zelf trektocht verzinnen, ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:57

Ook bij de Xenos kun je (in het seizoen) allerlei nuttige zaken kopen, zoals microvezel handdoekjes, knijpkatzaklampjes, flesjes om kleine hoeveelheden vloeistof in te doen (toiletartikelen), etc. Ga daar ook eens lekker snuffelen.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:42

ikke schreef:
peaches schreef:
Ja die ortlieb tassen lijken me ook super! Maar vooral als je veel mee moet schouwen en ik ben nu nog zo dicht bij huis dat als ik iets vergeet of extra nodig heb het nog gebracht kan worden.

....

....
Waterdichte zakken is niet zo zinvol, vuilniszak voldoet ook meer dan uitstekend en kost een fractie.......
Een opvouwbaar emmertje is dan wel weer zinvol.
Die kaartmappen haal je bij Bever zwerfsport of dat soort zaken. Legerdumps hebben ze soms ook, maar niet altijd. Datzelfde geldt voor legerpukkels, die uitstekend voldoen als zadeltas en een fractie kosten van de Ortliebs. Natuurlijk zijn Ortliebs zinvol, maar begin eerste eens te ontdekken of je het echt zo leuk vindt als je denkt, kun je die ortliebs altijd nog aanschaffen en met een beetje mazzel vindt je ze tweedehands (nee, dat ene setje ligt ondertussen hier :D ).

Denk eens verder dan de vrijetijdssportwinkels; je kunt heel veel zelf doen, dat levert beter passende oplossingen (voor jouw situatie) en je loopt veel minder kans op miskopen, zeker in het begin.

Wat handig is zo'n topic toch! Ook ik ben namelijk van plan deze zomer mijn eerste trektocht te maken.

Graag hoor ik meer ervaringen over de legerpukkeltassen die als zadeltassen zijn gebruikt! Want hoe mooi die Ortliebs ook zijn, voor een eerste trektocht vindt ik ze wel erg prijzig. Ik zou graag weten waar jullie de legerpukkeltassen vandaan hebben gehaald, hoe jullie ze hebben vast gemaakt en hoe lange trektochten je er mee hebt gemaakt?! En misschien dat je nog een fototje er van hebt? Net heb ik even heel snel gegoogled en kwam ik deze tegen: http://www.benscore.com/epages/61841543.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61841543/Products/54-4008%2803%29
Afbeelding Zouden dit bijvoorbeeld geschikte tassen zijn?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:35

Legerpukkels komen van de legerdump (of als je oud genoeg bent, uit je eigen PSU). Die zijn veelal het goedkoopst en bovendien zijn er allerlei handige bandjes bij te koop om de boel vast te zetten.
Ze houden het uit tot aan de pyreneeën en langer (proefondervindelijk vast gesteld: http://equilibreopreis.punt.nl/ )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:42

Waratje schreef:
Ook bij de Xenos kun je (in het seizoen) allerlei nuttige zaken kopen, zoals microvezel handdoekjes, knijpkatzaklampjes, flesjes om kleine hoeveelheden vloeistof in te doen (toiletartikelen), etc. Ga daar ook eens lekker snuffelen.

oh ja heerlijk ik kan echt uren voor dat rek staan :D :Y)

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:27

Hoi Ikke, leuk je hier te zien.
Ben me al aan het inlezen voor de SterRit 2011. Yeah, controlfreak als ik ben.
Even checken of ik het goed heb: 2 pukkels bevestig je achter je dijen aan het zadel
evt banaanding vrij van ruggengraat achter t zadel
en wat heb je voor dan evt nog hangen qua storage?

veel info in je telefoon/camera proppen, infokokertjes aan zadel evt halster

neem je nog iets handigs multi-inzetbaars mee ingeval van kaduke stijgbeugelriem oid?
tyrips, elastiekjes..

Greetz, Christel

Christel1164

Re: zelf trektocht verzinnen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:29

Oja, Atalanta, jij ook hoi! Wou je eigenlijk vragen om mee te gaan op SterRit 2011 volgend jaar maar de tempo's van onze paarden komen niet egnie overeen. Zelfs Speertje loopt sneller dan Goa hahaha, wel relaxed hoor. Kijk even op de NVVR site, is misschien wel een leuk trektochtdoel voor juni volgend jaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:28

Christel1164 schreef:
neem je nog iets handigs multi-inzetbaars mee ingeval van kaduke stijgbeugelriem oid?

