Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:46

Ik heb er geen ervaring mee. Ben er wel van overtuigd dat je niet perse een bit nodig hebt voor controle. Maar 't lijkt me wel veiliger om iets om het hoofd van het paard te doen. Je kan ze bijv. de one rein stop leren. Kan dat ook met een neckrope?

Daarbij vind ik het toch een risico om zo het verkeer in te gaan. Een sprintje van nog geen 100 meter kan fataal zijn, niet alleen voor mij en mijn paard, maar ook voor de medeweggebruiker. Ik zou mijn paard om die reden ook nooit los laten lopen. Ik heb twee mensen gekend die een paard op hun auto hebben gehad, die kunnen het niet meer na vertellen. Een hond kan ook de weg op vliegen, maar zal minder schade veroorzaken als een paard.

Maar goed, misschien ben ik dan wel één van die Nederlanders die geen goede band heeft met zijn paarden en alleen maar denkt aan 24/7 weidegang en wedstrijden. ;)

laura1986

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:57

Ik vind het geen probleem als mensen met een neckrope rijden, misschien ga ik dat ´later´ ook wel doen. Maar ik zou er dan wel voor kiezen om het bitloze hoofdstel dan toch om te laten en de teugels op de nek te laten liggen. Stel dat er wat gebeurt (een inschattingsfout is zo gemaakt), kun je die erbij pakken. Van een simpel bitloos hoofdstelletje (sidepull neusriem of evt touwhalster) heeft het paard volgens mij ook geen last. Je moet het wel even omdoen, maar dat lijkt me niet te veel moeite ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:59

zodiacje schreef:
Pauline, je band is niet minder maar om met neckrope naar buiten te gaan moeten jij en ook een beetje je paard een mentale grens over. Het geeft dan toch ook dat extra gevoe van vertrouwen en voor mij daarbij ook geluk.
Je band is dan niet per se inniger of beter dan doe van iemand die wel een hoofdstel om heeft maar het brengt je toch extra verdieping in je band met je paard.

Maar mijn mening is door mijn bovenstaande ervaringen wel dat het in het verkeer niet handig is maar in natuurgebied kan het zeker wel :j

Ik denk echt dat dat iets is dat een ruiter ervan maakt. Meer verdieping in je band met je paard :? Ik geloof er niet in dat je paard je 'liever' vindt met een neckrope dan met een bit in. Paarden worden gelukkig van goed eten, voldoende vrijheid om te bewegen en vriendjes om zich geen.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor de ruiter eerst vertrouwd moet voelen, voor je met een neckrope naar buiten durft.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 22-09-10 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:00

eridinges schreef:
Maar als paarden gaan, dan gaan ze hoor dat is bij mijn hond wel anders hoor ;)
Paarden en honden zijn gewoon totaal niet met elkaar te vergelijken

Bij jouw hond misschien wel maar hoeveel honden raken er niet kwijt als ze op de vlucht slaan van bijvoorbeeld een harde knal?[/quote]
Of als ze achter iets aanrennen? Niet alle honden zullen dat doen net als niet alle paarden zullen wegrennen (sommigen blijven stilstaan). De reden van het van de baas weg gaan mag dan wel verschillend zijn, maar het zijn allebei dieren die allebei loslopen en van de baas weg kunnen gaan (en moeilijk te vangen zijn).

Ik vind met neckrope het verkeer in gaan wel kan bij een goede band tussen paard en ruiter. Loslopen vind ik eigenlijk wel wat gevaarlijk omdat je niet de volledige controle hebt. Mocht de band met je paard toch goed genoeg zijn of blijft hij bij je andere paard en je denkt dat het veilig kan zou ik niemand tegenhouden of vreemd aankijken.[/quote]

Jullie kunnen toch niet ontkennen dat een paard veel moeilijker tegen te houden is als een hond?
mijn hond is een hond en mijn paard is een paard. Een paard kan niet ineens vergeleken worden met een hond. Als je dat wel doet vind ik het behoorlijk naief. Want een paard kan toch meer schade aanrichten als een hond.(mits deze goed opgevoed is, maar dat is aan jezelf)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:04

Ik reed met mij vorige paardje altijd buiten met neckrope (filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=5zBxyWh4Wgg Dit was zonder cap voor het filmpje, normaal gesproken had ik wel een cap op). Scheelt wel dat wij geen drukke wegen op hoefden oid, dan had ik wss toch een hoofdstel in gedaan. Niet omdat ik het niet zou vertrouwen, maar omdat elk paard kan schrikken. Met hoofdstel grijp je dan net even wat makkelijker in en dat kan het verschil maken.

