Rengalop op gras ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wiilemijn

Re: Rengalop op gras ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:01

Kan wel, als het idd maar niet erg nat is. En als je paard hoefijzers heeft glijd ie ook sneller uit op gras zonder proppen.

Zigony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:46

Kan wel als het gras droog is ;)
Als je paard hoefijzers heeft kan je er eventueel kalkoenen in doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:42

Op gras zou ik persoonlijk niet snel een rengalop doen, heb toch een beetje angst dat het te glad is (ook al is het droog ;) ).

Mocht je toch op gras een rengalop willen doen dan vooral erop letten dat het gras wel aan de droge kant is. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:44

ook op nat gras kun je rennen.
Wel met goed schoeisel.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:05

Shahazai schreef:
Natuurlijk kan jij op het gras een lekker rengalopje maken!
Het is wel verstandig het stuk eerst te verkennen (als je het nog niet kent) op kuilen en andere onregelmatigheden.
En zoals net gezegd is, overal kunnen ongelukken mee gebeuren. Dan kunnen we beter de hele dag in ons bed blijven liggen en onze paarden ingepakt op stal zetten.

Ja, daar heb je groot gelijk in.
Maar paardrijden is toch juist een van de leukere sporten doordat er meer spanning aan verbonden zit? :o

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:13

Natuurlijk kun je op gras een rengalopje doen. De paarden vinden het prachtig.
Kuilen zijn natuurlijk een risico, maar opvliegende fazanten ook, schrikken ze zich rot van en maken rare sprongen.
Belangrijk bij een rengalop is dat JIJ het paard NIET uit zn balans brengt. Een paard is prima in staat een oneffen bodem te corrigeren met hun lijf. Echter als er dan een ruiter opzit die als een gek aan zn kop gaat trekken, trekken ze het paard uit balans en gebeuren er ongelukken. Laat het paard dus zijn EIGEN balans zoeken, jij lift mee in de beweging en gaat hem niet proberen te corrigeren in zijn natuurlijke balans. Op deze wijze gebeuren er de minste ongelukken. Hoewel "pech" natuurlijk iedere combinatie kan overkomen.

Succes en geniet van het "uitwaaien".

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:28

Ik doe het gewoon op gras, hier in mijn buurt heb je niet anders dan aleen gras. ;)
Je hebt hiero geen zandpad dusja :+
Het kan makkelijk , maar pas op voor kuilen ;)

_Marianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:11

Ik heb een heerlijke weide om te galoperen, en ideaal voor een keertje te racen. Gras is toch juist goed om op te galoperen in tegenstelling tot asfalt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:16

_Marianne_ schreef:
Ik heb een heerlijke weide om te galoperen, en ideaal voor een keertje te racen. Gras is toch juist goed om op te galoperen in tegenstelling tot asfalt.

Er zijn meer ondergronden te bedenken dan gras en asfalt, hoor. Voor een rengalop is een stevig (niet hard) zandpad ideaal, gras iets minder en asfalt is er gewoon volstrekt ongeschikt voor (lees: levensgevaarlijk).
Bij ons op de hei heb je tankbanen, die zijn niet allemaal geschikt, sommige zijn te mul, maar er zijn hele fijne bij waar het vrijwel altijd kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:32

Waratje schreef:
asfalt is er gewoon volstrekt ongeschikt voor (lees: levensgevaarlijk).

:?

Het is met afstand de lekkerste ondergrond die we hier hébben!
Helemaal egaal zonder keien, -scheuren noch kuilen, lekker vlak, relatief zacht, overzichtelijk, onbeslagen grip genoeg, héérlijk.
Levensgevaarlijk zie ik niet. Zal wel relatief zijn.

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:17

Vind het wel levensgevaarlijk, als je op asfalt valt dan heb je toch wel kans op meer en zwaardere verwondingen dan op zand of gras.
Ook glijden paarden op ijzers veel sneller op asfalt, ik voel dat al als ik draaf op asfalt.

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:33

Ben 1x in rengalop over het asfalt gegaan, maar dat was niet omdat ik het wilde. :o
Ik was heel erg bang dat hij zou uitglijden!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:10

Ik ben het met de meesten eens.. Op gras een rengalopje doen moet zeker kunnen!! Wat ik zelf belangrijk vind, is dat m'n paard weet dat we stoppen als ik het zeg, en niet andersom.
Ik rijd zelf op een graslandje om een klein bosje heen.. Ik kan dus crossen tot in de eeuwigheid. Wat ik vaak doe is rondje galop, rondje stappen en/of draven. Zo beleef ik zelf ook het meeste plezier, want ik hoef niet bang te zijn voor 't afremmen o.i.d.
En rondje 'parcour verkennen' van te voren vind ik ook altijd wel zo verstandig ;)

