Buitenrijden met Stang en trens/slof

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:21

Ilzas schreef:
@ikke: ja, maar wat ik zeg: ze moeten het ook eens kunnen leren, je moet het ook kunnen oefenen, en dan is een noodrem toch wel prettig.

En anderzijds: ik weet niet hoor, zit nu zo'n 25 jaar in de paarden, in mijn optiek blijft er gewoon een categorie "onbetrouwbare etterbakken". Die tot op hoge leeftijd onvoorspelbaar blijven (en ook een categorie "schatten" hoor!).

Maar naar mijn idee gaat het dus niet bij ieder paard over. Bij sommige is het echt in die fase van 5,6,7 jaar, de puberteit zeg maar en daar bijna is het wel over, maar bij sommigen blijft het. Onze ruin liep sinds zijn zesde ((meer dan) wekelijks, het jaar rond) op het strand en met zijn 14de, kon ie het nog ineens in zijn kop halen.... (daarna is ie overleden overigens)

Mijn ouwe sok was zeer betrouwbaar. Ze wilde gewoon hard, punt, uit. Dat daar een deel vluchtgedrag bij zat is iets wat ik me pas later realiseerde (toen was ze er niet meer). Met dat paard kon je op de Dam in Amsterdam gaan staan wanneer Ajax de cup gewonnen had, dan nog zou er niks gebeuren. Zo safe was dus. Ik kwam ermee op de kermis (dwars erover), reed midden in het hoogseizoen dwars door Renesse, was allemaal goed, volkomen betrouwbaar. De afspraak was heel simpel: niet luisteren = bekkie au. Die afspraak moest één maal per jaar, in het voorjaar meestal, even worden herbesproken en de rest van het jaar was ze een wereldpaard; kon ik iedereen mee wegsturen.

Mijn huidige paard zou dit zeker niet accepteren. Die geeft me de eerste de beste keer dat ik dat zou doen een cursus vliegen waar alle Bokt-paarden een puntje aan kunnen zuigen. Maar ze heeft het ook niet nodig. Dit paard is gewoon betrouwbaar, punt, uit. Doet alles op een simpel, dubbel gebroken trensje, 11,5 cm, en dat voor een kasteel van 1,67.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:35

Ik heb nergens gezegd dat een slof uit den boze is, ik trek alleen de kunde van veel mensen die met slof rijden in twijfel. En dat is gebaseerd op gewoon goed kijken naar hoe die over het algemeen gebruikt word.

Ik vind een hengstenketting als noodrem aan de hand een prima middel, zolang je het paard in principe maar gewoon aan de teugels of een touw meevoert en die ketting alleen gebruikt als het paard gewoon te ver gaat en niet op een normale correctie reageert. Een slof hetzelfde. Kan een heel fijn middel zijn om jezelf voldoende zelfvertrouwen te geven, en in bepaalde situaties kan ie ook van nut zijn.

Ik rij mijn paardje trouwens juist met dit weer gewoon aan de teugel, op een dubbelgebroken trensje. En er zijn genoeg mensen geweest die ze meegesleurd heeft, ook grote kerels. Er zijn er genoeg geweest die volledig stuurloos waren op haar rug. En het heeft mij ook een gruwelijke hoeveelheid tijd gekost voordat ik zover was dat er zelfs nu met dit weer en overal krassende schaatsers, krakende sneeuw en hier en daar een opgeblazen reuzensneeuwman veilig buiten kan rijden.

Verder lees ik hier in dit topic vooral veel excuses om er maar van alles en nogwat aan te hangen, en niet naar je eigen kunde te hoeven kijken.

En ja, er zijn paardjes die niet verkeersmak zijn en dat nooit zullen worden. Daarmee hoor je gewoon niet op de weg thuis, ook niet met stang en slof of andere onzin. Mischien dat het soms lukt met een grotere groep waarbij zo'n paard in het midden kan lopen, maar zo niet is dat gewoon levensgevaarlijk.

Oja, wandelen is met vrijwel elk paard mogelijk. Hangt er alleen vanaf hoeveel geduld jij hebt om dat aan te leren, en of je goede hulp hebt bij het aanleren. Elk gepiep over dat het bij jouw paard echt niet kan is over het algemeen een gebrek aan kennis, ervaring en interesse. Die enkele uitzondering daargelaten.

