Wandelaars op het ruiterpad, zeggen jullie er iets van?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:03

Judith_ schreef:
Ik vind dat het nog steeds 'samen delen samen spelen' is hoor. Het bos is van iedereen, dat er bepaalde stukken voor ruiters verboden worden om te voorkomen dat er overal paarden stront ligt en wandelpaden worden kapot gereden kan ik heel goed begrijpen. Het zelfde is ook voor honden die niet overal los mogen lopen of hier en daar zelfs ook verboden zijn.

Om dan nu te vragen of het halve bos een verbod mag krijgen op wandelaars/fietsers en andere nietruiters. Ik denk dat je daar misschien nog makkelijk het tegenovergestelde mee bereikt. Het is makkelijker een heel bos voor een doelgroep te sluiten dan een bos voor alle doelgroepen en ruiters na.

Met verdraagzaamheid kom je een heel eind.

Precies! *D

Nadir

Re: Wandelaars op het ruiterpad, zeggen jullie er iets van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:04

Antheman, je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag. :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:07

chevax schreef:
Zolang je dan maar niet vergeet dat rechten ook plichten met zich meebrengen!

het gaat mij niet om rechten en plichten, maar duidelijkheid en veiligheid. als daar rechten en plichten bij komen kijken moet dat maar...

petitie kan trouwens nog niet ondertekend worden. hij moet eerst worden goedgekeurd en ze willen vantevoren weten (van die site) dat de petitie ook in ontvangst wordt genomen, dus het kan een paar dagen duren voordat hij `echt` online komt en ondertekend kan worden...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:07

Nadir schreef:
Antheman schreef:
Natuurlijk moet dat kunnen.
Maar je moet je paard ook terug kunnen nemen ;)

Nou ja, als je het met mij eens bent, waarom vraag je je dan hierboven af waarom het gevaarlijk is om op een ruiterpad te lopen............. ;)

Nou, omdat je erop hamert,

ik vind het helemaal niet gevaarlijk om op een ruiterpad te lopen, ik denk dat jij mij door de war haalt met een ander.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:09

Ik persoonlijk zeg er niks van............ ik doe ook wel eens dingen die eigenlijk niet mogen.....

zij

Mensen mogen gewoon op het ruiterpad wandelen, je staat dus absoluut niet in je recht om `er iets van te zeggen`

ik heb de boswachter gesproken, en dit is wat hij zei:

mensen mogen op een ruiterpad wandelen. honden mogen er los lopen tenzij er ergens staat dat dat niet mag, maarrrr.... EEN HOND DIENT TEN ALLE TIJDEN ONDER APPÈL TE STAAN. dit geldt overigens overal. ook in speciale losloopgebieden. als dat niet zo is geeft deze boswachter waar ik eme gesproken heb eerst een waarschuwing. als hij ze daarna nog een keer ziet en ze houden zich weer niet aan de regels krijgen ze een boete...

het gekke is dat hij zelf ook zegt zich te irriteren aan loslopende honden op het ruiterpad. hij schijnt vroeger ook te paard te hebben gepatrouiieerd in het bos en dat hij dan zelfs met zijn paard een stuk om ging als er grote honden in de verte te zien waren omdat hij gewoon wist dat ze niet te vertrouwen waren.

deze beste man zei dat ze pas wat kunnen beginnen als er meerdere mensen over zullen klagen, dus........

zij schreef:
http://www.staatsbosbeheer.nl/Contact.aspx

of straks:
http://www.petities.nl/petitie/regels_op_ruiterpaden

ik had de link al een keer neer gezet... voor iedereen die ook graag wat van zich wil laten horen... ik zou zeggen: laat je vooral niet tegenhouden. wie weet komen er nog een keer duidelijke regels wara iedereen wat aan heeft en wat voor honden en hondeneigenaren oko een stuk veiliger is
Laatst bijgewerkt door zij op 11-06-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Er hoeft helemaal niks gevaarlijk te zijn aan wandelen op het ruiterpad. En daar heeft de ruiter nogal de overhand in. Afremmen voor de bochten, paard onder controle houden. (nee inderdaad niet alles is te voorzien maar veel is wel te voorkomen) Wandelaars aanroepen en in gepaste snelheid passeren. Dan is er niks gevaarlijks aan. :)

En anderzijds mag je in mijn ogen ook verwachten dat er ruimte wordt gegeven om te passeren.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:11

Antheman schreef:

ik vind het helemaal niet gevaarlijk om op een ruiterpad te lopen, ik denk dat jij mij door de war haalt met een ander.