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:53

Lijkt mij inderdaad ook dat het niet kwaad kan.
Op grond, dan bedoel ik asfalt lijkt me slechter.
Tenminste.. ik rijd op paarden die meerendeel geen hoefijzers onder hebben.
Dus dan is asfaltrijden sowieso niet zo goed..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:09

Huertecilla: Sorry, maar (vooral) nat asfalt en ijzers is toch echt een levensgevaarlijke combinatie als je gaat galopperen. Ook een galopje op nat gras en met ijzers zonder stiften (kalkoenen, proppen of hoe je ze ook noemt) zou ik absoluut niet doen in verband met gevaar op glijden en onderuit gaan. Neem aan dat je, als je het over een vrijwilig galopje over asfalt hebt je bedoelt dat je op een onbeslagen paard rijdt. Laten we even on topic blijven, de vraag gaat over galopperen op gras:

Als je pony onbeslagen is en het gras is mooi droog kun je prima een galopje wagen, ik zou wel eerst een stukje draven of een handgalopje doen om te kijken of het mooi egaal is, en om te checken of je controle hebt. Als je pony beslagen is, zou ik ook met droog gras stiften in draaien, geeft gewoon veel meer grip. Moet je natuurlijk wel stiftgaten in je ijzers laten zetten door de smid. Ook zou ik dan beenbescherming gebruiken (peeskappen)

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:01

Hmmm rengalop op het gras? Kan alleen als het gras goed droog is..
Het is beter op een zandpad..Het liefst natuurlijk aan het strand :P

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:28

Als je een lang stuk gras hebt, wat je gecontroleerd hebt op kuilen en dergelijke dan kan het wel volgens mij.
Zorg wel dat het niet nat is, anders gaat je paard sneller glijden, ook gemaaid gras is glad!

Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat je onbeslagen op asfalt kunt galopperen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:03

Destino schreef:
Als je een lang stuk gras hebt, wat je gecontroleerd hebt op kuilen en dergelijke dan kan het wel volgens mij.
Zorg wel dat het niet nat is, anders gaat je paard sneller glijden, ook gemaaid gras is glad!

Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat je onbeslagen op asfalt kunt galopperen?

Och jawel, dat kan wel, maar rengalop zou ik toch echt niet doen op asfalt. Maar een handgalopje kan op zich wel, maar heeft nog steeds niet mijn voorkeur. Galop op asfalt doe ik trouwens liever zonder ijzers dan met, tenzij je widiapuntjes ofzo hebt. Ijzers glijden gemakkelijker op asfalt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:52

Maar is het dan niet schadelijk voor de benen?
Ik heb het ook nog nooit gezien trouwens..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:57

wij doen tijdens de rennen altijd met beslagen pony's en paarden ook rengalop op het gras bij nat weer.
Kan heel goed mit shet gras goed onderhouden is. heb overigens ook nog nooit gezien dat er een paard onderuit ging omdat het te glad was in de koers.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:42

Ik heb wel gezien dat paarden onderuit gingen op nat gras met ijzers.. Dus het kan gebeurt wel degelijk..
Met ijzers glijden ze ook op droog gras al, en als het nat is wordt dat alleen maar erger.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:44

Gister nog paard zonder ijzers ging op de kletter, scherpe bocht en *boem* daar lag ie.. Dus met of zonder, blijft uitkijken!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:48

Marieke_K schreef:
Linsey_X schreef:
Zolang het glas niet nat enz is, er geen kuilen zijn en geen scherepe bochten hoeft te maken waarom niet??
Duindigt is toch ook een gras baan?

Maar op Duindigt weten ze zeker dat er geen hobbel of kuil of flesje of glas of verzin zelf maar in het gras ligt. Dat weet je met een buitenrit niet. Zelfs niet op het ruiterpad.

dit is ook niet waar.. op duindigt zitten er ook vaak genoeg gaten in de grond en flesje komt ook nog wel eens voor ofzo ;) zal niet vaak zijn maar komt wel eens voor..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:52

Destino schreef:
Maar is het dan niet schadelijk voor de benen?

Als het paard, zoals die van mij, op harde ondergrond leeft niet.

Citaat:
Ik heb het ook nog nooit gezien trouwens..

Mijn paarden doen het. Met veel plezier omdat het voor hen relatief zo fijn is.

De norm van paarden in de NL zomp is niet representatief voor wat paardgericht is. De paarden zoals hier wel.
Paardenhoeven zijn geen zompstampers maar harde grond kloppers.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:53

Ik snap even het onderste stukje niet? :S