Paard los op het strand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:48

Laten we even voorop stellen; veiligheid gaat voor alles zoals Renee ook al een paar keer vermeld heeft ;)

Maar zoals al eerder is vermeld, een stel prik paaltjes doet wonderen. Een tweede paard kan ook enorm schelen, net als wat voer. Natuurlijk, ieder paard is anders. Bij het ene paard zal zoiets nu eenmaal niet gaan en bij een ander paard wel. In de vier jaar dat ik nu fotografeer heb ik al vaker paarden gehad die wel gewoon lost mochten lopen (en in sommige gevallen ook rennen) en dat is altijd prima gegaan. Helaas staan die paarden niet in de omgeving van het strand, dus daarom zijn Renee en ik op zoek naar andere paardenmodellen die wel op het strand mogen.

De beslissing hierover zal natuurlijk altijd bij de eigenaar liggen. Wij zijn op zoek naar iets aparts, iets unieks dat wij kunnen fotograferen op het strand. En of we uiteindelijk paarden gaan vinden die los op het strand mogen (we hebben er al wat gevonden overigens), tja dat is een ander verhaal. Ik denk dat je als fotograaf ook een beetje de grenzen opzoekt, maar zonder de veiligheid in gevaar te brengen. :)

kimmie88

Re: Paard los op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:49

Helemaal prima, ik vroeg mij namelijk af, hoe mensen dit doen, maar nu snap ik het... :D
Durf het zelf alleen (nog) niet

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:50

Leonoor schreef:
Er kán aan een longeerlijn of onder het zadel óók iets fout gaan op het strand ;)

Onze tinkers zijn los gefotografeerd door Hypofocus op het strand en daar hebben we met lint en prikpaaltjes idd een stuk afgezet, ging uitmuntend:

http://i327.photobucket.com/albums/k441/ljstabled/Bas%20en%20Dial%20op%20strand/maart2009067.jpg

Enne, zelfs een hengst en merrie samen los ;)

Dit vind ik echt prachtig om te zien en dat is uiteindelijk een geweldig mooie serie geworden :) Complimenten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:31

jodi schreef:
Het zal de fotograaf worst wezen of dat paard wel of niet stopt.Het gaat hem/haar alleen om de leuke plaatjes :D

Waar kom jouw conclusie vandaan eigenlijk.... ? :o

Ik ben zelf fotograaf, en ik heb vorig jaar een flink aantal van dit soort shoots gedaan.
En bij mij staat veiligheid ALTIJD op nummer 1. 8-)
Zodra het niet veilig meer was, werd de shoot dírect afgebroken. Ook al betekende dat, dat er niet 1 plaatje geschoten kon worden.

Dus graag niet van die voorbarige en niet-onderbouwde conclusies trekken voor een ander.....

Paarden 'los' op het strand fotograferen is áltijd een risico.
Je kunt het op verschillende manieren doen:

1. Hoofdstel + longeer lijn. Maar je ziet áltijd dat het paard een bepaalde houding heeft omdat hij vast zit, en je ziet natuurlijk het hoofdstel.
2. Kaal paard achter een groep ruiters aan laten rennen.
3. Stuk strand afzetten met paaltjes en draad. Maar ook dan heb je het risico dat paarden ontsnappen.

Iedere eigenaar weet van z'n eigen paard wel of hij zoiets wel of juist niet moet doen.
Er zijn mensen die wéten dat hun paard ónder de draad door kruipt, erover heen springt of er zelfs dwars doorheen loopt, omdat hij dat thuis in een wei vol gras ook altijd doet.
Tja, met dat soort paarden ga je dus níet naar het strand toe om ze los op de foto te zetten, want dat is natuurlijk vragen om problemen.

Van de shoots die ik zelf gedaan heb, met paarden "los" op het strand, is er geen photoshop aan te pas gekomen.
Gewoon de paaltjes op de juiste manier plaatsen, zodat ze niet in beeld zijn.

En ja, er zijn toch een aantal paarden ontsnapt.
Soms springen ze over de draad heen, soms kruipen ze eronderdoor, soms rennen ze er dwars doorheen, en soms gaan ze gewoon een eindje zwemmen waarna ze natuurlijk los lopen.

Maar er is nog nooit wat vervelends gebeurd. De paarden konden allemaal weer zonder problemen gevangen worden.
Al duurde dat bij de één wat langer dan bij de ander.
Het blijft een risico. En je moet het alleen doen als zowel fotograaf als eigenaar dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn. Want er bestaat altijd een kans dat het paard iets oploopt of zelfs komt te overlijden, of bijv. schade veroorzaakt aan auto's, toeristen, strandtenten, etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-10 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:55

Citaat:
Het zal jou een worst wezen wat je op een forum schrijft zeker?
Want je hebt niet over deze zin nagedacht.

