wanneer stappen jullie af tijdens een buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SadyLady

Re: wanneer stappen jullie af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:18

Ik stap nooit af, behalve:
- bij een brug met lage railing (hier zijn 2 van zulke bruggen)
- om hekje open te doen

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:17

Ik stap er ook nooit af. Behalve als ik het idee zou hebben dat hij ergens last van heeft, dan zou ik wel afstappen om te kijken wat het is. Maar dat is denk ik logisch ;)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:20

In de winter t laatste stukje, als ik koude voeten heb :D

Marinthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:22

ik zou nooit afstappen als ze ergens niet langs durft dan ler je het er aan om te stoppen je moet gewoon er naar toe rijden en eventjes laten ruiken etc
ik stap alleen af als ze wild word om haar even te kalmeren of als ze iets echt dood eng vind ..

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:49

Ik stap niet af. Als ik er naast loop heb ik alleen de teugels en stem. Als ik erop zit heb ik ook nog mijn benen en zit waar mijn paard gewoon heel goed op reageert.

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:53

Ik stap regelmatig af met een buitenrit.
Mijn haflinger is nogal breed en na een 2 uur ga je dat toch wel heel erg voelen bij je knieën en je heupen.
Meestal loop ik er dan even 10 minuten naast en dan zijn mijn benen lekker uitgestrekt!
Niks mis mee zou ik zeggen, maar je weet van je eigen paar wel of het kan of niet en hoe hij erop reageert :j

Maar nou scheelt het dat mijn paardje een dikke goedzak is haha
bij een paard wat schrikachtig is zounik er minder snel vanaf gaan, de kans dat hij ervandoor schiet en de weg bv over rent is een stuk groter dan wanneer je erop zit want dan heb je toch wat meer te zeggen!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:13

Ik ben laatst ook afgestapt. Het regende pijpenstelen en de paarden waren erg onrustig.
We moeten over een houten bruggetje en het zag er redelijk glad uit (en dat was het ook). Op zo'n moment wil ik geen risico lopen om samen onderuit te gaan.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:45

Ik stap alleen af als mijn paard iets eng vind.
Ik krijg haar er dan niet langs, en als ik naast haar loopt geeft haar dat blijkbaar meer vertrouwen.
Nja, als je zo ongelukken voorkomt, ook goed.
Er zijn natuurlijk grenzen, maar ik heb dan weer het voordeel dat die van mij geen aansteller is.

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:13

Als we op de dijk aan het rijden zijn en hij ineens achteruit of opzij begint te stappen.
Ik neem het risico niet de rivier in te belanden...

En de eerste buitenrit met een jong paard ben ik langs de weg even afgestapt omdat er een stel zware vrachtwagens aankwamen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:16

ik vindt er niet echt iets mis mee om af te stappen.
ik probeer het zo min mogelijk te doen omdat je een paard wel wat laat winnen als je afstapt.
niet dat het niet goed is als je eraf stapt als de situatie gevaarlijk wordt.
je moet niet blijven zitten als het echt gevaarlijk wordt om er vervolgens helemaal niks mee te kunnen.
bij angst probeer ik wel zoveel mogelijk te blijven zitten maar als je helemaal alleen bent is dat ook niet verstandig
omdat je niet weet hoe hij reageert.
ik denk dat je niet moet afstappen als je paard vervelend is. want dan wint hij weer een stukje en dat is juist wat hij wil.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:18

Toen ze achteruit het kanaal/ de sloot in liep. En de vriendin die mee was stond te schreeuwen: STAP AF STAP AF

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:20

ik stap af als ze ergens echt niet langs wil/durft. Ik ben zelf best onzeker op een paard dus als ze bang is en gaat draaien of achterwaarts gaat, dan stap ik vrij snel af. Als ik bang ben gaat ze er helemaal niet langs en als ik afstap dan volgt ze me wel. Ik kan ook heel makkelijk overal weer opstappen.. Rust voor mezelf en rust voor het paard, als we er dan weer langs moeten, dan doet ze wel.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:06

RT-P ->> BRT

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:13

enigste waarneer ik afstap is als Amor niet verder wil en achteruit de sloot in gaat.
Het dijk is aan de zijkant vrij stijl geworden en dan wil ik echt niet dat hij de sloot in gaat!

verder stap ik eigenlijk niet af tenzij me paard het echt heel erg eng vind. Als ik aan de hand ga dan volgen ze me zoiezo altijd.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:31

Ik stap af bij skeelers en wave borden!

