Buitenrijden in het donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 21:03

Ik denk het niet WB :D maar wel aan dezelfde weg.
Ik begin heel nieuwsgierig te worden naar foto's van sommige mensen hier :=
Ik ben zelf nog niet in het donker op pad geweest maar heb veel aan de tips die gegeven zijn!

kimvdwx

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:29

Ik had altijd een hesje en 2 bandjes om mijn armen.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:30

Ik doe het ook, fietslampje van de hema met elastiek op mijn cap, hesje aan, reflecterende 'bandages', reflector ding om zijn staart en een lampje op mijn linker laars (ik rijd altijd rechts van de weg).

Edit: ook nog een bandje om mijn arm.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:05

Miryamk schreef:
Ik ben zelf nog niet in het donker op pad geweest maar heb veel aan de tips die gegeven zijn!

Het is dat het een beetje lastig foto's maken is in het donker :P...alhoewel als wij langs komen rijden is het inene verlicht :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:54

Zat laatst bijna met mijn auto op veregiging genoot, die had geluk dat ik altijd rustig over het dijkje tuf, had haar echt niet gezien.

Ze reed net door de bocht, had wel reflectie aan, maar alleen lampje om haar arm.
Dat zit dus te hoog, om goed te kunnen zien als je auto rijdt.
Dus om de benen van het paard lampjes of thv staart / neus is geen overbodige luxe.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:36

Zoiezo opvallende kleding, reflecteren en oppassen met onverwachtse dingen, dus aan de kant blijven rijden.
Zo'n deken is ook erg handig.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:41

Sjolvir heeft een heel goed punt. Je moet echt zorgen dat je reflectie e.d. laag zit anders komen de autolampen er helemaal niet op en rijden ze je alsnog overhoop.
Ik rijd zelf niet in het donker, maar als het schemerig dreigt te worden doe ik de uitrijdeken op (geel en met reflectiestrepen), hesje aan, reflectiebeschermers om het paard zijn benen en een lampje om mijn arm. Het achterste lampje is rood en het voorste lampje is wit. Als er een auto nadert zorg ik altijd dat ik met het lampje een beetje wapper, zodat de automobilisten het zeker weten zien.
Ik wil eigenlijk nog een soort beschermer maken om de staart van mijn paard met lampjes eraan, dan weet ik zeker dat ik niet van achteren overhoop gereden wordt. Van voren zien ze het lampje om mijn arm wel, van achter ben ik daar niet zeker van.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:01

Miryamk schreef:

u vraagt wij plaatsen!
Afbeelding

dit was tijdens een nachtrit met het begeleiden van een ponykamp.
Ik heb dus een hesje, borsttuig, frontriem, en van die reflectiebandjes om de benen.
allemaal van www.agradi.nl niet duur!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:03

zap schreef:
Miryamk schreef:

Het is dat het een beetje lastig foto's maken is in het donker :P...alhoewel als wij langs komen rijden is het inene verlicht :P

nee zap dat is geen excuus zie mijn foto hahaa het reflecteert juist mooi met de flits. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 00:52

Annetje schreef:
Sjolvir heeft een heel goed punt. Je moet echt zorgen dat je reflectie e.d. laag zit anders komen de autolampen er helemaal niet op en rijden ze je alsnog overhoop.
Ik rijd zelf niet in het donker, maar als het schemerig dreigt te worden doe ik de uitrijdeken op (geel en met reflectiestrepen), hesje aan, reflectiebeschermers om het paard zijn benen en een lampje om mijn arm. Het achterste lampje is rood en het voorste lampje is wit. Als er een auto nadert zorg ik altijd dat ik met het lampje een beetje wapper, zodat de automobilisten het zeker weten zien.
Ik wil eigenlijk nog een soort beschermer maken om de staart van mijn paard met lampjes eraan, dan weet ik zeker dat ik niet van achteren overhoop gereden wordt. Van voren zien ze het lampje om mijn arm wel, van achter ben ik daar niet zeker van.

Dat is aardig. Eerst zeg je dat je ervoor moet zorgen dat reflectie ook gezien kan worden en vervolgens som je een rijtje zinloze zooi op om U tegen te zeggen. Alleen het lampje en de beenreflectie om het paardenbeen is zinvol, de rest is nutteloos, om precies de reden die Sjolvir omschrijft..........

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 06:34

Met alleen reflecterende beenbescherming en lampjes ben je in het donker IMO niet opvallend genoeg :n

Van dichtbij is reflectie boven de 1,50 m misschien minder goed zichtbaar, maar op grotere afstand zijn reflecterend bovenkleding en lampjes aan het bovenlijf zeker ook nog goed te zien :j Een automobilist snapt misschien nog niet gelijk wat hij tegemoet rijdt, maar hij kan in elk geval zien dat hij wat tegemoet rijdt!

