Wandelaars op het ruiterpad met niet luisterende hond..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:42

Ik begrijp wel dat je in je geschrokken toestand zo hebt gereageerd.
Zelf heb ik een tijdje ergens met mijn paard gestaan waar maar een klein bos was en weinig ruiterpaden. Op een gegeven moment rijd ik aan de buitenkant van het bos en wil het bos ingaan (via ruiterpad), loopt daar een mevrouw op het ruiterpad met 3 loslopende goldens. Alledrie de honden kwamen op ons afgestormd en mijn paard schrok zich een hoedje en draaide om zijn as. Ik zat net verkeerd geleund omdat we de bocht om gingen en ik lag er dus wel mooi af! :o :(
Die mevrouw zei daarna helemaal niks, vroeg niet hoe het met me ging en paard stormde van schrik terug naar stal waarbij hij aan het eind over een hele drukke weg moest. Gelukkig goed afgelopen, maar er kunnen ernstige ongelukken gebeuren hierdoor.
Ik weet niet precies hoe de regelgeving is, maar ze zouden voor elk apart pad voor bepaalde gebruikers alleen de bedoelde gebruikers mogen toelaten. Dus voetgangers op het voetpad, fietsers op het fietspad, trailers op de mountainbike paden en ruiters op het ruiterpad. Wij mogen ook alleen maar op ruiterpaden komen toch..
Overigens ben ik ook regelmatig bijna in de bosjes beland door mountainbikers die me ineens in volle vaart op het ruiterpad kwamen inhalen. Heel irritant, ze houden geen rekening met het feit dat er misschien weleens ruiters met paarden zich kunnen bevinden op het ruiterpad. :o

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:27

Ken dit probleem heb het 2 weken geleden op het strand gehad.
der kwamen 4 kleine honden achter ons aan.
en de mensen zagen ons al. en ze lieten de honden gewoon achter ons aan gaan dus wij terug is stap en gezegd dat ook paarden kunnen trappen en dat de honden het dan niet overleven.
toen riepen ze pas hun honden terug ook die luisterden slecht.

Ik vind dat je samen verantwoordelijk bent.
de gene met de hond moet zorgen dat hij/zij ze hond bij houd en luister de hond slecht aanlijnen dan.
als je op een ruiterpad loopt (waar je volgens mijn niet met honden mag lopen) dan weet je dat je paarden tegen kan komen.

maar de ruiter moet ook rekening houden met de mensen met honden. ze weten dat honden er door geobsedeerd zijn als de paarden rennen. en dat het kan zijn dat de mensen je nog even niet zo snel door hebben.
en dat je dan rustiger aan moet doen.
vele mensen weten ook dus niet dat als je rustig aan komt galopperen dat een hond daar erg op kan reageren.

dus jah je bent op de weg dus je moet samen rekening houden met elkaar.

ow en met schelden kom je nergens :P

xminix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:04

Ik heb altijd een zweep bij me!
vind dat ook zo irritant als die honden zo op die paarden gaan!!
mijn paard heeft nu ook echt een hekel aan honden en wil er echt naar slaan als ze blaffend op hem afkomen!!!!
kan ik wel begrijpen.
je moet je hond ook onder appel houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:12

Winddancer schreef:
Volgens mij betekent dat blauwe bord dat ruiters toegestaan zijn (en ook andere weggebruikers), maar voor zo ver ik weet zijn bij de borden van het Staatsbosbeheer zelf alleen maar ruiters toegestaan en overige weggebruikers verboden.

IMO andersom.
Bij het blauwe bord mogen alléén ruiters en geen andere weggebruikers

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:14

Soms ga ik wandelen in het bos en daar zit dus een ruiterpad naast het wandel pad ik loop er altijd naast met de hond vast>

funnyhorses

Re: Wandelaars op het ruiterpad met niet luisterende hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:25

Nou ik snap de irritatie van beide partijen en hun reaktie is vast vanuit schrik gekomen.
Ikzelf vind ook dat elke ruiter zn paard goed onder controle moet hebben als deze buiten gereden word(bos verkeer enz.)
Maar daarbij vind ik ook dat hondeneigenaren ook mee kunnen denken met ruiters en hun paarden,dmv de hond even terug te roepen of aan te lijnen.

Verder vind ik het ook niet nodig om als een dulle over een ruiterpad te crossen omdat het een ruiterpad is.(niet naar jou gericht ts!)Gezien het feit dat er altijd iemand of iets kan lopen/liggen.

Het is nu eenmaal een geven en nemen,en ookal schrik je hevig van een hond en de eigenaar dan kun je beter even diep adem halen en rustig proberen door te rijden.
Op elkaar mopperen heeft geen zin en wekt alleen maar meer kwaadheid op.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:24

Tigra_ schreef:
Dat komt van 2 kanten.
Als ruiter/menner hoor je mensen gewoon in stap te passeren of ze nu een hond bij hebben of niet. En ik las dat je al wilde aanspringen en je de mensen al had gezien.
Aan de andere kant normaal mag een hond nooit loslopen in het bos dus de fout komt van beide kanten dan hé.

