Vanaf hoe oud alleen naar buiten? (kind)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jamieblont

Re: Vanaf hoe oud alleen naar buiten? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:47

12 maar moest ( en moet ) wel altijd mobiel mee en voorzichtig doen enzo :D

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:49

Zusje en ik mogen al vrij lang alleen naar buiten, hebben ook wel brave pony's, alleen met de nieuwe pony's gaan we samen :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:53

naar het duin mocht ik eigenlijk niet alleen maar ik ging op me 15e alleen het bos in.

Maar op me 10e ging ik alleen over de weg. Daarvoor reed ik eigenlijk altijd in de bak en af en toe een stukje over de weg.

maar nu ga ik elke keer als ik train de weg over om in en/of uit te stappen.

Maar mijn pony's zijn niet hele brave/rustige over de weg/duin..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:58

Leeftijd zegt natuurlijk niks. Het ene kind van 10 is totaal zelfstandig, zorgt voor haar kleinere broertjes en zusjes, draait haar hand niet om om een paard dat een ander niet kan mannen even kalm te rijden, en het andere raakt in paniek als er iets onverwachts gebeurt en valt al van haar pony als hij de bocht wat te scherp neemt, bv.
Vroeger kende ik een meisje van zeven dat springwedstrijden reed met haar welsh hengstje waar menig tiener nog moeite mee zou hebben... die zou ik zo de weg op sturen. Die had me een bulk ervaring met rare situaties en niet op haar bekkie gevallen.

Een ongeluk kan iedereen overkomen, heeft vaak niets met leeftijd of ervaring te maken.
Of je met situaties om kunt gaan ligt ook meer aan je opvoeding en persoonlijkheid dan aan je leeftijd.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:09

Ik denk vanaf een jaar of 15 , 16 of ouder. Ben sowieso iemand die liever iemand meeneemt op buitenrit :)

Esmee98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:47

ik was 11 toen ik op mijn welsh door de bossen crosste.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:52

ik was ook ong 12, in het begin met een vrindin en kort darnaa mochten we eerst 15 min naar buiten en steeds iets langer, dus ook op mn 12, mijn nichtje die ik nu 12 en heeft van de zomer ook voor het eerst een bruitenrit in haar eentje gemaakt, op een bomproof pony van ons, de andere vertrouwde ze niet om alleen te gaan, is erg goed gegaan

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:14

Ik kan echt niet begrijpen dat sommige al zo vroeg allemaal mogen rijden, ik vind het levensgevaarlijk hoe bomproef de pony ook is.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:19

uhmmm, voor het eerste naar buiten was al sinds dat ik 7-8 was (met mama of manege) en echt helemaal alleen naar buiten( met een oude pony aan de hand) was ik 14 en nu ben ik 16 rijd soms alleen maar liefst gewoon ALTIJD met iemand erbij.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:23

ik was ook 9/10 (groep 5 ong.) toen ik met mijn oude verzorgpony alleen naar buiten ging.
wel jong en eng achteraf.
was wel altijd dezelfde weg. waar ik veel boerderijen tegen kwam die mij kenden en ik ook altijd zag.
was ook altijd met 15-20 minuten terug.
:o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:30

Ik was 12 toen ik mijn paard mee naar buiten nam. Als mijn ouders wisten wat ik allemaal uitgevroten heb, dan hadden ze dat nooit, maar dan ook nooit toegelaten!

Paard wilde niet alleen naar buiten, dus knokken maar., Zo zijn we een 80 km/h weg opgeschoten, ik ben blij dat er op dat moment toevallig geen verkeer voorbij kwam want dan was het niet goed afgelopen. En meerdere keren bijna in het kanaal gevallen, waar ik nooit alleen (en zeker niet het paard) uit had kunnen komen. Ik was voor de duvel niet bang en deed gewoon dingen. Ik zou n.a.v. mijn eigen jonge jaren zeggen: vanaf een jaar of 16, wanneer men een béétje na kan denken.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:33

Ik was 8/9 toen ik op mijn verzorgwelshje door het boscroste en gek deed :P vaak ging er ook een vriendin mee maar ging ook vaak alleen hele ritten.

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:26

Ik vind alleen naar buiten gaan voor een kind gevaarlijk.
mijn dochter mag pas naar buiten als ze 14 is en dan nog samen met een ander paard erbij