Mijn paard heeft een stokmaat van rond de 1.55 m en in haar reflecterende uitrijdeken (met borstband & staartflap) vallen we in het donker juist heel goed op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:12

Wranglerbutt schreef:
Met alleen reflecterende beenbescherming en lampjes ben je in het donker IMO niet opvallend genoeg :n

Van dichtbij is reflectie boven de 1,50 m misschien minder goed zichtbaar, maar op grotere afstand zijn reflecterend bovenkleding en lampjes aan het bovenlijf zeker ook nog goed te zien :j Een automobilist snapt misschien nog niet gelijk wat hij tegemoet rijdt, maar hij kan in elk geval zien dat hij wat tegemoet rijdt!

Mijn paard heeft een stokmaat van rond de 1.55 m en in haar reflecterende uitrijdeken (met borstband & staartflap) vallen we in het donker juist heel goed op.

Heb je dat uitgeprobeerd? Ik betwijfel dat sterk, aangezien ik regelmatig paarden pas op het laatste moment opmerkte juist omdat er niks reflekterends om de benen zat. Hesjes vallen alleen op met groot licht en ik heb zelfs meegemaakt dat ik de verstralers (a 2x 100W) moest aandoen om te ontdekken dat er daadwerkelijk iets liep. Uitrijdekens vallen zelden op, eigenlijk alleen van opzij.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:35

Misschien wil er iemand op de fiets/brommer of in de auto met je meerijden en je weer ophalen als het maar zo'n klein stukje is?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:37

ikke schreef:
Heb je dat uitgeprobeerd? Ik betwijfel dat sterk, aangezien ik regelmatig paarden pas op het laatste moment opmerkte juist omdat er niks reflekterends om de benen zat. Hesjes vallen alleen op met groot licht en ik heb zelfs meegemaakt dat ik de verstralers (a 2x 100W) moest aandoen om te ontdekken dat er daadwerkelijk iets liep. Uitrijdekens vallen zelden op, eigenlijk alleen van opzij.

Zoals ik al zei, gebruik ik een reflectende uitrijdeken die is voorzien van een staarflap en borstband; reflectie rondom dus 8-)
Daarnaast gebruik ik ook reflecterende beenbeschermers ;)

Alleen reflecterende beenbeschermers + lampjes lijkt mij niet voldoende om goed zichtbaar te zijn.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:11

Ik heb van BR een reflecterend hesje met daarin rode LED verlichting, knipperde lichtjes/bandjes om mijn laarzen, reflecterende borstriem, reflecterende peesjes en als het kouder wordt ook nog een uitrijdeken met reflecterende streep. Vooral over het hesje krijg ik vaak te horen dat deze goed op valt.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:52

Een hesje, reflecterende peesjes, knipperende lichtjes om mijn laarzen en een reflecterende uitrijdeken.

Dit moet toch wel genoeg zijn?

LaurenZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:06

Lichtjes, reflecterende hesjes en veel lichte wegen uitkiezen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:18

Sjolvir schreef:
Dus ook al kan je zelf nog redelijk zien, zorg dat je GEZIEN WORDT!!!

Dat kan niet.

Of je waargenomen wordt ligt buiten je invloedssfeer.
Je kan er alleen voor zorgen dat je gezien kán worden.
Daarbij is het belangrijk dat je niet verwarrend bent want dat maakt zelf als je gezien wordt waarnemen nog een stap moeilijker.
Reflecterend materiaal is niet voor niets aan beperkingen verbonden op motorvoertuigen.
Wees terughoudend met fantasievolle reflectie en knipperend gedoe; verwar zo min mogelijk. Dat bemoeilijkt wáárnemen.

Zoals Ikke terecht aangeeft is permament brandende (niet knipperend!!) verlichting verplicht. Dat is ook gelijk een logisch zichtbaar signaal.
Besef dat zichtbaar zijn NIET hetzelfde is als waargenomen worden.
Zorg gewoon voor goéde verlichting en verwar de boel niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:08

Taal technisch snap je wel wat ik bedoel :+ .

Je kan gezien worden wel afdwingen in zekere mate, met reflectie alleen ga je het echter niet redden.
Dan ben je zo road kill, tenminste hier op de weg wel.

En andersom werkt het overigens wel, niet zichtbaar zijn, dan wordt je ook niet waargenomen.
Ja, boem is ho..... maar dat is wat laat.

Dus moet je wel degelijk ook verlichting voeren, het vervelende is dat verlichting op de ruiter,
als die rijdt, ook relatief hoog zit,
dus buiten het blikveld waar medeweggebruikers.

De foto die geplaatst is door trickywonder, vind ik volkomen onafdoende om in het donker mee te gaan rijden.
Dit zie je echt niet op de weg, althans niet op tijd!
Nou rijdt Trickywonder daar in het bos, maar wij moeten hier op de sluiproute.

