Rijden jullie buiten met Body-protector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:45

Ik rijd zelf zonder...
Hoewel het eigenlijk niet verkeerd is om een BP te dragen :P

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:49

ik heb alleen bp met het springen. Ik heb er een van sectolin van die blokjes. Eerst had ik er een van harry's horse geloof ik maar toen kwamen die van sectolin in de winkel waar ik (nouja me vader) gekocht heb. En toen wou ik deze die ik nu heb. Deze zit goed en kan je eigenlijk alles mee doen ;)

Sarabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:00

moonfish13 schreef:
Enkele honderden meters boven de grond brengen nou eenmaal meer risico's mee als een paard imo.

Ik zie niet in wat het één met het ander te maken heeft? Omdat je een andere gevaarlijke sport doet, verwaarloos je de gevaren van het paardrijden?
Ik rij auto en rij weleens flink te hard. Als ik met 155km/uur een foutje maak, kan dat zomaar betekenen dat ik of mijn mede weggebruikers dood ga/dood gaan. Daarom fiets ik altijd zonder licht. :?

Prima hoor, als iemand ervoor kiest om zonder protector te rijden, ik zei al, ze zijn echt niet zaligmakend. Maar ik volg jouw beredenatie niet helemaal.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:04

Sarabel schreef:
moonfish13 schreef:
Enkele honderden meters boven de grond brengen nou eenmaal meer risico's mee als een paard imo.

Ik zie niet in wat het één met het ander te maken heeft? Omdat je een andere gevaarlijke sport doet, verwaarloos je de gevaren van het paardrijden?
Ik rij auto en rij weleens flink te hard. Als ik met 155km/uur een foutje maak, kan dat zomaar betekenen dat ik of mijn mede weggebruikers dood ga/dood gaan. Daarom fiets ik altijd zonder licht. :?

Prima hoor, als iemand ervoor kiest om zonder protector te rijden, ik zei al, ze zijn echt niet zaligmakend. Maar ik volg jouw beredenatie niet helemaal.

Ik volg mijn redenatie wel.
Paard is doodbraaf, cap heb ik altijd op en een protector vind ik verschrikkelijk zitten.
En ik ben het inderdaad allemaal een stuk makkelijker gaan zien, paardrijden op mijn manier is niks gevaarlijks aan.
Zolang je alert blijft en aan je rijden blijft werken zie ik niet in waarom ik een protector aan zou trekken.
Ze kunnen ook nadelig werken, en gezien ik erg veel koprollen ed maak áls ik er af val is het alleen maar een nadeel door dat ik niet door kan rollen. :)

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:56

met buitenritten en springen draag ik ook body-protector :)

labyrinth

Re: Rijden jullie buiten met Body-protector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:55

Ok even om de gemiddelde bodyprotector uit te leggen:

Rij je in een rotsachtige omgevingen e.d. met zich meebrengt dan is het slim om een bp te dragen, want een verkeerde val op een rots kan niet alleen zorgen voor breuken in de ribben, maar ook in de ruggenwervels en dat kan dus leiden tot een dwarslesie. al zijn er altijd mensen die liever "vrij" rijden in plaats van altijd beschermd zijn tegen hun omgeving.

Dan heb je nog twee categorieën:

De mensen die valbrekend kunnen vallen:
Dit zijn de mensen die door middel van rollen hun val kunnen breken, het is dan niet voordelig om een bodyprotector te dragen want die belemmerd die beweging en zal voor meer pijn zorgen.
Daarbij komt, dat je als je ervaring hebt met moeilijke paarden in de zin van steigerende en bokkende types, je ervoor kan zorgen dat je nooit onder een paard terecht komt dus je niet bang hoeft te zijn voor een stel hoeven.

dan heb je de mensen die niet valbrekend kunnen vallen, daarvoor is het wel een goede keuze, je valt door de bodyprotector wel harder, want je valt vlakker. De bp verdeeld de klap over je bovenlichaam, hierdoor kan je wel het gevoel krijgen dat je ook krijgt als je een bal in je maag krijgt, dat je geen lucht meer krijgt. Maar het voorkomt kneuzingen.

Botbreuken door een paardenval worden over het algemeen niet voorkomen door een bodyprotector, je beschermd er je armen en benen niet mee, en juist dat zijn bekende breuken bij vallen. Vooral polsbreuken zijn vaak voorkomend.

Het argument van prikkeldraad vind ik zelf nogal volkomen zinloos, de enige lichaamsdelen die in gevaar zijn van de oppervlakkige wonden die door prikkeldraad veroorzaakt kunnen worden, zijn je polsen, hals en ogen en die zijn allen niet beschermd door de bodyprotector.