Nou,nou...Het was maar een grapje hoor.

Maar ik moet toch wel even kwijt nu dat ik dit...

Citaat:
En bij mij staat veiligheid ALTIJD op nummer 1.

...toch niet helemaal overeen vind komen met dit...

Citaat:
En ja, er zijn toch een aantal paarden ontsnapt.
Soms springen ze over de draad heen, soms kruipen ze eronderdoor, soms rennen ze er dwars doorheen, en soms gaan ze gewoon een eindje zwemmen waarna ze natuurlijk los lopen.

Ik moet er al helemaal niet aan denken dat één van mijn paarden de zee in duikt in zijn eentje.Zwem je er dan achteraan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:58

Grapjes over andermans normen en waarden zijn geen grapjes.
Sorry hoor...

Maar je trekt gewoon een érg voorbarige conclusie.

Als fotograaf dwing je helemaal níemand om deel te nemen aan een reportage.
Zo'n shoot komt alleen tot stand als zowel fotograaf als paarden eigenaar het leuk vinden én beiden bereid zijn om de aanwezige risico's te dragen.

Je doet er álles aan om te zorgen dat het zo goed mogelijk gaat en met zo min mogelijk risico.
Maar ondanks dat kán er inderdaad altijd wat fout gaan. Dat is niet alleen zo bij strandshoots, maar zelfs bij een fotoshoot aan de hand. Een paard kan schrikken, zich losrukken en de weg op rennen. Dat is dan nog wat gevaarlijker dan een paard los op het strand, op een doordeweekse dag in het voorseizoen, waardoor er eigenlijk verder niemand op het strand loopt. ;)

Ga jij ook nooit in een auto zitten, omdat er een kans is dat je zelf ergens tegenaan rijdt, of iemand anders tegen jou aan rijdt?
Tuurlijk wel.
Je weet dat je dood kunt gaan als je in een auto zit, maar toch rijdt iedereen in auto's rond. Een wel overwogen risico.

Er zijn áltijd risico's in het leven. Sommigen zijn wat hoger dan anderen. Maar zo lang je risico's goed overweegt, en bewuste besluiten neemt, hoeft er niets mis te zijn met een risico.

Een paard in de wei laten rond rennen kan óók risico vol zijn. Want hij kan wat verstuiken, scheuren of zelfs breken.
Maar daar heeft niemand problemen mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:02

En als 'n paard lekker een stukje gaat zwemmen, heeft ie de tijd van z'n leven. Laat 'm lekker.
Ze komen vanzelf weer aan land.

En zoals ik al zei; er is nog nooit iets fout gegaan.
Dat kan ik niet zeggen van de zogenaamd "veilige" shoots op pensionstallen, etc.
Daar rennen paarden óók wel eens gewoon dwars door de omheining in de wei of rukken zich los tijdens portretten en rennen de weg op, etc.

Omgaan met paarden brengt altijd risico met zich mee.
Hoe meer je jezelf bewust bent van een risico, en hoe beter je erop voorbereid bent, des te minder kan er gebeuren.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:05

MerelxG_R schreef:
Sommigen zetten een stukje af met prikpaaltjes, andere werken de longeerlijn weg, en sommige paarden lopen echt los, zullen wel dicht bij blijven ;)

idd of luisteren waanzinnig goed op lichaamstaal/stem.. ik ken iemand wiens paard vanuit ver uit de wei kwam als hij iets deed of zei :D die kon dat dier alles laten doen puur op een houding :D super om te zien

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:10

Nou TS, je bent niet de enige, want ik vroeg het me ook altijd af hoe ze dat nou altijd doen.

Ik vind het best gewaagd om een paard los te laten lopen op het strand, ik zou dat nooit durven met die van mij, veel te bang dat ze wegrent en ze nooit meer terugkomt (al rent ze nooit ver weg van mij en zijn brokjes onweerstaanbaar, maar toch :P)

Dit ligt aan mij hoor en mijn ideeen erbij.

Stoer als het lukt/kan..maar niet zo stoer als je twijfelt denk ik :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:12

Mwah met Flame hoef ik maar een keer met bix schep te rammelen en dan staat ze naast me hoor. Dus ik zou het best aandurven. Eventueel neem je haar maatjes nog mee, dan gaat ze nergenst heen. :P
Veel paarden zijn gewilliger dan je zou denken.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:41

kimmie88 schreef:
ikke schreef:
Ja, en? Wanneer een eiland 20km lang is, kan een paard hooguit 20km weg, dus waar maak je je druk om.........

