''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:35

Ik stond vooheen bij een bos waar een aanspanning totaal asociaal de boel onveilig maakte. Deze oefende met zijn maratonwagen op de ruiterpaden en kwam dan met flink geratel en herrie achterop of recht op je af gegallopeerd tot je van ellende maar de struiken in ging om het gevaarte er langs te laten (past namelijk amper). Ik heb een bijzonder braaf dier dat zelf ook aangespannen gelopen heeft, maar zefs die kreeg elke keer weer een hartverzakking.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:36

je kan het ook vragen aan de ruiter die stapt of het een probleem is als je in draf passert. en tja een paard dat galopeerd in galop passeren vraagt om problemen paarden zijn kuddedieren dus zullen meegaan. wat is er mis met inhouden en wachten tot die ruiter een stuk verder is. wij hebben hier maar klein bosje maar iedereen past zich daar ook naar aan.
mijn paard wordt ook gek als hij achter hem een paard hoort en niet kan zien. zal op zon moment dan ook altijd stil gaan staan aan de kant zodat ze rustig kunnen passeren

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:37

Corellaa schreef:
Hallo,

Ik maak dit topic niet om mensen die western rijden af te kraken, dit vooraf gezegt te hebben zal ik de situatie die vandaag de emmer deed overlopen omschrijven.

Ik en een vriendin gingen samen naar het bos, lekker kletsen en stappen. We reden in een soort S bocht toen er ''ineens'' achter ons een 3tal western gekleede ruiters + paarden aan kwamen draven. paard van mn vriendin kreeg een hartverlamming en schoot half de bossen in en weer terug op het pad.
vriendin aardig geschrokken, paard bleef wat hupse en dripsele.
Ruiters nog steeds in draf achter ons, waarop ik dus AARDIG vroeg, wil je in stap passeren, anders komt het niet goed denk ik.
Ruiter 1 zag ik nog steeds draven en paard van vriendin nog steeds hupse en springen.
toen heb ik op een wat luidere toon gevaagt of ze voorbij wilde stappen !!!

Wij nog steeds netjes aan de kant (voor zover mogelijk voor mn vriendin) maar neeeeee ruiter 1 draafde ons gewoon straal voorbij!!
Toen begon het paard helemaal van zn padje af te hupse en springen, waardoor de andere 2 ruiters ons toch in stap passeerde, waarop ik netjes dank je wel heb gezegt.

Nou, waar het uiteindelijk om gaat is..
Hier rijden best veel mensen western/western gekleed, ik kom ze vaak tegen in het bos.
Passeren kan en mag natuurlijk altijd, maar deze ''soort ruiters'' passeert mij ALTIJD in draf en heb meegemaakt in galop :roll:
Ik vind als je als western ruiter in draf passeerd niet erg, maar doe dan passeren in een jog (?) (die langzame verzamelde draf)
en niet met volle sjas >;)

Ik vind dit echt ronduit associaal en bovendien erg erg (!!) onverantwoord..
Zeker als je al ziet dat een paard flink aan t ''flippen'' is en wij zelfs VRAGEN of ze aub willen stappen als ze voorbijgaan

Nou ik moest even mijn ei kwijt, ik vind het echt mega associaal :roll:

Imo zou jou vriendin niet naar buiten moeten gaan met een paard dat zo niet-broke is dat hij flipt van dravende paarden.....
Maar ach wie ben ik...... (Heb trouwens rest van topic niet gelezen)

Corellaa

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:40

lees dan eerst maar eens het topic voordat je zo reageert :D

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:46

Ik ben die vriendin die op haar paard reed.
Waarom zou ik niet naar buiten mogen gaan ??

MAar ik vond het ronduit asociaal dat ze in draf voorbij kwamen terwijl Corellaa gewoon netjes vroeg of ze wouden stappen.

Ik heb vaker in het bos gereden.
Dus ik weet heus wel hoe ik moet buiten rijden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:48

Ik heb het ruiterbewijs wel, omdat ik dat toen moest halen om op een manegepony naar buiten te mogen... Stelt niks voor.