Ehhh... :?
Denk het niet.......

Antheman schreef:
Doe even relaxed zeg....

Wat is er nu gevaarlijk aan wandelen op een ruiterpad?????

Ik zeg regelmatig wat als ik mensen tegenkom. Maar ik maak gewoon een praatje, of groet ze.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:11

Ik snap het probleem niet zo goed. Als ruiters maken we ook vaak genoeg gebruik van de openbare weg en zijn dan helemaal boos al anderen in onze ogen niet voldoende rekening met ons houden. Laten we wel wezen, vaak rijden we ook waar we niet mogen rijden (bepaalde fietspaden, etc.). Ik ben er nog nooit door een fietser of voetganger op aangesproken. Volgens mij gebeuren er ook nauwelijks ongelukken doordat ruiters en voetgangers elkaar op een ruiterpad tegenkomen? Beetje begrip voor elkaar, zoals al eerder gezegd, maakt het leven heel wat prettiger.
Stel je nu eens voor dat wandelaars een petitie zouden opstellen mbt alle ruiters die in het bos rijden en hun paard niet voldoende onder controle hebben (Bokt staat vol met verhalen waar de onkunde van een ruiter buiten voor problemen zorgt), dan denk ik dat in no time de helft van ons een leuk buitenritje wel kan vergeten...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:14

chevax schreef:
Ik snap het probleem niet zo goed. Als ruiters maken we ook vaak genoeg gebruik van de openbare weg en zijn dan helemaal boos al anderen in onze ogen niet voldoende rekening met ons houden. Laten we wel wezen, vaak rijden we ook waar we niet mogen rijden (bepaalde fietspaden, etc.). Ik ben er nog nooit door een fietser of voetganger op aangesproken. Volgens mij gebeuren er ook nauwelijks ongelukken doordat ruiters en voetgangers elkaar op een ruiterpad tegenkomen? Beetje begrip voor elkaar, zoals al eerder gezegd, maakt het leven heel wat prettiger.
Stel je nu eens voor dat wandelaars een petitie zouden opstellen mbt alle ruiters die in het bos rijden en hun paard niet voldoende onder controle hebben (Bokt staat vol met verhalen waar de onkunde van een ruiter buiten voor problemen zorgt), dan denk ik dat in no time de helft van ons een leuk buitenritje wel kan vergeten...

er zijn een hoop bokkers die van paard zijn gevallen etc omdat paard ineens schrok van hond of wandelaar op het ruiterpad...
dus ze gebeuren echt wel.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:16

Ik maak een gezellig babbeltje en rij weer verder. (heb het altijd erg gezellig onder het rijden met al die wandelaars ;-))
Ik erger me aan ruiters die keihard langs mensen scheuren, die vinden dat het HUN terrein is en die lopen te foeteren op alles en iedereen. Aanpassingsvermogen is soms ver te zoeken...
Hou het gezellig en laat iedereen van het bos of waar dan ook genieten.
En mensen niet aan zien komen door een bocht in de weg ofzo...........als je geen overzicht hebt ben je erg dom bezig om heel hard door de bocht te crossen.....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:17

Dat gebeurt alleen op een ruiterpad? Zullen we alle boskabouters ook verbieden? Vreemde takken? En in de gebieden waar wild in het bos leeft, krijgen we er nog een hele klus aan om die dieren uit te leggen dat ze niet mogen oversteken omdat peerd er van kan schrikken. Sorry, ik blijf het vergezocht vinden.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:23

chevax schreef:
Dat gebeurt alleen op een ruiterpad? Zullen we alle boskabouters ook verbieden? Vreemde takken? En in de gebieden waar wild in het bos leeft, krijgen we er nog een hele klus aan om die dieren uit te leggen dat ze niet mogen oversteken omdat peerd er van kan schrikken. Sorry, ik blijf het vergezocht vinden.

en gelukkig mag jij dat vinden en mogen andere wat anders vinden ;)
ik denk dat ik in die petitie aardig duidelijk ben (dat hoop ik iig te zijn) en ik heb er ook in gezet dat paarden altijd wel kunnen schrikken. maar waarom om moeilijkheden vragen als het misschien ook anders kan?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:25

Tuurlijk heeft ieder zijn eigen mening, maar om voetgangers te verbieden omdat je paard er van kan schrikken?

