paarden in hondenlosloopgebied

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:17

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Ik had zojuist nog bijna een fieter (met koter achterop!!) onder mijn auto, omdat ie opeens een meter naar links kwam.........

Je bedoelt dat je er te dicht lang reed?

Waarom zou ik er te dicht langs gereden hebben? Schrijf ik dat ergens? Wat was mijn positie dan, ten opzichte van die fietser? Blijkbaar heb jij dat beter gezien dan ik.........

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:19

best vermakelijk dit :D

HC gaat nu denk ik zeggen dat de fietser slechts een meter uitweek en dat je zoveel speling toch wel aan moet houden bij het inhalen, en dan gaat ikke erop wijzen dat het toch BIJNA een ongeluk was en dat hij dus genoeg speling heeft gehouden. Maar hoe het daarna verder gaat is nog een verrassing!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:38

Arno8, hond onder appèl of niet, jij mag daar niet komen met je paard. In de Drunense duinen mag je op de ruiterpaden en menpaden komen te paard en op de grote zandvlakte. De ijsbaan valt onder geen van beide.
Daarnaast nog een kleine tip, ik zou mijn paard daar niet uit lopen drinken, ik ken te veel dieren die na een bezoekje aan de ijsbaan goed ziek zijn geworden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:43

_Dune_ schreef:
Arno8, hond onder appèl of niet, jij mag daar niet komen met je paard. In de Drunense duinen mag je op de ruiterpaden en menpaden komen te paard en op de grote zandvlakte. De ijsbaan valt onder geen van beide.
Daarnaast nog een kleine tip, ik zou mijn paard daar niet uit lopen drinken, ik ken te veel dieren die na een bezoekje aan de ijsbaan goed ziek zijn geworden.

Daar heb je wel 2 goede punten :D

Dat eerste wist ik niet helemaal zeker. Ik blijf met dat paard nu sowieso uit de buurt van honden want sinds dat voorval heeft hij 'geleerd' dat je honden weg kunt trappen. Zodra hij een hond ziet, zie je hem al denken 'heeeeeeeee dit kan leuk worden'.

Voor het drinken heb ik ook al eens jerrycans meegenomen, denk dat ik dat voortaan altijd maar moet doen dan.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:46

Bij de meeste café's kun je ook wel een emmertje water krijgen. Scheelt ook een hoop gesjouw.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:49

Nou... als het druk is wemelt het bij de Roestelberg ook van de honden, loopt ook zo'n loslooproute langs. Maar in m'n vrachtwagentje kan ik het gemakkelijk meenemen.

(en met dit weer hebben de paarden niet bepaald snel dorst :D)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:51

arno8 schreef:
HC gaat nu denk ik zeggen dat de fietser slechts een meter uitweek en dat je zoveel speling toch wel aan moet houden bij het inhalen, en dan gaat ikke erop wijzen dat het toch BIJNA een ongeluk was en dat hij dus genoeg speling heeft gehouden.

Jij snapt het.

Mijn punt is dat Ikke dus helemaal niets hoefde te melden.
Onvoorziene voorvallen zijn niet onvoorzien; alleen het wát :)*
Omdat de fietser de zwakste partij is, regelt de wet dat de ruiter/automobilist voorrang/ruimte moeten geven aan onvoorziene voorvallen.
Daarom mag een ruiter niet op het fietspad, mag een ruiter alleen op het ruiterpad waar honden wel los mogen etc.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:58

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:
HC gaat nu denk ik zeggen dat de fietser slechts een meter uitweek en dat je zoveel speling toch wel aan moet houden bij het inhalen, en dan gaat ikke erop wijzen dat het toch BIJNA een ongeluk was en dat hij dus genoeg speling heeft gehouden.

Jij snapt het.

Omdat de fietser de zwakste partij is, regelt de wet dat de ruiter/automobilist voorrang/ruimte moeten geven aan onvoorziene voorvallen.
Daarom mag een ruiter niet op het fietspad, mag een ruiter alleen op het ruiterpad waar honden wel los mogen etc.

Eens.

