bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:50

Op het ruiterpad lopen vind ik ook wel erg vreemd als er een wandelpad naast ligt, want de meeste mensen gaan toch voor de gemakkelijkste weg en dat is niet het ruiterpad lijkt me.
Daarbij is het misschien fatsoendelijker om deze mensen te wijzen op het wandelpad...

Is het bos waar jullie rijden dan zo klein dat er 100 mensen op een pad lopen?
Ik kom op drukke dagen ook wel veel mensen tegen maar bij ons zijn stukken waar je uren kan rijden zonder iemand tegen te komen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:18

Bij Hc is het bos waarschijnlijk zo klein, hij komt een paar honderd mensen tegen, ik kom weinig wandelaars en ruiters tegen in het bos maar het is een enorm groot bos en volop wandelpaden dus snap ik ook niet waarom ze het lekker vinden om door dat rulle zand te ploegen, helaas gebeurt het wel. Ook net achter een heuveltje in een bocht op het ruiterpad naar eikeltjes zoeken, ze hebben geen flauw idee hoe gevaarlijk ze bezig zijn, zowel voor hunzelf als voor de ruiters en hun paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:13

Ikima schreef:
Hc ben ik niet met je eens, als er zonodig een paar honderd mensen op het ruiterpad moeten lopen terwijl er een paar meter verderop een prima wandelpad is dan galopeer ik gewoon rustig door. Wij mogen met onze paarden ook niet op de wandelpaden komen. Wandelaars hebben het hele bos om te lopen, wij hebben maar een paar paden, dus opzouten van de ruiterpaden.

Het is de wét meiske Pling Jij bent een bestuurder en hoort je aan te passen.
De wandelaars mógen op het ruiterpad, jij mag niet op het wandelpad.
Dat is met andere voertuigen dan een paard net zo.
Drukke file op de snelweg met autos? Dan mag je met de motorfiets nog steeds alleen maar met heel gering snelheidsverschil en indien veilig mogelijk daar tussendoor als ze niet harder gaan dan stapvoets.
Als jij de wet niet kent of je vindt dat jij je niet hoeft aan te passen, dan hoor je niet met je paard buiten de rijbak. Zo simpel is het.

Ga vooral zo door, dan staat er straks een bord ´verboden voor ruiters´ en mag je er helemaal niet meer komen. Terecht.

hc

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:28

Het kan wel de wet zijn jochie maar het bos is groot genoeg, volop wandelpaden en maar weinig ruiterpaden. Gelukkig rijd ik in een bos waar weinig wandelaars komen maar als ik in galop ben en er loopt iemand op een breed ruiterpad dan galopeer ik door.
Mountainbikers mogen ook niet op een ruiterpad en toch zie ik ze daar regelmatig, ze komen zelfs van achteren aanrijden en brullen zelfs dat ik aan de kant moet, dat gaat mij echt veel te ver.
Wat die files betreft, als er 1 groep bestuurders zich niet aan de regels houdt dan is het wel die van onze motorrijders, ze scheuren hier gewoon tussen de rijen auto's door en ik zie het sporadisch gebeuren dat een motorrijder zich aan de snelheid houdt, doorgetrokken strepen gelden ook niet voor hun.
Maar we hebben het hier niet over de snelweg maar over een ruiterpad waar wij - de ruiters - ook nog flink voor moeten betalen, dan vind ik wel dat ik recht heb om daar te rijden zonder telkens op de rem te gaan voor wandelaars.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:58

Ikima schreef:
Maar we hebben het hier niet over de snelweg maar over een ruiterpad waar wij - de ruiters - ook nog flink voor moeten betalen, dan vind ik wel dat ik recht heb om daar te rijden zonder telkens op de rem te gaan voor wandelaars.

Tja, dan wens ik de bona fide ruiters veel sterkte met de toekomst van de mogelijkheden om in de openbare ruimte paard te rijden in NL.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:22

Ik passeer meestal in stap, meer voor mijn eigen veiligheid en dat van mijn paard...Als een mens toch ineens iets overwacht doet of de hond die ze bij zich hebben toch een sprong naar voren doet omdat het paard en vaart op hem afkomt zijn de reacties van de paarden soms moielijk te voorspellen en dat maakt het wel gevaarlijk...

Verder vind ik het niet netjes dat mensen zich op ruiterpaden bevinden. Het mag wel zijn dat het mag, dat wil echter niet zeggen dat het moet....! Ik mag ook met mijn paard door de bouw heen jakkeren mar doe het liever niet i.v.m. verkeer ophouden en de productie van mesthopen voor iemands deur...

