Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinari

Re: Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:51

anneliesdj schreef:
Adil18 schreef:
Met een correcte opvoeding is veel mogelijk...onze jachthonden zijn 't bewijs Knipoog

Ik zeg ook niet dat het niet kan? Maar je zult toch een betere hondeneigenaar moeten zijn wil je zo'n hond op kunnen voeden.
Zelfde geld ook voor windhonden, kunnen het wel lekker volhouden maar als ze wat zien zijn ze weg. (mogen trouwens niet eens loslopen in NL dus is geen optie)

Edit; ik zie dat jij een Duitse staander hebt en een staande hond is wat anders dan een brak of een zweethond, staanders zijn makkelijker in opvoeding Knipoog

Dat is precies wat ik bedoelde ja Lachen. Bij een Staande hond is dat over het algemeen vele malen makkelijker dan bij de lopende honden (neem een teckel of een basset, daar heb je wat dat betreft meer last mee)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:26

anneliesdj schreef:
Adil18 schreef:
Met een correcte opvoeding is veel mogelijk...onze jachthonden zijn 't bewijs Knipoog

Ik zeg ook niet dat het niet kan? Maar je zult toch een betere hondeneigenaar moeten zijn wil je zo'n hond op kunnen voeden.
Zelfde geld ook voor windhonden, kunnen het wel lekker volhouden maar als ze wat zien zijn ze weg. (mogen trouwens niet eens loslopen in NL dus is geen optie)

Edit; ik zie dat jij een Duitse staander hebt en een staande hond is wat anders dan een brak of een zweethond, staanders zijn makkelijker in opvoeding Knipoog

En we hebben een Teckel, een zweethond Knipoog Die komt ook mee, maar niet op grote ritten. Ze houdt het trouwens heel goed vol, en met een max. snelheid van 30 km. per uur (dit heeft ze aan de fiets gered, ik na de tijd helemaal kapot natuurlijk Huilen van het lachen )houdt ze de paarden ook bij...

Bruno was niet heel erg makkelijk in de opvoeding, omdat hij erg dominant is. Maar hij heeft inderdaad wezenlijk minder problemen opgeleverd dan Lola, de Teckel.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:37

Dapy schreef:
een samojeed Haha! zijn niet moeilijk op conditie te krijgen, zijn trouwe honden met een heel aanhankelijk doch zefstandig karakter, zijn heel breed wat je ermee kunt doen, is ook 1 van de vier honden die in nederland (legaal) een kar mogen trekken.

samojeed... even geheel off topic, maar dat is precies de hond waar ik deze zomer verliefd op ben geworden dus nuja bedankt...

Ontopic: Zelf liet ik altijd mijn saarloos wolfshond meelopen en dat ging prima, ik denk dat opvoeding het belangrijkste is. al is conditie en snelheid natuurlijk ook van belang bij uitgebreidere ritten. Maar ik heb ook kleinere rassen lange ritten zien meegaan.
Soms is het heerlijk om hond en paard mee te nemen, soms is het gewoon lastig

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:39

Wij hebben een kruising border collie met ? (weten we niet want hij komt uit Turkije, is straathond geweest). Luistert super en vindt het geweldig om mee te gaan met zijn grootste vriend (ons paard). Toen we de hond 1,5 jaar geleden kregen (hond was toen ongeveer 1,5 jaar oud) kende hij niks en had ook nog nooit van zijn leven een paard gezien dus ben echt blij dat hij het zo snel en zo goed heeft opgepakt. Wat ik altijd het mooiste vindt, is dat hij honden die achter ons paard aankomen en richting de achterbenen gaan wegjaagt op een dusdanige manier dat ze er echt niet aan denken het nog een keer te doen. Dit doet hij uit zichzelf, hebben wij hem niet geleerd maar helpt perfect om opdringerige types op afstand te houden en is lekker rustig voor het paard.

Wat ik wel een probleem vindt aan het meenemen van de hond op buitenrit, is dat officieel de hond bijna nergens los mag in Nederland, in ieder geval niet op de stukken waar veel ruiterroutes liggen. Dus moet je hond vast, en zo'n riem is leuk uitgevonden maar lijkt mij dat je die als je op een groot paard zit niet bij je hond om kan krijgen, of je moet ervoor afstijgen. Dan zit je daarna idd met het probleem dat je paard opzij kan springen of in de achteruit kan gaan (en daar heeft ons paard een handje van) dus dat zie ik nog niet zo zitten. Wij rijden dus vooral op de hei hier vlakbij dwars door het hondenlosloopgebied, als we de hond mee willen nemen op buitenrit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:15