Die van mij wordt dan zo ongelofelijk bang, dat hem meteen het zweet op zijn lichaam staat, hij 180 graden omkeerd en er vandoor gaat en ondertussen er alles aan doet om dat ''enge ding'' van zijn rug te krijgen :+

Ik zit in de bebouwde kom met mijn paard. Hij is niet altijd braaf, maar scooters, fietsers, tractoren, quad's, bussen en gillende kinderen ed. zijn allemaal geen probleem.
Maar omdat ik in de bebouwde kom zit houd ik het graag ook veilig voor de mensen om mij heen. Denk aan kinderen, ouderen, mensen, honden ed.

Als ik even afstap en hem rustig toespreek en heel lief aan de hele stoet kinderen op waveborden vraag of ze alsjeblieft even stil willen staan gaat alles prima (En daarna bedank ik ze natuurlijk, en laat ze gewoon verder rijden als ik voorbij ben.)

Voorderest schrikt hij van veranderingen. Zoals gemaaide berenklauwen en platgewalsde brandnetels :+ Maar dat is in het bos en ik weet zeker dat hij dan naar huis zal rennen, mocht ik eraf vallen (Achter stal = bebouwde kom, Voor stal = Bos)

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:34

ik stap in principe nooit af, tenzij ik wat heb laten vallen ofzo. Zou niet met dr naar buiten gaan als ik dr niet kon vertrouwen in het verkeer. Ik kom uit de randstad en ze is groot verkeer gewend, loop met dr op viaducten, langs snelwegen, langs trekker en grote vrachtwagens. Geen probleem gelukkig.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:36

ik stapalleen af als ik echt hogenood heb (plassen) bij een lange rit.
ik zoek dan ook altijd eerst na een hulp middel om er weer op tekomen :=
ik heb echt een krukje nodig. dus ik stap eigenlijk nooit af.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:36

Becs schreef:
Ik stap niet af. Als ik er naast loop heb ik alleen de teugels en stem. Als ik erop zit heb ik ook nog mijn benen en zit waar mijn paard gewoon heel goed op reageert.

Als je afstapt heb je ook je lichaamstaal nog erbij, dat is voor een paard een heel belangrijke hulp, veel belangrijker dan je benen die een paard verder de stress in kunnen helpen.
Er is geen probleem om een paard rustig te leren omgaan met vreemde zaken, in het begin zul je dan regelmatig even afstappen om een afwijkend object te passeren, na verloop van tijd is dat helemaal niet meer nodig.
Er zijn trouwens onmogelijk veel redenen om onderweg af te stappen, een hek dat je open moet doen, een veldje bosbessen dat toch echt even gewaardeerd moet worden, een mooi graasplekje tijdens een lange rit, een steentje uit de hoef van je paard halen, controleren of er echt een boskrokodil achter een bepaalde boomstronk zit, koude voeten die je warm wil lopen, etc.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:39

Als ik val :+

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:43

Nooit :)

Erop heb ik veel meer te zeggen als wanneer ik ernaast sta. 46kg meisje heeft nu eenmaal niet zoveel weerstand :D

En ja, ik rijd ook met een ettertje, en ondanks dat ik nooit afstap krijgt hij steeds mee vertrouwen in mij wanneer ik zeg dat het echt wel veilig is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:12

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-24 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:18

Als ik even een boom van de weg moet halen en als het echt te steil is om erop te blijven. Ook als we een geasfalteerde weg af moeten die redelijk stijl afloopt gaan de paarden glijden (hebben ijzers) en dat is niet zo'n succes. En als we over een heel smal paadje met naast je een soort afgrond moeten is het ook wat prettiger af te stappen zodat paardjes beter evenwicht houden :j

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:22

Ik stap alleen af als :
ik een hekje moet opendoen.
Als ze de een drukke weg drijgt op te denderen.
als ze de sloot in loopt enz.
of als er s'winters een super glad stuk is :P
of als er iets mis met hem is
maar ook als ik met iemand er af is gevallen waarmee ik samen rij

of natuurlijk als je iets hebt laten vallen of gewoon heel nodig moet :+

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:32

ik ben eigelijk nog nooit afgestapt, ik voel me meestal veiliger op dan naast mn paard. maar als je paard gaat bokken/steigeren zou ik zowiezo blijven zitten, anders kom je er straks nooit meer op! met gevaarlijke dingen in het verkeer zou ik wel afstappen, dat vind ik toch veiliger voor jou en je paard. als hij dan weg wil rennen naar een auto of iets, kan je beter ernaast hem vast houden dan hem niet meer kunnen houden erop

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:38

Ik stap alleen af als er iets is waar ze écht niet langs wilt (eigenwijs). Of als ik idd moet plassen. :+ ( Alleen op vakantie op grote buitenritten ) . Ik zal nooit of zelden af stappen als het paard een bommetje is, voel me veiliger op het paard dan ernaast.