emmycupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 23:25

wat een hilarische, maar ook beangstigende reacties allemaal! zo zie je maar weer, paardrijden is nog best voor waaghalzen haha! :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:07

In de bak heb ik er vaak zat naastgelegen.

Ik moet zeggen dat ik op buitenrit eigenlijk nog nooit iets ergs heb meegemaakt.

Buiten ooit 1 keer ernaast gelegen, maar ook dat viel allemaal nogal mee. Met mijn toenmalige verzorgfjord was ik in de berm aan het draven, ze struikelde en ik gleed er voorover, over haar hoofd af. Met mijn ene duim in het kopstuk van het hoofdstel blijven haken. Het hoofdstel had ik dan ook netjes in mijn handen.
Pony bleef ietwat beduusd stilstaan. Ik heb netjes het hoofdstel weer omgedaan, en ben rustig naast haar terug naar stal gelopen. We waren al weer bijna terug van de rit.
Ik schrok natuurlijk wel, maar er was feitelijk niets gebeurd. De pony had een klein krasje in haar lies. Daar heb ik haar op de een of andere manier tijdens het vallen met mijn zweepje geraakt. Zweepje was aan de punt al kapot, en dan hebben ze vaak van die scherpe punten of splinters.
Daar heb ik haar waarschijnlijk mee geraakt. T stelde overigens nauwelijks iets voor, klein krasje, alsof een kat haar gekrabt had.
Sinds die tijd rij ik overigens wel Zonder zweep, of met een zweep waar de punt heel van is....