Buitenrijden, Mensen express raar doen zodat paard schrikt!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:32

Ik rijd veel langs de weg. Vorig jaar kwam er een jongen langs ons op een oma fiets. toen hij net voor/naast ons was, gooide hij met 1 hand de standaard van de fiets omlaag. wat inhield dat die standaart met een klap op de grond kwam en natuurlijk achter de fiets aanratelde. Gelukkig was mijn toenmalige paard bomproef en meer als een kleine versnelling zat er niet in, maar ik vond dit een echt bewuste actie van de jonge man en ook nog een levens gevaarlijk ;(

Ir111

Re: Buitenrijden, Mensen express raar doen zodat paard schrikt!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:45

Ik kom ze ook wel es tegen, kinderen die je paard willen laten schrikken. Nu is mijn paard gelukkig behoorlijk bomproof dus ik negeer ze meestal volkomen. Dan is de lol er snel af. Behalve toen er vuurwerk naar mijn paard gegooid werd, toen werd ik zo ontzettend kwaad dat ik in uitgestrekte draf achter ze aangegaan ben. Denk niet dat ze ooit nog vuurwerk naar een paard gooien. O:)

Maar gelukkig kom ik veeeel vaker hele sociale mensen tegen die echt moeite doen om goed rekening met een paard te houden. Daar denk ik veel liever aan dan aan die paar asocialen. :)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:11

[quote="Ir111"]
Ik kom ze ook wel es tegen, kinderen die je paard willen laten schrikken. Nu is mijn paard gelukkig behoorlijk bomproof dus ik negeer ze meestal volkomen. Dan is de lol er snel af. Behalve toen er vuurwerk naar mijn paard gegooid werd, toen werd ik zo ontzettend kwaad dat ik in uitgestrekte draf achter ze aangegaan ben. Denk niet dat ze ooit nog vuurwerk naar een paard gooien. O:)

Maar gelukkig kom ik veeeel vaker hele sociale mensen tegen die echt moeite doen om goed rekening met een paard te houden. Daar denk ik veel liever aan dan aan die paar asocialen. :)
[/quote

Vuurwerk heb ik dus ook gehad, was lekker op een afgelegen veldje aan het oefenen toen een groep tieners voorbij kwam op fiets&scooter, na veel herrie en rare streken die mijn pony van zijn stuk moesten brengen, en dat dus niet gebeurde werd de frustratie van hun kant kennelijk te groot.
Eerlijk gezegd deed ik alsof ze lucht waren totdat er rotjes en gillende vuurpijlen tussen de benen van mijn pony werden gegooid.
Mijn pony bleef nog verdomd rustig!! ik had moord neigingen -:(- ik ben dan ook naar die etters toe gereden......de bange poepers wisten niet hoe snel ze weg moesten komen..........helaas voor hun was mijn pony niet vies van sprintjes trekken en heb ik tijdens het passeren flink gemept met mijn dunne lange zweep.
Normaal ben ik helemaal niet agressief (juist nuchter en ik bedank altijd netjes) negeer ik die achterlijke figuren, helemaal omdat mijn paarden inmiddels wel flink wat gewend zijn maar die dag ................ als ik er aan terug denk, geen minuut spijt van het zweep gebruik.

Het valt mij wel op dat steeds meer mensen asociaal gedrag vertonen tegenover ruiters.
Buiten de grote steden valt het nog redelijk mee, maar binnen de randstad word je haast gezien als een buitenaards wezen en weten velen gewoon niet hoe ze moeten handelen/reageren in de buurt van paard&ruiter.

Maxime86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:12

toen ik een jaar of 11 was had ik een nogal felle pony.. op de afgelegen weg waarover ik, alleen, reed waren wat jochies aan het voetballen en ze vonden het erg nodig om hun bal heel hard tegen mijn pony aan te schoppen. die gaf er niet veel om, maar ik wel dus ik werd kwaad. Komt zo'n jochie een beetje tekort bij mijn pony, had ie niet moeten doen want lieve Goldy verkocht hem een flinke rake klap.. ik was apetrots :+
nu heb ik een jong paardje, waar ik nog maar hele kleine stukjes mee naar buiten ga, zo was ik een keer alleen op de weg naar de manege aan het stappen, die weg is erg smal. Komt er een auto en mijn paardje durfde er niet meer langs, ik afstappen want ik dacht dan gaat ie er wel langs, dat had hij wel al vaker meegemaakt. Gaat die meneer met zn auto serieus helemaal achteruit dat rotweggetje af, tot bij de manege om mij langs te laten!
Dan is het wel zo aardig om even heel beleefd te bedanken inderdaad!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:08