Overigens staat er wel in de ettiquette (schrijf je dat zo?) elkaar in stap moet passeren, maar in de praktijk is dit zeker niet altijd handig of haalbaar.
Ik rijd regelmatig endurance wedstrijden en dan passeer je elkaar na aanroepen ook in draf of wanneer er ruimte is ook in galop. Dit heeft nog niet tot incidenten geleid. Tja er is wel eens een situatie dat ik denk, dat is niet handig.
Bijvb net na een groomplaats in volle galop er vandoor gaan zonder waarschuwing. Maargoed op dat moment moet IK mijn paard ook onder controle houden en buiten een paar haastige sprongen na, omdat hij er achteraan wilde had ik hem weer kalm.

Overigens roep ik dan ook naar ruiters die niet aan de wedstrijd meedoen of ik kan passeren in draf. Zoja dan doe ik dat, zoniet dan ga ik over in stap of in een grote boog er omheen als dat mogelijk is.

Rijd ik niet in een wedstrijd dan passeer ik wandelaars in stap en paarden ook tenzij ik ze van achter moet passeren. In dat geval vraag ik toch altijd of ik in draf kan passeren anders kom ik er nooit voorbij (pony is langzame stapper)

Dus het is echt afhankelijk van de situatie

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:54

Kuggur schreef:
Onaardig ja, maar een combinatie die uitflipt omdat ze voorbij gedraafd, of gegalopeerd worden zijn imo niet klaar voor een buitenrit.

Paarden zijn toch kuddedieren.. Dus dan is het heel logisch dat je paard ook mee zal willen rennen als een ander paard langs/weg rent, in verband met mogelijk 'gevaar'.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:59

laetitia schreef:
Er is ook nog iets als fatsoensnormen HC...
Ik passeer fietsers en gezinnen met kids ook altijd in stap. Gewoon voor het fatsoen alleen al!

Daarbij: je hoort gewoon een paard in stap te passeren, die regels zijn niet voor niets opgesteld in het ruiterbewijs.

Mijn bijrijdpaard is redelijk bomproof, verkeer, vrachtwagen etc, fietsers, mountainbikers, loslopende blaffende honden, schreeuwende kinderen, vliegers op de hei...hij geeft geen kik.

Maar gekletter en gedoe achter hem op hoog tempo dat hij niet kan zien, dat vindt hij eng. Het is en blijft gewoon een vluchtdier.

Echt onzin dat het paard van vriendin van TS niet buitenrijd-waardig zou zijn omdat hij schrikt van achteropkomende paarden...

Dat doe ik niet altijd.. Wij hebben hier zo'n mooi galoppad van ruim een kilometer. Breed ruiterpad, dan meter gras, daarnaast breed fietspad en daarnaast weer gras.
Daar galoppeer ik regelmatig fietsers en wandelaars voorbij, en prachtig dat de meeste mensen dat vinden :D (Maar daar hebben ze dan ook een veilige afstand)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:00

Ik rij heel veel buiten met een paard dat endurance klasse III gelopen heeft, dus heel veel bos-ervaring heeft en redelijk bomproef is, maar voor een kar in volle galop gaat hij echt wel op de loop of de combinatie nou van voren of van achteren komt....... en dan zijn er inderdaad wel menners die het verd**men om een tandje terug te gaan terwijl ze heel goed zien dat je "problemen" hebt.
Regelmatig kom ik motorcrossers tegen, die geduldig wachten met een afgezette motor tot je ver genoeg weg bent en dan pas weer wegrijden. kunnen die menners nog wat van leren :D

Als ik stappende ruiters van achteren nader, draaf ik door tot ik een meter of 15 achter ze ben, ga dan stappen en roep even of we in draf kunnen passeren, gewoon een kwestie van fatsoen. Passeer ik ruiters van voren vind ik het niet meer als normaal om te gaan stappen, wacht tot ze ver genoeg weg zijn en draaf/galoppeer dan weer door. Mijns inziens wederom een kwestie van fatsoen, net zoals je gaat stappen als er mensen verdwaald over het ruiterpad lopen of een mountainbiker het zo leuk vind om je ruiterroute als oefenpad te gebruiken.