Ondertussen was er van de week hipodrama tentenkamp.
Hadden ze enige oranje gele reflectie hesjes, met lichtjes...
Halve stal was wijs en is wezen shoppen.

Overigens is een sperriem super geschikt om een fietslampje aan te klippen, dan heb je je constant brandende voorverlichting.
Idem aan het touwtje dat normaal onder de staart doorgaat, die je
over de staartflap kan hangen met wederom een constant brandend fiestslampje in de kleur rood.

En als ik naast mijn paard loop voer ik hardloop verlichting en lampjes.
Aangezien ze anders mijn paard wel heel laten, maar mij overhoop rijden.

Heb het vanavond weer overleefd! Heelhuids met paard heen en weer gekomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:35

Sjolvir schreef:
Je kan gezien worden wel afdwingen in zekere mate, met reflectie alleen ga je het echter niet redden.

Dat mág zelfs niet om twee redenen :)*

1. continue brandende verlichting is verplicht
2. reflecterend materiaal maar zéér beperkt toegestaan en ook alleen in een specifieke kleur aan de juiste zijde

Verlichting kan je op beide benen, op een bortstuig, staartriem etc doen.
Ik heb een continue brandende rode 4 led lamp op de staartwortel zitten en die is beter zichtbaar dan menig fietsachterlicht.

Het hele hoofdstel is totaal ongeschikt om een lichtbron aan te bevestigen omdat je het paard verblindt.
Je moet geen lichtbron direct in het blikveld van jezelf of het paard hangen. Dat beperkt je nachtzicht enorm.

Tricky Wonder gaat op zich overdacht op pad maar:
- is wel strafbaar want voert geen verlichting
- de bandjes om de hoeven zijn contra-productief want verwarrend bewegend
- de reflecterende frontriem is overbodig want onzichtbaar voor een bestuurder van een motorvoertuig
- ze voert verkeerd gekleurde reflectoren

Bedenk dat reflecterend materiaal beter de kleur van de betreffende zijde kan (lees MOET) hebben. Rood achter, wit voor, oranje opzij.
Een wit reflecterende hoes om de staart is héél raar. Dat is net een vóórlicht :)*
Dat geeft verwarring en bovendien mag het gewoon niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:20

oh is dat zo joh ...resentelijk nog de nederlandse wetgeving doorgelezen :+

ik ging als kerstboom
reflecterende deken , hoefschoenen , been beschermers , voortuig en staarthoes, op het hoofdstel reflecterend materiaal

en kreeg keer op keer door legio automobilisten
de complimenten dat ze me van al zover zien konden ..
en door de beweging juist meer allert waren op een bewegend voorwerp

ook had men vrij snel door dat het om een paard (en ruiter) ging

ook van politie mensen ! als het zo niet mocht
of niet duidelijk genoeg was zouden ze echt wel iets gezegt hebben ;)

gekken zijn er en zullen er blijven, daar kan je alleen maar nog meer rekening gehouden
door niet van het erf te gaan , en dat is nu net niet altijd de oplossing

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:53

Huertecilla schreef:
Bedenk dat reflecterend materiaal beter de kleur van de betreffende zijde kan (lees MOET) hebben. Rood achter, wit voor, oranje opzij.
Een wit reflecterende hoes om de staart is héél raar. Dat is net een vóórlicht :)*

Kun je dat ook onderbouwen met de juiste wetsartikelen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:23

ikke schreef:
Huertecilla schreef:

Kun je dat ook onderbouwen met de juiste wetsartikelen?

Ja.

De vraag is of júllie dat kunnen :D

Voor mij hier is toch altijd alles anders en vooral ´makkelijk praten´ :P

Hint: Een paard is voor de wegenverkeerswet een voertuig. Voor voertuigen zijn er bepalingen over reflectie. De grootte, plaatsing en kleur.
´Beetje´ triest dat van de ´s nachts rijdenden vrijwel niemand weet hoe dat eigenlijk moet/mag... en ondertussen rijdt de rest van de wereld als blindgangers die nergens rekening mee houden te hard rond 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:24

nickyu schreef:
ook van politie mensen ! als het zo niet mocht
of niet duidelijk genoeg was zouden ze echt wel iets gezegt hebben ;)

Ja, net als met fietspaden _O-

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:42

Ik reed een jaar geleden altijd sanvonds buiten.
Wel met de volgende dingen:
Reflecterend dekje, pees beschermers, hoofdstel hoesje( niet zo vaak te veel werk om om te doen :o )
en reflecterend jasje en viel prima op !
Alhoewel sommige automobilisten niet helemaal 100% zijn ..
Maar daar valt weinig aan te doen