Overigens vond ik niets zo bevrijdend als alleen met m'n hoepeltje rijden. Qua vertrouwen of band met je paard was er natuurlijk geen verschil, maar het voelde gewoon zo heerlijk om zo te rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 12:07

Ik ga mee met zodiacje, ik merk dat Flame het hartstikke leuk vind, nog leuker dan bitloos laat staan met bit. Waarom? Het geeft toch iets meer vrijheid, en ik heb het idee dat ze echt wel snapt dat je haar een stuk vertrouwen geeft.

Maar goed, op de plekken waar ik rijd kan een blind paard nog geen schade doen, dus dat scheelt ook. Bij druk verkeer zou ik er wel twee keer over nadenken.

Hihi kunnen we niet een neckrope meeting houden? Ergenst in bv. loonse en drunense duinen. En voor de echte durfals rondje amsterdam, kun je lachen. }>

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:12

Silence schreef:
Ik vind het heel knap als je paard zo durft te vertrouwen dat je je eigen zelfvertrouwen ook groot genoeg vind om zo te gaan rijden. Maar het gevaar wat je andere weggebruikers ongevraagd oplegd vind ik niet kunnen.
Mensen kunnen rare dingen doen als ze iets zien wat ze niet kennen. Ze kunnen rare acties uithalen waarvan dan ook het meest brave paard kan schrikken. En er is niemand, hoe groot de band tussen jou en je paard ook mag zijn, die 100% kan garanderen dat zijn/haar paard nooit iets zal doen.
Misschien niet bij jou, maar helaas ben je op de openbare weg niet de enige en niet alleen afhankelijk van jezelf.
En dat moet je in je achterhoofd houden.

Je kunt toch niet denken dat een paard dat een hoofstel omheeft geen stap opzij kan doen?
Ik denk zo maar dat mensen die denken zo afhankelijk te zijn van een hoofdstel feitelijk minder controle hebben dan iemand die er buiten kan.

Verder denk ik dat er een misverstand is wat neckrope betreft dat er dan geen controle is. Dat de controle via een andere plaats gaat, wil toch niet zeggen dat er geen controle is?

En ja, over los handpaard handpaard heb je minder controle dan over een die je vasthoud, maar die kan zich ook losrukken (of jou van je paard trekken).
Maar hoe dan ook dat is ook niet iets wat iemand in het verkeer zal doen, neem ik aan.

Qimm schreef:
Lusitana schreef:
Tja, vluchtdieren, een paard dat schrikt en niet wordt tegengehouden, rent welgeteld een meter of 100 vooruit, stopt en keert dan om, om te kijken wat het was. Of ze blijven gewoon even staan om te observeren wat het is.

in die 100 meter kan er ook een hoop narigheid gebeuren. op een zandpad niet, in het verkeer wel

Als je kijkt naar nieuwsberichten van ongelukken, zijn dat toch mensen geweest die gewoon met een hoofdstel reden.
Ongelukken gebeuren. Ongeacht hoe je en paard bestuurd.
En ik neem dus aan dat je een handpaard los laat waar geen verkeer in de buurt is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:14

Citaat:
Scheelt wel dat wij geen drukke wegen op hoefden oid, dan had ik wss toch een hoofdstel in gedaan. Niet omdat ik het niet zou vertrouwen, maar omdat elk paard kan schrikken. Met hoofdstel grijp je dan net even wat makkelijker in en dat kan het verschil maken.

Ik heb een pony gehad waarmee ik zonder tuig kon rijden, maar dat deed ik alleen in een afgesloten bak.

Langs de weg had ik altijd minstens een halster met teugels, en dat heeft ons toch menigmaal gered.

Ieder paard kan schrikken, hoe braaf (en deze was extreem braaf, en gewend aan heel druk langsrazend verkeer) ook. En dan kan je met teugels aan het hoofd toch net even sturen bij paniek waar je met halsrope geen enkele invloed op de richting meer uitoefent.

Sommige mensen hebben misschien een engeltje op hun schouder, ik vind dat je zodra je je in het verkeer begeeft met een vluchtdier, je verstand moet gebruiken en ook verantwoordelijk bent voor de veiligheid van dier en andere verkeersdeelnemers.

Dus in natuurgebieden: eventueel halsrope.
In verkeer: minstens neusbesturing en bij meeste paarden, een bit.

Citaat:
Tja, vluchtdieren, een paard dat schrikt en niet wordt tegengehouden, rent welgeteld een meter of 100 vooruit, stopt en keert dan om, om te kijken wat het was. Of ze blijven gewoon even staan om te observeren wat het is.