Volgensmij heb je het hele verhaal niet helemaal goed gelezen, ze is niet aangesprongen in galop, ze zou dat gaan doen maar deed dat niet toen ze de mensen zag lopen.

En zoals ook al een paar keer genoemd, op Terschelling mogen honden, mits onder apel, los in het bos..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:56

En elke baas vindt natuurljk dat z'n hond goed luistert, dus je moet er denk ik maar gewoon mee leren leven dat je in jouw omgeving loslopende honden hebt. Of niet?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:41

ik wordt wel nieuwsgierig of dat groene SBB bordje met honden aan de lijn er ook staat...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:08

@papagroom: ik heb helemaal geen berichtjes meer gehad dat er gepost werd in ""mijn"" topic.. vandaar geen reacties meer van mij tot nu toe! Ik ben nog niet weer in het bos bij Formerum geweest. Als ik er langs kom dan moet ik er even goed naar kijken inderdaad.

@ de rest: inderdaad kom je met schelden nergens maar dat was uit schrik/frustratie. Uiteindelijk hebben we (de eigenaren van de hond en ik) het gesprek positief afgerond dus dat is in ieder geval goed opgelost.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:14

Bij mijn weten moeten honden overal aangelijnd zijn!! er zijn toch speciale hondenuitlaatstukken??

Tenminste hier in de Kempen dan he!

Als ik me vergis hoor ik het graag!!

btw, ik zou ook een keer flink gevloekt hebben......

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:18

Met een paard wat zo gestresst is zou ik niet op pad gaan overigens...

Verder moeten eigenaren hun honden onder appel hebben dus als ze ze roepen dat ze meteen luisteren.
Hier in het Amsterdamse bos worden echt boetes uitgedeeld (nog veeeel te wienig hoor) want er rijdt een boswachter te paard rond vaak. Zelfs mensen met paarden en honden mee krijgen een boete als die honden niet onder appel staan.
Terrecht.. wat wij allemaal wel niet meemaken in het bos...
Mensen beseffen niet hoeveel gevaar ze een ruiter kunnen bezorgen en.. hun eigen hondje.
Heb weleens een arabier gereden en als die iets zag flitsen achter zich in het bos gingen er toch echt 2 harde hoeven naar achteren. Als daar net dat hondje had gelopen, dan had de DA niet meer hoeven te komen hoor..
Ik leg het weleens rustig aan mensen uit (als je net in een gevaarlijke situatie zit leg ik ook niet rustig uit hoor :')). Sommige mensen krijg je een grote bek van en sommigen snappen het ineens.. en schrikken zich rot (en bedanken je voor de uitleg).

Vind het onverantwoord als mensen hun honden los laten als ze niet super goed luisteren dus ik vind dat je groot gelijk hebt.
Raar dat die man bij staatsbosbeheer werkte?! 8)7

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:22

Die gvd had ik ook niet laten vallen, dat was niet zo handig :D Doe dat de volgende keer binnensmonds ;)

Maar ik heb hier dezelfde ergenis. 50 km ruiterpad, 500 km wandelpad. En nog weten wandelaars het te presteren om met de hele familie, inclusief buggy met kind, te gaan wandelen op een ruiterpad. En dan kom je net de bocht om in een galopje..................

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:38

ik loop heel veel met mijn honden op het ruiterpad. uist om mensen met onopgevoede honden te mijden. als ik een paardje zie of er komt een onoverzichtelijke bocht aan roep ik ze bij me. vervelende situatie ts. zou ook erg boos worden. en ookal staat het nergens vind ik dat een paard op een ruiterpad voorrang heeft. en dat andere aan te kant moeten zodat het paard kan passeren(in stap). maar er zijn ook genoeg paardeneigenaren die het niet zo nauw nemen. was met mijn paardje aan het wandelen op het ruiterpad. zie ik 2 mensen aankomen in stap. ze zien mij en zetten hun paarden in volle galop om me zo te passeren. nu heb ik gelukkig een braaf paardje maar mijn vriendin niet dus dat paard helemaal hieperdepiep. niet ok. moraal van het verhaal. rekening houden met elkaar en als je hond niet luisterd niet los doen. en als je geen rekening wilt houden met anderen mensen jezelf niet loslaten op de wereld:)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:40

Tja, er is gewoon nix an..

Voorheen begeleidde ik buitenritten hier op het eiland en ik ben toen inderdaad ook eens, met groep achter me aan, op het ruiterpad mensen met parasol en picknickmand gevonden!! Midden op het pad! Tjonge jonge...