Touwtjes :D
Voor de rest zorg je dat je tuigage gewoon in goede conditie is. Beugelriemen gaan meestal niet zomaar stuk, daar krijg je best waarschuwingen voor. Teugels is een ander verhaal, daar kan een hoef op belanden..... _-:(
Laatst bijgewerkt door Waratje op 06-06-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:28

Christel1164 schreef:
Hoi Ikke, leuk je hier te zien.
Ben me al aan het inlezen voor de SterRit 2011. Yeah, controlfreak als ik ben.
Even checken of ik het goed heb: 2 pukkels bevestig je achter je dijen aan het zadel
evt banaanding vrij van ruggengraat achter t zadel
en wat heb je voor dan evt nog hangen qua storage?

veel info in je telefoon/camera proppen, infokokertjes aan zadel evt halster

tyrips, elastiekjes..

Greetz, Christel

Voor twee kleine tasjes; munitietasjes bijvoorbeeld (geweldig, die legerdump!) Eventueel een rol daar bovenop, als alternatief voor de banaantas, omdat niet op elk zadel/paard een tas achterop perfect werkt.
Voor de rest zou ik zeggen, je weet wie er bij jouw in de buurt woont die echt de wereld aan kennis en ervaring heeft. Ga eens met haar praten, dan heb je de knnis uit eerste hand. Zij is één van die personen waar ik de kunst van afgekeken heb.
Ondertussen heb ik het voordeel het ultieme trekkingzadel te hebben, wat ook nog blijkt te passen op mijn huidige paard dus dat maakt het leven een stuk simpeler :D en nee, ik ga de sterrit niet rijden.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 15:25

kennis uit eerste hand...wie is dat?

ultieme trekkingszadel...vertel es meer!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:50

peaches schreef:
kennis uit eerste hand...wie is dat?

ultieme trekkingszadel...vertel es meer!

Die eerste hand is iemand die in de buurt van Christel woont en al tientallen jaren ervaring heeft met trektochten. Ik ken die persoon ook al jaren en zij is één van de bronnen waaruit mijn trektochtkennis komt.

Het ultieme trekkerzadel: http://www.prestigeitaly.com/elenco.php ... at=3&id=27
de bijbehorende tassen: http://www.prestigeitaly.com/elenco.php ... t=3&id=201
voortasjes: http://www.prestigeitaly.com/elenco.php ... t=3&id=206

Ik heb alleen het zadel, wel met de bijbehorende brug om de bepakking aan vast te maken, maar de tassen heb ik niet; je weet wel, die legerpukkels :D Overigens hebben we onlangs wel een setje Ortliebs overgenomen. Of dat gaat passen weet ik niet, maar ik verwacht wel dat ik dat kloppend ga krijgen.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:01

Mmmm...nieuwe vraag!

Kun je heel het jaar tretochten doen?

Ik had de mijne eind juni geplant ivm de dazen en het liever niet helemaal ingepakt op weg willen, maar kan dat wel? Hebben meer mensen met vliegendeken een trektocht gemaakt?

Het ding is namelijk dat mijn trektochtmaatje vandaag ene hoefzweer ontdekte en dus pas eind van de week weer verder haar ijzers eronder maar als ze dan goed zou lopen heeft ze nog maar ander halve week om te trainen. Is dat te kort voor een trektocht van circa 25 kilometer? en de volgende dag terug.

Of kunnen we dit uitstellen en dan in juli gaan of zitten er dan teveel dazen?

