Ruiterpaden en wandelaars... wordt er gek van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:22

beantsje schreef:
Ik zou alleen willen dat de mountainbikecrossers die ook zo'n rood waas hebben, ook eens aangepakt werden... Die hebben mij al meerdere keren een doodschrik bezorgd als ik weer eens om het vege lijf te redden, in de bosjes moest springen...
(en dan was ik nog wel zonder paard)

...en toch weer een ´Ja, maar....´

Ik begrijp niet wat dit met het onderwerp van doen heeft tenzij jij op het ruiterpad wandelde zonder paard. Dán heb je gelijk. Ook díe dienen zich daar normaal als verkeersdeelnemer te gedragen.
Wandelde je op een fietspad, dan ligt het anders. Niet veel, maar toch ;)
Wandelde je op een voetpad, dan horen ze daar net als ruiters gewoon helemáál niet te rijden.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:26

Citaat:
Al bij al goed geregeld dus. Denk ik, ik zie de praktijk niet voor me.

Ik wel, ben ervarinngsdeskundige :D
Het werkt uitstekend, levert geweldige mogelijkheden op en je komt in gebieden waar andere bezoekers niet kunnen komen. Ik hoop dat dit voorbeeld wat meer navolging krijgt. Ik weet dat sommige boswachters van SSB voorstander zijn van dit systeem, maar vooralsnog blijft het beperkt tot de Hoge Veluwe.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:03

Gini schreef:
Al bij al goed geregeld dus. Denk ik, ik zie de praktijk niet voor me.

Kom een keer rijden ;)

mick75

Re: Ruiterpaden en wandelaars... wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:01

Aangezien mountainbikers een vergelijkbare minderheidspositie innemen als ruiters, met een minstens zo slechte naam als ruiters, lijkt het mij wel een idee om eens contact te zoeken met mountainbikers en te kijken of er samen aan een oplossing naar beider tevredenheid gewerkt kan worden. Nou heb ik hier toevallig geen ruiterpaden in de omgeving en rij dus altijd op de weg of in de berm, of (ojee) op het fietspad en heb geen last van mountainbikers.

Maar als ik regelmatig gelijktijdig met mountainbikers het ruiterpad zou delen kan ik me voorstellen dat ik zou zeggen van "laten we dan samen optrekken. Jij op je fiets, ik op m'n peerd". Nog leuk ook, voor beiden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:58

mick75 schreef:
Maar als ik regelmatig gelijktijdig met mountainbikers het ruiterpad zou delen kan ik me voorstellen dat ik zou zeggen van "laten we dan samen optrekken. Jij op je fiets, ik op m'n peerd". Nog leuk ook, voor beiden.

Ik heb er alleen maar HEEL positieve ervaringen mee.
Ze zijn een waardevolle bron voor routes en helpen me met het verkennen van nieuwe routes.
Het enige incident tussen ruiters en bergfietsers waar ik persoonlijk bij ben geweest moest ik zelf handelend bij ingrijpen. Drie (engelse) ruiters wilden tegen de richting in een pad omhoog wat was afgesloten voor een ATB-edstrijd.
Ik heb de fysiek de paarden aan de teugels van het pad getrokken terwijl de fietsen links en recht de helling af kwamen. Daarbij de meppen van één buitenzinnige amazone moeten ontwijken.
Zij zeiden van niets te weten en ook recht op het pad te hebben.....

Castor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:11

Nederland is een klein land met veel inwoners. Hoe jammer en vervelend het soms ook is.. je komt (bijna) altijd andere mensen tegen die hetzelfde stukje grond willen passeren als jij.
Je dient dan toch een beetje rekening met elkaar te houden, zowel jij als de andere persoon.
Helaas valt dit in de praktijk niet altijd mee.... :(

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:51

Ik heb dat ook wel eens gehad. op het ruiterpad liepen van de rothonden los en ik was pas 11. die beesten vliegen mijn pony aan. Gevolg: Ik helemaal onder de schaafwonden en pony weg. Die mensen: ''Dat doen ze anders nóóóit'' Ja, hoor...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:23

Huertecilla schreef:
...en toch weer een ´Ja, maar....´

nee, het is geen 'ja maar...'; wat ik wil aangeven, is dat hoffelijkheid en voorkomendheid van beide kanten dient te komen.

(de fietsers waren trouwens bij diverse gelegenheden, zowel op voetpaden, mountainbikeroutes als ruiterpaden. 1 x betrof het vader en zoontje; gingen met een bloedgang rakelings langs ons heen op een wandelpad en 50 m verder ging vaderlief vol onderuit }> en lag daar met gebroken sleutelbeen. Zodat wij onze wandeling moesten afbreken om hem eerste hulp te verlenen en hem af te leveren bij een restaurant waar zijn vrouw hem ophaalde. Zonder ook maar 1 x dankjewel te zeggen.
Hoezo hoffelijk?

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:56

Een ruiterpad is toch voor ruiters?
En niet voor wandelaars, mountainbikers en hardlopers?
Iedereen heeft een eigen pad en ik vind het ook erg gevaarlijk als hardlopers op een ruiterpad gaan hardlopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:27

En toch mogen ze het gewoon doen. Ruiterpad is (uitzondering daargelaten) ook te gebruiken voor wandelaars enzo.

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 22:27

Ik ben die meneer dit weekend weer tegengekomen op de hei... We hebben even staan praten en hij gaf aan dat hij wat overspannen had gereageerd, hij had een slechte nacht gehad (wat ie daar mee bedoelde weet ik ook niet, maar goed ;) ). Hij had mij al van ver zien aankomen en hij gaf aan dat hij eigenlijk wel had kunnen wachten met oversteken van het pad om mij daar gewoon rechtdoor te laten gaan, maar hij deed het eigenlijk een beetje expres omdat maar hij niet in zo'n beste stemming was. Vond het wel aardig van hem, heb hem ook mij excuses aangeboden en aangegeven dat ik ook een beetje gek wordt van alle wandelaars en mountainbikers op de paden maar dat ik hem eigenlijk in stap had moeten passeren en dat ik daar op dat moment ook niet echt in de stemming voor was... :o Maar goed, het was leuk dat ik hem weer tegenkwam en dat hij uit zichzelf naar mij toe kwam dat hij het een beetje had geforceerd. :D

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:30

Dat is dan toch wel aardig van die man :D

Bij ons in de buurt hebben we geen ruiterpaden, dus we moeten sowieso altijd alle auto's, wielrenners etc. voorlaten/ontwijken. Er is wel een natuurgebied, maar daar mogen we niet echt doorheen, want dat is verboden voor ruiters. Dus we moeten er omheen. Het is alleen jammer dat je nooit echt hard kunt galopperen daar, omdat er ook veel kinderen en nordic walkers enzo rondlopen. Ik neem het die mensen natuurlijk niet kwalijk, maar ik wordt er wel geïrriteerd van als ik wéér moet gaan stappen omdat er in de verte iemand aankomt. Ik vind het gewoon flauw van de gemeente dat er niks geen mogelijkheden voor ruiters zijn.
dus wees maar blij dat je ruiterpaden hebt. :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:05

Wees blij dat je ruiterpaden hebt, wij hebben hier in de buurt alleen klein bose dara is het ook wandelaars ontwijken en verder kan je nauwlijks echt lekker buiten rijden.

Ik vind het echt ontzettend onbeleefd van de TS om zomaar te blijven galloperen als je een wandelaar ziet in de verte. Kan het best zo zijn dat je veel stap nou ja, zo is het dan. Nederland is nou eenmaal een druk land en er zijn veel mensen die tegelijkertijd van hun weekend willen genieten in de natuur.