Dat kan waar zijn waar het paard bekend is maar een dier dat op vreemd terrein loskomt, bij de groep vandaan rent of alleen was, rent soms kilometers uit paniek door.
Of het rent naar de stal en die bevindt zich ook niet altijd op 100 meter.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:18

ik zeg ook niet dat een hoofdstel hét heilige middel is, maar in mijn (natuulijk beperkte) ervaring heb je dan net wel wat meer vingers in de pap en is de kans om brokken te voorkomen wat groter en op die manier is het dus in mijn optiek veiliger

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:20

Die keren dat ik mijn paard nét rakelings naast een trekker kon sleuren met de teugels was ik er toch blij mee....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:25

eridinges schreef:
Jullie kunnen toch niet ontkennen dat een paard veel moeilijker tegen te houden is als een hond?
mijn hond is een hond en mijn paard is een paard. Een paard kan niet ineens vergeleken worden met een hond. Als je dat wel doet vind ik het behoorlijk naief. Want een paard kan toch meer schade aanrichten als een hond.(mits deze goed opgevoed is, maar dat is aan jezelf)
Een onopgevoed paard is lastig tegen te houden, maar een wilde hond ook. De sleutel zit hem in de opvoeding. Een hond die niet luistert is ook puur lastig om mee te nemen in het verkeer.... Een paard dat netjes is opgevoed, loopt gewoon met je mee en luistert gewoon naar je hulpen.
We zijn geneigd om er verschillend mee om te gaan en dat geeft dan verschillende resultaten, maar je kúnt een paard gewoon opvoeden als hond (en dan bedoel ik puur dat het naar commandos luistert als het los is).
Probleem is dat je de beste resultaten krijgt als ze nog klein zijn en dat is juist de leeftijd dat de meesten zich niet met hun paard bemoeien.
Daarbij is de hele sleutel van het rijden toch dat je een paard gehoorzaam aan de hulpen maakt?
Als je het idee hebt dat er geen controle is als dat niet via de mond gaat, weet je niet hoe een leerproces werkt.

Ik wil niet zeggen dat iedereen nu maar met een neckrope de weg op moet, ik wil alleen zeggen dat die het doen, heus wel controle hebben, anders deden ze het niet. Niemand wil zijn paard riskeren op niks af.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:29

randalinpony schreef:
Langs de weg had ik altijd minstens een halster met teugels, en dat heeft ons toch menigmaal gered.

randalinpony schreef:
Die keren dat ik mijn paard nét rakelings naast een trekker kon sleuren met de teugels was ik er toch blij mee....

Wat doe jij allemaal dat je je telkens moet redden enzo?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:30

een hond weegt toch beduidend minder dan een paard, een hond is beduidend minder sterk dan een paard. Ik zie een belangrijk verschil

een goed opgevoed paard heeft nog steeds instincten, een goed opgevoed paard is nig steeds een vluchtdier. Ik geloof niet dat je als mens de wil van een paard (welk dier dan ook) 100% naar je hand kunt zetten. Dat stukje oerinstinct zal altijd de echte baas blijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:31

Dat geldt toch dagelijks? Toch rijden we ze.
Ik zie het verschil niet of de controle nou via de mond, via de neus of via de hals gaat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:39

fransje23 schreef:
randalinpony schreef:

randalinpony schreef:

Wat doe jij allemaal dat je je telkens moet redden enzo?

Ik? Niets. Maar in een poldergebied met jonge knullen van 16 aan het stuur van heel grote landbouwwerktuigen en dijkjes, weggetjes met bermen van 30 cm, enz kan er wel eens wat mis gaan.
Heb ik het nog niet eens over die ene boer die je express van de weg wilde rijden of over de eenden die ineens opvliegen vlak voor paards neus en nee, die houden ook niet echt rekening met tegemoetkomend verkeer.

Ben ook jaren met heel veel verschillende net groen-affe dieren op pad geweest.

Ik vind trouwens wél dat een bit of neusriem in noodgevallen als noodrem werkt. Niet bij ieder paard, maar als het echt fout gaat is omtrekken ook een optie...
Terwijl die inwerking op de hals vele malen minder effect heeft als je die met kracht gebruikt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 12:44

Maar een redelijk groen dier rijden is wat anders dan een paard wat je al jaren vertrouwd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:48

Ja dat is waar, maar hierboven wordt gesteld dat je met hoofdstel ook ongelukken kunt krijgen, maar ik heb zelf de ervaring dat je mét hoofdstel toch net even wat beter kan sturen.