Owja..en als de vliegendeken opgaat worden het ook losse zadeltassen en dan liggen de tassen op de vliegendeken en die ligt dan weer direct op de vacht...gaat dt ook niet schuren?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:06

Christel1164 schreef:
Oja, Atalanta, jij ook hoi! Wou je eigenlijk vragen om mee te gaan op SterRit 2011 volgend jaar maar de tempo's van onze paarden komen niet egnie overeen. Zelfs Speertje loopt sneller dan Goa hahaha, wel relaxed hoor. Kijk even op de NVVR site, is misschien wel een leuk trektochtdoel voor juni volgend jaar.

hoi! ja weet je, ik ben zo'n korte termijn planner dat iets afspreken voor juni volgend jaar echt niet gaat lukken hoor :P ik ga gewoon op 't gemakske trainen en uitrusting bij elkaar sprokkelen en dan zien we wel. we doen nu al rustige ritten van een ruime 2 uur (rustig in de zin van veel stappen ivm veel heuvels en zware paden, want langzaam lopen is er niet bij uiteraard). ik kan al kaart uitvouwen en lezen te paard zonder dat ze er vandoor schiet, en ze is ook al WK-vlaggetjesproof inmiddels :D

@ ts: dazen ligt er heel erg aan waar je rijdt denk ik? hier heb je ze nauwelijks maar omgeving Gennep (is meer jouw kant op geloof ik?) waren er flink wat tegen die tijd als ik me goed herinner. maar dan nog verschilde het heel erg per stuk bos waar je doorheen kwam, in het ene bos waren er nauwelijks en in het andere werd je levend opgegeten bij wijze van spreken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:16

peaches schreef:
Mmmm...nieuwe vraag!

Kun je heel het jaar tretochten doen?

Ik had de mijne eind juni geplant ivm de dazen en het liever niet helemaal ingepakt op weg willen, maar kan dat wel? Hebben meer mensen met vliegendeken een trektocht gemaakt?

Het ding is namelijk dat mijn trektochtmaatje vandaag ene hoefzweer ontdekte en dus pas eind van de week weer verder haar ijzers eronder maar als ze dan goed zou lopen heeft ze nog maar ander halve week om te trainen. Is dat te kort voor een trektocht van circa 25 kilometer? en de volgende dag terug.

Of kunnen we dit uitstellen en dan in juli gaan of zitten er dan teveel dazen?

Owja..en als de vliegendeken opgaat worden het ook losse zadeltassen en dan liggen de tassen op de vliegendeken en die ligt dan weer direct op de vacht...gaat dt ook niet schuren?

Yep, je kunt het hele jaar door trektochten maken. Ik heb enkele tochten in januari en februari gemaakt. Dat had afgelopen winter ook moeten gebeuren, maar de ondergrond was zo slecht dat we dat risico niet durfden te nemen.

25km heen en terug zou met een normaal getraind paard goed moeten kunnen.
De bepakking op een vliegendeken zou niet mijn keuze zijn, maar de wijze waarop je je bepakking vastmaakt zal veel doen voor het voorkomen van problemen.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:22

tja..aangezien er geen alternatief is voor iemand die meegaat, is het denk ik afwachten of die andere pony snel weer goed loopt. En dan de bepakking maar zo minimaal houden als ik een vliegendeken moet gebruiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:42

peaches schreef:
tja..aangezien er geen alternatief is voor iemand die meegaat, is het denk ik afwachten of die andere pony snel weer goed loopt. En dan de bepakking maar zo minimaal houden als ik een vliegendeken moet gebruiken.

Je gaat twee dagen. Onderbroek, tandenborstel, handdoek en een beetje shampoo is in de basis voldoende :D Voor één keer tandpasta missen is geen ramp. Dat kan dus nooit veel bagage opleveren.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:47

peaches schreef:

Ik hoop ook dat renate snel weer goed loopt!

Oplossing zou zijn om het meeste te laten brengen door iemand. Als we alleen wat te drinken mee nemen, en een hoevenkrabber denk ik dat we de basis wel hebben.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:01

Je hebt ook van die minitandenborstels met mini tandpastaatjes, mini super absorberende handdoek, proefverpakkingen sopjes etc. Voor 1 dag heen en 1 dag terug heb je nauwelijks wat nodig toch, of was je van plan met de tent te gaan? En je komt vast wel langs een winkeltje of terrasje om wat te drinken/eten.
Is er trouwens ook zoiets als een goed werkend antidaas/vliegspul voor mens en dier dat niet te veel ruimte inneemt?

