rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:12

Mee eens, ik heb dat zelfs in de penny geleerd dat lopen op een harde ondergrond helemaal niet slecht is, wat heet.. kan zelfs de pezen bevorderen (zo stond in de penny) .... zie je maar weer dat je daar wat van kan leren :P

Huertecilla schreef:
silverbrumby schreef:
Je moet helemaal niet galopperen over de verharde weg, dat is zo slecht...

Dat is alleen maar slecht voor paarden die in een zacht weiland of in hun eigen toilet leven.

Voor correct gehouden paarden met vrij beweging op verharding in wei of paddock is het een non-probleem.

Inderdaad lopen mijn zuidelijke campocrossers héél fijn op asfalt. Daar worden ze hememaal vrolijk van wnat het is prettigste ondergrond waar ze op gaan hier. Nee ze glijden niet uit. Ze zijn niet gehandicapt :)*

Gebrek aan kennis, kunde en ervaring zijn een groot probleem blijkt maar weer.

Er is in beginsel NIETS mis met (ren)galop op de rijbaan.
Suboptimaal levende en daardoor wrakkige paarden, onvoldoend verkeersveiligheid en gebrekkige ruitervaardigheden zijn heel erg!!
Geen argument voor het niet op nat asfalt in galop zouden mogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:13

easygoing schreef:
Idd daar kiest ze zelf voor maar het paard niet en ook de eventuele fietser die net op dat moment ook daar fietste niet.

Hoeveel paarden komen hun ruiter halen voor bit in de mond sporen in de buik hersendodende oefeninge herhalen in een zandbak?

Dat fietspad, schreef ik al, is fout.
Net van dat enige wat fout is, daarvan vindt de overgrote meerderheid op Bokt dat ze dat naar eigen goeddunken kunnen doen.
Dáár zou je nu de locale politie inderdaad over kunnen belen. Ruiters op het fietspad. Over een fietser op de snelweg bel je ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:15

funnyhorses schreef:
Hier rijden de auto's kop-staart,daar wil ik niet tussen lopen met mn paardje.Niet omdat ik vies ben van straat rijden maar omdat ik de automobilisten niet vertrouw.

Waar rij jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:16

hotchocolat schreef:
Huertecilla schreef:

Een ruiter is gewoon een bestuurder. Toevallig met paard als voertuig. Moet dat gewoon beheersen en verder gelden ook alle normale verkeersregels. Niet meer, niet minder en ruiterpaden zijn een superluxe éxtra.

Hier ben ik het ook mee eens. Als je je paard niet goed onder contole hebt dan moet je er niet mee langs de weg gaan.

Mijn bijrijder zou ook meteen mogen vertrekken.

Hoe moet je een paard ooit verkeersmak krijgen dan?

Voor elk paard is er een eerste keer langs de weg. Sterker nog, mijn merrie met wie ik al jaren langs de weg rijd kan ook nog flippen hoor! Laatst nog onderuit gegaan met haar, vlak langs een 80 km weg in spitstijd!
Alleen met makke paarden langs de weg gaan is nou eenmaal niet altijd mogelijk..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:18

Huertecilla schreef:
easygoing schreef:
Idd daar kiest ze zelf voor maar het paard niet en ook de eventuele fietser die net op dat moment ook daar fietste niet.

Hoeveel paarden komen hun ruiter halen voor bit in de mond sporen in de buik hersendodende oefeninge herhalen in een zandbak?

Dat fietspad, schreef ik al, is fout.
Net van dat enige wat fout is, daarvan vindt de overgrote meerderheid op Bokt dat ze dat naar eigen goeddunken kunnen doen.
Dáár zou je nu de locale politie inderdaad over kunnen belen. Ruiters op het fietspad. Over een fietser op de snelweg bel je ook.

Dus jij vind het oke dat wanneer je paard op asfalt uitglijd door jouw gejaag tot op het bot open ligt?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:18

Huertecilla schreef:
funnyhorses schreef:
Hier rijden de auto's kop-staart,daar wil ik niet tussen lopen met mn paardje.Niet omdat ik vies ben van straat rijden maar omdat ik de automobilisten niet vertrouw.

Waar rij jij dan?

Niet over een drukke weg en zeker niet in een rengalop over een fietspad.
Maar je mag wel es komen rijden hier,bitloos en zadelloos want zo rij jij he?(wat btw wel super vind)
Maar ik weet zeker dat je na een uurtje krampen in je kont hebt van het knijpen!
En niet omdat je paard het dan schuld is maar puur over het rijgedrag van de medeweg gebruikers.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:20

Benfan schreef:
Mee eens, ik heb dat zelfs in de penny geleerd dat lopen op een harde ondergrond helemaal niet slecht is, wat heet.. kan zelfs de pezen bevorderen (zo stond in de penny) .... zie je maar weer dat je daar wat van kan leren :P

Idd lopen op het asfalt is helemaal niet slecht, het tegendeel zelfs maar galopperen en dan helemaal rengalop is dus echt wel not done hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:21

Huertecilla schreef:
Shanna schreef:

Zoals egeltjes paren.