Ik snap ook dat je benadrukt dat 'we' niet te hoog van de toren moeten blazen omdat we blij moeten zijn met wat we hebben, maar dat kan ook worden opgevat als dat niet zouden mogen verdedigen wat we hebben. Dat bedoel je denk ik niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:14

arno8 schreef:
Ik snap ook dat je benadrukt dat 'we' niet te hoog van de toren moeten blazen omdat we blij moeten zijn met wat we hebben, maar dat kan ook worden opgevat als dat niet zouden mogen verdedigen wat we hebben. Dat bedoel je denk ik niet?

Een voorrecht valt niet te verdedigen, want het is geen recht.

Van een bevoorrechte positie moet je aantonen dat je die verdíent.

Alles aan je laars lappen en een grote bek daarover hoog van het paard is het omgekeerde.

Daarmee ontzeg je niet alleen elke voorrecht, maar roep je zelfs curatele over jezelf af.

´Verdedigen´ van voorrecht Arno, is 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:40

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:01

Huertecilla schreef:
Het regels aan de ruiterlaars lappen maakt van de ruiterij in de ogen van de samenleving een aso groep

En dat bepaal jij gewoon even voor de samenleving? Huerticilla is de samenleving? :?

Huertecilla schreef:
De tijd dat de ruiterij goed scoorde bij de publieke opinie is voorbij, een APV zó aangenomen en een verbodsbord goedkoper dan een ruiterpad

Wie zegt dat?....Hoewel ik zowel prive als beroepsmatig met alle lagen uit de samenleving te maken krijg hoor ik toch zelden negatieve sentimenten als het om de ruitersport gaat. Daarnaast is het helemaal niet zo eenvoudig om een APV aan te passen.....daar komt echt wel meer aan te pas dan 1 bordje plaatsen.

Weet je wat ik nu zo mooi vind? Deze:

"Nieuw inzicht kent drie fases. Eerst wordt het belachelijk gemaakt, dan agressief bestreden en vervolgens als vanzelfsprekend gezien."

Ik merk dat voor wat betreft de houding naar de anders denkende toe dan de gebruiker van dit onderschrift, de 1e en 2e fase al aangevangen is.....ben benieuwd hoelang het duurt voordat de 3e fase aanvangt :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:31

Je kan ontkennen wat je wil Spiritdancer. Dat maakt het alleen maar érger :)*

De ruiterverboden en mestopruimgeboden (APV :)* ) wórden al ingevoerd.
Ik heb exact hetzelfde gezien gebeuren bij de offroadmotoren 20 jaar geleden.
Ook de verkettering van degenen die het prima op het netvlies hadden.

Hoe harder de ruiterij de aso kant ontkent hoe sneller de beperkingen ingevoerd gaan worden.
Maar goed dat ontken je ook :D

Dat van de offroadmotoren heb ik vervolgens hier wéér zien gebeuren. Was ook praten tegen dovemansoren.

Ook worden de afgelopen paar jaar door wangedrag door ruiters op menig andalusische feria/fiesta steeds meer beperkingen aan de ruiterij opgelegd. Zelfs hier in ons bergdorp waar het paard dagelijks straatbeeld is, is sinds twee jaar het centrum verboden voor ruiters tijdens de fiesta. Wederom te voorzien en een paar ruiters hebben geprobeerd met de rest te praten, maar ´de man on de straat´ was het zat en dan gaat het héél snel en keihard.

Leer ervan, of niet :)*

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:37

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:

Jij snapt het.

Vet... volgende week maar kijken wat er gebeurd als ik met de fiets op een snelweg tegen het verkeer inga :P

(just kidding voor de duidelijkheid)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:44

Mons4ever schreef:
Vet... volgende week maar kijken wat er gebeurd als ik met de fiets op een snelweg tegen het verkeer inga :P

(just kidding voor de duidelijkheid)

Wel een voor de ruiterij toepasselijke opmerking :j

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:46

Idd, we nemen onszelf niet zo serieus :D .

Maar los daarvan... gewoon samenwerken en fatsoenlijk communiceren.
Niet alle ruiters zijn arrogant, niet alle hondenbezitters asociaal...

