Hoe houden jullie je paard bij je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:35

Heb hetzelfde probleem met bijrijdpaardje.

Zodra we de hei op komen wil hij gaan, als ik hem zijn zin niet geef wordt hij boos en gaat enorm bokken, zijwaarts etc.
Als ik hem echter wel zijn gang laat gaan, is het hek van de dam en ben ik de controle kwijt, ook dan bokt hij enorm.
Meestal springt hij dan al snel over in gallop om nooit meer te willen stoppen...

Als hij zich niet weet te gedragen is het dus gewoon alleen maar stappen, gedribbel laat ik toe maar overgang naar gallop (stiekem vanuit het bokken) gaat gelijk weer naar stap.

Ik heb soms echt een enorme kluif aan hem, en ontspannen buiten rijden is meestal niet van doen. Maar als hij wel een relaxte bui heeft dan beloon ik hem en prijs hem de hemel in en mag hij van mij zoveel galloperen als hij wilt en aankan.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:35

Als je paard ijzers heeft dan kan het asfalt nog steeds wel glad voor het paard zijn, want als het net heeft geregent en je gaat een bocht door kan die alsnog onder uit gaan ook al heeft hij ijzers.

Misschien is het handig als die zo hard gaat draven dan in een heel ander ritme gaat lichtrijden gewoon heel lang blijven staan heel lang zitten en al ziet het er heel erg debiel uit, het helpt wel, want dan denkt je paard: He, ik moet even terug want dit is niet fijn. Net zoals in galop, als je in de galop gaat lichtrijden dan weet die ook dat hij terug moet. En als je hem terug wilt nemen he, trek je dan gewoon aan 1 stuk door aan de teugels of kleine kneepjes? want als je alleen maar aan een stuk door trekt dan gaat hij dat op een gegeven moment gewoon negeren en denkt hij; ja ik ben dit zat en ik ga nu gewoon. En wat voor een bit heb je? enkel of dubbel gebroken of een trens? Want als je enkel gebroken hebt kan je best een dubbel gebroken nemen en dan kan je ook een beetje een koperig kleurig bit nemen dat helpt ook goed! :)

Succes er mee, ik weet wat je voelt want ik heb zelf ook een fjord die er graag op los gaat.
Het heeft ook met de wintermaanden te maken, dan komen ze minder vaak buiten en als ze dan buiten zijn willen ze graag heel hard ja! In de zomer gaat het vast ook beter. :)

Nell_

Re: Hoe houden jullie je paard bij je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 12:49

Paardje heeft geen ijzers.
Maar waarom is galop op het asfalt dan niet slecht? Want dat veert toch niet mee, en dat is niet goed voor de pezen toch?

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:51

Ja ik zei ook dat op het asfalt galoperen ook niet zo goed is, ook voor de gladheid en alles.. Dus ja je kan best d'r op draven maar voor galopere ben ik er ook niet zo'n voorstander voor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:52

Allereerst is asfalt best wel glad.

Verder als je op zo'n harde ondergrond langdurig zulke klappen maakt met de voeten, krijg je veel trillingen in de voet, leidt tot irritatie, ontstekingsreactie. (even voor de duidelijkheid; een ontstekingsreactie betekent: sterkere doorbloeding, roodheid, warmte, zwelling, pijn...)
En waar zit een ontstekingsreactie in de hoef? de meest doorbloede delen zijn de laminae. Dan heb je dus hoefbevangenheid...
Laatst bijgewerkt door beantsje op 14-02-10 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:53

Precies! Kleine stukjes draven kan nog wel maar in galop komen ze heel hard neer.. Stappen kan geen kwaad.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:54

Stappen en met mate draven is zelfs bijzonder goed voor de pezen.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:01

Ja inderdaad, :) dat kan geen kwaad.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 13:29

Oke. Dan was mijn gevoel toch goed! :) Stappen doe ik op asfalt, draven ook, maar liever in het gras, net als galop!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:52

Citaat:
Als je paard ijzers heeft dan kan het asfalt nog steeds wel glad voor het paard zijn, want als het net heeft geregent en je gaat een bocht door kan die alsnog onder uit gaan ook al heeft hij ijzers.

Juist met ijzers is het asfalt glad, zonder ijzers kun je prima over asfalt galopperen, met ijzers krijg je bij draf vaak al glijpartijen

Citaat:
Paardje heeft geen ijzers.
Maar waarom is galop op het asfalt dan niet slecht? Want dat veert toch niet mee, en dat is niet goed voor de pezen toch?

Zonder ijzers is er een prima schokdemping, dat weet die hoef allemaal prima te reguleren. Ik zeg ook niet dat je er een gewoonte van moet maken, maar dat het best kan zonder ijzers. Van draven worden de pezen inderdaad alleen maar sterker en op het moment dat dat zo is, kun je heel prima een stukje galopperen op het asfalt hoor.

Citaat:
Allereerst is asfalt best wel glad.

Verder als je op zo'n harde ondergrond langdurig zulke klappen maakt met de voeten, krijg je veel trillingen in de voet, leidt tot irritatie, ontstekingsreactie. (even voor de duidelijkheid; een ontstekingsreactie betekent: sterkere doorbloeding, roodheid, warmte, zwelling, pijn...)
En waar zit een ontstekingsreactie in de hoef? de meest doorbloede delen zijn de laminae. Dan heb je dus hoefbevangenheid...