Wil je dat even nader uitleggen? Jij bent o.a. zo'n iemand die zegt dat je paard mak moet zijn voor je over de weg mag gaan rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:21

ha!!! Als ik ooit zou horen dat iemand zo met mijn paard om ging zou ik diegene echt wat aandoen!!!
Heb al meerdere keren een paard onderuit zien gaan op asfalt.
Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat mensen dat normaal vinden!! Misschien dat het in spanje normaal is om zo met je paard om te gaan, maar hier niet hc!
Als een paard dusdanig aangespoord moet worden om in vliegende vaart over asfalt te gaan, vertrouwt ie het zelf ook niet. En daar zijn paarden heel slim in!

En hier in nl houden we ook nog eens rekening met elkaar als ruiter zijnde.. :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:31

VivaLaVida schreef:
Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat mensen dat normaal vinden!!

Zoals ik als schreef is het trieste dat er blijkbaar veel paarden in NL zijn waarmee het niet kan, idem ruiters en dat er te weinig kennis is om dit te zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:32

Shanna schreef:
Wil je dat even nader uitleggen?

Héél voorzichtig :)*

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:33

Huertecilla schreef:
silverbrumby schreef:
Je moet helemaal niet galopperen over de verharde weg, dat is zo slecht...

Dat is alleen maar slecht voor paarden die in een zacht weiland of in hun eigen toilet leven.

Voor correct gehouden paarden met vrij beweging op verharding in wei of paddock is het een non-probleem.

Inderdaad lopen mijn zuidelijke campocrossers héél fijn op asfalt. Daar worden ze hememaal vrolijk van wnat het is prettigste ondergrond waar ze op gaan hier. Nee ze glijden niet uit. Ze zijn niet gehandicapt :)*

Gebrek aan kennis, kunde en ervaring zijn een groot probleem blijkt maar weer.

Er is in beginsel NIETS mis met (ren)galop op de rijbaan.
Suboptimaal levende en daardoor wrakkige paarden, onvoldoend verkeersveiligheid en gebrekkige ruitervaardigheden zijn heel erg!!
Geen argument voor het niet op nat asfalt in galop zouden mogen.

Stappen en draven is goed voor de versterking van de pezen. Galopperen niet dat is heel slecht voor de gewrichten.
Te horen gekregen van verschillende dierenartsen!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:36

HC, je bent toch niet van mening dat die paarden gaan denken: goh zoo jammer dat ik niet kan galopperen op asfalt... :Y)

Met het paard heb ik het nog niet geprobeerd, draven gaat goed dus galop zal geen probleem zijn. Ook nog geen slipper gehad, ze hebben geen ijzers. De pony vroegere jaren, daar heb ik wat mee afgecrosst, asfalt, bermen, open velden. En nu is ze 16 en nog nooit een blessure gehad.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:39

Huertecilla schreef:
sporter schreef:
112 - Spoedeisende gevallen
In spoedeisende gevallen belt u 112, het Europese alarmnummer.

Ik neem aan dat je je eigen quote door gelezen hebt?
Dan mag je dus geen 112 bellen.

Maar, maar, maar heeft de ruiterij geen voorrang dan?? :+

Verder worden er verschillende zaken als probleem aangekaart.

Van de onderwerptitel op zich zie ik het probleem niet.
Gewoon openbare weg toch?
Stuk (ren)galop over nat asfalt is dan echt geen punt als het paard betrouwbaar veilig de signalen van de ruiter opvolgt.
Als het dat niet doet hoort het niet buiten dus, wat is het probleem?

Inhalen doe je met aangepaste snelheid.
Wanneer de ingehaalde op een onveilig paard blijkt te zitten dan is dat wel iets om rekeing mee te houden maar van de zotte op zich. Die hoort niet buiten!! Je mag er vanuit gaan als ruiter, net als alle andere verkeersdeelnemers, dat iedereen diens voertuig beheerst, dus ook andere ruiters.

Je mag gewoon met je paard in galop over de weg. Droog of nat. Is ook niets slechts noch gevaarlijks aan mits en maar.