Ilzas

Re: Buitenrijden met Stang en trens/slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:43

@Mick: je onderschrift en de stellingname waarmee je schrijft, "corresponderen" niet (helemaal).

In ieder geval: dat is dus jouw mening en die is nu wel duidelijk en in dit geval niet die van mij.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:30

Daar ben ik het niet mee eens mick75, wandelen is echt niet mogelijk met elk paard, kennis, ervaring en ja zelfs interesse is hier meer dan genoeg aanwezig, maar heb een zeer dominante merrie waar je echt niet voor de leuk mee uit wandelen wilt gaan.

Buitenrijden met slof is goed mogelijk, zonder niet dus dan is de keuze snel gemaakt, en waarom zou ik haar dat dan onthouden, omdat ze met slof niet op straat thuis hoort, terwijl er dan niks aan de hand is........

Heb er trouwens nog 4 waarmee het allemaal wel prima kan, met een gewoon trensje, zonder slof en uit wandelen het kan allemaal.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:38

ik heb en tijd met een stang buiten gereden omdat ze onstuurbaar was geworden door de vele mensen die erop hadden gereden, na lang trainen is dat er echter helemaal uit en kan ik met een dubbelgebroken trensje lekker buiten tuffen.

ga ik echter met een grote groep of drukke paarden weg, dan pak ik mijn slof erbij. hij hangt het grootste deel van de tijd gewoon lekker los, maar voorkomt wel dat ik een gevecht aan moet gaan als ze haar zin door wil drijven.

ik denk dat het onzin is om zonder slof en/of stang te rijden als je dan het risico loopt om te verongelukken, maar ben wel van mening dat een stang niet noodzakelijk is, je kan er vanaf komen, en een slof moet enkel en alleen een hulpmiddel zijn, niet een noodzakelijk kwaad!

wandelen kan ik met een simpel hastertje met touw, dus ik zie niet in wat dit met het rijden te maken heeft, hoe hard zij ook in der mond is geweest, ik heb altijd met een halstertje kunnen lopen....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:43

bikkelove: op die merrie van jou kan je niet eens normaal rijden,hahahaha...,die kan je toch niet 100% nemen :+

enne ik wil best zeggen dat het toen der tijd onkunde van mij was,maar dan nog,liever hij een slof om en ik "veilig" buitenrijden,als ik denken dat ik wel die kunde zou hebben,als dat ik het allemaal helemaal verkeerd zag met zijn gedrag,en daardoor ongelukken veroorzaakt hebben..

ik speelde liever op safe,en nog...als ik een paard niet vertrouw,of niet vertrouw op mijn kunde (als je het zo wil zien),krijgt paard een slofje om,liever hij een slofje om,als ik in ziekenhuis en dood paard hebben,omat ik mezelf overschat in mijn "kunde" zou hebben... :Y)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:46

Heb ooit 1x met slof buiten gereden op onbekend terrein. Over de pond, op de plaats van de autos staan, geen probleem. Maar in het bos ging meneer aan de kletter, slof er om of niet. Kop naar beneden en gaan met die handel. Heb hem de laatste jaren regelmatig met stang en trens buiten gereden als hij moest stappen ivm blessure, en bij de eerste paar keer galloperen weer. Hij is inmiddels bijna 25, volledig verkeersmak maar een ritselend blaadje is genoeg om zo op de rem te schieten dat ik er bekans over zijn hoofd afvlieg, of ineens 180 graden gedraaid staan gebeurt ook regelmatig. En rustig galopje? vergeet het! Heb inmiddels 2,5 maand niet kunnen rijden doordat ik zelf ziek was en nu vanwege de vorst, maar de eerste paar keer gaat die s&t er toch echt weer aan, daarna weer over op dubbelgebroken trensje. Zelfs met de vorst vorige week moest ik de s&t er aan hangen om aan de hand te stappen in de bak. Normaal gaat het touwtje over zijn neus, nu na twee keer losbreken (wat absoluut niet mag ivm zijn pezen) binnen twee dagen en de nodige spring en renpartijen om me heen vond ik het goed geweest.
Wel vind ik, als hij eenmaal weer bedaard is na een paar dagen, het veel fijner rijden met dubbelgebroken trens, heb hierom ook een dubbelgebroken ondertrens gehaald. S&t hangt er dus puur in als noodrem, niet ideaal, maar das mn hele paard zijn geschiedenis al niet dus nood breekt wet wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door kimmie1 op 03-01-10 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:47