Daarnaast is het dragen van een bodyprotector bij bepaalde takken van de paardensport wel aan te raden.
Maar het verschil in niveau is daarbij natuurlijk onzin, waarom zou iemand die niet valbrekend kan vallen niet net zo hard kunnen vallen tijdens een Z proef als bij een M proef?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:09

Ik ben iets minder dan een jaar echt heel goed van een paard afgevallen waar ik zelf best wel van ben geschokken. Ik ben uiteraard wel eens vaker gevallen, maar nog nooit zo hard...sindsdien heb ik een bodyprotector. Ik had er eerst een die veel te groot was (overgekocht van iemand) en toen heb ik maar snel een goede gekocht eentje met van die blokjes waardoor die niet zo stijf en stug aanvoelt. Ik heb sinds het begin nog nooit het gevoel gehad dat die in de weg zat. Nu heb ik hem wel minder vaak om, omdat ik altijd hetzelfde paard rij en zij erg braaf is met dressuren, naar buiten en met springen doe ik hem wel om.

Als ik straks het jonge paard moet rijden gaat ie ook wel weer altijd om...

Too

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:25

Ik heb een BP moeten aanschaffen toen ik nog op een manege reed. Nu draag ik hem met buitenritten (evt. met springen, maar dat doe ik niet vaak) en als ik op een nieuw/onbekend paard stap.

Ik heb zoiets van ik heb hem toch, ik heb er weinig last van en als ik buiten een keer er van af zou vallen, hoop ik dat ik er wat aan heb. Maar het is niet zo, dat als ik 'm niet bij me heb, dat ik niet naar buiten ga, maar dat gebeurt meestal als ik het niet van plan was.

Mijn BP is trouwens van USG (zo uit m'n hoofd).

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:36

alleen als ik op men nichtje haar pony spring)

maar ik ben een keer op een trippel gebokt en toen was ik blijk dat ik hem om had

Irisjuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:44

Nee ik heb nooit een body-protwtor aan.
Ik vind het wel altijd heel verstandig als ik er mensen mee zie rijden maar zelf hou ik niet van al die dingen ommijn lijf enzo, dan maar een risico extra.
Ik weet het dit is misschien niet het goede voorbeeld maar mijn eigenkeus.
Wel als mensen aan mij vragen wat ik er van vind zeg ik dat ik het vooral voor kinderen aanteraden vind maar verder is het ieders eigen keuze. :)

Sanne_Mayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:17

Paard is doodbraaf, cap heb ik altijd op en een protector vind ik verschrikkelijk zitten.
En ik ben het inderdaad allemaal een stuk makkelijker gaan zien, paardrijden op mijn manier is niks gevaarlijks aan.
Zolang je alert blijft en aan je rijden blijft werken zie ik niet in waarom ik een protector aan zou trekken.
Ze kunnen ook nadelig werken, en gezien ik erg veel koprollen ed maak áls ik er af val is het alleen maar een nadeel door dat ik niet door kan rollen. :)[/quote]

Tot je een keer valt omdat je paard schrikt van een of ander rotkind met een rotje en je met een dwarslaesie in een rolstoel zit. Dan baal je toch dat je dacht dat je wel alert was..... :n

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 01:11

Sanne_Mayke schreef:
moonfish13 schreef:
Ze kunnen ook nadelig werken, en gezien ik erg veel koprollen ed maak áls ik er af val is het alleen maar een nadeel door dat ik niet door kan rollen. :)

Tot je een keer valt omdat je paard schrikt van een of ander rotkind met een rotje en je met een dwarslaesie in een rolstoel zit. Dan baal je toch dat je dacht dat je wel alert was..... :n

moonfish13 geeft aan dat ze valbrekend kan vallen, als dat daadwerkelijk zo is, is de kans op een dwarslaesie nihil. Daarbij is het zo dat zoiets ernstigs als een dwarslaesie eigenlijk alleen maar voorkomt bij ongelukken waarbij het paard ook onderuit gaat, daardoor kan je in een vreemde hoek raken een bodyprotector zal in zo'n geval absoluut niet de juiste ondersteuning geven aangezien de klap dan wordt geabsorbeerd door de nek.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 08:58

Tsja, ik weet niet waar jullie hebben leren vallen, maar ik met bruine band karate heb nooit met hele koprollen geleerd de val te breken. Zoveel tijd heb je vaak helemaal niet en dan moet je ook nog een precies zo uit komen, het is in veel gevallen zelfs juist gevaarlijk om te gaan proberen een koprol te maken. Je gaat mee in de richting die je valt en rolt eigenlijk niet, maar je rolt af/mee. Beetje moeilijk uit te leggen, zoiets moet je oefenen. Maar van een echte koprol is geen spraken.