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:27

Nou de meningen zijn duidelijk verdeeld. Ik vind dat wij ruiters best vriendelijk aan mensen kunnen uitleggen dat paarden, paarden blijven en dat het voor hun eigen veiligheid beter is om het wandelpad te verkiezen, wanneer dat aanwezig is.

Grappig dat je met wild aankomt chevax, in hetzelfde gebied als waar deze wandelaars liepen lopen ook schotse hooglanders die zo af en toe midden op het ruiterpad verschijnen. Het gaat mij er niet om dat wij als ruiters risico lopen (want dat doen we toch al) maar dat de wandelaars risico lopen. Paard op koe gebotst, is gekneusde koe en misschien paard en ruiter, maar paard op mens is toch snel zwaargewond mens.

Voorbeeldje van risico dat ik zie:

Smal ruiterpad, wandelaars gaan netjes aan de kant, ruiter rijd netjes in stap, steekvlieg, paard schopt, raakt voetganger..

Wanneer ik op de openbare weg rijd of in de berm bij fietspad is er toch meestal wel een stuk meer ruimte om elkaar met afstand te passeren.

En anders kun je die ruimte vaak makkelijker opzoeken dan op een dicht begroeit ruiterpad..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:28

waarom moet een voetganger op een ruiterpad lopen? er is plek zat? waarom dan risico`s opzoeken?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:29

Nadir schreef:
Antheman schreef:

Ehhh... :?
Denk het niet.......

Antheman schreef:
Doe even relaxed zeg....

Wat is er nu gevaarlijk aan wandelen op een ruiterpad?????

Ik zeg regelmatig wat als ik mensen tegenkom. Maar ik maak gewoon een praatje, of groet ze.

Nogmaals, ik ben dus van mening dat het niet gevaarlijk is om te wandelen op een ruiterpad. Je bent altijd verantwoordelijk voor het gedrag van je paard. Die moet je onder controle hebben. Kun je dat nog onvoldoende, dan hoor je niet in het bos thuis. ;)
En verdraagzaamheid is een prachtig iets om iedereen van de natuur te laten genieten. Groeten, pasje opzij etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:30

doorgetrokken zou dat betekenen dat paarden niet meer op de openbare weg mogen.......... want ze zouden wel eens kunnen schrikken van iemand die daar gebruik van maakt :)

een ruiterpad is naar mijn idee niet verboden voor andere gebruikers.......... slechts een pad dat geschikt is gemaakt voor paarden :)

@ NIV.......... ik heb ooit op een paard gezeten in een sinterklaasoptocht die een kind skupte........ dat moeten we dan ook verbieden......

OVERAL is gevaar, en dat valt niet uit te sluiten......... slechts op in te spelen

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:35

Kiwiko, als je even mijn eerdere reacties leest zie je dat ik niet voor een verbod ben maar voor duidelijkheid en uitleg aan ruiters en wandelaars:)

Antheman, ben jij van mening dat alle ruiters verantwoordelijk buiten rijden?
(ik ben het met je eens dat dat eigenlijk zo zou moeten zijn maar naar mijn idee is dat zeker niet zo)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:36

Ik rijd al 42 jaar buiten op de weg, bos, parken en stranden. Ik ben nog NOOIT een wandelaar op het bosruiterpad tegen gekomen, wist dus ook niet dat dit mocht }:0 en zou mij dan ook te pletter schrikken als ik met een leuk gangetje ineens in de ankers moet voor een wandelaar. Zeker weten dat ik diegene dan had verteld waarom ik het levensgevaarlijk vind om op een ruiterpad te wandelen. Het zou bij mij nl niet opkomen om over een bosruiterpad te wandelen, ten eerste is dat slecht voor mijn kuiten :D en ten tweede, straks heb ik een "leuke" ontmoeting met een onbehouwen paard met dito ruiter. Moet er niet aan denken om als voeten(hoeven)matje gebruikt te worden.

