Alleen buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brechtje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:28

Vanaf mijn 16e ging ik alleen naar buiten en dan met een 100% bomproof paard. Met me paard die ik nu heb (sinds 1april) ben ik alleen nog samen met iemand naar buiten gegaan en dat blijven we ook nog wel even doen!

Ik vind het onverantwoord om als 13jarige alleen langs een drukke weg te gaan rijden!

Vall89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:58

Ik reed vanaf mijn 17e alleen buiten.. De verzorgsters bij mijn opa en oma zijn nu 14, en die mogen ook alleen naar buiten.. al vind ik dit wel aan de jonge kant :)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:28

Ik rijd vanaf mijn 14de alleen buiten, wel altijd mobiel mee :)

Dat was op een superbraaf (oud manege) paard.

Nu ben ik 16 en rijd ook alleen buiten, maar nu op een klein duiveltje die wel houd van een potje steigeren, maar het gaat hartstikke goed :D

Charna

Re: Alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:15

Ik rijd nog steeds niet alleen buiten. Kom ik ook niet zo ver met mijn paard. Ik ben volwassen genoeg om in te zien dat dat niet handig is.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:30

Ik reed vanaf mijn 14e alleen buiten. Was vaak uren weg, ook langs wegen etc. Mobiels had je niet toen.

Ik vond er ook niks gevaarlijks aan hoor. Ik was verantwoordelijk, had een brave pony en zat als een huis. Ik snap wel dat het als ouders moeilijk is om geen controle te hebben maar er kan in feite niks gebeuren wat een volwassene niet ook kan overkomen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:39

Hilli schreef:
Ik zou het toestaan van alleen-naar-buiten ontzettend laten afhangen van de ruiter, het paard en de omgeving, daar is dus eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen. Wél zou ik dan graag willen weten waar de ruiter naartoe zou gaan en hoe lang ze weg wil blijven. Dan weet je wanneer je je ongerust moet gaan maken..

Hier ben ik het wel mee eens.
Je hebt ook volwassen beginners en meisjes van een jaar of 13 die al pony reden toen ze 4 jaar waren (bij wijze van spreken). Dat het ook van het paard en de omgeving af hangt of je alleen naar buiten kunt, vind ik ook heel logisch. En inderdaad even iemand laten weten waar je naartoe gaat en hoelang je verwacht onderweg te zijn (moet je natuurlijk wel even bellen als het gewoon uitloopt en er verder niks aan de hand is ;) )

Zelf ben ik 24 en heb ik pas sinds een jaartje ongeveer eigen paard. Mijn paard is op zich niet gauw onder de indruk, maar ze is wèl heel erg eigenwijs en ze wil me nog wel eens uitproberen. Ik vind mezelf daarbij niet een bijzonder goede ruiter omdat ik nogal onzeker ben, dus ik zal niet gauw alleen een lange rit gaan maken, zeker niet als ik daarbij ook moet deelnemen aan het verkeer.
Voor bos- en strandritten zou ik ook afhankelijk zijn van stalgenootjes met auto en trailer, dus dat gaat sowieso ook niet alleen (en dat zou ik op dit moment ook nog niet alleen willen doen).
Vanaf stal kan hier wel langs de akkers gereden worden, waarbij je je geen zorgen hoeft te maken over het verkeer en waarbij je nooit echt ver van stal af bent. Zoiets wil ik op den duur wel alleen kunnen, maar op het moment ga ik ook daarbij nog met stalgenoten mee of alleen een kort stuk (uit)stappen na het rijden in de bak.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:04

Inderdaad, hangt af van ruiter paard en omgeving. Hier ga ik volledig mee akkoord. Ik ga pas sinds kort écht alleen naar buiten, sinds begin dit jaar. Ben nu 19 jaar.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:15

ik ga altijd alleen naar buiten. af en toe rij ik met iemand samen. ik mocht vanaf me 13 alleen naar buiten.
gelukkig heb ik een airbedvest dus als ik val dan val ik teminste goed.
ik rij nu ook gewoon uren buiten. mede ook omdat ik endurance ben gaan starten en niet steeds iemand mee kan vragen of die mee wil trainen enso.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:32

Bij ons op stal mogen volgens mij minderjarigen niet alleen naar buiten toe. Daarom zie je ook veel dat de minderjarige pensionners regelmatig met de lessen mee rijden en dat de meerderjarigen hun eigen plan trekken.