Ik heb overigens een koprol met bp nog niet uit geprobeerd, gras en zand hier is nat en laminaat vind ik een beetje te hard om te proberen op m'n oude dag (alhoewel dat bij goed valbreken niet echt een probleem zou moeten zijn, dat moesten wij met karate ook gewoon op de harde vloer oefenen). Maar denk nog steeds dat dat prima lukt met een goed passende bp.

En natuurlijk is het onzin om te beweren dat je plotseling volkomen veilig op je paard zit met een cap en bp, het is bij een val schade beperkend.
Wil je er 100% zeker van zijn dat je je niet bezeerd met paardrijden, dan kun je het maar beter laten :P
Laatst bijgewerkt door Sosha op 25-01-10 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:05

Soms rij ik met een bodyjack van hit-air (dus niet het vest) als ik mij wat wielelig voel of als ik weet dat we gaan racen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:41

Labyrinth? Kan je misschien vertellen hoe jij aan die informatie komt?
Ik denk dat het heel lastig is om in een bos je val te breken dmv doorrollen. Maar ik heb daar ook geen ervaring mee ;) Hoe doe je dat in het verkeer dan? Lijkt mij ook erg lastig als er auto`s om je heen rijden.. Zoek jij een plaats uit waar je kan vallen? ALs ik val, geen idee wanneer dat voor het laatst was, dan val ik.. Als ik dan val hoop ik niet op een afgebroken tak terecht te komen die omhoog steekt oid. Misschien dat jij daar aan kan denken? En je val net naast die tak kan plennen? Ik ben erg benieuwd hoe jij dat doet! Als jij dat allemaal kan wil ik wel graag een cursus bij jou volgen :o :o
Bij "moeilijke" paarden geef ik niemand de garantie dat ze door ervaring nooit temaken zullen krijgen met hoeven! Ook ervaren mensen verongelukken in de paardensport met een "dom" ongeluk en brave paarden!!
Waarom IK vind dat ze bij wedstrijden een BP moeten verplichten in iedergeval tot de M? Heeft idd met de ervaring te maken waar jij het net over had. Ik ben van mening dat als je M rijdt je paard goed onder controle hebt IN DE RING, dat je op een juiste manier je paard kan corrigeren en dat je een goede balans hebt. Zeker niet dat ze niet (hard) kunnen vallen!
Ik heb wedstrijden gereden (bijna M) , ik heb genoeg bijna ongelukken gezien veelal bij de lagere klasses. Bij pony`s is het vaak helemaal een drama. Pony`s vliegen je soms om je oren! (Kunnen de kinderen vaak ook niets aan doen)
Een Bp en een cap zullen nooit je hele lijf beschermen maar de delen die van levensbelang zijn zullen wel bescherming krijgen. Ik zeg dus niet dat het er voor zorgt dat je niets kan gebeuren en dus niets kan breken!
Maar dit is gewoon MIJN MENING :Y)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:44

No_No schreef:
Labyrinth? Kan je misschien vertellen hoe jij aan die informatie komt?
Ik denk dat het heel lastig is om in een bos je val te breken dmv doorrollen. Maar ik heb daar ook geen ervaring mee ;) Hoe doe je dat in het verkeer dan? Lijkt mij ook erg lastig als er auto`s om je heen rijden.. Zoek jij een plaats uit waar je kan vallen? ALs ik val, geen idee wanneer dat voor het laatst was, dan val ik.. Als ik dan val hoop ik niet op een afgebroken tak terecht te komen die omhoog steekt oid. Misschien dat jij daar aan kan denken? En je val net naast die tak kan plennen? Ik ben erg benieuwd hoe jij dat doet! Als jij dat allemaal kan wil ik wel graag een cursus bij jou volgen :o :o
Bij "moeilijke" paarden geef ik niemand de garantie dat ze door ervaring nooit temaken zullen krijgen met hoeven! Ook ervaren mensen verongelukken in de paardensport met een "dom" ongeluk en brave paarden!!
Waarom IK vind dat ze bij wedstrijden een BP moeten verplichten in iedergeval tot de M? Heeft idd met de ervaring te maken waar jij het net over had. Ik ben van mening dat als je M rijdt je paard goed onder controle hebt IN DE RING, dat je op een juiste manier je paard kan corrigeren en dat je een goede balans hebt. Zeker niet dat ze niet (hard) kunnen vallen!
Ik heb wedstrijden gereden (bijna M) , ik heb genoeg bijna ongelukken gezien veelal bij de lagere klasses. Bij pony`s is het vaak helemaal een drama. Pony`s vliegen je soms om je oren! (Kunnen de kinderen vaak ook niets aan doen)
Een Bp en een cap zullen nooit je hele lijf beschermen maar de delen die van levensbelang zijn zullen wel bescherming krijgen. Ik zeg dus niet dat het er voor zorgt dat je niets kan gebeuren en dus niets kan breken!
Maar dit is gewoon MIJN MENING :Y)