@Amsterdam_30: dit paard is gestressed maar te hanteren, zeker als we even stoom afblazen in het bos. Met bepaalde andere paarden zou ik zeker niet het bos ingaan maar deze vertrouw ik daar volkomen als ze in zo'n staat is. Ze stond m.a.w. zeker wel goed onder appel ;) :P

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:42

Lia_ schreef:
En die reactie vind jij raar na je eigen taalgebruik????
ooit gehoord van wat je zaait zal je oogsten? ;)

:D +:)+

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:43

@Callum: ja, dat is ook echt onverantwoord. Heb ik hier ook al eens meegemaakt op het strand. Groepje ruiters van een rijpaardenverhuur en die knallen in galop 2 particuliere ruiters voorbij. Dan ben je blij als je je paard onder controle kan houden.. maar het is gewoon echt niet fatsoenlijk.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:44

Zooist schreef:
Lia_ schreef:
En die reactie vind jij raar na je eigen taalgebruik????
ooit gehoord van wat je zaait zal je oogsten? ;)

:D +:)+

Sorry hoor maar wat voegt jouw reactie nu nog toe? :o Zeker als je hebt kunnen lezen dat het gesprek tussen die mensen en mij positief is afgerond? 8-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:46

Ik wordt ook gek van honden op het ruiterpad... en dan niet voor mezelf, maar voor de hond.
United heeft namelijk geen 'normale' schrik reactie, hij rent niet weg voor honden maar krijgt meteen een woedeuitbarsting als een hond hem aanvalt. Het is al een paar keer gebeurt dat hij bijna een hond doodsloeg die blaffend achter hem aan kwam, en naar zijn benen aan het happen was.
Hij doet dit heel kalm,berekenend en beheerst, daarom is het ook gevaarlijk. Want als hij slaat doet hij het ook om te raken.
Alleen alleen bij aanvallende honden, verder is hij een grote hondenvriend. op stal is hij gek op alle honden.

Ik vind dit zelf echt een probleem, want de hond moet niet het slachtoffer zijn, omdat zijn baasje hem niet onder appèl heeft :(:)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:49

Zoiets valt of staat écht met een beetje rekening met elkaar houden. Ik maak ook wel eens situaties mee waarin ik ongecontroleerde honden en/of kinderen verwens, maar ik heb het verhaal ook wel eens andersom gehoord.

Ik reed vorig jaar in het bos en kwam twee wandelaars + twee honden tegen. De honden waren aangelijnd maar vonden mijn paard behoorlijk spannend. Op verzoek van de wandelaars ben ik even gestopt, heb de honden even laten kijken/ruiken en ben daarna verder gereden. Wat bleek, een vorige keer was een ruiter in volle galop gepasseerd... Evengoed asociaal.

TS: ik hoop dat je weer lekker door het bos kunt rijden zonder frustratie :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:02

Polly schreef:
Winddancer schreef:
Volgens mij betekent dat blauwe bord dat ruiters toegestaan zijn (en ook andere weggebruikers), maar voor zo ver ik weet zijn bij de borden van het Staatsbosbeheer zelf alleen maar ruiters toegestaan en overige weggebruikers verboden.

IMO andersom.
Bij het blauwe bord mogen alléén ruiters en geen andere weggebruikers

Idd, of zouden fietsers anders op een fietspad met zo'n bord mògen fietsen en evengoed op de baan mogen gaan rijden, terwijl wandelaars en auto's daar rustig hun gang mogen gaan? :D

Ik ben al lang blij dat er mensen zijn die op zo'n moment hun bek open trekken en de enige gepaste reactie van die man zou in mijn ogen 'sorry' geweest zijn :+ . Als de hond niets verkeerds deed zou ik ook wel niet boos geworden zijn, maar als ie voor men peerd zijn voeten loopt laat ik men paard toch niet op kant gaan ... (moet beessie maar leren dan hij voor groter beessie aan de kant moet gaan en doet hij dat niet zelf, dan zal hij dat wel leren als paardlief hem omver of bijna omver loopt)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:04

oh dat is zo gek nog niet hoor... bij ons kom je regelmatig op hol geslagen mountainbikers tegen... dat is echt een ramp.
Ze knallen zo tegen je op.
United kan er wel tegen, maar Warina ging dan helemaal uit d'r stekker en kon het eerste uur niet meer normaal gereden worden :(:)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:24

@ TS
ik heb het even nagekeken maar honden mogen op Terschelling op strand en in t bos los lopen...dus bij Formerum aan zee niet..int Formerumerbos wel..t ruiterpad van mids twijvel ik wat over is een beetje een grensgeval...wat denk jij?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:27

@papagroom: Mids in de duinen niet en Mids bij het bosje wel los denk ik. Maar in Formerum bos denk ik dat ze wel de hond los mogen laten, echter moet hij dan wel onder appel staan en ik vind het raar om als Staatsbosbeheer-meneer je niet onder appel staande hond los te laten lopen op een ruiterpad waarvan je weet dat die regelmatig gebruikt wordt. Ook die ponies van de Prairie komen daar veel dus dan moet je toch even je hond bij je houden, vind ik.
Ben je hier bekend?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:36

Wat betreft het blauwe bord....

Ruiterpad

Toelichting
In artikel 8 van dit reglement wordt het begrip ruiterpad geïntroduceerd. Verkeersteken G9 is het daarbij behorende bord. Het is gebleken dat in de praktijk behoefte aan de invoering van dit verkeersteken bestond. Een ruiterpad mag slechts gevolgd worden door ruiters. Het begrip ruiters wordt zodanig algemeen bekend geacht dat dit niet apart in dit reglement gedefinieerd is.