105159 schreef:
ik heb echt last van motoren en quats
die rijden express hard langs me af en toeteren daarna nog een keer!
Had ik laast ook! Een quad die mij echt wel zag, maar het nodig vond op een parkeerplaats nog ff keihard gas te geven zodat al het zand en grind over ons terecht kwam. Ik heb een brul gegeven dat ie normaal moest doen, omdat ik echt bang was dat mijn pony aan de kletter ging. Toen hoorde ik heel zacht een sorry, en hij hield gelukkig op.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:14

Mijn ervaringen met quads en motorrijders is juist dat die zich netjes gedragen bij een paard in de buurt, misschien omdat ze in hetzelfde schuitje zitten (worden ook niet altijd gewaardeerd op de weg). Ook van jongeren heb ik niet zo'n last die het expres doen, ik denk dat die het meer doen als je zelf onder de 20 bent om te "plagen".

Vaak heb ik juist last van mensen die goed willen doen, maar het in hun onkunde juist spannend maken (bijvoorbeeld wandelaars die in de bosjes gaan staan, of mensen die juist verkeerde bewegingen maken terwijl ze goed willen doen, of zich ergens achter gaan verschuilen. Als mijn paard ze dan toch ineens ziet, schrikt hij zich helemaal te pletter.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:23

Ja, ik heb dat ook wel mee gemaakt (meerdere keren zelfs) Ik reed een keer langs de weg met mijn kwpner die ik toen had. Komen er 2 jongens aan op een brommer, gooien ze 2 blikjes achter mijn paard neer. Gelukkig gaf hij er niet echt wat om maar je zal maar een angsthaas hebben (al zou ik dan al niet de weg op gaan) Kinderen rennen idd wel eens achter paarden aan maar hebben totaal geen besef van wat de gevolgen eventueel kunnen zijn

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:34

oja hoor!Vaak zat!
Maar gelukkig is mn pony niet gauw onder de indruk van iets dus dat scheelt!Maar ik kan me voorstellen als je een wat drukker beestje hebt dat het niet fijn rijden is.

Het stomste wat ik beleeft heb was toen ik buiten reed en langs een cafeetje kwam.Allemaal ouwe zuipschuiten op een krukje,de deuren stonden open en ze zagen me aankomen.En net toen ik dus een geparkeerde auto voorbij reed liet iemand expres het alarm afgaan!
Nou nou wat grappig,pffff maar dat die vrouw die me net op dr fiets wou inhalen ook de schrik van dr leven kreeg en een grote bus ons tegenmoed kwam gereden neeee daar hadden ze natuurlijk niet over nagedacht.
Een GROOT geluk dat mn paardje zo cool bleef anders had de vrouw eerst onder het paard gelegen en vervolgens onder de bus!
Zo dom!!!!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:37

Motorrijders heb ik eigenlijk geen last van, heb het idee dat die meestal meer inzicht hebben dan de gemiddelde automobilist. Waar ik wel echt een hekel aan heb zijn ligfietsers, vind ze sowieso al suïcidaal dat ze in zo'n ding stappen en dan rijden ze ook nog even rakelings langs de benen van je paard.

Toeterende automobilisten heb ik eigenlijk geen last (meer) van, maar te hard voorbij rijden, zich er nog ff tussenproppen bij de wegversmallingen enz enz het is meer een gewoonte dan een uitzondering.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:37

Zo zie je maar dat sommige paarden meer verstand dan sommige mensen hebben :P

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:40

Claudia78 schreef:
Zo zie je maar dat sommige paarden meer verstand dan sommige mensen hebben :P

Hahaha echt wel!Maar goed die hebben ook een groter hoofd he? :P
Motor rijders zijn hier gelukkig wel altijd super netjes!
Daar neem ik elke keer weer mn petje voor af.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:43