Persoonlijk ga ik nooit alleen naar buiten. Stel dat je valt en je ben buiten bewustzijn? Dan kan die telefoon nog zo mooi in je zak zitten.
Paard weet de weg naar huis wel en zal zodoende wel alarm slaan, maar als je de weg over bent moet ze weer terug die weg over. Het is een 80 km/h weg slingerend tussen de bossen door en er word daar hard gereden, er is al eens met zo'n scenario een paard geschept. Daarnaast kan ik niet met zekerheid zeggen dat paardlief door blijft rennen en naar huis gaat om alarm te slaan. Als ik er thuis af vlieg blijft ze beteutert naast me staan kijken "wat doe jij nou?".
Ik zorg er altijd voor dat we met minimaal 2 man naar buiten gaan een minimaal 1 mobiele telefoon bij hebben.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:55

ik heb nooit de gelegenheid gehad alleen naar buiten te gaan... met 14 mn eerste verzorgpaardje gekregen, heb in het begin in de wei 2 a 3 weken gewoon wat met dr getroetelt erna werd ze tijdelijk van wei een paar dagen/weken naar pension gebracht ivm erg modderige weide. Hier heb ik dus de eerste 3x op dr gezeten waarvan de eigenaar er ook de eertse x bij was. (ik mocht al vanaf dag 1 alleen met haar gaan maar wou haar beetje leren kennen) toen ff naar buiten met eigenaar ernaast maar het was te glad dus zijn weer omgedraait. Erna mocht ik gewoon alleen naar buiten.. eer ik bij mn vriendin was met dr paardje was ik al een half uur langs de drukke weg gegaan. Maar reed dus ook veel alleen met haar. Nu was dit ook een paardje die als ze bokte zo lomp bokte dat je er gewoon op kon blijven zitten als je een beetje kon rijden ;) ze was strond eigenwijs (haflinger) maar verder super lief beest.

erna eigenlijk altijd alleen gegaan, soms ging die vriendin eens mee(die trof ik dan ergens halverwegen) en soms nam ik eens een vriend of vriendin mee rijden (gewoon stappen dan wel)

Ik rij gewoon heel graag alleen, ben niet zo met het paard bezig als ik samen rijd en voel me meestal ook erg ongemakkelijk... bij mij lijd samen rijden dus sneller tot ongelukken omdat ik alleen maar nerveus en onzeker word.
Dr is maar 1 iemand geweest met wie ik de eerste weken elke dag samen ging uitrijden (eigenaar van 2 paardjes die ik toen dus ging rijden) maar meer omdat het een stuk rijden was en ze gewoon 2 paarden had. Toen 1 verkocht was, kwam de ander dichterbij en hier heb ik toen alleen de eerste dag niet alleen mee gereden (omdat eigenaar erbij moest zijn ivm erg vervelend doen in A nieuwe stal en B zonder zn maatje, want hij zette al geen stap meer vooruit als ik met het verkochte paard wat achter liep en hij ons niet meer kon zien) Als die ander niet verkocht was had ik ze alle 2 steeds alleen gereden..of indien ik een vriendin had die kon rijden, dan mocht ze op de liefste van de 2

iig tja ligt denk ik erg aan de persoon, hoe verantwoordelijk is hij/zij
hoe goed kan ze rijden? en dan niet direct in dressuur maten... ik rij geen L(dressuur nooit dus zou niet weten welk niveau ik zou halen) maar ik heb een paard prima onder controlen met recreatier rijden!
Hoe is het paard

enc enc.

Fleur135

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:40

_JL_ schreef:
Met mijn pony's ging ik toen ik 11 was al alleen buiten, wel nooit super ver,
met mijn paard een jaartje of 2 later ook al...

ik heb het altijd vrij normaal gevonden en heb altijd een gsm bij....
àls ik val, wat nog nooit gebeurd is onderweg, kom ik hopelijk wel iemand tegen...