Ik had het ook niet over langdurig galopperen, maar zo nu en dan is echt geen ramp hoor. Regelmatig flink draven bevordert de hele boel alleen maar. Asfalt is trouwens niet glad als er geen ijzers onder zitten, dan hebben ze zat grip (tenzij er ijs op ligt natuurlijk ;) ).

Maar met ijzers dus nooit galopperen over asfalt!

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:02

Met ijzers heb je ook best grip op het asfalt! maar wel minder, en zondag ijzers kan het pijn doen aan de hoeven! ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:12

Mijn paardje heeft ijzers en zij heeft minder grip op asfalt dan wanneer ze geen ijzers heeft..
Vooral met dit weer rijd ik dus helemaal niet buiten, omdat ze heel snel gaat glijden!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:36

Ik vind met ijzers galopperen echt te gevaarlijk op asfalt! Met draven voel je dat verschil al! Glijden veel meer. En ik galoppeer liever op een vlak stuk gras. Als het gras hoog is vind ik dat ook eng! Je ziet nooit kuilen enzo!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:37

Ook zonder ijzers zou ik sowieso niet galopperen op asfalt. Dat voelt naar mijn idee gewoon niet goed..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:41

Nee, ik galoppeer op asfalt nooit. Voor mij voelt dat ook niet goed. Als ze zelf in galop valt, wat dus niet mag, neem ik haar meteen terug!
Zelfs draven doe ik eigenlijk liever in gras. Maar nu met sneeuw is dat te gevaarlijk! En met hoog gras zie je niet waar de kuilen zijn, en dat vind ik ook eng!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:44

teugels losgooien wil nog wel es helpen anders als hij net op randje zit wel/geen controle schreeuw ik keertje zn naam en weet hij dat het heeeeeel serieus is. en bijft hij rustig maar das echt maar zelde dak moet roepen

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:45

Hier heb ik ook last van gehad en nu kan ik heerlijk buiten rijden ook zonder zadel..!

Als je paard hard wil dan neem je vaak de teugels kort en zorg je dat je goed contact houdt om hem te stoppen, niet?
Als je paard er vandoor wil of harder wil dan dat jij wil deed ik altijd dit:

Teugels lang laten rustig in stap beginnen -> draven.. -> paard gaat harder dan dat jij wilt -> teugels kort en even kort wat druk op de mond leggen en los laten net zo lang tot ie rustiger word desnoods draai je het paard om! -> als je dan in het tempo zit wat jij wil laat je de teugels weer lang ook als je het paard tot stilstand hebt gekregen.

Dit steeeds weer herhalen en heel veel geduld hebben.. Hier komt jou gevoel natuurlijk ook bij kijken, je moet zelf rustig zijn en duidelijk zijn naar het paard met wat jij wilt en dat hij hier na moet luisteren.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:48

Naarmate je vaker buitenrijd worden ze steeds braver. Ophoudingen maken als ze te hard gaan, en diep zitten. Trekspelletjes hebben toch geen enkele zin. Probeer veel overgangen te rijden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:49

Teugels losgooien ziet mijn pony als teken dat ze mag gaan :D Dat werkt dus andersom, want dan gaat ze gewoon harder.

Teugels oppakken zodra ze harder gaat doe ik al. Maar ze reageert ook gewoon heel slecht op die druk op haar mond buiten.

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:15

oke en druk op de mond is echt 2 sec.? dat is namelijk heel belangrijk als je paard echt niet luistert vind ik dat je best even flink wat druk op de mond mag leggen in een fractie van een sec!

Miss kun je met geduld je pony aanleren dat wanneer je de teugels lang laat (en niet vergeet jezelf zwaar te maken dat is ook heel belangrijk) dat ze dan rustig loopt op het tempo wat jij wilt..
De teugels hoeven niet ineens heel erg lang maar steeds een stukje langer..

En wanneer je de teugels lang laat en in de beugels gaat staan en je pony met je stem aanspoort om harder te gaan dan mag ze pas gaan!

Geduld is echt super belangrijk! De eerste tijd zou ik ook niet gaan galopperen of draven. Eerst maar zorgen dat ze normaal kan stappen! dan draf, dan galop..

En galopperen of asvalt/harde of te zachte ondergrond is idd geen goed idee! :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:53

Nou, de druk kan soms wel wat langer zijn :o Ik kan moeilijk loslaten als ze hard gaat, en houd de druk eerder aan totdat ze luisterd. Erg slecht, en ik probeer dat echt te verbeteren!

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:22

haha ja oke niet precies 2 sec.:P maar ik zou idd even flink wat druk uit oefenen, loslaten, als ze niet luisterd weer,, en desnoods gewoon omdraaien! of even een rondje rijden..

nou succes !:)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:13

Je paard heeft te reageren op de hulpen die jij geeft, jij bepaalt het tempo. En ja soms betekent dat dat er gedribbeld wordt en het soms minder makkelijk uitzitten is.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:04

Ik heb het eerst ook met men pony gehad. Maar na veel geduld is het toch gelukt om het haar afteleren.

Men moeder zij altijd
''Veel overgangen rijden tijdens het buitenrijden.''
Dat was makkelijker gezegt dan gedaan.
Oefening baat kunst... Ik zelf rijd dan ook alleen maar buitenuit. Hoe vaker je het doet, deste meer het paard gewend raakt aan het draven (galoperen), en de buiten omgeving.

Succes

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 22:05

Overgangen kan ik wel eens proberen. Daar oefen ik in de bak ook mee, en dan kan ze ook best moeilijk zijn!