Het is en blijft een kwestie van gezond verstand gebruiken!!

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:04

Ik vindt eigenlijk dat je de titel kan veranderen want het heeft niks met specifiek western te maken maar met bepaalde ruiters in het algemeen zowel western als engels.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:07

Heeft niet veel met western te maken en net zo min met ruiterbewijs of niet. Er is toch ook nog zoiets als goed fatsoen? Hoewel... tegenwoordig lijkt dat vaak ver te zoeken.

Heb zelf meegemaakt dat een aangespannen combinatie met 2 friezen ervoor ons lijnrecht integenkwam op een ruiterpad. Ondanks mijn verzoek elkaar in stap te passeren raasden ze doodleuk door. Goddank is het paard wat ik toen bij me had erg cool maar begon zich toch ook ongemakkelijk te voelen.

Wat is er nou zo moeilijk aan een ander behandelen zoals jezelf behandelt wilt worden?
Ik snap het niet :?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:32

Gelukkig heb ik (tot nu toe) geen last gehad van ander passerende ruiters.
'Onze' ruiterpaden wordt helaas overgenomen door asociale mountainbikers. Maar dat is een hele andere discussie

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:00

ThaGirl schreef:
laetitia schreef:
Er is ook nog iets als fatsoensnormen HC...
Ik passeer fietsers en gezinnen met kids ook altijd in stap. Gewoon voor het fatsoen alleen al!

Daarbij: je hoort gewoon een paard in stap te passeren, die regels zijn niet voor niets opgesteld in het ruiterbewijs.

Mijn bijrijdpaard is redelijk bomproof, verkeer, vrachtwagen etc, fietsers, mountainbikers, loslopende blaffende honden, schreeuwende kinderen, vliegers op de hei...hij geeft geen kik.

Maar gekletter en gedoe achter hem op hoog tempo dat hij niet kan zien, dat vindt hij eng. Het is en blijft gewoon een vluchtdier.

Echt onzin dat het paard van vriendin van TS niet buitenrijd-waardig zou zijn omdat hij schrikt van achteropkomende paarden...

Dat doe ik niet altijd.. Wij hebben hier zo'n mooi galoppad van ruim een kilometer. Breed ruiterpad, dan meter gras, daarnaast breed fietspad en daarnaast weer gras.
Daar galoppeer ik regelmatig fietsers en wandelaars voorbij, en prachtig dat de meeste mensen dat vinden :D (Maar daar hebben ze dan ook een veilige afstand)

Het ligt eraan hoe dicht het ruiterpad naast het fiestpad ligt of hoe dicht de mensen op het ruiterpad lopen.
Ik rijd ook in H'sum, op de Hoorneboegse hei en daar is het in het weekend behoorlijk druk maar even stappen langs een gezin vind ik normaal. Zo heb ik het altijd geleerd.
Richting Lage Vuursche is een ruiterpad van 3km met een fietspad ernaast, daar ga ik vaak voluit, maar ook dan schakel ik terug als ik fietsers tegemoet kom én als ik een paard op datzelfde pad zie is er geen haar in mijn hoofd om dan nog even flink door te galloperen en dat paard in te gaan halen (al zou het makkelijk kunnen op dat pad).

Wellicht heb ik andere fatsoensnormen mee gekregen dan andere ruiters, maar dit is zoals ik het altijd geleerd heb en daar houd ik mij ook aan.
Net als in de auto netjes ruimte maken om anderen te kunnen laten ritsen. Om en om.

