neem jij je hond mee op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:57

Ik zou wel willen, maar dat wordt m niet ben ik bang..
Wij hebben 2 erg grote honden, een bullmastiff en een cane corso (pup).
Deze kunnen niet zo'n end wandelen als dat ik met t paard meestal doe..
Dan zou ik ze halverwege op het paard moeten laten en denk niet dat dat een optie is..
Ook wil de ene (pup) graag met de paarden spelen enzo en de paarden ook met hem dus dat lijkt me ook niet helemaal prettig onder het rijden haha.
Maar wie weet als ik eens n kort stukkie ga, dat ik het dan ga proberen..

Shelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:45

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:19

poematutje schreef:
Ik zou wel willen, maar dat wordt m niet ben ik bang..
Wij hebben 2 erg grote honden, een bullmastiff en een cane corso (pup).
Deze kunnen niet zo'n end wandelen als dat ik met t paard meestal doe..
Dan zou ik ze halverwege op het paard moeten laten en denk niet dat dat een optie is..
Ook wil de ene (pup) graag met de paarden spelen enzo en de paarden ook met hem dus dat lijkt me ook niet helemaal prettig onder het rijden haha.
Maar wie weet als ik eens n kort stukkie ga, dat ik het dan ga proberen..

Wij gaan ons ook een BM pupje aanschaffen! Het is wel de bedoeling dat als die volwassen is, dat die mee kan op de gewone wandelingen (max 2 uurtje, meestal vrij rustig). De langere en snellere tochten, dat zal niet gaan.
Ik moet wel zeggen dat mijn vader zijn Parson Russel ook heel fel kan spelen met de paarden op de weide, maar onderweg op rit doet ze heel normaal en loopt ze rustig mee. Al kan het bij het vertrekken wel hectisch zijn, dan staat ze wat rond te blaffen , maar ach de paarden zijn dat gewoon :D .

suuzepuus

Re: neem jij je hond mee op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:26

mijn hondje (cane corso) is nu 1 keer meegeweest. echt heel erg leuk en zeker voor herhaling vatbaar!!!
we hebben het ras erop uitgezocht om lekker mee te kunnen.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:32

Nam mijn hond ook af en toe mee op buitenrit.
Ging altijd heel goed, liep bijna de hele weg los, het laatste stuk door het dorp langs de weg had ik hem vaak wel vast aan een lange lijn. Als ik volg zij volgede hij netjes en hij wist ook wat links en rechts volgen was.

helaas heeft hij een oogziekte en is vanaf zijn 3e gehaal blind. Durf het nu niet meer aan ben bang dat hij onder het paard loopt

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:26

Wij hebben 1x de hond meegenomen op buitenrit..Dat ging super totdat we in de duinen een stukje gingen galoperen, we hadden er even niet aan gedacht dat daar veel konijnen lopen! }> De hond is erachteraan gegaan..Na het stukje galop keek ik achterom, en normaal volgt hij super braaf, dit keer was hij nergens te bekennen! En dan moet je hem zoeken ;) We hebben een halfuur doodsangsten uitgestaan, waar hij kon zijn! Gelukkig kwam hij opeens netjes over het ruiterpad weer aanrennen!
Toen heb ik hem voorop mijn zadel genomen, om hem niet nog een x te kunnen verliezen! Dus nu, tjaaa...Voor de veiligheid nemen we hem maar niet meer mee! Jammer hoor, want hij vind het zo leuk!
Maar het is per hond verschillend natuurlijk! Als een hond goed luisterd en het tempo makkelijk bij kan houden..Waarom niet 8-)

dressuur21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:29

Ik heb 1 x mijn hond meegenomen op buitenrit :P nou ik heb het geweten. Hij liep de hele tijd onder de paarden door ( gevolg paarden onrustig). en hij liep weg en kwam niet meer terug :') Ik doe dat dus nooit meer :P !