Mijn idee is gewoon je hond/ paard de baas zijn en er is geen probleem. Kun je dit niet dan hoor je zelf verantwoordelijk genoeg te zijn om te besluiten daar niet te komen (of hond los te laten). Maar ik ben ook maar een simpele ziel van de ruiterij he ;)

anneliesdj

Re: paarden in hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:54

Naja het ligt eraan natuurlijk, als je daar niet mag komen met een paard heb je er niets te zoeken, andersom met een hond ook.
Maar wanneer ruiterpaden en losloopgebied elkaar kruisen moet je rekening houden met elkaar.
Ik vind dat zowel de ruiter als de hondeneigenaar hun dier onder controle moeten kunnen houden, niet dat het paard niet mag schrikken of de hond niet een keer mag blaffen, maar paard hoort er niet vandoor te gaan als hij de hond op 10 meter afstand ziet en de hond hoort niet als een ongeleid projectiel op het paard af te schieten.
Als je weet dat je hond niet helemaal vertrouwd is en je weet niet of hij wel komt als je hem roept hoor je hem niet los te laten lopen, ongeacht of er paarden kunnen komen, je mag met je hond ook het wild niet verstoren.
Lijkt me niet zo moeilijk toch, beetje rekening houden met elkaar.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:01

Als mijn hond en ik een paard tegenkomen houdt ik hem vast...Ik vertrouw hem niet in die zin dat hij toch zal blaffen en erheen zou rennen (en dan op verre afstand blijven) maar wil niet dat dat paard op hol slaat....

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:04

anneliesdj schreef:
Naja het ligt eraan natuurlijk, als je daar niet mag komen met een paard heb je er niets te zoeken, andersom met een hond ook.
Maar wanneer ruiterpaden en losloopgebied elkaar kruisen moet je rekening houden met elkaar.
Ik vind dat zowel de ruiter als de hondeneigenaar hun dier onder controle moeten kunnen houden, niet dat het paard niet mag schrikken of de hond niet een keer mag blaffen, maar paard hoort er niet vandoor te gaan als hij de hond op 10 meter afstand ziet en de hond hoort niet als een ongeleid projectiel op het paard af te schieten.
Als je weet dat je hond niet helemaal vertrouwd is en je weet niet of hij wel komt als je hem roept hoor je hem niet los te laten lopen, ongeacht of er paarden kunnen komen, je mag met je hond ook het wild niet verstoren.
Lijkt me niet zo moeilijk toch, beetje rekening houden met elkaar.

Thanx, that's what I mean ;)

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:09

Inderdaad een beetje rekening houden met elkaar. Ik passeer mensen met honden altijd netjes in stap. De meeste mensen roepen de honden wel terug of doen ze aan de lijn. Er zijn ook mensen die denken dat het geen kwaad kan als de hond bij de paarden loopt te klieren. Daar kan ik echt chagrijnig van worden als die honden zo rond de benen van een paard gaan lopen klooien. Zelfs van mijn braafste paard kunnen ze dan een enorme lel verwachten. Zielig voor de hond want die kan er niets aan doen maar het baasje moet het fatsoen hebben zn hond ff bij zich te roepen. Ik kan me daar echt kwaad om maken....

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:16

als de paarden er wel vandoor gaan, is dat de schuld van de ruiter, dus je hoeft je dan niet schuldig te voelen.
het is wat jij al zei voor honden, niet voor paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 07:58

Manddyx schreef:
ikke schreef:
Ik had zojuist nog bijna een fieter (met koter achterop!!) onder mijn auto, omdat ie opeens een meter naar links kwam.........

je zou wel geschrokken zijn. ;o

Ach, dat viel wel mee, fietser was gelukkig ver genoeg weg om zonder rare acties de boel weer glad te strijken. Hij kwam niet verder dan halverwege de rijbaan en aan "onze" kant was daar alleen mijn autootje (de andere kant op was het DRUK). Hij deed het gelukkig niet 10sec later of zo want dan had ik naast 'm gezeten en nergens heen gekund. Dat zou een stuk vervelender hebben uitgepakt, ondanks de geringe snelheid.

Maar wat ik nu zo apart vind: hier in een bos mag je overal rijden met je paard. Ook is daar een hondenlosloopgebied (waar je dus ook mag rijden). Ik zal niet zeggen dat ik er nooit problemen heb met loslopende honden maar ik moet toch wel constateren dat ik veeeeeel vaker geen problemen heb. Sterker nog, zo af en toe kom ik mensen met jonge malloten tegen en dan vragen ze vriendelijk of het veilig is om hond en paard even kennis te laten maken. Daar probeer ik dus ook altijd gehoor aan te geven.

