Met je paard fietsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJamie_

Re: Met je paard fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:18

Ik vind het onverstandig. Met een shetje gaat nog wel, maar groter niet. Je hebt niet de controle.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:26

Ik fiets ook met mijn shet. Gaat prima. Ik zoek paden uit zodat ik op asfalt kan en zij in de berm om te draven. Heb haar aan het halster met een extra lang halstertouw, zo kan ik het touw laten vieren als het fijne gedeelte in de berm of het pad iets verder van asfalt afligt. Heb altijd linkerhand aan het stuur en rechts alleen het touw in mijn hand zodat ik niet meteen lig als ze iets sterker word en optijd een rukje kan geven aan het touw als ze de groene grassprietjjes weer kwijlend aankijkt ;)
In stap over asfalt 'hang ik aan' of leg ik 1 hand op haar schoft of rug voor mijn evenwicht zodat ik lekker op de fiets kan blijven zitten en niet omval.. :Y)

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:28

Ik heb zelf nog niet met mijn paard naast de fiets gelopen:)
Maar ben wel van plan om het te gaan doen, als ik een wat betere band met haar heb opgebouwd :D

(verzorg haar namelijk nog niet zo lang)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:30

Vandaag nog gedaan met de Shet.. nou ja, collegaatje van me op de fiets met de Shet erbij en buurmeisje + ik op de 2 Tinkers onder het zadel. Beessies moesten weer terug naar de zomerweide gebracht worden. Mijn Shet vind het prachtig en loopt ook heel braaf en netjes mee. Ik ben dan ook van plan om dit minstens 1 keer in de week met hem te blijven doen. Blijft hij nog een beetje in beweging en conditie.
Maar met de 2 groten zou ik het niet zo snel doen. De oudste nog eerder dan de jongste maar misschien moet ik het maar gewoon eens gaan proberen.

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:34

Ik deed dat ook altijd gewoon op het fietspad hij in de berm eerst rustige stap daarna lekker draven
als je elkaar goed vertrouwd moet dat goed gaan denk ik
hij vond het zo leuk dat als ik terug wou hij stil bleef staan zo van ik wil nog verder!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 07:55

xJamie_ schreef:
Ik vind het onverstandig. Met een shetje gaat nog wel, maar groter niet. Je hebt niet de controle.

je hebt minder snel het gevoel van controle misschien
maar een shet kan je ook van je fiets sleuren hoor ;)
het is alleen de beleefheid en regel die ze moeten leren, dat ze dat vooral niet moeten doen! :)

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:39

[quote="TurdusMerula"]

Enig idee hoe ik mijn paardjes zover kan krijgen mee te draven als ik ga rennen?? :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 09:50

Net weer 7 km gefietst met pony. Helaas loopt hij niet in de berm. Deze is erg ongelijk en het onkruid staat erg hoog, dus hij gaat zelf liever op het asfalt lopen. Hij deed het weer super braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:02

xJamie_ schreef:

Waarom? Een shetlandpony van 150 kilo kan je alsnog zonder enige moeite van de fiets af sleuren als je hem niet opvoed. 500 of 150 kilo lijkt een groot verschil, maar tegen beide ben je niet op gewassen als ze aan de haal gaan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:03

Citaat:
je hebt minder snel het gevoel van controle misschien
maar een shet kan je ook van je fiets sleuren hoor
het is alleen de beleefheid en regel die ze moeten leren, dat ze dat vooral niet moeten doen!

de beleefdheid hebben ze alleen niet meer als ze al 1.5 maand moeten stappen..Aan de hand is nu al
een grote klus helaas. Dus fietsen moet ik al helemaal niet aan denken, met mijn oude paard had ik het
wel aangedurft.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:08

ik zou dat nooit doen.
zeker niet met erna, die springt aan de hand nog bij me op schoot, voor een boomstronk ofzo.
lijkt me op e fiets toch niet zoon fijn idee.

op mijn vorrige stal, werden de eigen ponnys vaak met de fiets naar het land gebracht en weer opgehaald.
boer fietste gerust met 2 of 3 ponnys rond.(haflingers)

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:16

Ja hoor.. Ik fiets hier ook met mijn Draver... En we beginnen met stappen en bouwen het mooi op, en af en toe gaan we echt even helemaal los met draven! Heerlijk.... Ik heb een aantal lessen showmanship at halter gevolgd ooit.. maar dat zit er nog steeds in, ik hoef maar iets af te remmen en mijn paard vertraagd! Heerlijk....gewoon aan halstertje en touw!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:07

sandra1986 schreef:
ik zou dat nooit doen.
zeker niet met erna, die springt aan de hand nog bij me op schoot, voor een boomstronk ofzo.
lijkt me op e fiets toch niet zoon fijn idee.

Nouu dat lijkt me als je er gewoon naast loopt ook niet zo'n fijn idee hoor. Ik weet niet of je de mogelijkheid ervoor hebt (een managepaard opvoeden heeft namelijk niet zo'n zin omdat morgen weer iemand anders, andere eisen stelt) maar ik zou tijdens het grondwerk je paard aanleren dat hij dat niet doet, dat is gewoon gevaarlijk.
Daarom zeg ik ook, fietsen kan absoluut, maar zorg eerst dat het aan de hand gecontroleerd gaat.

Je gaat tenslotte ook niet je paard vliegend changement aanleren als hij nog niet normaal kan galopperen.