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:31

Ik doe het regelmatig, maar alleen als er iemand meeloopt die de hond aan kan lijnen als er iets is.
Mijn hond luistert super, maar er kan altijd wat gebeuren en je kan altijd iets tegenkomen waardoor het aangelijnd moet worden.

Ik zie hier weleens iemand met een Fries voorbij komen die haar hond een reflecterend vest heeft aangedaan en die altijd los mee loopt. Ziet er erg leuk uit.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:40

onze pincher gaat ook soms mee, blijft altijd in de buurt, en als we galloperen, dan blijft ze even achter en dan zie je haar ineens in volle vaart afkomen :p
als we de grote baan passeren komt ze tegen mijn paard haar voorbeen staan zodat ik haar kan pakken :D

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:43

Wij hebben onze labrador van 7 maanden verleden week voor het eerst mee genomen. Was een super ervaring! We zijn niet zo lang gegaan maar het ging echt prima. Als ze wat groter is dan is het wel de bedoeling dat ze vaker mee gaat.

Leuk om al die foto's te zien in dit topic :D . Vind het zo'n mooi gezicht die combinatie paard en hond!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:44

Als we op zondagochtend in het bos gaan rijden nemen we de hond altijd mee :j Rakker luistert zo goed, als je zegt dat ie aan je voet moet komen lopen komt ie gewoon keurig naast Babiche lopen :D En hij rent ook net zo hard mee als je een stukje gaat galopperen!
Soms neem ik 'm ook welles mee als ik door de polder ga rijden, maar dan pas ik de route wel een beetje aan. Dus zo veel mogelijk de (drukke) autowegen mijden, zodat Rakker lekker op z'n gemak kan rondlopen :) Ik neem trouwens wel altijd voor de zekerheid de riem mee, zodat ik of even af kan stappen om 'm aan te lijnen, of 'm aan de riem kan houden terwijl ik in 't zadel zit.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:20

Mijn hond ging ook wel eens mee naast het paard, vind 'ie geweldig en ik ook! :D Echter staan we nu aan een best drukke weg, dus kan hij (in het begin) niet los. Ga er nu iets op proberen te verzinnen hoe ik hem aangelijnt mee kan nemen naar het strand (10 min. stappen) en hem daar zonder af te stappen los zou kunnen maken. Afstappen vind ik namelijk geen strak plan, omdat ik dan niet weet of ik er ook weer (rustig) op m'n paard kom. :o Hoe doen jullie dat meestal?

Mouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:21

Mijn moeder neemt onze hond wel eens mee naar het bos. Hij gaat dan achter ons paard aan op het ruiterpad :9

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:22

_Lotjuh_ schreef:
Mijn hond ging ook wel eens mee naast het paard, vind 'ie geweldig en ik ook! :D Echter staan we nu aan een best drukke weg, dus kan hij (in het begin) niet los. Ga er nu iets op proberen te verzinnen hoe ik hem aangelijnt mee kan nemen naar het strand (10 min. stappen) en hem daar zonder af te stappen los zou kunnen maken. Afstappen vind ik namelijk geen strak plan, omdat ik dan niet weet of ik er ook weer (rustig) op m'n paard kom. :o Hoe doen jullie dat meestal?

Heel diep buigen :P ( Mijn hond is maar 30 cm)
Maar soms lukt t me ook om hem op een afgezaagde boom oid te krijgen.

Ik heb een merotische lijn nagemaakt, maar die werkte niet.

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:49

De bullmastiff is al 9 jaar. Die heeft niet meer het uithoudingsvermogen er voor.
De pup is net een jaar en zou het op zich wel kunnen.
Maar zoals ik al zei, speelt ie veel iever met de paarden, dus drentelt ie er steeds omheen.
Eerst maar even wachten dus tot die jonge iets ouder is. En dat gedrentel over is..