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:48

ik verklaar iedereen die willens en wetens puur om een statement te maken van "heeee, kijk hoe goed mijn band is" en daardoor alle overige verkeersdeelnemers in gevaar brengt, een gevaar op de weg. Als jij niet aan dat bit zit, heeft het paard er geen last van. Dus met een neckrope buitenrijden is pure onzin gebaseerd op het ego van het baasje die zo nodig ten kosten van alle risico's dat dit met zich mee brengt Ohhhs en AAhhhs nodig heeft!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:51

Ik zou het niet zo hard willen stellen als Ussiethree, maar ik ben het eigenlijk wel met haar eens. Volgens mij is buitenrijden met een neckrope ook meer voor de ruiter dan voor het paard. Een soort bewijsdrang, kijk eens wat ik kan.

Ik zou het nog prima vinden als je het ergens op de veluwe met in geen km's verkeer/andere mensen/andere gevaarlijke situaties. Maar ik zou niet weten waarom je het risico zou nemen in een andere omgeving. Wat haal je je op je hals als het wel mis gaat?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:07

Lusitana schreef:
Dat geldt toch dagelijks? Toch rijden we ze.
Ik zie het verschil niet of de controle nou via de mond, via de neus of via de hals gaat.

ik zie het verschil wel, misschien dat het aantal jaren ervaring het verschil maakt tussen jou en mij.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:10

Anoeska schreef:
Ik zou het niet zo hard willen stellen als Ussiethree, maar ik ben het eigenlijk wel met haar eens. Volgens mij is buitenrijden met een neckrope ook meer voor de ruiter dan voor het paard. Een soort bewijsdrang, kijk eens wat ik kan.

Dat denk ik ook, ik had er ook altijd een touwhalster met teugels er bij had liggen, ookal gebruikte ik die niet.
Iedereen gaat er trouwens vanuit dat er in het verkeer wordt gereden, maar gelukkig zijn er nog hele delen in nederland waar je niet zomaar vrachtwagens, auto's tegen komt ;) Hier in de duinen kan je paard heel ver rennen, maar niet het verkeer in komen vanwege de hekken&wildroosters.

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:14

In je eigen achtertuin prima, moet je helemaal zelf weten. Maar zodra je deelneemt aan het verkeer (ook al is dat verkeer minimaal) moet je alle veiligheidsmarges inbouwen. Ik laat ook niet mijn zoon in mijn auto rijden op de openbare weg omdat hij hier zo leuk met de tractor overweg kan.
Ik kan het niet waarderen dat mensen voor hun eigen haleluagevoel andere mensen in gevaar brengen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:25

RT-D >> BRT

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:24

Anoeska schreef:
zodiacje schreef:
Pauline, je band is niet minder maar om met neckrope naar buiten te gaan moeten jij en ook een beetje je paard een mentale grens over. Het geeft dan toch ook dat extra gevoe van vertrouwen en voor mij daarbij ook geluk.
Je band is dan niet per se inniger of beter dan doe van iemand die wel een hoofdstel om heeft maar het brengt je toch extra verdieping in je band met je paard.

Maar mijn mening is door mijn bovenstaande ervaringen wel dat het in het verkeer niet handig is maar in natuurgebied kan het zeker wel :j

Ik denk echt dat dat iets is dat een ruiter ervan maakt. Meer verdieping in je band met je paard :? Ik geloof er niet in dat je paard je 'liever' vindt met een neckrope dan met een bit in. Paarden worden gelukkig van goed eten, voldoende vrijheid om te bewegen en vriendjes om zich geen.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor de ruiter eerst vertrouwd moet voelen, voor je met een neckrope naar buiten durft.

Ik merk dat het vertrouwen wat ik aan mijn paard geef, ik van hem terug krijg.
Dit verschil merkte ik al toen ik overging op bitloos.
Ik zeg niet dat ik dan liever ben, dat ik beter voor mijn paard ben of wat dan ook, ik heb alleen de ervaring van roch net dat stukje extra. Dat stukje kan je miss ook we op een andere manier krijgen maar voor mij en mijn paard zat het zo.
Ik vertrouw hem volledig en hij zal dat vertrouwen op dat moment niet beschamen...

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:28

Zodiacje... dat heeft nike met een bit te maken, dat heeft alleen te maken met hoe jij in de situatie staat.
je paard word er niet blijer of verdrietiger van het paard kan het echt helemaal niks schelen of die nou met of zonder bit onderworpen word aan onze grillen