Daarbij: praktijk van het ruiterbewijs stelt niets voor. Maar ik vind het wél belangrijk dat elke ruiter de verkeersregels kent! Ook als je 15 bent en nog nooit op een scooter hebt gezeten, je deelt namelijk wel mee aan het verkeer!!!!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:43

Sizzle schreef:
Ik stond vooheen bij een bos waar een aanspanning totaal asociaal de boel onveilig maakte. Deze oefende met zijn maratonwagen op de ruiterpaden en kwam dan met flink geratel en herrie achterop of recht op je af gegallopeerd tot je van ellende maar de struiken in ging om het gevaarte er langs te laten (past namelijk amper). Ik heb een bijzonder braaf dier dat zelf ook aangespannen gelopen heeft, maar zefs die kreeg elke keer weer een hartverzakking.

Dit vind ik de omgekeerde wereld.
Een marathonwagen of een auto op een bospad/-weg tegenkomen, is nl. een normale situatie. (net als een mountainbike op een ruiterpad) Dan moet je dus vooral niet de struiken ingaan maar gewoon midden op de weg blijven rijden.
Als de snelheidsduivel snelheid mindert (hij moet wel; niemand wil 600 kg op zijn motorkap of bok), kan je gewoon ruimte maken. Maar ook jij bent weggebruiker en juist als je de struiken induikt, verleid je iemand om er snoeihard langs te razen.

selma_rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 07:57

Je titel is verkeerd...
Had moeten zijn "ruiters" en passeren andere paarden.. aarrggh!!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:37

ThaGirl schreef:
Kuggur schreef:
Onaardig ja, maar een combinatie die uitflipt omdat ze voorbij gedraafd, of gegalopeerd worden zijn imo niet klaar voor een buitenrit.

Paarden zijn toch kuddedieren.. Dus dan is het heel logisch dat je paard ook mee zal willen rennen als een ander paard langs/weg rent, in verband met mogelijk 'gevaar'.

"Kuddedieren", of nog leuker het aloude "vluchtdieren" (ieder dier, mens inclusief, is onder de juiste omstandigheden een vluchtdier).
Als je op een buitenrit jezelf overlevert aan de basisinstincten van je paard loop je groot gevaar (en eindigt je rit gegarandeerd op de eerstvolgende grazige weide...).

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:55

Bij ons heb je juist van die "stoere" meiden op veels te kleine pony's die je aan alle kanten voorbij scheuren.

Op een moment was ik het zo zat, dat ik net deed of die van mij aan de hol ging en ben ik er zogenaamd in paniek voorbij gescheurd. Kleine pony's achter me aan en toen behoorlijk hard een stijle helling af. Hield de kinderen wel in de gaten. Er zat er 1 temet te huilen van angst, was misschien heel gemeen, maar dit zijn natuurlijk wel situaties die kunnen ontstaan. Dat heb ik ook tegen die kinderen gezegd. Pony van mij genoot er wel van en er is geen moment geweest dat ik geen controle had.

Ik ben ze later nog wel eens tegen gekomen en toen vroegen ze keurig of ze mochten passeren :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:12

bicci schreef:
idd...zowel de tegemoed komende als achterop komende..

Hoe kun je iemand passeeren als beide in stap gaan??? Dat is gewoon onmogelijk.
Als ik iemand wil voorbij gaan dan ga ik ook joggen nádat ik dat geroepen heb, anders kom je er nooit langs. Als die ruiter daar een probleem mee heeft (of zijn paard) dan zal hij toch even stil moeten gaan staan.
Als ik een ruiter aan zie komen ga ik wel altijd naar stap terug.
Overigens heb ik meer negatieve ervaringen met 'engelse' ruiters als met western.

De enige keer dat ik iets écht niet leuk vind is als er een draver/sulky op volle snelheid aankomt danwel van achteren of van voren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:23

DubbelDun schreef:
Als ik iemand wil voorbij gaan dan ga ik ook joggen nádat ik dat geroepen heb, anders kom je er nooit langs. Als die ruiter daar een probleem mee heeft (of zijn paard) dan zal hij toch even stil moeten gaan staan.