Oeh, herkenbaar..
Vorige week kwam ik 2 jongentjes tegen van ik gok 12 jaar.
Ik reed in mn up en gewoon netjes op het fietspad.
Komen die 2 jongens aanfietsen blijven gewoon naast elkaar fietsen, schreeuwt de 1 net nadat hij langs gefietst is (echt op een haartje afstand) "Heee ga is opzij met je rotknol"
Nou hij had mazzel dat hij al voorbij was anders had ik even mn aluminium beugels in zn waffel geparkeerd.
Wou nog omdraaien, maar toen hij dat doorkreeg trapte hij opeens erg snel.. :+
Ach ja..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:45

Ik vind de het verkeer op landweggetjes het ergst. Ga dan ook altijd middenop de weg rijden in de hoop dat ze langzamer gaan als ze hard gaan :+ Ik moet altijd langs een 80km weg en ben blij dat mijn paard braaf is! Anders stond ik doodangsten uit. Heb 1x gehad dat ze uit een auto een blikje gooiden echt te associaal!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:21

een poosje geleden nog dit meegemaakt:
Ik reed over een stil fietspad toen ik plots zag dat 2 opgeschoten jongens met hun fiets de weg blokkeerden.
Hmm dacht ik,es kijken of ze aan de kant gaan.
Dus ik rij in hun richting en wat denk je????

Vragen ze dit: Mevrouw,mag ik uw paardje es aaien? :oo
Nou das toch super lief of niet?
Voor zoiets mogen ze me ten alle tijden tegen houden hahahaha
En uiteraard hebben ze alle 2 mn paardje mogen aaien hahaha :D

Zo zie je maar dat niet alles zo hoeft te zijn hoe het er uitziet!

luana21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:12

Heb het helaas ook me moeten maken. Ik en een vriendin reden langs de weg,
komen er 2 jongens op een brommertje langs ons heen en op dat moment begonne ze te schreeuwen !
Mijn paard schrok zo erg dat ik er direct naast lag :\

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:14

luana21 schreef:
komen er 2 jongens op een brommertje langs ons heen en op dat moment begonne ze te schreeuwen !

Hè,gatsie wat flauw van die knapen!!!
Hopelijk niks ernstigs gebeurd? :(:)

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:18

Allemaal jongens in een autootje gepropt die gingen toeteren. Gelukkig schrok mn paard niet, alleen een paar meter veder schrok ze wel van zo'n benaan op wielen en is ze de drukke weg op gerend, en die banaan maar door blijven rijden, zodat mijn paard als maar harder ging. dan denk je ook stop dan even. Waar ik ook een hekel aan heb is mensen die zich met je gaan bemoeien langs de weg, die denken dat ze het beter weten.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:28

ik heb 1 keer gehad op een fiets pad in het bos een vriend fietste mee.
mij paard is niet echt gek van mannen maar op hem is ze verliefd volgeens mij :P
toen kwam er een jongen uit zijn straat aan die blokeerde ons en riep heey H moet jij niet op die knol?
mij die vriend van mij lache er om en zei nee dat laat ik haar over ik val er zo naast.
daaor ging die jongen weg.
10 min later kwam hij weer achter ons aan ging met voor wiel in mijn paards staart rijden.
(letterlijk)
hij bleef maar schreeuwen en bellen.
toen was mij paard het beu keek eachterom en mikt tegen het voor wiel aan.
toen lag die jongen met fiets en al op de grond. ik weet is verkeerd maar moest er toch om lachen hoor

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:33

Ik stond eerst vrijwel middenin Rotterdam. Daar dus heel vaak meegemaakt. Toppunt waren mensen van de gemeentereiniging die met plastic zakken gingen zwaaien terwijl ik ze echt vroeg daarmee op te houden. Gevolg: paard steigerde, ik viel eraf, paard over een zeer drukke kruising....ondersteboven, verder rennen en stond stil ergens in de berm. Ik erachteraan met mijn been helemaal kapot. Toen ik mijn paard te pakken had, gelukkig bleef het verkeer staan, waren de mensen van de gemeentereiniging verdwenen. Ik heb hiervan melding gemaakt bij de gemeente maar zij hebben wel hun excuses gemaakt maar konden niet nagaan wie dat waren geweest. Ik en mijn paard hadden hier echt heel erg kunnen verongelukken, vreselijk.

De lol van het buiten rijden in het Kralingse bos bijv is er bij mij echt afgegaan. Ik heb ook honden achter me aan gehad, joggers op het ruiterpad, crossfietsers etc. En dan moet jij opzij met je paard anders vinden ze jou een trut en asociaal. Ik ben mede daardoor verhuisd naar een andere plek, want ik betaalde een godsvermogen terwijl ik alleen gestresst kon buitenrijden.