Deed ik ook altijd

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:03

ik 17jr rij zelf alleen maar alleen buiten maar met mijn 3jarige wil ik de eerste tijd toch liever met iemand erbij als ik verder dan de polder ga!
mijn zusje heb het geprobeert alleen naar buiten te gaan zij pikte mijn verzorgpony in die bij mijn eigen staat en zij ging onverantwoordt met haar om(met sneeuw/ijs rijden over ijs?!!! ben zo kwaad op haar!!!!(ze is 13jr) heel onverantwoordt vind ik het!!!!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:11

Het hangt zeker van het paard en de ruiter af. Ik heb sinds 3 weken een eigen paard gekocht. Ik rij met haar alleen buiten. Bewust voor gekozen zodat ze ook alleen van huis af wil. En zo dus ook lekker relaxe wordt op buitenrit. Moet zeggen ze is echt heel braaf voor zo'n jong paard Dit doe ik wel in het bos wat dichtbij in de buurt is. Ook ben ik alleen langs de weg geweest. Wel weet iedereen dat ik een buitenrit aan het maken ben. Ben niet langer dan 1,5 uur weg.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:13

Ik was 11 toen ik mijn eerste paard kreeg (is ondertussen jammergenoeg al overleden).
Bijgevolg was ik dus ook 11 toen ik naar buiten alleen ging.
woon ook redelijk op de buiten en was 100% bomproofpaard.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:32

Vanaf mijn 13e/14e ging ik alleen naar buiten.
Wat wel een groot voordeel was dat ik al midden in het bos was, dus geen weg meer hoefden over te steken.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:36

Ik rijd vaak alleen buiten, maar niet zo lang (max 1,5 uur). Met echt lange ritten vind ik het toch gezelliger om samen te rijden. Ik heb pas sinds mijn 19e een eigen paard, dus sinds die tijd rijd ik buiten. daarvoor met verzorgpaarden gedaan, maar ben daar pas op mn 16e mee begonnen, dus toen heb ik het gewoon gedaan :D

Jitske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:54

Ik mocht sinds mijn 12e met mijn verzorgpony alleen naar buiten :D

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:26

Toen ik net 15 was ben ik begonnen met alleen naar buiten te gaan, eerst met m'n vorige pony echt een lieverd en nu met m'n nieuwe paard ondanks dat ze nog maar 4 is, is ze echt braaf buiten, maar ik heb altijd mijn mobiel mee en eigenlijk ben ik nog opzoek naar iets waar ik gegevens op kan zetten en dat ergens aan vast kan maken.. dus iemand nog suggesties?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:39

ik reed jaaaaren geleden, ver in de vorige eeuw :D als 14 jarige al alleen buiten in het bos.
En nu op mijn 46ste vind ik het nog steeds heerlijk om er alleen op uit te gaan.
Zelf je route bepalen, tempo en de rust van de Veluwe op je in laten werken.
Ik train voor endurance en dan kan je niet altijd met een ander rijden omdat je toch langere afstanden rijd met toch wel redelijk tempo.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:45

Tot 2 jaar terug reed ik altijd alleen buiten. Tot een dappere dodo zijn herder losliet die in mijn paard zijn billen wel een lekker biefstukje zag met als gevolg dat we een samen over de kop zijn geslagen. Paard was ok alleen ik was een trauma en een probleem rijker. Sinds die tijd rij ik alleen nog maar met iemand anders samen, en zoek ik het niet zomaar meer op. Jammer want ik kon er enorm van genieten maar mijn arm zal nooit meer herstellen en ik ben door het oog van de naald gekropen samen met mijn paardenbeest.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:51

Ceriadwen schreef:
Tot 2 jaar terug reed ik altijd alleen buiten. Tot een dappere dodo zijn herder losliet die in mijn paard zijn billen wel een lekker biefstukje zag met als gevolg dat we een samen over de kop zijn geslagen. Paard was ok alleen ik was een trauma en een probleem rijker. Sinds die tijd rij ik alleen nog maar met iemand anders samen, en zoek ik het niet zomaar meer op. Jammer want ik kon er enorm van genieten maar mijn arm zal nooit meer herstellen en ik ben door het oog van de naald gekropen samen met mijn paardenbeest.