Ik heb het nooit gehad over een koprol, maar wel over valbrekend vallen, en dat gaat gepaard met een rol, door die rol absorbeer je de klap met de grond en bij voorkeur moet je ook afslaan maar dat wil niet altijd zomaar lukken tijdens een echte val.
Ik ben als ruiter zeker in het begin best wel een aantal keer gevallen, en bij mijzelf, maar daarbij kan ik niet voor anderen spreken, merk ik dat ik juist wél kan plannen wanneer ik val. Zodra een paard iets doet zoals bokken of steigeren of iets dergelijks, ben ik nog nooit in 1 keer eraf gevallen, vaak zat ik er gewoon nog op, en viel ik pas bij een latere bok of ik hing op de nek van een paard.
In zo'n situatie gaat er adrenaline door je lijf, en werkt je brain gewoon overtime, in ieder geval bij mij werkt het zo dat ik in eerste instantie wil blijven zitten, maar als ik merk dat dit niet gaat, dan laat ik me vallen, voordat ik daar zelf meer geen controle over heb, en dan kan je dus je "voorbereiden" (dan wel in miliseconden) op een , tja comfortabel zal het nooit zijn, maar wel veiligere val.

Je hebt me nu wel aan het denken gezet, want inderdaad in het verkeer is dat een heel ander verhaal, nou rij ik standaard nooit in het verkeer, ik zit aan het bos of ga met de trailer naar het strand, maar zelfs dan is het denk ik beter om te vallen met een rol (loop je wel pijnlijke schaafwonden op waarschijnlijk).
Verder denk ik wel, als een auto zo dicht op je zit en op een tempo dat hij niet direct stil kan staan, dan zal je paard echt niet gaan staan bokken, die gaat er dan eerder als een haas vandoor, en aan de kletter gaande paarden daar kan de gemiddelde ruiter wel op blijven zitten, al zit je dan wel met een nieuw probleem.

Er zijn absoluut situaties waar je geen controle kan hebben over je val, bij een aanrijding bijvoorbeeld, of bijvoorbeeld zoals ik al zei als je paard samen met jou onderuit gaat.

Als je wilt leren valbrekend te vallen, ga op een vechtsport en oefen het totdat het voor jou een reflex wordt elke keer als je valt. Tja op een paard is dat anders, maar ik denk niet dat er cursussen zijn waar ze achter een paard aan rennen totdat hij gaat bokken zodat je er netjes af kan vallen. Ja je kan het wel van een stilstaand paard oefenen, dan ben je aan de hoogte gewend maar of je daar tijd in wilt steken.
En verder, als er iets gebeurd kalm blijven, zo kalm mogelijk, en logisch nadenken, en dat is nou net iets wat niet aan te leren valt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:02

Die koprollen kwamen niet bij jou vandaan inderdaad, maar van een ander, daar reageerde ik eigenlijk op. Voor het valbrekend vallen wat ik geleerd heb, zit mijn bp mij volgens mij niet in de weg.

xCharlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:00

Ik rij zonder, rij op verschillende paarden.
Ik heb er ook geen. Ik vind dat ze meestal je val bellemeren. heb meer mensen gezien die de lelijker vielen met een BP dan zonder. Maar ja ... dat heb ik dan gezien hé.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:22

Citaat:

Citaat:
moonfish13 geeft aan dat ze valbrekend kan vallen, als dat daadwerkelijk zo is, is de kans op een dwarslaesie nihil. Daarbij is het zo dat zoiets ernstigs als een dwarslaesie eigenlijk alleen maar voorkomt bij ongelukken waarbij het paard ook onderuit gaat, daardoor kan je in een vreemde hoek raken een bodyprotector zal in zo'n geval absoluut niet de juiste ondersteuning geven aangezien de klap dan wordt geabsorbeerd door de nek.

