Paardenongeluk verkeer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:45

Wig_love schreef:
Jij gaat toch ook niet met 100 km lang fietsende kinderen rijden of wel dan?
Denk dat iedereen zich moet aanpassen. Als er bij ons een trekker langskom (en die komen er veel). ga ik of op een inhammetje staan of netjes in de berm. ookal schrikken mijn paarden totaal nergends van. zo hoeven hun niet helemaal de berm in maar verminderen wel vaart. En ook niet elke ruiter steekt zijn hand op als iemand netjes passeerd ;). misschien een hint voor sommige ruiters?! ik doe het zowiezo, want het werkt goed, sommige al meerdere xen tegen gekomen en die herkennen je en doen het gewoon netjes zoals altijd daarna ;).
Ik steek niet alleen mijn hand op, ze krijgen er ook nog gratis mijn beste glimlach bij :D . En idd, ik heb het idee dat vooral de vrachtwagenchauffeurs het aan elkaar hebben doorgegeven want ik heb het al vaak meegemaakt dat ze echt héél correct langsrijden, terwijl dat niet eens persé nodig is. Mooiste voorbeeld was die vrachtwagen met rinkeldingen en andere potentieel paardvretende en bewegende objecten. Chauffeur minderde zoveel vaart dat alles wat bewoog niet meer bewoog en reed pas weer ruim voorbij paard harder. Echt súper! +:)+ Was overigens niet nodig maar heb wel duidelijk laten merken wat ik er van vond.

Maargoed, ben er wat dubbel in. Ik vind wel dat je in eerste instantie zelf verantwoordelijk bent voor de reacties van je paard en de bijbehorende veiligheid en dat het veel helpt als je zelf ook aardig en meedenkend bent in het verkeer.
Aan de andere kant denk ik niet dat een 'Wat te Doen als U een Paard Ontmoet'-campagne kwaad kan. De asorijders ga je er niet mee wegkrijgen maar misschien dat het voor sommige automobilisten fijn is om te weten wat ze nu het beste wel of niet kunnen doen. Heb onderweg ook wel automobilisten meegemaakt die het duidelijk wel goed bedoelden maar het niet helemaal snapten. Die ga je misschien wel bereiken met zo'n campagne en dat scheelt al ietsjes. Maar toch, diegenen waar je, overigens niet alleen als paardbestuurder, het meeste last van heb, de aso's, die hou je toch wel...
Ik heb die KNHS-actie trouwens ook alleen van horen zeggen. Nooit iets over teruggezien. Misschien een idee voor programma's ala Blik op de Weg? Alhoewel ze het daar weleens kort over paarden in het verkeer hebben gehad, maar dan meer vanuit het oogpunt van de ruiter. Wat moet de ruiter doen en kunnen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:48

LDRD schreef:
Is het niet beter dat mensen die geen verkeersmak paard hebben gewoon van de weg af blijven?
Om in eerste instantie automobilisten die totaal in het duister tasten over het wezen paard te verwijten dat ze zich niet aanpassen, vind ik wat ver gaan eerlijk gezegd.

Elk paard zal toch een keer moeten leren in het verkeer. Daarbij vind ik ook nog dat (de meeste)automobilisten, zodra ze achter het stuur zitten, denken dat de hele wereld van hen is. Alles moet maar zo snel mogelijk opzij, want DE auto komt eraan...Daar heb je niet alleen als ruiter last van, maar ook als fietser, voetganger, etc. Het kan helemaal geen kwaad om automobilisten een beetje te wijzen op de mogelijke reacties van een dier. Want hoe goed verkeersmak ook, een paard kan altijd schrikken van iets anders onderweg. Je kunt nou eenmaal niet verlangen dat alle paarden helemaal nergens meer van opkijken.
De wereld is niet alleen voor de auto..............

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:48

Ik rij altijd langs een 80-km weg, waar doorgaans vaak 100 gereden wordt. Maar de mensen bij mij in de buurt zijn wel heel vriendelijk wat dat betreft, 80% van de keren mindert de auto vaart, soms rijden ze er zelfs stapvoets langs en dan heb ik zoiets van geef nou maar gas :P En de trekkers minderen ook vaart hier. Da's allemaal wel fijn!
Ik heb overigens ook niets van die campagne gehoord verder!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:49

Pluizebolpum schreef:
Heb onderweg ook wel automobilisten meegemaakt die het duidelijk wel goed bedoelden maar het niet helemaal snapten. Die ga je misschien wel bereiken met zo'n campagne en dat scheelt al ietsjes..