Ik ga vanaf de stal gewoon het veld in, tussen de boerderijen door, hond ging vroeger gewoon mee. We hadden een herder en die luisterde keurig naar de commando's, bleef in de buurt, reageerde niet op andere honden en bij commando 'achter' ging hij vlak achter me lopen tot hij weer vrij mocht.
Helaas is die hond nu dood en tegenwoordig heb ik een Duitse Dog en die is nog niet genoeg bekend met paarden en auto's dus vind ik minder geschikt om mee te nemen, wel gaat de herder van mijn ouders soms mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:59

Adil18 schreef:
En we hebben een Teckel, een zweethond Knipoog Die komt ook mee, maar niet op grote ritten. Ze houdt het trouwens heel goed vol, en met een max. snelheid van 30 km. per uur (dit heeft ze aan de fiets gered, ik na de tijd helemaal kapot natuurlijk Huilen van het lachen )houdt ze de paarden ook bij...

Bruno was niet heel erg makkelijk in de opvoeding, omdat hij erg dominant is. Maar hij heeft inderdaad wezenlijk minder problemen opgeleverd dan Lola, de Teckel.

En dat is dan nog een teckel, die hoort nog enigzins te kunnen luisteren. Clown De meeste lopende honden en zeker rassen als Foxhound's en Foxterriers zijn echt doof als ze loslopen.
Daarom mogen zichtjagende honden ook niet los lopen in NL, als die wat zien zijn ze weg, bijna dwangmatig gedrag Clown

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:43

anneliesdj schreef:
Adil18 schreef:

En dat is dan nog een teckel, die hoort nog enigzins te kunnen luisteren. Clown De meeste lopende honden en zeker rassen als Foxhound's en Foxterriers zijn echt doof als ze loslopen.
Daarom mogen zichtjagende honden ook niet los lopen in NL, als die wat zien zijn ze weg, bijna dwangmatig gedrag Clown

En Beagles...Een vrouw bij ons op stal heeft er twee, ze luisteren allebei voor geen drol Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:52

Beagles zijn geen zichtjagers, foxhouns en foxterriers ook niet dus die mogen wel los maar zijn idd honden die alleen binnenshuis luisteren.

Windhonden zijn de zichtjagers.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:56

anneliesdj schreef:
Beagles zijn geen zichtjagers, foxhouns en foxterriers ook niet dus die mogen wel los maar zijn idd honden die alleen binnenshuis luisteren.

Windhonden zijn de zichtjagers.

Nee, bedoelde dat Beagles ook Oost-Indisch doof zijn Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:59

Heb je helemaal gelijk in Haha!

Ik denk dat herders en veedrijvers het meest geschikt zijn omdat die van nature graag achter vee/paarden aan lopen, die blijven dus automatisch wel in de buurt of zelfs achter je lopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:23

Adrian schreef:
Volgens mij is er geen ras hond die past bij een bepaald ras paard. Hg. A3

Er zijn twee uitzonderingen.
De saluki bij de arabier
en de ´turco´ bij de andalusiër.

De saluki is helaas niet geschikt voor NL. Is érg goed in de oefening ´blijf, uit zicht´; de baas blijft, de saluki is uit zicht ROFL
Traditioneel werd/wordt met de saluki (en saker-valk) te paard gejaagd op haas of dorcas(gazelle). Staan een paar práchtige videos van op youtube. Die illustreren gelijk waarom het in NL een NoNo is.

De ´turco´ is een oer-schaapherdershond uit dezelfde tijd en dezelfde bergen als de oorspronkelijke merino-schapen.
Ze worden in andalucia in de meer afgelegen delen nog gebruikt voor het hoeden. In de steden zijn het modieuze rashonden. Het ras wordt door kynologen ´waterhond´ genoemd vanwege de weerbestendige vacht.
Wij hadden er twee, maar die waren te competatief samen, dus we hebben er één weggegeven. Op mijn site staat meen ik hier daar een hond ergens op een foto. De zwartwitte is verhuisd, de bruine is hier de duvelstoejager.
Gewéldige honden om mee paard te rijden.

Helaas is het zoals jij al schrijft verre van ideaal een hond mee te nemen met paardrijden. Je moet altijd een deel van je aandacht voor de hond hebben waar je óók verantwoordelijk voor bent. Die aandacht heb je dan niet voor het rijden, niet voor je paard.

hc

p.s. hier zijn ze allebei in beeld pal na de voorjaars-scheerbeurt http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6YAKHXM.jpg

p.p.s. en ze zijn gelukkig niet nieuwsgierig Clown http://www.mijnalbum.nl/Foto-KR8DAYKL.jpg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:33

Dat is de portugeese waterhond? Met die krulletjes?