Nu staan we meer in een dorp, Berkel en Rodenrijs, daar letten ze beter op en zijn ze vriendelijker. Ik kan bijv heerlijk relaxed over paadjes rijden en mensen houden hun hond zelfs vast...kijk zo hoort dat.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:35

Silence schreef:
Citaat:
Pas ook weer zo, dus wij een grote mond gegeven

En wat denk je wat zoiets doet met de naam die ruiters krijgen?

Begrijp ik hieruit dat jij liever je paard de stuipen op het lijf laat jagen en jij vervolgens alleen maar aardig blijft glimlachen en niks zegt als jij met je snufferd op de straat ligt en paard vervolgens in blinde paniek terugrent naar stal met alle gevolgen van dien?? :D

Van mij krijgt gajes wat er op uit is mijn paard te laten schrikken een grote mond.. Dan maar geen aardige ruiter :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:40

Silence schreef:
Dat kun je ook anders brengen lijkt me.
Als je als ruiter dingen met fatsoen brengt (ookal doen ze dat niet tegen jou) is de kans veel groter dat andere mensen ook respect krijgen voor jou.
Als jij met een grote mond reageerd is het natuurlijk logisch dat andere mensen ook niet normaal tegen jou doen.

En jij wou hier zeggen dat mensen ook echt luisteren als ze lol hebben om het feit dat je paard over de rooie gaat? :D

Soms moet je als ruiter, waarvan het paard even over de rooie is, even je grote keel opzetten om iets duidelijk te maken.. Respect verdienen de onruststokers al niet meer op het moment dat ze moedwillig mijn paard over de zeik proberen te helpen..

UIk heb een keer een keel op moeten zetten omdat er een jongen op een scooter bijna mijn paard aanreed ( expres op de achterbenen af rijden en net op tijd om mijn paard heen ). Het is dat mijn paard braaf is, maar zelfs die schrok ervan en wilde eigenlijk op de loop. Ik heb die jongen gevraagd of hij een rondje plastisch chirurg wilde omdat hij zo dicht achter de hoeven van mijn paard langsreed.

En wat deed de jongen? Juist! Lachen.. Nou, sorry, maar dan krijg je van mij geen enkel respect..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:42

Het moet altijd eerst een keer raak zijn voor ze luisteren. Maar ja, dan ben jij als ruiter weer de misdadiger natuurlijk...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:43

mariska32 schreef:
Silence schreef:
Dat kun je ook anders brengen lijkt me.
Als je als ruiter dingen met fatsoen brengt (ookal doen ze dat niet tegen jou) is de kans veel groter dat andere mensen ook respect krijgen voor jou.
Als jij met een grote mond reageerd is het natuurlijk logisch dat andere mensen ook niet normaal tegen jou doen.

wel eens in een fietstunneltje een strijker tussen je paard zijn benen gehad??????
ik wel,dat mijn paard geen schedel fractuur heeft over gehouden snap ik nog niet.
ik vraag me sterk af in hoeverre jij je fatsoen dan nog weet te houden. :+
ik weet alleen dat toen ik klaar was met dat jong hij letterlijk een aardig natte plek in zijn broek had,wat was ik boos. :(

:') _O- Ja joh Heb je hem zo'n pak op zijn broek gegeven?? :')

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:43

Ik denk dat de meeste mensen denken dat als je met je paard op straat loopt dat deze dan ook compleet mak is, de meesten staan er niet bij stil dat paarden vluchtdieren zijn en dat het elk moment verkeerd kan gaan.
Maar natuurlijk zijn er ook de echte ettertjes die je paard expres willen doen verschieten, ik denk dat ze ook niet echt bewust zijn van de gevaren (heb enkele keren gelezen dat ze achter het paard gaan fietsen en dan een trap krijgen), er zijn natuurlijk ook de dierenbeulen (die met het vuurwerk) en die geven gwn niet om dieren en daarbij dus ook niet om mensen.

luana21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:49

funnyhorses schreef:
luana21 schreef:

Hè,gatsie wat flauw van die knapen!!!
Hopelijk niks ernstigs gebeurd? :(:)

Gelukkig niet !
Mijn paard was gelukkig naar stal toe gerend :)