In ken veel dressuurruiters die in het bos veel oefeningen oefenen en perfectioneren. Dan ga je dus dressuurmatig rijden maar dan ipc de bak het bos. Als jij dan normaal traint met stang en trens kan ik best begrijpen dat je in het bos ook stang en trens in doet, om toch hetzelfde te kunnen trainen. En dat heeft niks te maken met geen controle.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:48

Ik snap niet waarom een stang met een loshangende teugel kwalijker is dan een gebroken trens met teugels op spanning/contact.

Ik heb overigens wel een vrij strakke kinketting met een heel zacht hoesje eromheen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:54

Das verstandig ook Lenneke, die van mij is 1x omgedraaid tijdens het rijden dat wil je niet meemaken en je paard al helemaal niet, hij was compleet in paniek en probeer dr dan maar eens af te komen.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:58

Ik rij met allebei wel is buiten,

Sloff door me trensje van me trenshoofdstel
Óf op me stang en trens, dit is meestal na het rijden en dat ik dan nog even buiten ga crossen voor de ontspanning. dan rij ik hem puur op de trens en voor noot kan ik de stang erbij pakken.

Met slof doe ik omdat me pony nog wel is aan de kletter kan gaan als hij erg vrolijk is en hij dan absoluut niet te houden is. met slof heb ik iets te vertellen.
Slof word idd vaak op de verkeerde manier gebruikt. te strak waardoor veel mensen op hun slof rijden i.p.v. op de trens. dit is soms ombewust. bij het galloperen heb ik heb alleen iets meer op maat, mocht hij gaan kan ik hem aantrekken en kan ik iets vertellen. verder hangt die heerlijk los!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:10

Arabesk schreef:
Als je al die troep nodig hebt om 'veilig' buiten te kunnen rijden, zou ik achter mijn oren krabben. Ik zou opnieuw beginnen, grondwerk etc om vertrouwen van beide kanten te kweken. Ik zou pas weer opstijgen als we ons beide veilig voelen en het paard rustig blijft staan bij het opstijgen en ontspannen te rijden is.

Erg zwart witte reactie. Hier iemand die behoorlijk wat tijd naast haar paard doorbrengt: grondwerk, kilometers wandelen etc. Maar zodra ik erop stap is het een bom, een in stap en draf gecontroleerde bom. (heerlijk om te rijden zo een heet paardje daar niet van) Maar in galop overdrijft hij het, hier heb je kilometers weiland om te galopperen, hoe meer hij galoppeerd hoe heter hij wordt en hoe moeilijker te remmen.

Heeft niets te maken met angst of gebrek aan vertrouwen maar met zijn temperament, dat is namelijk heftig. Bij werk in een afgesloten omgeving is er niets aan de hand overigens. Als ik met een thiedemann een ontspannen buitenrit kan maken, met galoppades die wél te controleren zijn dan kan niemand mij ervan overtuigen dat ik slecht bezig ben, die lach ik in hun gezicht uit.

Een goed onderhouden thiedemann heeft een zeer goede release, en werkt echt alleen in als het nodig is. Mijn pony zet zijn speknek erop en daardoor verlies ik de controle in de galop, de thiedemann verhindert dit direct en ik hoef geen harde teugelhulpen te geven. Zodra we weer stappen of draven laat ik de teugels lang en kan hij prima met zijn neus en hoofd heen waar hij wil. Pony beloont en straft zichzelf dus.

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:23

ik rij mijn paardje die echt heel hyper kan worden en schrikt vaak gewoon met een touwhalster buiten in mijn eentje.
Als je hulpteugels en dubbele bitten nodig hebt om je paard onder controle te houden dan is er iets heel erg mis met het vertrouwen ;)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:39

Lara_Silver schreef:
Arabesk schreef:
Als je al die troep nodig hebt om 'veilig' buiten te kunnen rijden, zou ik achter mijn oren krabben. Ik zou opnieuw beginnen, grondwerk etc om vertrouwen van beide kanten te kweken. Ik zou pas weer opstijgen als we ons beide veilig voelen en het paard rustig blijft staan bij het opstijgen en ontspannen te rijden is.