Wel leuke taferelen meegemaakt met loslopende honden op paden, ook niet altijd handig maar die kom ik toch liever tegen dan een wandelaar, zij reageren sneller en vaak instinctief goed (maken dat ze wegkomen). Een enkeling reageert agressief maar is eigenlijk altijd goed gegaan dankzij hun baasjes, één keer heb ik zelf moeten ingrijpen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:45

heey ik zeg er nooit iets van wat ik soms wel vervelend vind is als er in eens zomaar kinderen voor je paard springen en ham dan zo gaan aaien dat gebeurde bij mij oude stalling regel matig ook was er een zo geheten cross pad daar was vrij breed en laggen aan 1 kant ook hindernisjes zo dat je wat kon springen dat was een pad met een 1 richtings weg :=
eerste keer dat ik dit pad zag moest ik wel ff lachen maar daar gaan ruiters soms dus ook echt vol gas en als je dan een tegeligger tegen komt schrik je wel ff maar goed ook stond bij dit pad een bord met daar op een paarden hoofd hier bij stond ook cros pad geleven aleen betreden met paard zo wel bij de in als uitgang
bij dat pad had je heel mooi geel zand net als zand van een zand bak zo heb ik wel eens gehad dat ik daar met mij paard aan kom galoperen net na een bocht zitten 2 kinderen van hooguit 4 met emmertjes en schepjes mij paard schrok zich dood en ging vol in de ankers met als gevolg dat ik over d'r hoofd heen vlieg en die ouders kei hard lachen toen werd ik wel pist voorde zelfde geld had mij paard er overheen proberen te springen (wat ze al niet kan) dan waren er echte ongeluken gebeurt dit heb ik ze toen ook even heelgoed uitgelegd en ze op het bord gewezen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:04

Nadir schreef:
Dat is echt onzin.
Ik reed een week of 3 geleden in stap op het ruiterpad toen er van achteren een hond uit de bosjes kwam. Mijn paard schrok zo erg en maakte daarbij zulke rare sprongen, dat ik er af viel. Dat heeft niks te maken met onder controle houden, als ze in paniek zijn dat houd je ze toch niet.

Ik ben het met je eens dat je je paard onder controle moet hebben en dat je een paard makkelijk zou moeten kunnen stoppen, maar dat is helaas niet in elke situatie van toepassing.

In het andere topic schreef ik al dat er een ree net voor mijn paard overstak toen ik in rengalop over het ruiterpad ging.
Ook al zou je het ruiterpad alleen voor ruiters hebben zoals sommigen hier willen, dan nog hou je onvoorziene situaties.

Natuurlijk zeg ik er niets van als er wandelaars op het ruiterpad lopen, die mogen daar gewoon komen dus ik groet ze gewoon beleefd.
Het lijkt me erg belangrijk dat medegebruikers een positief beeld houden van ruiters, zodat we over 25 jaar nog steeds in het bos mogen rijden. ;)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:05

Ik zal de petitie niet ondertekenen, omdat er dan denk ik veel minder ruiterpaden komen. Zeker hier in de omgeving, waar de wandelroutes over het ruiterpad lopen, is de enige oplossing het ruiterpad weghalen.
Als je per sé harder wilt, moet je een plek opzoeken waar het kan (makkelijk gezegd misschien, maar hier in de omgeving zijn er genoeg plekken) en waar het overzichtelijk is.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 18:18

Ja dat is waar, dat verschilt denk ik per gebied (zoals ik al eerder heb gezegt) heeft de gemeente het bij ons echt appart aangelegd met de wandelpaden 20/30 meter verderop.

Maar stel nou dat er wel een keer een ernstig ongeluk op het ruiterpad gebeurd, het maakt dan niet uit wiens schuld het is, denken jullie dan niet dan ruiters juist in een slechter daglicht komen te staan? 'Vrouw overreden door paard' lijkt mij niet erg positief voor de paardensport.

Daarom ben ik wél voor voorlichting van wandelaars én ruiters en waar nodig duidelijkere regelgeving.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:35

Antheman schreef:
Nogmaals, ik ben dus van mening dat het niet gevaarlijk is om te wandelen op een ruiterpad. Je bent altijd verantwoordelijk voor het gedrag van je paard. Die moet je onder controle hebben. Kun je dat nog onvoldoende, dan hoor je niet in het bos thuis. ;)
En verdraagzaamheid is een prachtig iets om iedereen van de natuur te laten genieten. Groeten, pasje opzij etc.

In je eerste post vraag jij je af waarom het gevaarlijk is om op een ruiterpad te lopen.
Ik leg uit dat je niet in elke situatie je paard 'onder controle' hebt.
Jij bent dat met mij eens.
Daarom vraag ik jou waarom jij je afvraagt waarom het gevaarlijk is om op een ruiterpad te lopen..............

Je geeft namelijk eerder aan dat je het met mij eens bent dat het gevaarlijk KAN zijn wanneer je paard ergens van schrikt en er loopt een voetganger........ ;)

En verder ben ik het met je eens, wederzijds respect, groeten, passeren in stap, allemaal hele normale omgangsregels. :)