Die ken ik. Mensen die zó bang zijn om mijn paard te laten schrikken dat ze maar gewoon 10 min. achter me blijven rijden, met als gevolg een paard wat helemaal zenuwachtig achterom probeert te kijken elke keer :D
Laatst bijgewerkt door M3lisss op 16-06-10 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:49

Ik denk dat een campagne meer gericht moet zijn op het informeren van mede-weggebruikers, veel misstanden ontstaan uit onwetendheid en onbegrip.

Ik ken zat mensen die niet beter weten dan dat een paard in de berm moet en niet op de weg.
Ze weten niet dat wanneer ik te paard van rechts kom, ik voorrang heb.
Ik kan dan wel stug doorrijden of kwaad worden, maar wat heb ik er aan?

De man op de tractor die de kunstmest-strooier aangooit staat waarschijnlijk helemaal niet stil bij de gevolgen.
Hij kent de reacties van paarden niet of hij heeft nog nooit meegemaakt dat een paard daar op reageert.

Bij het rijbewijs wordt er nauwelijks aandacht besteed aan ruiters en menners, mensen vergeten dat gewoon, weet jij nog alle regels uit je theorie-boek?

De vorige campagne vond ik weinig voorstellen, posters op een manege bereiken niet de juiste doelgroep.

Laat maar eens een spotje op tv zien, van een mooie uitgebouwde auto, helemaal in de spoilers en helemaal in de kreukels.
En dan een tekst erbij in de trant van: Toeteren naar / vol gas langs een paard is niet stoer.
Mensen aanspreken op hun liefde voor dieren werkt vaak helaas niet, maak ze dan bewust van de gevolgen voor hun gezondheid en bezittingen.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:56

Wat een goede campagne +:)+ Ik denk inderdaad dat er een gedeelte mee moet genomen worden in de rijlessen, en daar vast de basis leggen.

Maaaaar sommige mensen zijn gewoon zo vreselijk als je met je paard buiten rijdt, terwijl je toch echt deelnemer van het verkeer bent. Onzinnig getoeter, extra gas geven, vlak langs je rijden zijn natuurlijk echt pesterijtjes en geen onwetendheid.
Ik ben al genoeg situaties tegen gekomen dat ik dacht wat heb ik mazzel met zo een mak paardje

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:00

Mag zeker wel ja!
Maar ik denk dat er ook bij ruiters veel te bereiken valt. Zo sprak ik laatst iemand aan die met mij mee was, en die van alles eiste dat het stapvoets passeerde en anders waren het "eikels" want ze moesten zich aanpassen aan het paard.
Dat vind ik nu onzin, ik vind zelf dat je een paard gewoon moet zien als een kind op een fiets, daar ga je ook niet helemaal stapvoets langs of helemaal de berm in maar je let wel even op.

Voor de rest heb ik vaak mensen die superlang achter me blijven rijden, tot ik van de ellende maar een inham opzoek of afsla, terwijl ze gewoon langs me kunnen. Van dat soort dingen zou een paard pas zenuwachtig worden, ik word er iig al niet goed van. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:10

Miracle_ schreef:
Ik vind van wel ja. Maar ik had het over het tweede zinsdeel.

hebben de overige weggebruikers ook het recht om veilig deel te nemen in het verkeer.............. ???

KiWiKo

Re: Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:11

waarom moeten niet paardenmensen over paarden en hun gedrag leren????

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:14

zou toch fijn zij als ze leren hoe om te gaan met paarden in het verkeer, net als het leren hoe om te gaan met fietsers, kinderen enz in het verkeer..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:21

marise83 schreef:
zou toch fijn zij als ze leren hoe om te gaan met paarden in het verkeer, net als het leren hoe om te gaan met fietsers, kinderen enz in het verkeer..

Maar in feite gedraag ik me met m'n paard niet gek veel anders dan de meeste weggebruikers hoor? Dus ik snap niet dat die zich dan aan mij moeten aanpassen.