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:56

Ik denk dat het er ook aan ligt hoelang een kind al rijdt. Hoe hij of zij rijdt. En wat voor een pony/paard er gereden wordt. en in welke omgeving je woont. Ik steek de weg over en ben op een zandpad die bijna rechtstreeks het bos in gaat. Daar kom je nog wel 1 weg tegen waar wel auto's langs razen, maar het uitzicht is daar goed. Mijn dochter is nog maar 2 dus moeilijk om te zeggen. Ik reed zelf met 11 jaar mijn eerste ritje buiten. Maar ja dat was net buiten de stad Groningen, en dus weinig verkeer.
Toen ik 15 was reed ik ritjes die iets langer waren. Toen wel bijna met paard op een motorkap van een lesauto die geen respect voor paarden toonde. Paard keerde zich om en ging langs een snelweg in volle galop. Mijn nichtje was op de fiets mee, nou dat maakt dus niets uit, zij kon daar niet fietsen. Zij wist wel waar het pad uitkwam en fietste als een hazewindhond die kant op, maar ja zij kon niet zo hard fietsen als dat paard kon Galloperen. Paard had route meerdere malen gereden en wist ook wanneer die weer rustig moet draven en stappen. Ik was op dat paard ook totaal niet BANG! Had ik op een ander paard gereden dan denk ik dat ik adrenaline wel hoog zitten. nu niet.
De pony die ik nu heb, heeft nu met meisje van 12 (samen met mij) meerdere buitenritten gemaakt. Pony is super mak, dus over een aantal jaren zal ik met gerust hart mijn dochter erop uit durven te sturen. Mits zij dan ook goed kan rijden, en verantwoordelijkheidsgevoel heeft.
Het meisje die mijn pony rijdt (12jaar) durf ik niet alleen op pad te sturen. Zij is mij te roekeloos, en kent weinig verantwoordelijksgevoel. Zij doet soms maar wat. En ik wil ook niet verantwoordelijk zijn dan voor wat mijn pony zou kunnen doen, ondanks dat ik veel vertrouwen in mijn pony heb.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:01

Ik mocht al redelijk vroeg '' alleen '' op pad. Mijn moeder wilde wel altijd dat er een vriendinnetje mee ging... Leeftijdsgenootje ofzo. Ik was denk ik ook een jaar of 11/12...

Maar ik ga liever, zelfs nog op mijn 22e, met iemand naar buiten, liever niet alleen.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:14

Ik mag van m'n moeder "alleen" naar buiten als er bijvoorbeeld een vriendin mee gaat.
Als ik helemaal alleen wil mag ik een stukje rijden van ongeveer 20 minuutjes, alleen dat is dan wel over het industrieterrein :+ verder mag ik niet :P.

Narratify

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:53

Ik mag van mijn moeder sinds een paar maanden ook alleen over een drukke weg en onder een viaduct door.
Ik ben nu 15 maar reed al alleen toen ik 13 was.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:05

ik denk dat ik een jaar of 7 a 8 was, ik ging altijd met mijn 2 jaar oudere vriendinnetje naar onze verzorgpony's.
Mijn ouders wisten dus echt niet wat ik daar uitspookte,alleen dat ik bij de pony's was.
We reden regelmatig een rondje polder of dorp.
met mijn 10 gingen we met een enkelspan op pad en later ook met een dubbel.
Nooit hebben mijn ouders iets gezegd wat wel of niet mocht,hadden toen helemaal geen verstand van paarden.
ik wist niet beter als dat het normaal was.
Wel moet ik zeggen dat ik gruwelijk zelfstandig was,we voerden en mesten de pony's toen al zelf.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:08

Tot mijn 16e ging ik altijd nog onder begeleiding van of mijn zusje die meefietste of mijn ouders of met een ander paard. Mijn toenmalige pony was erg schrikkerig en behoorlijk fel, het was voor mij dus veiliger wanneer er in ieder geval iemand mee was voor het geval dat er iets mis ging.
Nu ga ik binnenkort weer buitenrijden, en dan gaat er ook gewoon weer een begeleider mee de weg op, niet omdat ik het niet durf, maar meer voor het geval dat er iets gebeurt, ik moet namelijk een stuk langs een drukke weg.

Jeannewhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:04

Ik ging vroeger ook al vanaf 11 jaar alleen naar buiten, we reden dan wel altijd samen en in het bos. Maarre ik dacht dat het tegenwoordig wettelijk zo is dat je onder de 16 niet zonder begeleiding (van iemand ouder dan 16) naar buiten mag......

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:22

Ik ging op mijn 13de met mijn toenmalige verzorgpony wel eens buitenritje maken, maar dit was een superbrave pony en niet zo ver. Altijd telefoon mee natuurlijk.

Op mijn 15de reed ik op een pony''tje waar ik endurance mee reed, dus ik was erg veel in het bos te vinden. Zij was wel een echte dondersteen, bokken en steigeren, soms ging er eens iemand mee maar ook regelmatig alleen.

Nu ben ik 16 en rijd ik altijd alleen als ik naar buiten ga, omdat er maar 2 paarden staan op deze stal, en die ene is blind dus komt eigenlijk nooit buiten.

Wat ik me afvraag: wat zal leeftijd nou eigenlijk uitmaken?
Denk dat het toch veel meer liggen aan het kind zelf?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:25

11 jaar met mijn verzorgpony.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:28

ik ga vanaf mijn 11e alleen op pad vooral een klein bos in nu ben ik 18 heb een jaar een belg gehad waar ik altijd mee buiten reed en geloof me mijn moeder was en is nog steeds nooit op haar gemak als ze weet dat ik buiten ga rijden

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:31

Ik ben 13, ging vanaf dat ik bijna 13 was alleen voor het eerst naar buiten.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:33

Ik was 15/16 toen ik alleen mocht. Maar m'n ouders gingen dan wel vaak nog op de drukkere kruising staan om me te helpen oversteken!