Wanneer ervaren genoeg om op buitenrit te mogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:50

Nadir schreef:
Wat je aangeeft is helemaal waar HC. :j
Het boek van zowel het ruiterbewijs als het menbewijs staat vol met geneuzel over paardenrassen, soorten voer en tuig maar vrij weinig over verkeersregels.

Ik ben sowieso wel voorstander van een verplicht ruiterbewijs. Dan wordt je gewoon veel bewuster van de risico's en de omgang met andere weggebruikers.

En hoe oud moet je zijn voor je het koetsiersbewijs kunt halen???

En welk 'bewijs' moet je halen om als voeganger deel te mogen nemen? Of als fietser aan het verkeer?

Het enige dat je als koetsier en/of ruiter moet weten is je plek, en dan bedoel ik plek alszijnde voetganger of fietser of... om zo te weten wat je wel of niet mag of moet laten in het verkeer...

en datzelfde geldt ook als je geen ruiter en of menbewijs hebt....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:06

Alane schreef:
[Het enige dat je als koetsier en/of ruiter moet weten is je plek, en dan bedoel ik plek alszijnde voetganger of fietser of... om zo te weten wat je wel of niet mag of moet laten in het verkeer...

Je behoort het wegenverkeersreglement te kennen en onder alle omstandigheden jouw voertuig te beheersen.
Dat daarvan nog geen staatstoetsing via het CBR is, verandert daar niets aan :)*

Wat betreft de minimumleeftijd is er nu node gebrek aan een invulling.

Hoe langer de paardensector regeling ervan tegenhoudt hoe minder inspraak ze zal overhouden.

hc

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:29

Huertecilla schreef:
Heino schreef:
want dan kan je niet in een andere plaats een buitenrit met een paard van daar maken.

..en dat is alleen maar _/-\o_ toch?!

Hmm nee, vind ik niet. Als ruiter zonder eigen paard vind ik het toch wel erg fijn dat er bedrijven zijn waar ik onder begeleiding met een paard mee naar buiten kan in mooie natuur ipv asfalt en woonhuizen. Ik ben trouwens wel benieuwd naar gegevens van ongevallen met paarden in het verkeer/buitenrit, ik heb niet het idee dat het echt zo ernstig gesteld is met de veiligheid :)

Ik ben overigens wel een voorstander van risicobeperking, oa door bedrijven die buitenritten organiseren aan bepaalde banden te leggen (wat betreft paarden, begeleiding etc.) en het invoeren van een verplicht ruiterbewijs in alle buitengebieden (ook zonder begeleiding). Maar dan wel in een andere vorm dan het huidige ruiterbewijs ja, die heb ik tig jaar terug ook gehaald, maar om nu te zeggen dat dat genoeg is... nee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:42

Heino schreef:
Als ruiter zonder eigen paard vind ik het toch wel erg fijn dat er bedrijven zijn waar ik onder begeleiding met een paard mee naar buiten kan in mooie natuur ipv asfalt en woonhuizen.

Dat is één, het belang van het bedrijfsmiddel paard en het belang van de andere gebruikers van diezelfde openbare ruimte zijn twee en drie.

Zijn twee en drie ondergeschikt aan één?
Indien niet, welke waarborg is daar nu voor?
Dat is het tweede deel van jouw antwoord; op dit moment is de risciobeperking, de waarborg.... vaag, zeg maar afwezig.

Terug naar het ts is het antwoord helder:
Het is de eigen verantwoordelijkheid van het individu om de verkeersregels te kennen en het voertuig onder alle omstandigheden te beheersen.
Wel/geen CBR toets verandert daar niets aan. Een CBR-toetsing is alleen een zo goed mogelijke garantie naar de samenleving toe welke het individu niet van de eigen verantwoordelijkheid ontslaat.

hc

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:29

Ik vind niet dat het een ondergeschikt is aan het ander. Ik acht mezelf ervaren genoeg om veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen en veilig een bosrit (oid) te maken. Nu is het echter wel zo dat veel ruiters (en misschien ik zelf ook wel) zichzelf kundiger inschatten dan ze werkelijk zijn. En om die reden denk ik dat een ruiterbewijs (in andere vorm dan het huidige) een goed plan is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:38

Heino schreef:
En om die reden denk ik dat een ruiterbewijs (in andere vorm dan het huidige) een goed plan is.

Ik ook.
Dat is de noodzakelijke garantie welke de overheid de samenleving in deze helaas moet geven.

hc