Ik was altijd al fan van de Saluki en de Arabier heb ik al, misschien moet ik toch eens verhuizen en er een Saluki bij nemen Haha!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:35

wij hebben een leonberger thuis, maar die kan je wel meenemen!
het liefst wel als er nog iemand mee is:P
maarja, hij heeft ook puppycursus gehad dus luistert goed.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:18

Vind die waterhonden alleen niet zo knap.... Bloos

Nou ja, ook mensen zat die onze Teckel lelijk vinden.... Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:07

De turcos zijn spáánse (andalusische) 'water'honden. Leven sinds circa 2500 bc in de Rif (Marokko) en hier.
De turcos zijn funcionele watervaste schaapherdershonden en de 'ruigste' honden die ik ken.

Met salukis heb ik drie coursing-kampioenschappen behaald. Begin er niet aan voor paardrijden. Ten eerste mógen ze in NL niet los en ten tweede is dat terecht.
Hier vragen verschillende coursing-liefhebbers of ik er a.u.b. mee wil beginnen en krijg ik zonder mankeren toestemming om er te paard mee op hazen te gaan jagen, doch dat is voor de salukis veel te gevaarlijk.

Met paardrijden is er téveel waar je 100% je hersens bij moet hebben en ik wil dan de extra verantwoordelijkheid voor een hond niet. (Landbouw)Verkeer, loslopen honden, crossmotoren, prikkeldraad, evt. overlast voor anderen etc. kan ik te paard niet voldoende op letten mbt mijn hond.
Ik vind het ethisch niet verantwoord om voor míjn lol die hond en mijn paard extra risicos te laten lopen.
Paardrijden vraagt mijn onverdeelde aandacht. Daar heeft mijn paard recht op.

hc

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:17

Mijn kruising is zeer geschikt. (Kan ongelooflijk hard rennen en luisterd als je hem roept)
Echter mag nooit mee, behalve met mennen (Kan hij op de kar!).

Waarom mag ie niet mee? Tja, bijna overal verboden je hond los te laten lopen, helaas.
En hond aan lijn terwijl je op paard zit is te gevaarlijk.
Dus eerst met paard het bos in, dan nog met de hond wandelen. Verdrietig zucht.

(oh, van oudsher, dalmatier, als koetshond, is ook wel grappig)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:32

Huertecilla schreef:
Ik vind het ethisch niet verantwoord om voor míjn lol die hond en mijn paard extra risicos te laten lopen.
Paardrijden vraagt mijn onverdeelde aandacht. Daar heeft mijn paard recht op.
hc

Laat ik toch niet alleen voor mijn lol de honden en mijn paarden tegelijkertijd meenemen. Op de een of andere rare manier beleven zij er ook plezier aan, gekke beesten Clown

En nee, mijn paard en hond hebben niet ALTIJD mijn 100% aandacht nodig, net zo min dat ik ALTIJD hun onverdeelde aandacht nodig heb. Ik ben er voor hun wanneer zij mij nodig hebben en zij moeten er voor mij zijn wanneer ik hun nodig heb. En wat nog mooier is, is dat je dat ook nog kan combineren Haha!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:38

ik heb speciaal een hond uitgezocht met een niet te sterk jachtinstinct. natuurlijk moet je hond onder appel staan, maar een hond die niet zo'n sterk jachtinstinct heeft is toch net iets makkelijker om los mee te laten lopen in het bos. De mijne snapt van jagen bv totaal geen jota Koe . ze snuffelt wel rond, maar zet een konijn voor der neus en ze loopt er hoogstens eens even naartoe om dag te zeggen en als je roept draait ze gewoon weer om... je kan een jachthond natuurlijk ook trainen dat je hem mee buiten kan nemen (het zijn tenslotte honden met van nature een goeie bouw om veel km's te maken en dus ideaal vr grote afstanden), maar dat zou ik als eerste hond nooit doen. Misschien binnen een paar jaar ofzo, als mijn huidig hondje perfect afgericht is zodat die het goeie voorbeeld kan geven.

ook heb ik gekozen voor een niet te aggressie ogende hond van een middelgrote maat. Hoewel ik een aantal grotere rassen persoonlijk erg leuk vind, ben ik me er van bewust dat veel mensen (die nx van honden kennen of er schrik van hebben) het niet apprecieren als je zo'n kalf los laat lopen. een rottweiler die los loopt wordt meestal niet zo op prijs gesteld om maar wat te zeggen, ookal staat hij perfect onder appel.
als ik me niet vergis zijn er trouwens veel grote hondenrassen die net niet geschikt zijn om km's mee te maken omwille van hun beendergestel? (ik denk aan doggen ed.)

welk ras je wilt zal wat afhangen van je persoonlijke voorkeur denk ik wel...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:05

Rietveld schreef:
En nee, mijn paard en hond hebben niet ALTIJD mijn 100% aandacht nodig,

...alleen in risicovolle situaties. In die situaties waarbij je de minste onverdeelde aandacht hebt, is die het meeste nodig.

