wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:53

lissisanne schreef:
Jolliegirl schreef:
Nou.. de pony vond die bus enger dan de onweer zelf ;)
buschauffeur moest wel hard lachen :P

Ik heb hier vaak donder meegemaakt zonder bliksen... of de bliksem was niet te zien...??
hier op de campign zitten we vaka genoeg buiten naar de donder te luisteren.. maar de bliksem zien wij niet :n

kan dat uberhaupt wel??

nee het hoord bij elkaar ;)
de donder is het geluid dat hoort bij de bliksem alleen geluid is niet zo senl als licht. daarom hoor je pas later een donder. dat is ook waarom je kan tellen tussen de bliksem en de donder om te weten hoeveel km het weg is.

maar zijn die flitsen dan soms te ver weg om te zien??
zit hier op een vrij donkere boscamping... dus die zou ik toch moeten zien?? kan zelfs alle sterren zien :P zo donker is het hier snachts... en al helemaal als je dan op de heide zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:12

NienkeNiels schreef:
Bliksem slaat neit altijd in op het hoogste punt.
Je moet ergens beschutting zoeken.
die bomen zijn sws altijd hoger als jou. En als je op het open veld blijft wordt
je getroffen.
zorg dat iets vlag bij jo hoger is en kalmeer je paard voor zover dit kan.

Nu spreek je jezelf dus tegen. Eerst zeg je dat de bliksem niet per se het hoogste punt pakt en vervolgens zeg je dat je moet zorgen dat je een hoger punt in je omgeving moet zoeken.

Het "probleem" is dat bliksem zich heel anders gedraagt dan de meeste mensen denken. De "veilige zone" van dat hoogste punt ligt binnen een kegel met een tophoek van 60°. Sta je buiten die zone, ben jij het volgende "hoogste punt" en dus een potentiële afleider.
Daarnaast ontstaat er bij een inslag een spanningstrechter, waarbij het spanningsverschil tussen twee punten zo groot kan worden, dat je er alsnog aan overlijd. Deze "stapspanning" is de oorzaak van meer dan 95% van alle doden die vallen bij een inslag.

Deze materie is te ingewikkeld om hier even in een topic uit te leggen, maar als je googled op bliksemafleider, spanningstrechter of stapspanning, kom je wel voor een week leesvoer tegen :D

xJaycc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:24

Snel terug naar stal of ergens gaan schuilen.

Sannnn

Re: wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:39

Ik zou denk ik ook snel terug naar stal gaan..
Al kijk ik altijd buienradar voordat ik het bos in ga. Maarja, dat is ook niet altijd kloppend.

Maar als je afstapt en je paard raakt in paniek kan ze zich ook snel los trekken? Of denk ik nu te ver door.. Daar zou ik dan bang voor zijn.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:43

Ik blijf altijd in het bos als het onweerd. Daar is het veiliger dan op de weg. Op de weg zijn jij en je paard het hoogste punt en in het bos de bomen.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:45

Ik ging laatst met mijn jonge pony een buitenritje maken, of dat wou ik in ieder geval. Nou was nog geen 200 meter van stal af en het begon me te kletteren. _O- Was dus blij dat ik snel weer naar huis kon in een drafje, wat ik anders had gedaan? Ik denk dat ik dan inderdaad was gaan schuilen bij een boederij/etc.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:40

Ik was net in het bos toen het begon te onweren. Had niet verwacht dat het zou komen.
Ben in een fikse draf terug gereden, maar was wel eve spannend. Het kwam erg dichtbij. De flits golfde over de grond,,.

@ Ikke

Zou je jouw laatste stukje nog een keer willen uitleggen, maar dan iets makkelijker?
Hoe het dus zit met wat het juist aantrekt?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:47

0kki schreef:
oja en vooral niet onder de bomen gaan rijden he:P

Dat valt niet mee als je midden in het bos zit hahaha.