Paard schrikt niet van een een of ander rotkind. Daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.
Echter blijft het een paard en blijf ik natuurlijk altijd alert.
Zelf heb ik ook toen ik nog jong was wel de moeilijkere paarden gereden en heb daardoor ook een goede zit gekregen.
Als ik er af viel, ging het altijd gecontroleerd en ben ik áltijd valbrekend gevallen.
Ik ben behoorlijk nuchter in mijn hoofd en blijf in zo'n geval ook gewoon nadenken, erg handige eigenschap.
Dit paard is zó verschrikkelijk braaf, dat kan je je niet voorstellen.

En die dwarslaesie loop ik echt niet op met paardrijden hoor als ik hem oploop.
De kans dat er een paard op mij valt, sja, zo kan ik ook onder een bus terecht komen morgen!
Die kans is gewoon zo klein.

Als ik mérk dat ik ga vallen laat ik me gaan, dan zorg ik dat ik veilig kan vallen ipv bijvoorbeeld een bok later rot terecht komen. Gekke eigenschap eigenlijk, maar het werkt.
Daarnaast heb ik ook voor het vliegen geleerd die kracht af te bouwen.

U2andI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:48

toen ik net mijn pony had reed in altijd met bodyprotector, ben het langzaam af gaan bouwen, heb hem nu alleen nog om als ik buiten ga 'crossen' of als ik cross of spring. het ligt eraan of je paard buiten betrouwbaar is.

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:12

ik rijd niet met BP omdat ik het niet echt nodig vind als ik naar buiten ga met een paard dan is het op een paard die ik goed ken en als ik wel op een paard ga die ik niet zo goed ken dan ken ik de route die ik rijd wel heel goed dus weet waar ik mijn paard heen kan sturen zonder dat het goed fout gaat en ik ga zoiezo niet op een heel jong paard naar buiten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:40

Toch wel een interessant onderwerp geworden :D

Ik rij toch best al een paar jaartjes paard (a 25 jaar) en ik heb nooit echt stil gestaan bij het onderwerp BP. Voor mezelf dan niet! Ik reed toen ik jonger was ook vaak zonder cap, nu stap ik niet eens meer op zonder! Daarbij wil ik ook een echte goede cap dragen. Tegenwoordig rijd ik niet zo fanantiek meer door werk enz. Ik ben het weer een beetje aan het oppakken, en bedacht dit onderwerp dus in eens.

Nu ben ik benieuwd geworden wat voor mensen nu juist wel of niet voor een BP kiezen.
Zijn jullie heel zeker of misschien (iets) onzeker?

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:45

Ik rij altijd met bodyprotector.
Heb er een tijd geleden eentje aangeschaft om het te proberen of het beviel. Toen heb ik gekozen voor een niet zo'n dure (wel gekeurd), omdat ik niet wist of ik het fijn vond met rijden.
Dat is achteraf jammer, want ik rij er altijd mee en de mijne is vrij stug. Er zijn betere die veel soepeler zijn. De volgende keer neem ik een duurdere

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:50

Ik heb echt een super braaf paard.Vertrouw hem 200%
Echter vorig jaar aan zee paard springt naar rechts en ik val er echt heel dom links van af.
Wel 2 wervels die verkeerd zaten en ik kon niet meer recht.
Ik hoorde het kraken.
Ondertussen heb ik een bb .
Gewoon voor mijn veiligheid .
Mijn paard is nog steeds braaf mijn rig heeft alleen 8 maanden noidg gehad om te herstellen.
Ik wil dit nooit meer meemaken.
Ik heb geen bang om te vallen.
Ik doe het echt om schade te bepereken.
En eens je het gewoon hebt merk je het niet meer.
Ik heb die van harry's horse die kwam in de bittest uit als comfortabel prijs kwaliteit.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:53

k rijd eigenlijk nooit met bodyprotector..
en als k gewoon ga dressuren in de bak, dan meestal ook geen cap op.. k vertrouw mijn paard veel te veel. k ken d'r op m'n duim, ze zal me d'r nooit af proberen te krijgen. k heb d'r al vanaf d'r 3e jaar en nu is ze bijna 11. k ben al ongeveer 6jaar niet meer van d'r afgevallen. op andere paarden rijd k wel altijd met cap.. alleen met voltige natuurlijk niet! :D
k voltigeer en daar dragen we geen cap, k vind het ook een beetje raar, dat je daarbij geen bescherming moet, en met "veilig" zitten (dressuur) wel..
Maar, jaa, op de manege draag k wel een cap,, mag niet anders :P
Laatst bijgewerkt door X_Michelle_X op 27-01-10 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt