Trektocht maken, ervaringen en tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 01:27

lovelucydan schreef:
ik ga ook!
in het voorjaar de veluwe trail doen. 1 week.
de voorpret is hier ook al begonnen :D

Ik weet niet hoe de kaarten van de Veluwe trail tegenwoordig zijn, maar toen ik hem zo'n 7 jaar geleden reed, had ik echt goede kaarten ernaast nodig. Een keer had ik die niet en toen heel erg verdwaald, want niet alle paaltjes stonden op hun plek. Maar is schitterend om daar te rijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 01:34

tine10 schreef:
Ik denk trouwens dat IJslanders toch een ras apart zijn hoor (positief bedoeld!). Bovendien haal ik uit jouw verhaal dat ze dat vaker doen. Is niet helemaal te vergelijken denk ik.

Mijn opmerking over draf als ideale lange afstandssnelheid geld voor ieder paardenras.
IJslanders zijn op zich prima te vergelijken met wat voor paard dan ook , zelfde diersoort weet je wel. Mijn tweede opmerking was simpelweg als illustratie bedoeld. Ik ben hier eens op een tocht meegeweest van zo´n 35 ruiters en 110 paarden....

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 02:03

Ik wordt helemaal jaloers als ik dit lees :)
Naja misschien over anderhalf jaar ofzoiets (als verzorgpaardje dan niet al veel te oud is)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:24

Waar je ook nog op moet letten: de tassen mogen niet op rug van paard rusten, maar moeten aan zadel hangen. Je zadel is zo gemaakt, dat het de ruggewervels van je paard vrij laat. Zou jammer zijn als je ze dan belast met tassen. Zeker bij een westernzadel zitten er genoeg ringen en anders kun je er altijd nog een paar aan je zadel laten maken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:32

Kuggur schreef:
tine10 schreef:
Ik denk trouwens dat IJslanders toch een ras apart zijn hoor (positief bedoeld!). Bovendien haal ik uit jouw verhaal dat ze dat vaker doen. Is niet helemaal te vergelijken denk ik.

Mijn opmerking over draf als ideale lange afstandssnelheid geld voor ieder paardenras.
IJslanders zijn op zich prima te vergelijken met wat voor paard dan ook , zelfde diersoort weet je wel. Mijn tweede opmerking was simpelweg als illustratie bedoeld. Ik ben hier eens op een tocht meegeweest van zo´n 35 ruiters en 110 paarden....

Van nature klopt dat inderdaad. Maar met bepakking vind ik het toch een ander verhaal. Dat gaat toch "bonken". Lijkt me niet fijn voor het paard. Toen ik de trektochten ging maken, had ik ook allerlei info ingewonnen bij de vereniging van vrijetijdsruiters. Die hadden zelf ook een boekje geschreven ( bepakt en bezakt) met allerlei tips. Daaruit haalde ik de opmerking dat je toch veel stapt. Vandaar.

Tuurlijk zijn ze van dezelfde diersoort, maar de verschillen tussen de diverse rassen maken toch wel degelijk uit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:25

Terpstra schreef:
Ik wordt helemaal jaloers als ik dit lees :)
Naja misschien over anderhalf jaar ofzoiets (als verzorgpaardje dan niet al veel te oud is)

Leeftijd zegt niet zo veel, het gaat om de fitheid van het paard. Mijn 22-jarige gaat vrolijk mee op trektochten en andere activiteiten, met onze 13-jarige is het nog twijfelachtig of hij het aan zal kunnen.

lovelucydan schreef:
ik ga ook!
in het voorjaar de veluwe trail doen. 1 week.
de voorpret is hier ook al begonnen :D

Zoals Tine10 ook al zegt, zorg voor goede kaarten erbij, die van de Veluwetrail zijn niet duidelijk en er kan wel eens een paaltje ontbreken. Daarnaast is het leuk om alternatieve routes te kunnen nemen. De Veluwetrail neemt lang niet altijd de mooiste paden. Wil je de hele ronde doen of wil je een stukje doen met dagtochten?
Voor onderdakadressen moet je trouwens ook verder kijken dan het gidsje, er zijn veel meer leuke adressen dan wat het boekje vermeldt, zie hiervoor bijvoorbeeld de site van Hippisch Toerisme (die hebben ook goed kaartmateriaal te koop).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:32

Jemig, de gekste dingen zie ik hier voorbij komen :D

Ik ben zeeeer ervaren in het trektocht rijden. Ik rij er 2 per jaar. Volledig doe het zelf, incl tent.

Ik ben een grammenjager, zoek alles zo licht mogelijk op en laat veel weg. Dat is een sport op zich 8-)

Mijn tip:
Doe de eerste keer niet zo moeilijk en laat je bagage vervoeren en rij naar een B&B.
Wanneer dat goed gaat, kun je eens overwegen om echt gek te doen.
Je energie gaat al genoeg zitten in de route, je paard, in balans blijven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Trektocht maken, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 13:45

Hé wat een reacties weer!

Allereerst, voor een boktverslaafde is internet een eerste levensbehoefte. Maar mischien is dit wel een goede manier om een beetje af te kicken. :+
Maar bokt een beetje up to date houden lijkt mij juist leuk om te doen. Uitgebreid verslag komt achteraf wel.

Een dagje naar het strand willen we zeker. Het leek mij zelf wel leuk om dan bv. een strandritje van twee uur te doen, en de paarden de rest van de dag vrij te geven. Dan hoef je ook je bepakking niet mee te nemen. En je kunt zelf ook nog lekker een dagje naar het strand. :)

Wat betreft de route, we willen proberen om langs de leuke plekjes hier op het eiland te gaan. Dus dat je behalve polder ook nog eens stukje bos/strand meeneemt. Zandpaden zijn hier zeldzaam, maar leuke brede bermen en cultuurpaden zijn ook erg leuk om te doen.

Hhhm, slokkie, we zullen vooral in de bewoonde wereld zitten, dus een klein setje met spullen lijkt me handig maar niet te veel. Dan sneuvelt er maar een shirt, of we bellen ergenst aan.

Plastic zakjes klinkt ook wel handig, zowiezo om je spullen in te doen, en dan nog een paar reserve. Over de slaapzakken blijf ik twijfelen, meestel zijn die zo opgerold in een hoesje dat het me erg onprettig lijkt om aan je paard te hangen? Maar dat ga ik dan eens uitzoeken.

Hé wat slim ja! Zo'n kaartje komt zeker weten aan ons zadel te hangen. En uiteraard nemen we er dan zelf ook een mee, in onze portemenee ofzo.

Halsterhoofdstel klinkt ook zeker praktisch, maar wat kost zoiets, en waar haal je dat? En kun je daar ook nog fijn mee sturen etc dan? Ik wil onderweg namelijk wel af en toe wat dresuur mee kunnen pakken. Doe ik momenteel ook vaak, als pony bv. scheef loopt. Komt niet veel meer voor maar af en toe steekt het weer de kop op. En voor mij is dat funest, heb heel snel last van m'n rug....
Strotouwtjes en tieraps gaan ook onder het kopje praktisch om mee te nemen. :j

Er zit hier in de stad een fijne schoenmaker, mochten er nog extra ringen nodig zijn dan kan ik daar wel langs. :)

@Antheman: Ik neem je tip zeker mee, maar we willen het eerst eens proberen. Mocht het dan niet gaan dan kunnen we inderdaad altijd nog volgauto of b&b inschakelen. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:33

Miss_Malfoy schreef:
Plastic zakjes klinkt ook wel handig, zowiezo om je spullen in te doen, en dan nog een paar reserve. Over de slaapzakken blijf ik twijfelen, meestel zijn die zo opgerold in een hoesje dat het me erg onprettig lijkt om aan je paard te hangen? Maar dat ga ik dan eens uitzoeken.

Hé wat slim ja! Zo'n kaartje komt zeker weten aan ons zadel te hangen. En uiteraard nemen we er dan zelf ook een mee, in onze portemenee ofzo.

Halsterhoofdstel klinkt ook zeker praktisch, maar wat kost zoiets, en waar haal je dat? En kun je daar ook nog fijn mee sturen etc dan? Ik wil onderweg namelijk wel af en toe wat dresuur mee kunnen pakken. Doe ik momenteel ook vaak, als pony bv. scheef loopt. Komt niet veel meer voor maar af en toe steekt het weer de kop op. En voor mij is dat funest, heb heel snel last van m'n rug....

Plastic zakjes zijn zeker handig, niet alleen voor waterdicht, maar ook voor het scheiden van schone en vuile was bv.
Je slaapzak neem je niet mee in de bijgeleverde hoes, die is niet waterdicht en omdat hij zo kort opgerold zit stuitert dat ding vreselijk. Je slaapzak vouw je in de lengte dubbel en dan rol/vouw je hem in de lengte tot een lange dunne worst. Die doe je in zo'n dikke, extra sterke bouwvuilniszak, 3 of 4 touwtjes om hem in te snoeren en vast te maken. Dan is die soepel, kan dus de vorm van je zadel volgen en is lang genoeg om zich om de rug je pony te vouwen. Klapperen heb je dan ook nauwelijks last van.

Kaartje : haal een paar adreskokertjes (wel vastmaken waar ze een beetje stilliggen en testen voor je weggaat, sommigen gaan door de beweging open) voor honden/katten bij de dierenwinkel, die zijn beter bestand tegen weer en wind dan een papiertje tussen 2 velletjes plastic. Is trouwens handig om permanent aan je hoofdstel en zadel te hebben. In je mobiel maak je in je adresboek ook een nummer met bv ICE (in case of emergency, dat is het officiele advies), maar thuis of mama werkt ook.

Halsterhoofdstel : Neem een goed passend stalhalster, liefst met vaste ring onder de kin en koop bij een endurance zaak 2 bithangers met klips, klips klik je aan de ringen bij de kaak en voila halsterhoofdstel. Je kan met hetzelfde bit rijden, dus beetje "serieus" rijden moet geen probleem zijn.

Wat hier al voorbij kwam : test alles thuis uit, eerst in de bak dan kan je het makkelijkste dingen aanpassen of de boel eraf halen als het meteen al niet blijkt te werken. Daarna op een rit van zeg 1,5 uur. Na afloop goed paard navoelen op warmteverschil, etc. Mag je de volgende dag weer met het hele circus aan tassen etc. bij je pony komen kan je redelijk aannemen dat de spullen goed liggen.

Slaapkleding: neem lang thermo-ondergoed, licht, compact en warmteregulerend en wil je het wassen snel droog. Zoek een donkere niet doorzichtige uit en je kan als het moet midden in de nacht eruit voor je pony zonder je eerst te moeten aankleden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 14:41

Aaah eindelijk het mysterie van de slaapzak opgelost! Dankjewel. :D
Oké, ik zal eens gaan kijken voor voor van die clips. Lijkt me erg fijn, kun je tijdens het pauzeren gewoon even het bit eruit gooien.

Oké, dus een kokertje aan het zadel en aan het halster/hoofdstel. Zorgen dat het niet klappert uiteraard.
Thuis, mama en papa staan er al in, ICE is een goede die zal ik onthouden. Vind ik erg belangrijk, zeker omdat we allebei minderjarig zijn etc. en ik denk dat het voor onze ouders ook wel fijn is, toch een beetje extra geruststelling.

Bij het uittesten moet ik stiekem denken aan dat spelletje waarbij je een ezel moet volhangen met allerlei spullen zonder dat 'ie gaat bokken. _O-
Maar oke, eerst in de bak dus, dan een ritje van anderhalf uur, en dan pas echt een weekend weg. :j
Zal dan wel eerst eens kijken of ze zo'n plastic vuilniszak oke vind. :Y)

Wat ondergoed betreft ga ik denk ik voor m'n boxers + sporbeha's van de hema, goddelijk zitten die dingen! Gister maakte ik de fout om met boxer van pieces 2 uur op pad te gaan, dan sta ik dus de hele tijd die onderbroek uit m'n bilnaad te halen. :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:16

Dat labeltje/kokertje kun je beter in de manen van je paard vastvlechten, als er iets gebeurt waardoor ze uit de wei raken hebben ze meestal geen zadel of hoofdstel mee ;)
Enne, die nachtkleding lijkt me ook een beetje afhankelijk van het seizoen, ik kan me niet voorstellen dat ik bij dagtemperaturen van rond de 20 graden of hoger nog een lange onderbroek aan zou wllen hebben 8-)
Die vuilniszak om je slaapzak moet je inderdaad wel even oefenen, mijn paardje vond het een bijzonder slecht idee (mild uitgedrukt). Maar het principe van oprollen is inderdaad heel handig bij een 'gewone' slaapzak. Als je een donzen trekker slaapzakje hebt, kan dat heel klein worden opgerold en in een zadeltas.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 15:20

Hé, kijk nog slimmer. Nou ze hebben allebei lange manen dus dat moet lukken. :j
Nee danku liever geen lange onderbroek. :=
Nou kijk hebben de paardjes er ook "voorpret" van, goed exuus voor een schriktrainig in de vorm van de friendly game. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:28

Miss_Malfoy schreef:
Hé, kijk nog slimmer. Nou ze hebben allebei lange manen dus dat moet lukken. :j
Nee danku liever geen lange onderbroek. :=
Nou kijk hebben de paardjes er ook "voorpret" van, goed exuus voor een schriktrainig in de vorm van de friendly game. :)

Zorg dan voor iets anders waarmee je schaamteloos vanuit je slaapzak naar je pony kunt rennen, ook als de halve camping je nastaart.

Voor de rest kun je inderdaad niet genoeg oefenen, zelfs na twee maanden Frankrijk te paard kwam mijn lesgeefmens nog tot de ontdekking dat sommige zaken absoluut onzinnig zijn. Dan heb je 10+ jaren ervaring in lange tochten rijden....... :D :D Je blijft nieuwe inzichten ontwikkelen.
Enne, met korte dagafstanden kun je best met bagage rijden, al is een back-up in de vorm van nabrengende ouders niet onverstandig, voor het geval het toch niet helemaal goed gaat en/of je tot de ontdekking komt dat je sommige zaken vergeten bent danwel dat die volkomen onzinnig blijken te zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:36

Hahaha, o daar geef ik niet veel om, gewoon in m'n boxer, geen niemendalletjes ofzo. Ken namelijk iemand die dacht dat ze een rit van 4 uur prima in haar synthetische string kon doen. Ja een week amper kunnen zitten he. :P
Maar als pyama heb ik gewoon een groot shirt, werkt prima. :j

Haha nou oefenen willen we wel hoor. :D
En ach, er zijn altijd nog ouders. Die zullen toch wel af en toe even langs willen komen om te zien hoe het gaat. :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:06

Wij droegen onder de rijbroek een wielerbroekje met 'zeem', ik vond het in het begin eigenlijk onzin maar ben achteraf blij geweest dat ik er toch een aangeschaft heb. Scheelt erg veel en je ziet er niets van.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:12

Daar heb ik ook wel eens van gehoord ja. We kunnen 't wel eens proberen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:23

Miss_Malfoy schreef:
Hahaha, o daar geef ik niet veel om, gewoon in m'n boxer, geen niemendalletjes ofzo. Ken namelijk iemand die dacht dat ze een rit van 4 uur prima in haar synthetische string kon doen. Ja een week amper kunnen zitten he. :P

Voor jezelf is het geen probleem, maar afgezien van meer massa (en misschien gewicht) is een wapperend shirt lastig als je een zenuwachtige/opgewonden pony moet vangen in het (schemer)donker. Paarden zijn vaak al schrikkerig als je ze in het donker wil vangen, laat staan als je door het wapperende shirt constant van vorm veranderd en rare geluiden maakt.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:25

mijn paard gaat altijd grazen als die is ontsnapt die doet echt niks en schrikt nergens van
weet niet hoe flame is? :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:32

Ik wou net zeggen, haha Goldy en weglopen. :P
Flame, mwah die gaat s'zomers ook nergenst heen hoor. Met poetsen etc. staat ze nu ook zonder hoofdstel/halster netjes stil. Kan zelfs rustig haar bit af gaan spoelen buiten.

Maar echt wapperend is zo'n shirt dus niet hoor. Ik neem denk ik die van My Chemical Romance mee, die's grotendeels zwart ook nog. Iris kent weet denk ik wel welke bedoel of had ik bij jou een andere aan?

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:22

Ben ook van plan om aankomende zomer een trektocht te gaan maken met mijn haf, lijkt me echt superleuk en goed voor onze band :D Het lijkt me wel wat om in mn uppie met mn paard te gaan, spullen neem ik zelf mee maar het wordt dan waarschijnlijk wel een B&B 8-)
Goeie tips hier, heb ik zeker wat aan! Ga maar eens beginnen met trainen..... :o
Veel plezier alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:04

Interessant topic! Heb ook altijd al eens op trektocht willen gaan, en er worden hier zeker weten goede tips gegeven. Ik zie dat er veel gesproken wordt over een laptop, maar die zou ik zeker weten niet meenemen. Overbodige luxe ;)

Ben wel erg benieuwd naar je verslag als het zover is Miss Malfoy!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 02:00

@ Plaudar, heb je gelezen waarom ik een laptop mee wil nemen? Het enige LUXE in dat verhaal is dat ik dan niet hoef te plannen wanneer ik ga en hopen dat het weer meewerkt en niet naar huis hoef als ik het naar mijn zin heb omdat thúis mijn werk is ;) Hoewel het kan dat jij dat ook overbodige luxe vind natuurlijk :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:41

tamary schreef:
Paarden zijn vaak al schrikkerig als je ze in het donker wil vangen, laat staan als je door het wapperende shirt constant van vorm veranderd en rare geluiden maakt.

Dan moet je toch wel een tent aanhebben?
Ik heb bij de paarden altijd lekker ruime t-shirts aan, die ook prima zouden kunnen zijn om in te slapen. Er is nog nooit ook maar één paard van geschrokken, en ik heb er best wel eens mee bij gekke paarden gestaan.

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:01

Heeft iemand ook nog leuke tips voor routes, liefst zonder gedoe met ruiterbewijs etc. :P
Alvast bedankt! :Y)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:24

Miss_Malfoy schreef:

Haha nou oefenen willen we wel hoor. :D
En ach, er zijn altijd nog ouders. Die zullen toch wel af en toe even langs willen komen om te zien hoe het gaat. :)

Haha, dan heb ik denk ik een stalen kont, want ik heb 5 dagen achter elkaar zo'n 6 uur per dag op een paard gezeten, altijd string, Noooo problems :o :D

Btw maybe al eerder gezegd, maar inlegkruisjes zijn echt DE oplossing voor "schoon" ondergoed.