Het probleem is, het is op NAT asfalt, dat is GLAD, zeker met ijzers en om dan heel hard te galopperen is dus gevaarlijk en niet goed voor de pezen van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:40

Ik rij ook zovaak in rengalop over de straat :+ Mijn paard rent liever over de weg dan in het gras en als ze dan eenmaal gaat is ze niet meer te houden hahaha.
Laat ze het toch lekker zelf weten, ze komen er vanzelf achter wat de gevolgen kunnen zijn :)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:43

__Jesper schreef:
Ik rij ook zovaak in rengalop over de straat :+ Mijn paard rent liever over de weg dan in het gras en als ze dan eenmaal gaat is ze niet meer te houden hahaha.
Laat ze het toch lekker zelf weten, ze komen er vanzelf achter wat de gevolgen kunnen zijn :)

Ja kan je doen maar de paarden zijn dan weer de pineut net zoals de eigenaar als het hier om verzorgpaarden gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:51

Dorienn schreef:
HC, je bent toch niet van mening dat die paarden gaan denken: goh zoo jammer dat ik niet kan galopperen op asfalt... :Y)

Die van mij zijn mega-fit en rennen af en toe gráág. Asfalt is een droomondergrond voor hen hier.
Als ik niet aangeef dat ik draf wil, krijg ik réngalop.
Dat dit wellicht buiten jouw referentiekader ligt zegt alleen iets over jouw referentiekader.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:52

__Jesper schreef:
en als ze dan eenmaal gaat is ze niet meer te houden hahaha.

Die is dan onvolledig beleerd. Niet betrouwbaar veilig in het opvolgen van ruitersignalen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:02

Terug naar het onderwerp.

Afgezien van wat velen vínden, is (ren)galop op nat asfalt geen punt. Het mag gewoon.
Vers beslag met widea punten heeft prima tractie op nat asfalt. Meer dan menig autoband.
Verkeerd beslag is net als gladde banden. Ook dat is net als mbt andere bestuurders en hun voertuigen.
Ja, onbeslagen is veel minder belastend en geeft beter controleerbare tractie voor het paard. Dat opent echter weer een heel andere beerput..

Het is allemaal een hoop vingerwijzerij hier terwijl paarden die correct paardgericht gehouden worden probleemloos in galop over asfalt kunnen. Ook mbt het wegenverkeersreglement is er geen probleem.
Dat het bij zoveel paarden niet kan en met zoveel ruiters idem is heel erg. Niet andersom :)*

easygoing

Re: rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:07

Oke HC je hebt je punt gemaakt.
Laten we er maar vanuit gaan dat wij er allemaal helemaal geen verstand van hebben en beter op een hobbelpaard kunnen gaan zitten en jij bezit alle wijsheid die je je maar kan wensen.

Zo goed?

Anoniem

Re: rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:16

Widea punten geven nog meer schade aan de benen van je paard dan in rengalop over de straat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:16

Huertecilla schreef:
Het is allemaal een hoop vingerwijzerij hier terwijl paarden die correct paardgericht gehouden worden probleemloos in galop over asfalt kunnen. Ook mbt het wegenverkeersreglement is er geen probleem.
Dat het bij zoveel paarden niet kan en met zoveel ruiters idem is heel erg. Niet andersom :)*

Asfalt op zich is niet een groot probleem, ben ik met je eens, en als die galop over asfalt gecoordineert en met enig verantwoordelijkheidsgevoel wordt uitgevoerd is er ook geen groot probleem voor paarden, ruiters en medeweggebruikers. Maar zoals TS de situatie omschrijft is er geen enkele reden om aan te nemen dat het gaat over ruiters met kennis van zaken en verantwoordelijkheidsgevoel en heb ik ook ernstige twijfels over de training van de paarden op dit gebied. En dan is zo'n stel meiden die over een weg jakkeren met opgejutte paarden een "accident waiting to happen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:17

Huertecilla schreef:
__Jesper schreef:
en als ze dan eenmaal gaat is ze niet meer te houden hahaha.

Die is dan onvolledig beleerd. Niet betrouwbaar veilig in het opvolgen van ruitersignalen.

Ze is super betrouwbaar maar ze wil zo graag dus ik laat haar lekker rennen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:21

Huertecilla schreef:
Shanna schreef:

Zoals egeltjes paren.

:D :D :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:22

Wat een gezeur weer in dit topic, TO zoekt de evt eigenaren van de paarden, mochten het verzorgpaarden zijn, om deze te waarschuwen. Het is nu eenmaal niet gebruikelijk in NL om in galop over asfalt/wegen te gaan of zelfs gevaarlijk. Zowiezo hielden ze geen rekening met anderen wat helemaal link is.
TO ik hoop dat je de eigenaren vindt en dat het niet de meiden zelf zijn. (zodat het hopelijk stopt)