dochter onzeker op buitenrit, aan een touw meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:29

Als je toch een buitenrit wil maken met je dochter, waarom vraag je je man niet om jullie op de fiets te begeleiden. Dit doen wij ook regelmatig, onze dochter vind het ook gezellig als we met zijn allen gaan. Hoeft in het begin nog niet lang en ver. Ik vind het zelf een veilig idee. Worden de ritten langer dan kan jij en je man een keertje ruilen dat jou man op het paard gaat rijden en jij op de fiets. En als we in de lente weer les hebben op het oefenterrein dan gaat onze dochter van huis uit al op de pony en fietsen wij zowiezo mee.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:00

ik zou er er naast gaan lopen ;)
met een touw voor de zekerheid

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:32

ateo schreef:
ze wil nl. stoer zijn. Ze zegt dat ze niet bang is, maar ik merk aan haar van wel.

Duidelijk uit een ander hout gesneden dan mijn paardrijdende kind. Dan gaat ze zeker steeds meer gespannen zitten en de pony steeds harder lopen?

Ik zou het onderwerp buitenrit helemaal negeren en laten rusten, ze komt er zelf maar mee. Als ze dan toch nog gespannen zit, kan je haar daarop aanspreken. Je kunt haar duidelijk maken dat het stoerder is om "nee" te zeggen dan over haar grenzen heen te gaan. Juist dan is de kans groter om in de situatie te komen waar ze zo bang voor is. Ze mag ook "ja" zeggen tegen haar angst. Haar angst is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Toch?

Maar met touwen zou ik niet aan de gang gaan. Het ligt ook wel aan de omgeving waar je kunt rijden maar ik vind het maar onhandig gedoe en niet zonder risico bovendien. Als je kind in het touw blijft haken....even niet aan denken.

Het gaat gelukkig meestal goed en heel zelden fout - ik zie het als iets vergelijkbaars als zonder cap rijden. Maar ik neem aan dat je niet op deze manier de krant wilt halen:

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article4729842.ece/Paard_sleurt_jongen_in_Elsloo_kilometers_mee

lila89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:52

Onze middelste dochter was ook een tijd onzeker, door 1 van onze ponies geworden. Wij hebben haar een tijd op les gedaan bij een manege, wij vonden het niets, maar zij bloeide weer op. Na een les of dertig en na derde te zijn geworden bij de dressuurcompetitie zei ze "mam ik wil het weer proberen thuis op mijn eigen pony" de pony bleef vervelend en ondertussen heeft ze een volbloed arabier waar ze zo mee weg rijdt. Wij rijden thuis allemaal op volbloed arabieren, dus ook veel handiger.

Mijn advies is dus, inderdaad eerst weer zelfvertrouwen, of op eigen of op andere pony, dan pas naar buiten en evt. aan touw van vier meter. Onze dochters (11, 10 en bijna 7) gingen in het begin ook aan zo'n lange leadrope mee naar buiten, intussen rijden ze alledrie op een volbloed arabier, ook de jongste van bijna zeven. En allemaal los!!!!!!!!!!!!

Sterkte ermee, Monique

Bloempot9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:57

als je een braaf kammeraatje hebt kan het wel hoo :)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:12

Jongens, we zijn superblij. Vandaag een rit gemaakt. Mijn man op mijn paard, mijn dochter op de hare en mijn zoon op de zijne. Ik ernaast gewandeld, gewoon los, maar met een touw in de hand.
Ik heb haar niet vast hoeven maken. Een enkel keertje werd ze een beetje onzeker en vroeg ze me echt om even naast haar te komen lopen. Dat was eigenlijk al genoeg. Daar werd ze rustiger van en haar pony meteen ook. Ze heeft het nu goed kunnen voelen hoe ze haar onzekerheid op haar pony overbrengt.
De kunst is nu om dat te blijven doen. Het zal heus nog wel een keer mis gaan, maar voor nu is er weer een beetje vertrouwen. We gaan dat nu lekker uitbreiden.
Bedankt voor alle tips hoor.