Soms is het niet te vermijden, het zij zo, maar over het algmeen vind ik dat wandelaars en mountainbikers van de ruiterpaden weg moeten blijven...Fatsoen, gewoon fatsoen... Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:39

Ik passeer alles in stap, veel mensen zijn bang en als ik dan ook nog eens voorbij draaf of gallopeer dan jaag ik ze helemaal aan de kant.
Vind het echt niet kunnen!!
Gelukkig zijn er hier mensen die wel nog rekening met elkaar houden, honden worden direct aangelijnd als ik langskom en auto´s gaan op de rem.
Motorrijders stoppen en doen de motor uit.
Terwijl bij mijn paard dit allemaal overbodig is ze is volledig bomproof.
Ik probeer dus ook mee te werken aan dit fijne beeld, ruim de mest op op wandelpaden en passeer in altijd in stap.
Iedereen zegt elkaar gedag we zijn immers ieder op zijn eigen manier aan het genieten van de buitenlucht.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:40

blensink schreef:
Ik passeer alles in stap, veel mensen zijn bang en als ik dan ook nog eens voorbij draaf of gallopeer dan jaag ik ze helemaal aan de kant.
Vind het echt niet kunnen!!
Gelukkig zijn er hier mensen die wel nog rekening met elkaar houden, honden worden direct aangelijnd als ik langskom en auto´s gaan op de rem.
Motorrijders stoppen en doen de motor uit.
Terwijl bij mijn paard dit allemaal overbodig is ze is volledig bomproof.
Ik probeer dus ook mee te werken aan dit fijne beeld, ruim de mest op op wandelpaden en passeer in altijd in stap.
Iedereen zegt elkaar gedag we zijn immers ieder op zijn eigen manier aan het genieten van de buitenlucht.

Ze zouden het ook eens moeten wagen de honden niet aan te lijnen! Honden niet aanlijnen is bij Rano op eigen risico! Als een hond te dicht bij Rano in de buurt komt sta ik niet in voor de gevolgen...!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:57

Adil18 schreef:
Ze zouden het ook eens moeten wagen de honden niet aan te lijnen! Honden niet aanlijnen is bij Rano op eigen risico! Als een hond te dicht bij Rano in de buurt komt sta ik niet in voor de gevolgen...!

Best wel een probleem voor jou en de hondenbezitters lijkt mij.
Zijn er in Nederland wel plaatsen waar je je hond los kan laten lopen zonder dat er veel ruiters langskomen.
Hier is bv heel veel plek om te wandelen en er zijn in verhouding erg weinig ruiters.
Dus de hond kan verderop gewoon weer los.
Maar in Nederland zijn de bossen vol met ruiters en wandelaars met honden.
Zo dit evt kunnen betekenen dat honden in de toekomst in Nederland nooit meer los kunnen lopen.
Dat zou toch ook sneu zijn, tenmiste ik vind het altijd sneu als ze net lekker aan het rennen/spelen zijn en ik kom langs dat ze aan de riem moeten.
Mijn paard schrikt gelukkig absoluut niet van honden (anders zou ik ook niet echt ver komen), regelmatig passeer ik boerderijen waar er ineens 3 of meer onbewaakt achter me aan komen rennen.
Toch wel belangrijk als je paard gewend is aan honden als je vaak buitenrijd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:00

Die mensen wat hier in Nederland gaan wandelen in het bos zijn vaak mensen die beter uit zijn in een leuk park dan in de bos.

Bij ons in Limburg (meinweg gebied) valt het wel mee verhouding wandelaars en paarden.
Zijn er zo wat evenveel. En van de mensen in de bossen heb je eigenlijk geen last is wel wat vervelend als je op de drukken plekken rijd, maar die mensen zie je alleen met goed weer en op de zondag.

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:01

Als mijn vriendin in het bos rijden, dan komen we altijd super veel honden tegen (met mensen natuurlijk!) die gaan dan op het ruiterpadlopen (dat er al zo weinig is Boos! ) Dus die honden lopen achter onze pony's, beginnen ze uit te dagen (in de benen bijten enzo) Dus wij galoperen tegenwoordig gewoon door als er mensen lopen! Moeten ze maar op het voetgangers pad gaan lopen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:10

Adil18 schreef:
Honden niet aanlijnen is bij Rano op eigen risico! Als een hond te dicht bij Rano in de buurt komt sta ik niet in voor de gevolgen...!