In datzelfde bos hebben sommige stalgenoten een veel interessanter probleem: daar schijnt af en toe een doedelzakspeler te oefenen terwijl hij door het bos loopt. Paarden schijnen dat doodeng te vinden. Nu ben ik de beste man nog nooit tegen gekomen en heb dus ook geen idee wat mijn paard daarvan vindt, maar blijkbaar moeten we voortaan in schrikparcours ook een doedelzakspeler meenemen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:55

Als je met je paard naar buiten gaat moet je rekening houden met de dingen die je tegen kúnt komen. Mijn paard is bom/auto/fiets/hond/parachute/luchtballon en alles wat nog meer langs komt razen of uit de lucht komt vallen proof.

Heb je je paard niet onder controle of weet je dat je dingen tegen gaat komen die tricky zijn, blijf dan thuis! Je gaat toch ook de stad in fietsen als je niet kunt sturen? Of een berg beklimmen als je al zeker weet dat je gaat vallen?

Met je paard naar buiten is geen gok dat het wel goed zal gaan, het is zeker weten en anders niet!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:11

PussInBoots schreef:
Als je met je paard naar buiten gaat moet je rekening houden met de dingen die je tegen kúnt komen. Mijn paard is bom/auto/fiets/hond/parachute/luchtballon en alles wat nog meer langs komt razen of uit de lucht komt vallen proof.

Heb je je paard niet onder controle of weet je dat je dingen tegen gaat komen die tricky zijn, blijf dan thuis! Je gaat toch ook de stad in fietsen als je niet kunt sturen? Of een berg beklimmen als je al zeker weet dat je gaat vallen?

Met je paard naar buiten is geen gok dat het wel goed zal gaan, het is zeker weten en anders niet!

Dat vind ik dan ook weer een beetje raar. Een paard wordt niet bomproof geboren. Mijn paard werd vroeger al hysterisch als er 100 meter verderop een tractor voorbij reed. Dat heb ik opgelost door buiten naast hem te gaan wandelen, vooral in de buurt van tractoren. Maar volgens jou had ik dus nooit buiten mogen komen. Hoe moet je je paard aan 'buiten' laten wennen als hij er nooit komt? Sommige dingen kun je op het erf oefenen, maar een tractor heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:27

Vind ik ook een beetje een aparte redenering......ten 1e moet alles een 1e keer zijn, dus ook voor een paard .Op een afgesloten terrein kan je een paard gewoon niet met alle zaken kennis laten maken die je buiten tegen kan komen.

ten 2e.....de mensen die vaak roepen dat hun paard volledig bomproof is, zijn vaak de mensen die onverwacht voor een verrassing komen te staan wanneer hun paard toch niet helemaal bomproof blijkt te zijn (met alle gevolgen van dien). Dan heb ik liever iemand die allert is, vooruit kijkt en ten alle tijden rekening houdt met een schrikreactie van het paard waar ze op zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:35

arno8 schreef:
PussInBoots schreef:

Dat vind ik dan ook weer een beetje raar. Een paard wordt niet bomproof geboren. Mijn paard werd vroeger al hysterisch als er 100 meter verderop een tractor voorbij reed. Dat heb ik opgelost door buiten naast hem te gaan wandelen, vooral in de buurt van tractoren. Maar volgens jou had ik dus nooit buiten mogen komen. Hoe moet je je paard aan 'buiten' laten wennen als hij er nooit komt? Sommige dingen kun je op het erf oefenen, maar een tractor heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

Ik ben het volledig met PussInBoots eens.

Je poneert een rotsmoes; geeft jezelf een brevet van onvermogen.
Gebruik je hersens Arno; wees creatief.
Waar een wil is, is een weg.
Los het gewoon op onder gecontroleerde, inherent veilige omstandigheden :)*
´Kan´ dat niet, dan kan je de weg niet op. Punt uit.
Je mag het probleem NOOIT in de openbare ruimte neerleggen. Dat recht heb je niet.

Het is NIET acceptabel dat je willens en wetens met een potentieel gevaarlijk paard de openbare ruimte gebruikt om te beleren en zo de rest van de wereld het risico van jouw hobby laat lopen.

Bedankt voor dit perfecte voorbeeld van een onderliggend fundamenteel probleem in de huidige ruiterij.
Paardrijden is geen recht, maar een verantwoordelijkheid en in de openbare ruimte is dit uitvergroot want JOUW risicokeuze waar een ander ongewild aan blootgesteld wordt!