Dat is ervaringskennis DubbelDun.
Dat 'in stap' is ook gewoon foutief onzin-genéuzel.

Voorbeeld van het 8)7 van het 'ruiterbewijs' en het is |o dat veel ruiters het met het wegenverkeersreglement verwarren wat ze wél moeten kennen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:07

Ik ben het helemaal eens met Huertilla en dit keer zelfs op elk vlak ;)
Als ik stappend voorbij een ander paard moet waar ik achterop op af kom rijden is het juist gevaarlijk, want dan rij ik dus een tijdje naast zo'n paard (merrie stapt niet zo snel) en daar houdt ze niet van. Ondanks dat ik weet dat we alle trekjes (losse voetjes) er wel uit hebben inmiddels vind ik dat risicovoller dan rustig voorbij draven. (in overleg uiteraard)

Tegemoetkomende voetgangers en fietsers passer ik gewoon in een rustig drafje als de weg daarvoor breed genoeg is. Op een smalle weg in een rustige stap en wil ik ook nog wel eens de berm of struiken ingaan als ik merk dat mensen het eng vinden. Vriendelijk glimlachen en gedag zeggen geeft vaak al genoeg geruststelling dat je op een betrouwbaar paard zit.

Mijn paarden hebben er geen probleem mee om in een snellere gang ingehaald te worden dus als er ruiters achter me of voor me komen aandraven gebaar ik dat ze door kunnen draven. Dat wil helemaal niet zeggen dat er niet eens eentje zal dribbelen of aangeven erachteraan te willen. Dat HOOR je toch echt onder controle te hebben voor je naar buiten gaat.
En natuurlijk moet een jong paard die misschien nog niet zoveel gewend is ook op een of andere manier oefenen.
Dat doe ik dan ten eerste al op een moment dat de kansen kleiner zijn dat ik veel verkeer of andere ruiters tegen komt. Daarbij dus altijd in mijn hoofd houdend dat ik me moet aanpassen, omdat ik met een onervaren paard op pad ben.
Dat doe ik ook alleen als ik met dat paard aan de hand al buiten ben gaan wandelen en hem zo onder controle heb en gerust kan stellen. Dan kan ik in het uiterste geval altijd even afstappen en op die manier mijn paard bij me houden.

Een goed erkend theorie examen voor ruiters die geen rijbewijs/brommerbewijs hebben ben ik wel een voorstander van. Ruiterbewijs in de huidige vorm inclusief compleet onzinnig praktijkexamen zou van mij direct afgeschaft mogen worden.

Aso's heb je altijd en overal en daar zal geen enkel papiertje bij helpen en ook optoming of welke rijkunst je beoefent staat hier los van. Zit je in een omgeving met aardig wat westernruiters zul je dus ook meer aso westernruiters tegen komen. Hier in de omgeving zijn nagenoeg geen westernruiters dus kom ik hoofdzakelijk aso engelse ruiters tegen. Dan kun je het dus maar beter houden op aso weg en ruiterpad gebruikers.
Ik heb ervoor gekozen niet mijn energie te steken in me ergeren aan asociaal gedrag van anderen, maar mezelf en mijn paarden te laten wennen aan het voldongen feit dat aso's bestaan. Jonge ruiters met dit soort gedrag wil ik nog wel eens proberen op te voeden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:43

DubbelDun schreef:
bicci schreef:
idd...zowel de tegemoed komende als achterop komende..

Hoe kun je iemand passeeren als beide in stap gaan??? Dat is gewoon onmogelijk.
Als ik een ruiter aan zie komen ga ik wel altijd naar stap terug.
Overigens heb ik meer negatieve ervaringen met 'engelse' ruiters als met western.

De enige keer dat ik iets écht niet leuk vind is als er een draver/sulky op volle snelheid aankomt danwel van achteren of van voren.