Ah, nóg een ruiter die de wet en haar verantwoordelijkheden niet kent.

hc

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:14

fammiepammie schreef:
Als mijn vriendin in het bos rijden, dan komen we altijd super veel honden tegen (met mensen natuurlijk!) die gaan dan op het ruiterpadlopen (dat er al zo weinig is Boos! ) Dus die honden lopen achter onze pony's, beginnen ze uit te dagen (in de benen bijten enzo) Dus wij galoperen tegenwoordig gewoon door als er mensen lopen! Moeten ze maar op het voetgangers pad gaan lopen

Nog leuker voor de honden...

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:15

AaronYve schreef:
fammiepammie schreef:

Nog leuker voor de honden...

maar je word er zo gek van! Het is Ruiterpad! Er zijn aparte paden voor voetgangers!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:17

blensink schreef:
Zo dit evt kunnen betekenen dat honden in de toekomst in Nederland nooit meer los kunnen lopen.

Waarom trek je díe conclusie? Ik vind dat een omgekeerde redenering. Het ligt dan meer voor de hand om gebieden waar honden los mogen af te sluiten voor ruiters als die problemen opleveren. De ruiterij heeft alternatieve gebieden én de openbare weg.

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:19

AaronYve schreef:
Die mensen wat hier in Nederland gaan wandelen in het bos zijn vaak mensen die beter uit zijn in een leuk park dan in de bos.

Bij ons in Limburg (meinweg gebied) valt het wel mee verhouding wandelaars en paarden.
Zijn er zo wat evenveel. En van de mensen in de bossen heb je eigenlijk geen last is wel wat vervelend als je op de drukken plekken rijd, maar die mensen zie je alleen met goed weer en op de zondag.

Ja goed weer op een zondag is kenmerkend ook hier, maar anders om natuurlijk ook je ziet meer ruiters met mooi weer dan als het regent.

fammiepammie schreef:

Kan me voorstellen dat je boos bent, misschien moeten ze de ruiterpaden in nederland omheinen met hoge hekken.
Zodat de honden niet op het ruiterpad kunnen komen.
Toch vind ik hard langsgalloperen niet kunnen.
Zelf ben ik in Nederland ook hard van mijn paard gevallen op een ruiterpad door een hond toen ik langsdraafde.
Had de hond niet gezien en kwam in een noodvaart achter mijn paard aan wat zich wezeloos schrok.
Zelf ik schrok, leek wel een tijger, hahaha.
Toch blijf ik erbij dat het mijn schuld was, ten eerste als ik gestapt had hadden we het beide beter aan zien komen.
Een hond door zijn instinct rent nou eenmaal achter iets aan wat snel beweegt (heb ik me laten vertellen want ik heb absoluut geen verstand van honden) en een paard is nou eenmaal een dier wat schikt als er iets onverwachts uit een hoek komt zeker met snelheid.
Met deze twee weetjes is het voor mij dus belangrijk om honden stapvoets te passeren.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:23

Adhil heeft groot gelijk, als ik een loslopende hond passeer dan ga ik wel stappen, gewoon ook voor de veiligheid van mijn paard en mijzelf, komt nog bij dat ik van honden veel meer kan hebben dan van mensen.
Ik heb ooit de rollen omgedraaid, op een ruiterpad kreeg ik 2 loslopende keffertjes achter mij aan, de baas liep een heel stuk verderop op zo'n dom hondenfluitje te blazen maar kreeg uiteraard geen reactie van zijn schatjes, vervolgens draaide hij zich om en liep de zandverstuiving op en mij met die honden achterlatend. Toen heb ik de rollen maar omgedraaid, heb mijn paard gekeerd en ben in galop achter die kefstralen aangegeaan.
Loslopende honden vind ik prima maar je moet ze wel onder controle hebben en anders maar aan de riem, vooral wanneer je zonodig op het ruiterpad wilt wandelen. Het heet niet voor niets ruiterpad.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:24

Dat is ook zo fammiepammie, maar je kan beter die mensen erop aanspreken als jou paard verwondingen heeft omdat een hond jou paard heeft gebeten dan is de hondeneigenaar daar aansprakelijk voor.
Dus moeten zij de hond nog beter in de gaten houden. En dat lijkt me beter dan kwaad tegen kwaad.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:25

Huertecilla schreef:
Waarom trek je díe conclusie? Ik vind dat een omgekeerde redenering. Het ligt dan meer voor de hand om gebieden waar honden los mogen af te sluiten voor ruiters als die problemen opleveren. De ruiterij heeft alternatieve gebieden én de openbare weg.

