Bellen te paard, verboden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:47

eigen keuze vind ik, Ik bel wel soms te paard :P alleen doe ik hem dan tussen mijn cap en oor haha ook handsfree toch?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:48

Ik heb trouwens wel eens begrepen dat je bij dresuurproeven je voorlezer ook via een soort walkie talkie mag laten voorlezen dus er zijn vast wel oortjes die ook goed blijven zitten tijdens het paardrijden. Niet nodig dus om eenof ander ingewikkeld (en natuurlijk veel te duur) product te gaan ontwikkelen.

@kellyz: als je samen met iemand eebuitenrit maakt zit je toch ook vaak te kletsen, of dat nu live is of via de gsm ik zie het probleem niet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:49

in België mag het zelfs niet op de fiets en als ruiter of begeleider van je paard wordt je beschouwd als bestuurder en dien je ten alle tijde volledige controle te hebben (in hoe verre dat dat mogelijk is bij een dier...)
Dus ik denk niet dat het mag.

Ik bel of sms ook van op m'n paard, maar nooit als ik met vreemde paarden op de piste (mini renbaan) ben of op wandeling, want dan vind ik persoonlijk het risico op accidentjes groter dan in vertrouwde omgeving

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:46

e_horse schreef:
Ja, je bent wel degelijk een bestuurder. Dat heb ik tenminste geleerd bij het koetsiersbewijs en rijbewijs.

Je hebt gelijk :+ :D
Ik zat het anders te beredeneren in mijn hoofd maar dat klopt.
Bestuurders zijn eigenlijk alle weggebruikers, behalve voetgangers ;)
Dat onthoud makkelijker (voor mezelf)

Sandeman

Re: Bellen te paard, verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:52

heb ook geleerd bij me ruiterbewijs dat je niet mag bellen te paard. Heb hem wel altijd bij me als ik alleen op pad ga, voor het geval er iets gebeurt.
Met manegeritten heeft alleen de voorrijder een mobieltje mee.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:35

ik heb mijn mobiel altyd mee, en als ik gebeld word tijdens het rijden, nou dan neem ik toch gewoon ff op . Ga geen uren bellen, maar ff een snel (belangrijk) telefoontje .. overigens alleen dingen waarvan ik denk dat het belangrijk is. Niet om een uur te kletsen met een vriendin ;).

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:24

Miss_Malfoy schreef:
Lalidan schreef:
Fietser is evengoed bestuurder, en die mag nog wel bellen. Dus zolang het niet expliciet voor een bepaald soort bestuurder staat aangegeven dat het niet mag, mag je wettelijk dus gewoon bellen. Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede....

Edit: volgens mij vergeten degene die die wetten maken gewoon dat er ook nog ruiters en menners in het verkeer voorkomen := Vandaar dat wij nog mogen bellen :+

Houden zo! Al die regels. Zie je mensen al een handsfreeset op hun dure zadel lijmen? :Y)

Ik heb een handsfree set in mijn paard haar nek gezet met schroefjes. Zo kan ik altijd bellen zonder dat ik hem beet hoef te houden

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:21

liedje89 schreef:
Ik heb trouwens wel eens begrepen dat je bij dresuurproeven je voorlezer ook via een soort walkie talkie mag laten voorlezen dus er zijn vast wel oortjes die ook goed blijven zitten tijdens het paardrijden. Niet nodig dus om eenof ander ingewikkeld (en natuurlijk veel te duur) product te gaan ontwikkelen.

@kellyz: als je samen met iemand eebuitenrit maakt zit je toch ook vaak te kletsen, of dat nu live is of via de gsm ik zie het probleem niet.

Als je met iemand op buitenrit gaat heb je je beide handen aan de teugel en ben je je van alles bewust in je omgeving.
Bij bellen (mobiel in de hand) is dat minder omdat als je belt sommige dingen mischien niet in de gaten hebt door het bellen (dat heb ik althans, daarom bel ik ook niet op de fiets omdat ik er dan geheid aflazer) en sommige dingen niet hoort, en heb je maar 1 hand aan de teugel. Bij smsen ben je naar het schermpje op je mobiel aan het kijken en heb je niet door wat er in je omgeving gebeurt, waardoor er natuurlijk ongelukken kunnen gebeuren.
Handsfree bellen is natuurlijk een oplossing, een oortje in je oor of iets in die richting.

Plus dat ik het respectloos vind naar je paard toe, je gaat met hem op pad, waarom ga je dan zitten smsen of bellen? Als ik ga rijden zet ik me telefoon op stil (zonder trillen) en als iemand belt of smst, bel of sms ik na mijn rit terug. Mensen kunnen heus wel een uurtje of langer wachten, de wereld vergaat niet als je niet opneemt of niet meteen een bericht terug stuurt. In nood is het natuurlijk anders.
Ik ga ook niet met mijn i-pod op me paard zitten, ook zoiets.

Tjelleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:32

Heb er eigenlijk nooit over nagedacht of het mág of niet. Ik heb hem wel altijd bij maar ga er zeker geen hele gesprekken mee voeren.
Het is idd meer voor als er wat gebeurt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:38

Ik denk dat je niet moet willen dat het verboden wordt, alleen al omdat je dan ook de gps-module van je telefoon niet meer zou kunnen gebruiken, mocht je die hebben. En dat lijkt me zonde.
Ik hoop dus dat iedereen gewoon zo verstandig is om geen aanleiding te geven voor dat soort verboden... want met dergelijke regels sluit je altijd ook situaties uit waarin het wel zinnig en niet gevaarlijk is om het te gebruiken. Dat is niet echt nodig denk ik.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:46

Misschien mag je dan wel even stilstaan, op je gps kijken en verder rijden? Dat zou ik op de fiets in ieder geval wel zo doen. Niet al fietsend dingen opzoeken ofzo.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:35

e_horse schreef:
Misschien mag je dan wel even stilstaan, op je gps kijken en verder rijden? Dat zou ik op de fiets in ieder geval wel zo doen. Niet al fietsend dingen opzoeken ofzo.

Alleen kan je paard op hol slaan/ervandoor gaan en je fiets niet. :Y)
Een paard is en blijft een vluchtdier, ook het braafste paard ter wereld.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:09

en als je paard nou geleerd heeft niet te vluchten? ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:58

Ook in een eerder topic staat een verwijzing naar een verkeersregel waarin het gebruik van een niet- handen vrij mobiel te paard een uitzondering blijkt te zijn; het mag wél (helaas).

Gelukkig bestaan vluchtdieren niet en is vluchten gedrág. Kan je inderdaad een paard leren om na de schrikreflex te besluiten om niet te vechten noch te vluchten.

Ik heb soms een mobiel mee. Dit voor de gemoedsrust van het thuisfront.
Die staat uit en zit in een tasje aan mijn zadel en nee, dat is geen probleem en wel een oplossing; mijn paard(en) vlucht(en) niet en zo kan ik niet op mijn mobiel vallen :D
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-08-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 14:01

Voor ik het Parelliprogramma kende zou ik je waarschijnlijk hebben tegengesproken. Maar nu ben ik het met je eens.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:43

het is niet slim om heel lang te gaan bellen als je aan het paardrijden bent
maar ik heb hem ook altijd bij e zodat als er wat gebeurd ik kan bellen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:35

Als mijn telefoon gaat neem ik eigenlijk altijd op :o Of de situatie moet het niet toelaten. Vertel de beller wel dat ik aan het rijden ben, en hang dus vaak snel weer op :j

Liinsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:04

ik heb zowiezo altijd me mobiel mee, dat lijkt me ook zo verstandig.
er kunnen enge dingen onderweg gebeuren. Maar om nou hele gesprekken op je paard te houden...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:59

Ik neem mijn mobiel wel mee, maar heb het geluid uit en neem dus ook niet op! Ik vind het onverantwoordelijk, straks schrikt je paard van het geluid of van iets anders. Dan heb je veel minder controle!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:17

Huertecilla schreef:
Ik heb soms een mobiel mee. Dit voor de gemoedsrust van het thuisfront.
Die staat uit en zit in een tasje aan mijn zadel en nee, dat is geen probleem en wel een oplossing; mijn paard(en) vlucht(en) niet en zo kan ik niet op mijn mobiel vallen :D

Zeg nooit nooit, een paard is en blijft een dier. Ik rij ook op een paard wat wel eens een lesje politie heeft meegelopen, paard schrikt ook nog wel eens (maar gaat er niet vandoor ;) )

Ik heb mijn mobiel wel in mijn zak zitten, ritsje dicht en klaar. Of ik ermee bel is een tweede, maar het is toch maar 'voor het geval dat.' En dat is niet omdat ik erop reken dat er iets gebeurd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:20

Mijn pony heeft mij 'verboden' om mobiel te bellen als ik op hem zit: dan gaat ie aan de wandel hahahaha :D Hij heeft dan direct door dat ik niet meer met hem bezig ben en trekt ie mooi z'n eigen plan :+

Maar ik heb altijd mijn mobiel mee, niet om te bellen maar om eventueel te gebruiken voor als ik wel van het peerd af ben gevallen (en nog bij ben en niet op mijn telefoon ben gevallen). Bovendien kijk ik erop voor de tijd.

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:24

Ik vind bellen op een paard niet kunnen zo raak je je concentratie kwijt bij ons op stal roken ze zelfs te paard schandalig!

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:14

Soms heb ik heb wel in me broekzak tijdens het rijden.
Maar dat ik niet erg.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:06

Yasminaa schreef:
Ik vind bellen op een paard niet kunnen zo raak je je concentratie kwijt bij ons op stal roken ze zelfs te paard schandalig!

Roken te paard? Mijn hemel.
Straks gaan mensen nog drinken te paard. :+

Rixtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:57

KellyZ schreef:
Yasminaa schreef:

Roken te paard? Mijn hemel.
Straks gaan mensen nog drinken te paard. :+

Haha inderdaad :P

Ik heb mijn mobiel wel altijd mee :P Voor nood ofzo :P En soms sms ik eens.. maar dat komt bijna nooit voor :P