Hét verschil is dat jij het VRAAGT of AANKONDIGT!
Andere ruiter heeft dan dus de mogelijkheid om óf halt te houden en jou in stap/jog te laten passeren of te zeggen dat je gerust in draf/gallop/rengallop kan passeren terwijl zij doorstapt.

Voorbeeld van TS is iets heel anders...daar wordt nl. niets gevraagd of overlegd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:43

CrazyCat schreef:
Ik ben het helemaal eens met Huertilla en dit keer zelfs op elk vlak ;)
Als ik stappend voorbij een ander paard moet waar ik achterop op af kom rijden is het juist gevaarlijk, want dan rij ik dus een tijdje naast zo'n paard (merrie stapt niet zo snel) en daar houdt ze niet van. Ondanks dat ik weet dat we alle trekjes (losse voetjes) er wel uit hebben inmiddels vind ik dat risicovoller dan rustig voorbij draven. (in overleg uiteraard)

Tegemoetkomende voetgangers en fietsers passer ik gewoon in een rustig drafje als de weg daarvoor breed genoeg is. Op een smalle weg in een rustige stap en wil ik ook nog wel eens de berm of struiken ingaan als ik merk dat mensen het eng vinden. Vriendelijk glimlachen en gedag zeggen geeft vaak al genoeg geruststelling dat je op een betrouwbaar paard zit.

Mijn paarden hebben er geen probleem mee om in een snellere gang ingehaald te worden dus als er ruiters achter me of voor me komen aandraven gebaar ik dat ze door kunnen draven. Dat wil helemaal niet zeggen dat er niet eens eentje zal dribbelen of aangeven erachteraan te willen. Dat HOOR je toch echt onder controle te hebben voor je naar buiten gaat.
En natuurlijk moet een jong paard die misschien nog niet zoveel gewend is ook op een of andere manier oefenen.
Dat doe ik dan ten eerste al op een moment dat de kansen kleiner zijn dat ik veel verkeer of andere ruiters tegen komt. Daarbij dus altijd in mijn hoofd houdend dat ik me moet aanpassen, omdat ik met een onervaren paard op pad ben.
Dat doe ik ook alleen als ik met dat paard aan de hand al buiten ben gaan wandelen en hem zo onder controle heb en gerust kan stellen. Dan kan ik in het uiterste geval altijd even afstappen en op die manier mijn paard bij me houden.

Een goed erkend theorie examen voor ruiters die geen rijbewijs/brommerbewijs hebben ben ik wel een voorstander van. Ruiterbewijs in de huidige vorm inclusief compleet onzinnig praktijkexamen zou van mij direct afgeschaft mogen worden.

Aso's heb je altijd en overal en daar zal geen enkel papiertje bij helpen en ook optoming of welke rijkunst je beoefent staat hier los van. Zit je in een omgeving met aardig wat westernruiters zul je dus ook meer aso westernruiters tegen komen. Hier in de omgeving zijn nagenoeg geen westernruiters dus kom ik hoofdzakelijk aso engelse ruiters tegen. Dan kun je het dus maar beter houden op aso weg en ruiterpad gebruikers.
Ik heb ervoor gekozen niet mijn energie te steken in me ergeren aan asociaal gedrag van anderen, maar mezelf en mijn paarden te laten wennen aan het voldongen feit dat aso's bestaan. Jonge ruiters met dit soort gedrag wil ik nog wel eens proberen op te voeden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:48

@laetitia : het gebeurt ook regelmatig dat ik totaal geen reactie krijgt en ja dan jog ik er dus ruim langs.
Ik heb er weleens over gedacht voor die gevallen een bel op mijn zadelhorn te monteren :+

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:00

ik kom altijd aso dressuur ruiters tegen !?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:12

Ben het helemaal eens met HC, wat mij betreft mag je er in rengalop voorbij, alleen meld het even.

En idd, zie een paard tijdens buitenrit gewoon als een leuk vervoermiddel. Dus ik rij gewoon overal waar dat maar enigzins mogelijk is, jammer als er ander verkeer is maar daar houd ik wel rekening mee. :)