hc

Wij hier zijn natuurlijk enorm voorberecht (qua ruimte) en buitendat zijn de paarden hier ook heel anders dan in Nederland.
Onze paarden zijn overal aan gewend en gaan overal doorheen in Nederland is dat helaas niet zo.
Whahaha vind het wel grappig het gebied waar honden los mogen lopen af te sluiten voor ruiters.
Dat is natuurlijk ook een idee, in mijn vorige post had ik al geschreven om de ruiterpaden af te sluiten voor wandelaars, mountainbikers en honden maar zo kan het natuurlijk ook.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:26

Huertecilla schreef:
blensink schreef:

hc

Hier in Nederland heeft de ruiterij weinig alternatieve gebieden. Langs de weg kan soms levensgevaarlijk zijn omdat niet iedereen rekening houdt met een paard. Verder mogen we alleen op de ruiterpaden komen, ja er zijn uiteraard ook ruiters die daar maling aan hebben en het voor de andere verknallen door op de wandelpaden te gaan rijden.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:33

Blensink dan ga jij dus in het vervolg alleen maar stappen in het bos? Loslopende honden kunnen overal uit de bosjes schieten dus zou je nooit meer kunnen draven of galoperen want stel dat er een hond uit de struiken komt. De hondeneigenaar hoort op zijn hond te letten en niet bij een ruiterpad los te laten.

Wat het galoperen betreft, het gaat er hier niet om om in rengalop langs wandelaars te gaan, dat is dus ook asociaal, maar een rustig handgalopje moet kunnen als die ruimte er is.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:39

Ikima schreef:
Blensink dan ga jij dus in het vervolg alleen maar stappen in het bos? Loslopende honden kunnen overal uit de bosjes schieten dus zou je nooit meer kunnen draven of galoperen want stel dat er een hond uit de struiken komt. De hondeneigenaar hoort op zijn hond te letten en niet bij een ruiterpad los te laten.

Wat het galoperen betreft, het gaat er hier niet om om in rengalop langs wandelaars te gaan, dat is dus ook asociaal, maar een rustig handgalopje moet kunnen als die ruimte er is.

dat vind ik ook niet waar..
als je niemand ziet kan je lekker galoperen en draven, racend of niet daargelaten..

veel mensen vinden paarden toch enge dieren, dus ik stap altijd langs wandelaars, zeker als ze een keffer bijhebben!
Heeeeeeeeeel soms draaf ik RUSTIG langs mensen als ze me al aan horen komen en netjes aan de kant gaan staan, dan ga ik aan de andere kant van het brede pad en draaf ik netjes en rustig door..

galoperen langs iemand vind ik asociaal....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:42

Ik passeer nooit in galop, wel in draf of stap. Net hoe de situatie zich voordoet.
Wel vind ik als wandelaars over een ruiterpad lopen dat ze rekening met de ruiters moeten houden en eigenlijk vind ik dan, dat je in elke gang (mits het rustig is) mag passeren, ik doe het zelf eigenlijk nooit, maar vind wel dat het zo zou mogen...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:43

Heb je ook wel gelijk in @Ikima.
En inderdaad er zijn twee kanten aan het verhaal zo zijn er ook genoeg ruiters die zich niet aan de regels houden evenals hondenbezitters.
In Nederland is het tegenwoordig zo moeilijk om rekening met elkaar te houden.
Ik blijf erbij dat je mensen altijd in stap moet passeren, of je er nou honderd tegenkomt of vier.
Blijkt het tenslotte alleen maar een staprit te worden, wat dan nog wees blij en geniet ervan dat je in het kleine stukje natuur in Nederland nog lekker kan genieten op de rug van je paard en het gevoel van vrijheid.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:55

Ikima schreef:

Net wat @Corellaa zegt vinden mensen hier paarden heel eng, dus ik haal het niet in mijn hoofd om harder dan stap langs hun te gaan.
Zelfs als ik stap langs kom gaan ze geheel aan de kant.
Als ik zou willen dat ik niet meer buiten kan rijden in de toekomst moet ik ze allemaal in galop en zo hard mogelijk passeren.
Aangezien er hier meer wandelaars zijn dan ruiters ga ik dat echt verliezen als ze in protest gaan.
Mijn paard is bomproof, dus ik draaf en galopeer komt er een hond uit de bosjes dan zal mijn paard niet opschrikken.
Evenals geiten, ezels, paarden, zwijnen en alles wat hier in het wild rondloopt en regelmatig tegenkom.
In Nederland na mijn val heb ik wel gewoon gedraaft en gegalopeerd, maar zodra er een hond kwam, stapvoets evenals wandelaars.
Ik heb geen idee hoe het buitenrijden er in Nederland ondertussen uitziet (woon alweer 5 jaar hier) dus kan niet zeggen of het nu alleen maar stapritjes zouden worden inderdaad.