Erg zwart witte reactie. Hier iemand die behoorlijk wat tijd naast haar paard doorbrengt: grondwerk, kilometers wandelen etc. Maar zodra ik erop stap is het een bom, een in stap en draf gecontroleerde bom. (heerlijk om te rijden zo een heet paardje daar niet van) Maar in galop overdrijft hij het, hier heb je kilometers weiland om te galopperen, hoe meer hij galoppeerd hoe heter hij wordt en hoe moeilijker te remmen.

Heeft niets te maken met angst of gebrek aan vertrouwen maar met zijn temperament, dat is namelijk heftig. Bij werk in een afgesloten omgeving is er niets aan de hand overigens. Als ik met een thiedemann een ontspannen buitenrit kan maken, met galoppades die wél te controleren zijn dan kan niemand mij ervan overtuigen dat ik slecht bezig ben, die lach ik in hun gezicht uit.

Een goed onderhouden thiedemann heeft een zeer goede release, en werkt echt alleen in als het nodig is. Mijn pony zet zijn speknek erop en daardoor verlies ik de controle in de galop, de thiedemann verhindert dit direct en ik hoef geen harde teugelhulpen te geven. Zodra we weer stappen of draven laat ik de teugels lang en kan hij prima met zijn neus en hoofd heen waar hij wil. Pony beloont en straft zichzelf dus.

Ik ben het met je eens. Thiedemann vindt ik nog het beste te gebruiken, is ook niet snel te misbruiken. Maar er zijn genoeg mensen die er op een slechte manier een slof aan hangen, zodat het paard geen kant meer op kan. Hetzelfde geldt denk ik ook voor stang en trens. Ik vind de werking van de Thiedemann nog het beste en zorgt er idd voor dat jij je paardje onder controle houdt op de momenten dat hij het wil gaan overnemen. En dit kan ook ontspannend zijn als je paardje ook gewoon ontspannen is. Met een te strakke slof vraag ik me af in hoeverre je paard ontspannen kan zijn..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:50

binkii schreef:
ik rij mijn paardje die echt heel hyper kan worden en schrikt vaak gewoon met een touwhalster buiten in mijn eentje.
Als je hulpteugels en dubbele bitten nodig hebt om je paard onder controle te houden dan is er iets heel erg mis met het vertrouwen ;)

Dit laatste geld echt niet voor alle combinaties, wat heeft fris zijn buiten nu met gebrek aan vertrouwen te maken? Een paard dat continu schrikt en ervandoor gaat, ja dat vertrouwd zijn ruiter niet. Maar een paard dat altijd maar wil gaan lijkt me dat ze de ruiter juist vertrouwen anders zouden ze zich niet 100% geven. Mijn pony komt galoppeerd hinnikend naar me toe in de wei, heeft al ettelijke uren grondwerk achter de rug en volgt me blindelings. Hij houdt gewoon van rennen. Heb na een zwaar bit aan het begin van de zomer alles omgegooid en heb mijn bosal weer uit de kast gehaald. Was het na een tijdje beu. Je kunt grondwerken wat je wil, de galop opbouwen wat je wil, dressuren wat je wil, het is puur karakter. Heb geen zin om daarmee te verongelukken. Als ik straks weer normaal kan galopperen op een simpel bit nadat ik de thiedemann heb afgebouwd en daarna weer op bosal dan vind ik deze manier prima.

@Naath86: Precies!

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:26

Leuk om te lezen! Mijn paard was voorheen manegepaard en stond bekend als levensgevaarlijk buiten. Hij heeft een trens vanaf het inrijden en daar rijd ik nog steeds mee (geen dunne dus). Ik heb in het begin wel eens wat nare situaties meegemaakt en ook weleens trillend op mijn benen afgestapt. Iedereen riep toen: slof of stang en dan is je probleem over! Nu kan ik niet met slof rijden en een stang leek me niet handig, want wat als dat ook niet meer helpt? Scherper dan dat was er niet dacht ik. Dus heb ik het anders aangepakt: op mijn stem leren reageren vaart te minderen. En die enkele keer dat hij er toen nog vandoor ging niet aan twee teugels trekken, maar aan eentje, hielp ook! Ben achteraf blij dat ik het zo heb opgelost, want kan nu heerlijk met een los teugeltje rijden. Stang en trens of een slof heeft daarom niet mijn voorkeur, maar als een ander daar mee wil rijden en die doet dat netjes (dus niet te strak, teveel trekken etc.) dan moet ie dat zelf weten. Het lijkt me echter voor het paard ook fijner om te kunnen ontspannen buiten!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 04:18