Beter plan is het om te zorgen dat ruiters beter voorbereid de weg op gaan. Zeker sommige grietjes van 13 snappen er echt niks van, en je gaat toch met iets de weg op waar je normaal qua snelheid een rijbewijs voor moet hebben.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:21

KiWiKo schreef:
waarom moeten niet paardenmensen over paarden en hun gedrag leren????

Waarom moeten automobilisten over gedrag van kindertjes op de fiets leren?
Simpel, om ongelukken te voorkómen.

Voorbeeld?
Het is fijn als een automobilist die een kar inhaalt, beseft dat er ook nog een paard voor loopt. Dat hij dus meer lengte moet inhalen als dat hij van achteren denkt. En dat, als hij het te krap inschat, dat paard niet zomaar de berm in kan duiken.
Ik word met de menkar regelmatig ingehaald op rustieke dorpsweggetjes zonder ruimte en je wilt niet weten, hoe vaak ik grof afgesneden word.

Ander voorbeeld?
Leer automobilisten maar dat een paard dat van rechts komt, voorrang heeft. Schijnen een heleboel automobilisten niet te weten. Of dat een paard op de weg hoort en dus simpelweg even veel recht heeft op die plek als andere weggebruikers en dus niet de berm ingedrukt mag worden.
(mijn beleving is overigens dat het ook veiliger is om pontificaal op je weghelft te rijden. Dan remmen ze wel en drukken ze er niet tenauwernood tussendoor bij een tegenligger, want niemand wil 600 kg op zijn motorkap.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:24

kinderen op een fiets zijn heel anders.......... die horen in het verkeer thuis............

nee ik vind dat we een meerderheid van de bevolking niet moeten dwingen om te leren hoe de minderheid zich beweegt!!!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:26

nee ik bedoel niet dat ze zich moeten aanpassen, maar rekening houden met is toch wel erg fijn, ook voor de veiligheid. Ik zei al, als er iets uit de sloot vliegt en mn paard schrikt en springt opzij, dat betekend niet dat ik mn paard niet onder controle heb, en er komt net een auto veels te dichtbij langs rijden, dan mag je blij zijn als er niks gebeurd. Dus het zou fijn zijn als automobilisten leren paarden rustig en niet te vlak langs in te halen toch?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:27

er waren eerder paarden op de weg dan auto's ;) en niet dwingen maar instrueren om het voor beide veilig te houden. Ik zou toch ook niet graag een paard door mn voorruit krijgen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:28

Vind dat kiwiko wel een punt heeft ja. Alles waar ik op naar buiten ga is gewoon verkeersmak en gedraagt zich netjes, ik heb nooit maar dan ook nooit ergenst last van, al rijd ik langs een drukke weg. Ben gewoon verkeersdeelnemer en gedraag me ook zo, en niet als ruiter. (Als ik, ik zit op m'n gemakje te genieten en let niet op.)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:32

KiWiKo schreef:
kinderen op een fiets zijn heel anders.......... die horen in het verkeer thuis............

nee ik vind dat we een meerderheid van de bevolking niet moeten dwingen om te leren hoe de minderheid zich beweegt!!!

Een paard is net zo goed een vervoermiddel. En als zodanig op de weg te vinden. Ze waren er al veel eerder dan auto's. Om nou maar ineens te gaan verlangen dat ze zich maar niet meer in het verkeer mogen begeven, tja, beetje oneerlijk toch?

Iedere ruiter die buiten rijdt zou op zijn minst de vaardigheid moeten hebben om het dier onder controle te kunnen houden, en de verkeersregels moeten kennen. Maar dat wil niet zeggen dat ze maar uit het verkeer moeten blijven, omdat automobilisten denken dat alles maar mag en kan in een auto.

Ze zullen ook met andere weggebruikers rekening moeten houden, (fietsers, brommers, kinderen,voetgangers) dus waarom paarden niet?

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:49

marise83 schreef:
nee ik bedoel niet dat ze zich moeten aanpassen, maar rekening houden met is toch wel erg fijn, ook voor de veiligheid. Ik zei al, als er iets uit de sloot vliegt en mn paard schrikt en springt opzij, dat betekend niet dat ik mn paard niet onder controle heb, en er komt net een auto veels te dichtbij langs rijden, dan mag je blij zijn als er niks gebeurd. Dus het zou fijn zijn als automobilisten leren paarden rustig en niet te vlak langs in te halen toch?