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:04

@ Waratje, Wat voor een waarschuwing krijg jij dan voordat je beugelriem stuk gaat?

Als de teugel stuk gaat kun je altijd nog je halstertouw gebruiken had ik bed8

@Atalanta. Nee, samen op reis wordt niet wat met de verschillen in tempi

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:25

Christel1164 schreef:
@ Waratje, Wat voor een waarschuwing krijg jij dan voordat je beugelriem stuk gaat?

Als de teugel stuk gaat kun je altijd nog je halstertouw gebruiken had ik bed8

@Atalanta. Nee, samen op reis wordt niet wat met de verschillen in tempi

Ik denk dat ze bedoeld dat je beugelriem niet zomaar stuk gaat. Als het leer gewoon goed onderhouden is, gewoon stevig, niet half-gerafeld of kurkdroog, is er geen reden waarom je beugelriem ineens kapot zou gaan.
Terwijl zelfs topkwaliteit, perfect onderhouden teugels nog kunnen breken doordat je paard erop gaat staan.
Het enige waar je beugelriem mee in aanraking komt is jou. Zolang jij niet als hobby je beugelriemen doorsnijdt, is er geen reden waarom een goede beugelriem kapot zou gaan.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:32

Toch is een tel.nr. aan het zadel ook handig hoor! Ik zou niet alleen je eigen, maar ook een ander nummer aan je zadel vastmaken. Stel dat je er af valt en je bent zelf niet in staat om je telefoon aan te nemen, kunnen mensen toch iemand bereiken als ze je paardje vinden.. Maar goed.. dat zijn natuurlijk doemscenario's...

Veel plezier. En gewoon doen! Je zit niet in de middel of nowhere, er is altijd wel een oplossing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:36

labyrinth schreef:
Ik denk dat ze bedoeld dat je beugelriem niet zomaar stuk gaat. Als het leer gewoon goed onderhouden is, gewoon stevig, niet half-gerafeld of kurkdroog, is er geen reden waarom je beugelriem ineens kapot zou gaan.
Terwijl zelfs topkwaliteit, perfect onderhouden teugels nog kunnen breken doordat je paard erop gaat staan.
Het enige waar je beugelriem mee in aanraking komt is jou. Zolang jij niet als hobby je beugelriemen doorsnijdt, is er geen reden waarom een goede beugelriem kapot zou gaan.

Precies dat bedoel ik.
Bob1976 schreef:
Toch is een tel.nr. aan het zadel ook handig hoor! Ik zou niet alleen je eigen, maar ook een ander nummer aan je zadel vastmaken. Stel dat je er af valt en je bent zelf niet in staat om je telefoon aan te nemen, kunnen mensen toch iemand bereiken als ze je paardje vinden.. Maar goed.. dat zijn natuurlijk doemscenario's...

Dat telefoonnummer zou ik in de manen vastvlechten en niet aan het zadel of hoofdstel. Bij een trektocht is de kans dat ze uit een vreemd weiland breken of tijdens een pauze schrikken en aan de loop gaan ook aanwezig en dan hebben ze geen zadel of hoofdstel bij zich.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:27

Kaarten en kompas of GPS?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:37

Christel1164 schreef:
Kaarten en kompas of GPS?

Beetje van allebei, gps werkt niet altijd in bosrijke omgeving.

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:41

voor alle trektocht-liefhebbers die ik in dit topic voorbij zie komen: check ook eens de thelongridersguild.com. dat is een site (wel in het engels) met heel veel plannen, verslagen, tips, do's en don'ts van trektochtruiters van over de hele wereld, van tochten van een maand tot een jaar. Heel nuttig en inspirerend!

edit: en met een overzicht van boeken over deze tochten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:20

ggit schreef:
voor alle trektocht-liefhebbers die ik in dit topic voorbij zie komen: check ook eens de thelongridersguild.com. dat is een site (wel in het engels) met heel veel plannen, verslagen, tips, do's en don'ts van trektochtruiters van over de hele wereld, van tochten van een maand tot een jaar. Heel nuttig en inspirerend!

edit: en met een overzicht van boeken over deze tochten

Gepasseerd station.........