Dat heb ik dus gehad, midden in de avondrit die ik begeleide.
Rit duurde 3 uur en we waren net op de rustplek (Grote open vlakte)
Aangezien we met te veel waren voor de vrachtwagen en een trailer en dat te lang zou duren voor die bij ons waren moesten we te paard terug.
Gelukkig waren het allemaal goede ervaren ruiters dus heb ik iedereen op laten stappen en zijn we in gallop weer terug gereden
Daar iedereen in de binnenbak uit laten stappen.
(Ik ben als de dood voor onweer en moest echt mn best doen om dat niet te laten merken aan de groep)

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:03

Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt. Maar ik zou gelijk omkeren en huiswaarts gaan desnoods in een fikse galop! Ik vertrouw mijn Knollie zo goed. Ik hoor echt vreselijk enge verhalen! Brrrr............. En sommige hebben echt veel verstand van het weer zeg Jezus.......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:10

Als je in het bos bent, kun je beter daar blijven dan uit het bos naar het open veld gaan. Wel kun je het beste uit de buurt blijven van de hoogste bomen, van open plekken en van water.

AnnemiekevM:
'Stapspanning' is dat er een spanningsverschil is tussen (bijvoorbeeld) je voeten. Dichtbij het punt van inslag is de spanning heel hoog, een klein stukje verder is het door de weerstand van de grond al wat minder.

Alleen, als je een spanningverschil hebt, dan kan er een stroom gaan lopen. Als je beide voeten uit elkaar houdt, dan loopt die stroom dus van je ene voet door je lichaam naar de andere voet, en die stroom kan beslist dodelijk zijn.
(Dit is ook de reden dat er meerdere dieren in het weiland kunnen overlijden door bliksem: omdat bij weidedieren de voor- en achterpoten uit elkaar staan, treedt zo'n stapspanning snel op, en krijgen ze dus een stroom door hun lichaam die dodelijk is.)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:23

We zijn ook niet naar het open veld gegaan, daar waren we net toen de onweer ineens op kwam zetten.

We zijn dus het bos ook weer zo snel mogelijk in gegaan.
Had gelukkig wel genoeg ervaring om te weten wat ik moest doen.

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 23:14

Zo nou wij zijn donderdag weer veilig terug gekeerd vind leuk te lezen dat er zoveel goede tips komen en dat er toch serieus gereageerd word

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:49

Shadow0 schreef:
AnnemiekevM:
'Stapspanning' is dat er een spanningsverschil is tussen (bijvoorbeeld) je voeten. Dichtbij het punt van inslag is de spanning heel hoog, een klein stukje verder is het door de weerstand van de grond al wat minder.

Alleen, als je een spanningverschil hebt, dan kan er een stroom gaan lopen. Als je beide voeten uit elkaar houdt, dan loopt die stroom dus van je ene voet door je lichaam naar de andere voet, en die stroom kan beslist dodelijk zijn.
(Dit is ook de reden dat er meerdere dieren in het weiland kunnen overlijden door bliksem: omdat bij weidedieren de voor- en achterpoten uit elkaar staan, treedt zo'n stapspanning snel op, en krijgen ze dus een stroom door hun lichaam die dodelijk is.)

Als dit is wat AnnemiekM bedoelt, dan heb je het in de basis goed uitgelegd. Welliswaar spelen er nog wat meer factoren, maar laten we het even niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:23

ik zou als ik in het bos was, in het bos blijven, maar wel richting huiswaarst en niet over open vlaktes rijden, als ik op een open vlakte was zou ik wel de galopspurt er in zetten naar een woonwijk/behuizing of wat dan ook.

zelf vind ik onweer wel machtig, mag er graag naar kijken, maar heb er ook respect voor wat het kan aanrichten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:56

Hier in de bergen is het niet vaak raak, maar áls het onweert is het ook gelijk bar zoals je in NL niet meemaakt.

Als het onweert staan mijn paarden gewoon buiten. Hooguit van een inslag erg dichtbij zoals in een boom aan het einde van ons land zes jaar terug doen ze één schrikpas.