Precies. een klein beetje rekening houden met elkaar zowel ruiters als overige verkeers deelnemers, dt is tochnoiet teveel gevraagd?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:50

KiWiKo schreef:

Hoezo hoort een paard niet meer thuis in het verkeer?
Een ruiter is ook een weggebruiker! Met alle plichten (zoals een verkeersmak paard) én rechten.

Mijn paard knippert nog niet met de ogen, of we nu een trekker met megaoplegger of de plaatselijke Harley-Davidsonclub tegenkomen (is afgelopen zondag nog gebeurd, heb vrolijk gezwaaid). Maar of ik nu loop, fiets of paardrijd, ik verwacht dat mijn medeweggebruiker mij op veilige afstand passeert en indien van toepassing, correct voorrang verleent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:53

duhuh.......... oort een paard wel in het verkeer thuis dan???

en ja inderdaad als ruiter heb je inderdaad ook plichten en niet zoals hierboven vermeld werd alleen maar rechten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:55

Ja, een paard hoort wel in het verkeer thuis. Hoezo niet?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:57

maar automobilisten nemen (over het algemeen) toch ook afstand als ze een fietser in halen, waarom dan niet bij een paard? (en ja er zijn er ook genoeg die dat wel doen :D)
Je hebt idd ook gewoon je plichten, net als ieder ander

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:08

Ik stoor mij soms weleens aan automobilisten die doen of de weg van hun is. Toeteren, snijden, scheuren, of er nu een paard, kleuter of invalide rijdt, maakt niet uit. Ik vind het not done. De weg waar ik altijd over rijd is een boerendorpsstraat met vele huizen en bijbehorende kinderen maar helaas officieel geen bebouwde kom, toch vinden veel chauffeurs het nodig om 80 ("mag immers") of harder te rijden.
Door te doen of ruiters geen weggebruiker meer zijn, bevestig je dit gedrag alleen maar.

Kijk, een autoweg; prima, daar kom ik niet op (nou ja, een keertje oversteken misschien). Daar mogen ze hardrijden. Maar niet op kleine, secundaire wegen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 16-06-10 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:09

KiWiKo schreef:

Tja daar kun je over discussieren. Ik vind dat eigenlijk ook niet verantwoord gezien hun concentratiespan en gebrek aan inzicht ontwikkelingniveau.

Heb jij robot paarden?

Ik heb een erg braaf paard dat ontzettend verkeersmak is, maar daar heb ik ook wel eens mee voor een vrachtwagen gestaan omdat een afvalcontainer langs de weg mijn richting op omviel. Ben ik toch blij dat zo chauffeur even op bleef letten.

Je rijdt ook niet op 10cm afstand langs een wandelaar of een hond mag ik hopen?
Zelfs bij volwassen fietsers laat ik genoeg afstand, kleine moeite om een paard ook op die manier te behandelen.

Maar wat krijg je dan als je met je nog niet verkeersmakke paard aan de hand op een fietspad (ja ik mag daar lopen) aan het wandelen bent.....jawel, een automibilist die er niet mag komen die recht op je af kom trijden in een veel te hoog tempo terwijl de breedte van het pad het eigenlijk niet toelaat dat we elkaar passeren. 'tis dat het paard verstandiger was dan de automibilist.......

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:13

Ik denk dat het niet zozeer de grote menigte is die gevaarlijk rijgedrag vertoont ten opzichte van paarden, maar vooral de aso's in het verkeer die niet enkel ten opzichte van paarden zich asociaal gedragen, maar sowieso ten opzichte van andere medeweggebruikers.

Dat je niet naar een paard moet gaan toeteren, dat heeft niets met 'aanleren' te maken, dat heeft met gezond verstand te maken. Een campagne zal daar nauwelijks aan af doen is mijn mening. Ik zeg daarom niet dat een campagne in het geheel geen nut heeft, maar ik zou ook gaan voor een stukje in een theorieboek dat paarden net als fietsers uit kunnen wijken en dat het verstandig is om met ruime afstand in te halen en dergelijke.