Straks staat ie in een strandtent een biertje te drinken...

d'r was laatst toch een topic over dat bier goed zou zijn voor paarden??

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 07:54

Ik zou het wel aandurven met prik paaltjes. De mijne blijft daar echt wel binnen. Enige nadeel wat ik heb is dat de mijne echt niet zomaar gaat rennen (tenminste niet als ik dat wil :=), die laat zich niet opjagen "doe eens even normaal" denkt ie dan hihi.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:13

zap schreef:
Nou TS, je bent niet de enige, want ik vroeg het me ook altijd af hoe ze dat nou altijd doen.

Ik vind het best gewaagd om een paard los te laten lopen op het strand, ik zou dat nooit durven met die van mij, veel te bang dat ze wegrent en ze nooit meer terugkomt (al rent ze nooit ver weg van mij en zijn brokjes onweerstaanbaar, maar toch :P)

Dit ligt aan mij hoor en mijn ideeen erbij.

Stoer als het lukt/kan..maar niet zo stoer als je twijfelt denk ik :P

Ik vind het idd een heel mooi plaatje geven, maar durf het zelf (nog) niet met die van mij. Ze hangt volledig aan mij, hoor, maar op een strand is het toch net even anders, denk ik.

En jeetje... wat een aanvallen hier. Ik wilde gewoon weten hoe fotograven dat doen...Dat weet ik nu

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:14

frankiej schreef:
kimmie88 schreef:

Straks staat ie in een strandtent een biertje te drinken...

d'r was laatst toch een topic over dat bier goed zou zijn voor paarden??

Hahaha, ja bier is idd goed voor paarden, hahaha, maar toch neem ik het risico niet *D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:26

Als die van mij met mij een paar baantjes heeft getrokken op het strand of in de zee dan is hij wel uitgerend hoor en kan ie gewoon los.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:29

Los? :oo Mijn paarden zeggen dan HOUDOE EN BEDANKT. :evaw:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:03

Sjoef_Habibi schreef:
Los? :oo Mijn paarden zeggen dan HOUDOE EN BEDANKT. :evaw:

Beetje werk steken in opvoeding?
Die van mij zal nu ook de kuierlatten nemen in een dergelijk geval, maar tegen dat we een jaar verder zijn, ben ik er vrij zeker van dat ze gewoon bij me blijft.

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:24

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:23

Lijkt mij overbodige opvoeding, het zijn geen honden.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:08

Nou volgens mij heeft het ook niks met opvoeding te maken hoor. Mijn quarter is helemaal netjes opgevoed, maar die steekt mooi een middelvinger op als ie geen zin heeft om van de wei af te komen. Zou me paard NOOIT los laten op het strand, veel te groot risico voor het paard en de omgeving. Met een omheining is dat anders, ij heeft respect voor t draad. Maar helemaal los, zou ik van zn leven nooit doen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:11

Ik heb wel eens een Welsh A los op het strand zien lopen. Maar die was mee met een vrouw op een ander paard en ging daar niet verder dan 500 meter van weg. Hij galoppeerde steeds vooruit en dan weer terug.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:51

Sjoef_Habibi schreef:

Dat is niet zo. Het zijn dan wel geen honden, maar het is toch berepraktisch wanneer je gewoon je paard los bij je kunt laten staan, al is het maar om iets ongestoorder een bakkie koffie naar binnen te werken tijdens een rit.......

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:55

Je zou ieder paard los kunnen leren lopen op het strand, maar daar is geduld en wederzijds respect voor nodig.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:09

Het is allemaal te leren maar toch vind ik het onverantwoord. Het blijven vluchtdieren, mijn pony peert em al voor een addertje onder het gras, letterlijk en figuurlijk.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:12

ikke schreef:
Sjoef_Habibi schreef:

Dat is niet zo. Het zijn dan wel geen honden, maar het is toch berepraktisch wanneer je gewoon je paard los bij je kunt laten staan, al is het maar om iets ongestoorder een bakkie koffie naar binnen te werken tijdens een rit.......

Nou, ik zou dan nooit rustig zitten hoor :P. Ook al zijn ze braaf en hebben ze geleerd stil te staan, dan nog blijven het dieren die altijd onverwachts kunnen reageren. Ik neem liever een touwtje mee en zet het paard gewoon vast ;). Veel minder kopzorgen en kan ik echt ongestoord een kopje koffie (in mijn geval dan thee :P) naar binnen werken.