De kans op een inslag is, als je niet het enige hoge punt op een vlakte bent, nihil.
Staat er één boom, dan moet je daar niet onder gaan schuilen. Kan je beter je paard in een greppel zetten. Zijn er overal rondom plukjes en ríjen bomen, zoek dan gerust wat beschutting bij/onder een niet al te hoge pluk.

Een jaar of drie terug was hier in de zomer, met de paarden op het open land, een onwerkelijke onweersbui. Blauwgeel oplichtende groene luchten, hagelstenen als duiveieren en donderslagen die elkaar haast ononderbroken opvolgden.
De hagelstenen brachten de paarden in paniek, dus die gingen rennen. Het ópen land op.
Ik naar buiten gerend op mijn slippers en ze geroepen. We zijn met zijn allen bij de bomenrij langs de rivier gaan staan.
Doe je dat niet, dan gaat er zeker íets fout, doe je dat wel dan gaat en heel, heel, hééél misschien iets erg fout, maar dat weet jíj dan toch niet :D

Ik maak me er dus niet druk over. Grote poncho mee, worden paard en zadel ook niet nat. Alleen als het echt pál bij is, rondom, stap ik af bij beschutting.
Hier kan dat ook een rotswand zijn. Daar moet je trouwens wel een meter of twee vanaf blijven: als de bliksem in een natte rots slaat, dan dat is het natte oppervlak de weg van de minste weerstand en zet de hele rots onder hoogspanning.
Je kan er verder niets aan beïnvloeden. Geniet van de práchtige luchten en het spectakel; het is een uniek schouwspel, schouw dus :)*

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:09

Huertecilla schreef:
De kans op een inslag is, als je niet het enige hoge punt op een vlakte bent, nihil.

Niet juist, zeker niet op het open land. Bliksem is grillig en onvoorspelbaar, en hoewel de bliksem meestal naar het hoogste punt gaat is de kans zeker niet nihil. Om bescherming te hebben van het hoogste punt moet je niet verder van de basis gaan dan het hoogste punt hoog is (of eigenlijk, volgens de kegel die Ikke noemt, nog iets minder. Bij een punt dat 50m hoog is dus niet meer dan 50m ervandaan.)
Probleem is dat dit bij bomen te dichtbij is - de kans op stapspanning via de bodem is dan nog steeds groot.

Hetzelfde geldt voor het schuilen bij rotswanden, 2m is beslist niet genoeg om veilig te zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:09

...en bij meer dan 2m is het geen schuilen :P
Als er duiveneieren vallen, ga je schuilen punt.

Net als met de kegel en trechter wordt je óf door de hond óf door de kat gebeten.

Ik ga niet bovenop mijn paard drijfnat van de regen over een heuvelrug en niet onder een eenzame boom staan.
Voor de rest??? Zoals je zelf schrijft staat de bliksem in waar die inslaat. De kans dat deze inslaat bij jou is (het bovenstaande in acht genomen) .... nihil en verandert niet waar ik ook ga staan onderweg in de campo.
Ik maak me er dus niet druk over.
De paarden ook niet.

Omdat onweer te vaag in de verwachtingen en erg onvoorspelbaar is in de bergen, worden we er wel eens mee verrast. Dan word je nat. Zadel drooghouden is eigenlijk onze enige zorg.
Het waait vanzelf weer over en je kan er beter van genieten dan bang voor zijn.
Het maakt toch niets uit, is dezelfde ´moeite´ en genieten is veel leuker :D

Wat ik me dit topic lezend afvraag; maken ´jullie´ je ook zo druk over de paarden in de wei?

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:41

Huertecilla schreef:
Zoals je zelf schrijft staat de bliksem in waar die inslaat. De kans dat deze inslaat bij jou is (het bovenstaande in acht genomen) .... nihil en verandert niet waar ik ook ga staan onderweg in de campo.

HC, je begint je touch te verliezen :) Je schreef nog wel eens zinnige dingen, maar dit is ronduit onzin.