Wanneer er een potentieel escalerende situatie is, moet jij kiezen of delen. Dit weet je van tevoren en dus is dat slecht ruiterschap.

Goed ruiterschap is het voorkomen van escalaties. Één voorwaarde is dat je onverdeelde aandacht hebt voor het dier wat onder jouw verantwoordelijkheid valt.

hc

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:15

HC, ben het niet met je eens.
Goed ruiterschap is niet het voorkomen van escalaties. Goed ruiterschap is goed omgaan met escalaties.

Goed leiderschap kan daarin opdrachten geven, delegeren en acteren. Beter leiderschap kan dat over meerdere mensen/honden/paarden etc.

Net als in de normale mensenwereld.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:41

Froexiie schreef:
wij hebben een leonberger thuis, maar die kan je wel meenemen!
het liefst wel als er nog iemand mee is:P
maarja, hij heeft ook puppycursus gehad dus luistert goed.

Dat ligt dan meer aan je hond dan aan het feit dat hij puppycurseus gedaan heeft,bij puppycursrus leer je een ienieminie beetje basis, opvoeden en commando's komen later, op EG en V.E.G, daarna kun je zeggen dat je hond (redelijk) goed luistert.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:16

Rietveld schreef:
Goed ruiterschap is niet het voorkomen van escalaties. Goed ruiterschap is goed omgaan met escalaties.

Goed leiderschap kan daarin opdrachten geven, delegeren en acteren. Beter leiderschap kan dat over meerdere mensen/honden/paarden etc.

Preventie is de basis. Net als in de normale mensenwereld.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:18

Huertecilla schreef:
Rietveld schreef:

Preventie is de basis. Net als in de normale mensenwereld.

hc

Misschien is het een idee het zo te doen als wij het doen: De hond gaat pas mee als ik met minimaal 1 andere ruiter samen een buitenrit ga maken. Op deze manier zijn er meer mensen die de hond in de gaten kunnen houden Lachen

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:43

er zullen verschillende rassen geschikt zijn maar ik denk dat je naar het karakter van de hond moet kijken, want ik zie hier een paar mensen zeggen een border collie, zie zullen mischien wel geschikt zijn, maar ook niet allemaal want wij hebben er ook een en die hapt in de achter benen van het paard. Dat is denk ik weer drijf instinct ofzo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:40

Huertecilla schreef:
Met salukis heb ik drie coursing-kampioenschappen behaald. Begin er niet aan voor paardrijden. Ten eerste mógen ze in NL niet los en ten tweede is dat terecht.
Hier vragen verschillende coursing-liefhebbers of ik er a.u.b. mee wil beginnen en krijg ik zonder mankeren toestemming om er te paard mee op hazen te gaan jagen, doch dat is voor de salukis veel te gevaarlijk.

Zoals je in mijn eerdere posts kunt lezen weet ik dat oa Saluki's niet los mogen in NL. Daarom stond in mijn bericht ook dat ik maar eens moest verhuizen, was dus als grapje bedoeld, hoewel ik Saluki's geweldig mooie honden vind.

Maar leg eens uit, waarom is het voor de Saluki's gevaarlijk om op hazen te jagen? Heb je zowel Saluki's als waterhonden?

ilovejuno schreef:
er zullen verschillende rassen geschikt zijn maar ik denk dat je naar het karakter van de hond moet kijken, want ik zie hier een paar mensen zeggen een border collie, zie zullen mischien wel geschikt zijn, maar ook niet allemaal want wij hebben er ook een en die hapt in de achter benen van het paard. Dat is denk ik weer drijf instinct ofzo.

Niet rot bedoeld maar jij hebt een 'foute' border collie, ze horen schapen te drijven en er is maar een regel waar ze zich aan moeten houden; nooit of te nimmer bijten. Verder mag alles; ze kruipen eronderdoor, rennen over de schapen, blaffen, dreigen enz.
Een border die bijt naar vee is dus min of meer 'fout' Knipoog