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:37

Ik neem m'n hond ook altijd mee, een border collie.
Ze loopt altijd los, ook langs de weg.. hoef haar daar niet voor aan te lijnen, ze luisterd perfect. Als we onderweg iets tegenkomen (onopgevoedde krengen }:0) moet ze wel aan de lijn, springt ze zelf met haar voorpoten tegen mijn been.

justwild

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:25

ik kwam bij ons in het bos weleens een ruiter tegen met een mini shet aan een touwtje naast haar paard.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:25

Onze Rhodesian Ridgeback gaat sinds dat hij een maand of 8 was ook mee naast het paard. :) In het begin hele korte stukjes, inmiddels (hij is bijna 1,5 jaar) gaat hij 8-13 km mee naast het paard of met de mountainbike. Hij luistert heel goed en blijft vanzelf in de buurt.
In het begin kon ik hem vanaf de rug van mijn paard aanlijnen, maar paard en hond vonden dat steeds minder leuk. :+ Dus als het moet stap ik even af. Ik heb ook een speciale lijn bedacht die je vanaf de paardenrug om en af kan doen, maar die moet ik nog even uittesten. :D

Hij is nu ook een paar keer meegeweest met mijn jonge paard. Echt ontzettend grappig: dat paard is nog best wel bang voor dingen, ik was nog niet alleen met hem op pad geweest, altijd met een ander paard erbij. Maar toen de hond mee was merkte ik dat mijn paard ontzettend op hem lette en achter hem aan wilde lopen. Dus toen ben ik eens alleen met paard en hond op pad gegaan, en ja hoor: zolang de hond voor ons uitloopt, loopt paardje netjes door! :)* :D Zodra hond achterblijft om te snuffelen gaat paard langzamer of stopt. Gelukkig heeft mijn hond redelijke afstandbediening ;) , ik kan hem bijv. naast me roepen of vooruit sturen als ik wil, dus zo gaat het vrij vloeiend allemaal!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:35

die van ons dus niet :n
wel geprobeerd is in de bak ging altijd goed (een kwatier) dan had hij genoeg van het brave paard }>
en ging hij blavend er achter lopen en proberen te bijten.
en mij paard de goed heid eigeens vlugt maar kan geen kant op.
maar tappen deed ze nooit.
zoals je waarschijnlijk wel begrijpt zijn we er maar mee gestopt vorr ze een keer wel trapt en de hond er aan gaat :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:42

Ik heb een dwerg pinscher die meegaat naar mijn paard, maar ik kan helaas niet buitenrijden zonder veel verkeer tegen te komen, dus puppy mag van mij alleen los meelopen als we op de braakstroken van de landerijen van mijn stalhouder zijn :D

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:22

Leuke foto's Jodi! Ook van de geiten die mee op stap gaan!

Onze hond ging een hele week mee op trektocht door de Sahara, sindsdien luistert hij beter dan ooit.
Ik zorg dan absoluut dat 1 van de ruiters een bakje in de zadeltas heeft om hem regelmatig water te kunnen geven.
Stoere hond!

Afbeelding

De honden zijn gek op de paarden, dat laten ze al op jonge leeftijd weten,...

Afbeelding

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:27

Ik neem mijn hondje niet mee op buitenrit heb een chihuahua en vind die toch net iets te klein om mee te nemen, wel gaat ze vaak mee als we gewoon even naar de paarden gaan.

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:40

Nee, mocht er qua paard iets misgaan, wil ik me daarop concentreren en niet ook nog op een hond.
Toch snap ik dat het voor veel mensen qua tijdgebrek en efficiente handig is hun hondje mee te nemen met een rit

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:44

Brendariss schreef:
Nee, mocht er qua paard iets misgaan, wil ik me daarop concentreren en niet ook nog op een hond.
Toch snap ik dat het voor veel mensen qua tijdgebrek en efficiente handig is hun hondje mee te nemen met een rit

Maar vooral omdat het LEUK is ;)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:47

Antheman schreef:
Brendariss schreef:

Maar vooral omdat het LEUK is ;)

Vooral omdat de hond het zo leuk vind!
Ik wil hem dat plezier niet ontnemen.