Je moet overigens helemaal zelf weten of je het risico wilt nemen - sommige risico's zijn het waard en andere niet, dat is een keuze die je voor jezelf moet maken. Als jij bereid bent om de gevolgen te aanvaarden en je vindt het de risico's waard, dan is het wat mij betreft ok. Maar ik vind het buitengewoon kwalijk dat je feitelijk onjuiste informatie geeft door te zeggen dat 'de kans nihil is' en gevaarlijke adviezen geeft over waar je het best kunt schuilen.

Citaat:
Wat ik me dit topic lezend afvraag; maken ´jullie´ je ook zo druk over de paarden in de wei?

Ik zou een paard niet buiten in de wei willen hebben bij onweer. Storm en regen kunnen ze wel hebben maar er sterft heel wat vee in de wei door blikseminslag en als ik dat zou kunnen voorkomen zou ik dat doen. Uiteraard blijft het een afweging, want je kunt onweer niet altijd voorspellen en preventief binnenhouden is ook geen goede optie, dus het blijft een afweging tussen wanneer haal je de paarden binnen en wanneer niet, maar ik zou de paarden niet zomaar buiten laten.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:44

heb het ook wel eens gehad dat we met een vriendin buiterit aan het maken waren, toen begon het ineens keihard te onweren... dus wij mega hard naar huis gecrosst, we moesten ook nog eens 3 km onder hoogspannings dingen door rijden.. := niet echt fijn, zeker niet als paard ook nog bang is voor onweer :P

maar we hebben het gered :+

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:02

[quote="HuertecillaWat ik me dit topic lezend afvraag; maken ´jullie´ je ook zo druk over de paarden in de wei?

hc[/quote]

Voorheen wel aangezien ze vanuit een groete stal kwam en nu op een klein stalletje staat. Ik wilde haar het liefste binnen hebben, máár ben toen gaan logisch denken. Ze kunnen schuilen als ze willen (doen ze alleen niet echt) en als ze gedwongen in stal staan en er slaat bliksem in stal in dan breek er brand uit. Ze stikken niet door dat het erg open is dus verbranden ze levend. Een vreselijke gedachten en dan nog liever getroffen door de bliksem en in een klap dood dan een vreselijke pijnlijke en angstige dood. Dus nu staan ze echt dag en nacht buiten en de paarden boeit het niet of het onweerd. Kwam eerst nog kijken maar bleek nergens voor nodig te zijn. Baasje vond het erger dan de paarden en dat terwijl ik niet bang voor onweer ben voelde ik me er niet gerust op.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:18

Ik maak me niet druk over mn paarden in de wei tijdens een onweersbui, weet voor bijna 100% zeker dat ze dan zelf naar binnen gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:38

splash1999 schreef:
Ze kunnen schuilen als ze willen (doen ze alleen niet echt) en als ze gedwongen in stal staan en er slaat bliksem in stal in dan breek er brand uit.

Is een goede bliksemafleider geen goed idee? Ook als de dieren er niet instaan zou het zonde zijn dat de stal verbrandt, lijkt me.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:05

Shadow0 schreef:
splash1999 schreef:
Ze kunnen schuilen als ze willen (doen ze alleen niet echt) en als ze gedwongen in stal staan en er slaat bliksem in stal in dan breek er brand uit.

Is een goede bliksemafleider geen goed idee? Ook als de dieren er niet instaan zou het zonde zijn dat de stal verbrandt, lijkt me.

Voor het pand heeft een bliksemafleider wel nut, voor de dieren die er eventueel in zouden staan niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:42

Hoezo niet?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:47

Het is inderdaad link in de buurt van hoge punten te blijven staan, als de bliksem inslaat dan zijn er nog veel zijtakken vd bliksem die andere objecten ernaast kunnen raken.
Zelf heb ik het een paar keer meegemaakt en ben in een flinke draf naar stal terug gereden. Als je paard aan de kletter gaat ben jij of alleen je paard iig snel thuis ;).