Ik reed m'n dravertje met een Thiedemann buiten, gewoon omdat ze anders volledig uit d'r plaat ging. De eerste keer dat ik met 'r naar buiten ging hebben we een vol uur over het fietspad gegaloppeerd. Haar conditie en enthousiasme waren zodanig dat ze echt vrolijk een uurtje kon racen. Beetje gevaarlijk met al het verkeer er omheen.
Met een Thiedemann bleef ze bij me en konden we galoperen als ik dat zei ;)
Dat paardje wilde gewoon zo graag lopen dat het link werd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 08:37

Ik rij met 1 paard Z2 op een trensje maar het dier heeft nog heel weinig buiten gelopen en vind dat zo spannend dat hij wel eens snel omdraait.Om te voorkomen dat hij over de teugel komt en dus onbestuurbaar hang ik er altijd de slof aan.Ben er nu al 2 jaar mee bezig want het dier was erg op de hand gereden en heeft dus een mondje van beton.
Gelukkig gaat dat in de baan al heel fijn met weinig druk aar hij grijpt er weer op terug op momenten van spanning.
Zo kan ik toch veilig naar buiten en wordt het hopelijk allemaal wat normaler voor hem.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 08:43

Mijn oude paard ging alleen mee aan de slof naar buiten die was ernstig onvoorspelbaar buiten en met slof had ik wel iets te zeggen. Maar ik Pieter Kersten gewerkt en die verplaatsten zijn trainingen vaak naar het bos dus die ging vaak zat met stang en trens naar buiten maar puur voor de training. Dus ik zie er geen problemen in.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 08:47

Met mijn eigen paard ga ik bitloos naar buiten(touwhalster of itlooshoofdstel) maar met het paard wat ik regelmatig rijd, ga ik tog echt vaak met een slof naar buiten, anders is die gewoon gevaarlijk.
Keihard rennen ook over de weg en niet meer willen stoppen, slof er los omheen en er is niks aan de hand!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:33

senta schreef:
Een paard dat ècht in paniek er vandoor wil, zal ook met een hulpteugel of stang niet te stoppen zijn. Je bereikt alleen dat je ongewenst gedrag langer in de hand kunt houden met grove middelen. (een stang is daar overigens helemaal niet voor bedoeld, die is bedoeld voor het verfijnen van je hulpen). Het geeft dus slechts schijnzekerheid.

Wil je echt veilig buiten rijden, dan zul je meer moeten investeren in de relatie met je paard, zodat je dit soort situaties voorkomt, dan pas rij je echt veilig.

Mee eens. Toen ik mijn tinker net had was hij vrij onopgevoed en verwend. Ging er vaak vandoor in het bos en racete dan dwars door alles heen. Thiedeman? Hielp niks. Slof? Met de kin letterlijk op de borst vlogen we in galop verder. Staleigenaresse zei toen: pessoabit erin, teugel op onderste gat en keihard rammen als hij er vandoor gaat. Dan stopt ie wel. Sorry, dat gaat me te ver. Zelfs die 2x dat ik beide hulpteugels uitprobeerde, was al tegen mijn principes in. Ik ben doorgereden met een enkel trensje. Heb osteopaat laten komen en hij bleek vast te zitten in zijn rug, daar had hij last van, arm paard. Kwam doordat de vorige eigenaar hem met een zadel had gereden wat 2 boommaten te klein was... :(:) Ik rijd nu al tijden bitloos, paard is prima te houden, moest alleen heropgevoed worden en er moesten blokkades uit het lichaam verwijderd worden.

Dus: sluit lichamelijke klachten uit en ga terug naar de basis.
Uitzonderingen daargelaten, maar dat zijn er verrekte weinig.