Auwttssss....dan heb jij dus een goede bescherm engel op je schouder gehad.
Ik vind het rot om te lezen dat je er een blijvende schade aan je arm aan hebt over gehouden, echt sneu!
Hoop dat je wel weer kunt genieten van het buiten rijden nu met iemand erbij.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:03

ik rijdt eigenlijk altijd alleen buiten :)
maar ik de dit pas vanaf mijn 16e ben inmiddels 22 :)

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:09

Als ik alleen naar buiten ga heb ik de mazzel dat ik een super papa heb die graag mee wandelt en wel even wacht als ik een pad op en af galoppeer. :D
Helemaal alleen ga ik nooit. Een paard kan altijd schrikken en ik moet er toch niet aan denken dat ik buiten bewust zijn raak (ik krijg last van hyperventilatie omdat ik vergeet te ademen als ik van mijn paard stuiter) en mijn knappe dame de weg op rent.
Nee dan kies ik voor de veilige (en gezelligere) manier! :j

*dit is mijn manier en ik ga dit niet voor een ander bepalen. Iedereen moet zelf kijken waar hij/zij zich prettig bij voelt.*

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:41

Vanaf mijn 15de ging ik alleen te paard het bos in,zonder cap natuurlijk want daar werd nooit zo op gehamerd zoals tegenwoordig.
Toendertijd waren er nog geen mobiele telefoons,maar ik moest van thuis wel altijd onze herdershond dan meenemen die trouw volgde.

Denk niet dat wanneer ik nu een dochter van 15 zou hebben deze alleen de bossen in zou laten gaan en waarschijnlijk ook niet met een vriendinnetje,zonder begeleiding van mijzelf.

Ik zou de leeftijd dan toch wel optrekken naar 18 en zeker moeten weten dat het paard koel in de kop zou zijn.

Zelf ga ik nog steeds vaak alleen de bossen in en ja nog steeds zonder cap en vaak vergeet ik mijn mobiel die dan nog thuis op de oplader ligt bijvoorbeeld,maar dan geef ik op stal wel even door in welk deel van het bos ik me ongeveer ga begeven en hoelaat ik ongeveer terug ben....tja en voor de rest eigen risico hea en genieten onderweg en me op het moment irriteren aan die zijde rupsjes die onderaan hun draden bengelen en je gezicht onder zit wanneer je daar lekker doorheen rijdt!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:30

Onassa schreef:
Auwttssss....dan heb jij dus een goede bescherm engel op je schouder gehad.
Ik vind het rot om te lezen dat je er een blijvende schade aan je arm aan hebt over gehouden, echt sneu!
Hoop dat je wel weer kunt genieten van het buiten rijden nu met iemand erbij.

Een flinke engel want mijn hele onderarm was van het weefsel ontdaan zeg maar. Bot spieren en aders lagen vrij en mijn slagader kon ik zien kloppen. Soort vinger aan de pols maar dan je eigen pols.Ben altijd gek geweest op medische programma's maar die ene keer zag ik toch net iets meer van mezelf dan gewenst. Afgelopen Januari de knop omgezet, kan wel altijd bang blijven maar daar schieten we ook niets mee op. Bij ons buiten rijden doe ik alleen maar als er iemand mee is. Heb de noodnummers onder mijn sneltoetsen zitten en ik stippel mijn hele route uit en geef dat door aan de boer met de mededeling hoe lang ik er over ga doen. Kom ik een wegafsluiting tegen onderweg dan keer ik om, omdat anders niemand op de hoogte is van waar ik zou kunnen zitten. Best neurotisch gedrag in sommige ogen maar het geeft me een beetje rust dat ze me uiteindelijkw el komen zoeken. En ook al rij ik samen met iemand.. je weet het nooit.

Desondanks had ik een soort wave 1 Januari. Manlief vroeg wat mijn goede voornemen was en ( ik drink nooit dus ja....) behoorlijk tipsy van dat ene glas champagne roep ik heel enthousiast, ik doe mee aan de paardenvierdaagse. Mijn man laat me zoiets niet meer vergeten en hij schreef me dus in, onder het mom van.. dan kan je er niet meer onderuit....
Maar dan ben ik ook niet alleen.. dus dat scheelt :D En het word een enorme overwinning op mezelf.