Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 06:15

justkid schreef:
Mijn paard laat zich niet meer beslaan ;( en eigenlijk kan ze niet zonder ijzers.
Heeft iemand hier goede ervaringen met hoefschoenen?

Vandaag een rondje zonder ijzers gedaan ,viel me niks tegen maar dat was de vorige keer ook in het begin.
Echt zo balen dit -O-

Heeft ze warm of koud beslag?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 07:34

Hier goede ervaringen op zich met hoefschoenen. Maar ze moeten wel goed passen.
En ik gebruik ze nu ongeveer 1x per week alleen bij langere ritten over asfalt.
Je komt wel in tijd dat hoeven meer gaan groeien.
Maar mijn merrie loopt zo 20km over asfalt op haar blote hoeven.

Hier gaan we rustig door met kilometers. Lekker wat wandelen en soms een ritje.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:24

Daar worden ze groot van he Marije mooie ronde ook prachtige omgeving ook.

Ik ga vandaag ook nog grotere ronde rijden geen straf in het weer wat ze voorspellen.
De zon schijnt hier al uitbundig.

Iedereen veel plezier vandaag.

Sherivey

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:14

Ik ga vandaag niet rijden :n zit in Den Haag voor een brunch met schoonfamilie.

Ook wel fijn dat het lekker weer is, kunnen we buiten zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:21

Ik ga een mooie lange rit maken met pony en vriendlief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:33

Genieten weer van jullie foto's <3
En veel leuke plannen voor vandaag! Ik weet nog niet wat het gaat worden, wil wel graag maar even zien wat pony ervan denkt (ivm mooi weer/hooikoorts), want als die het niet ziet zitten wordt het toch niks, haha.

Balen justkid. Ook een idee hoe het komt?
Hier beperkt ervaring met hoefschoenen. Heb Easyboot Back Country's en Scoot Boots. Op beiden liep hij zo weg en nog nooit last gehad van wondjes of dergelijke (maar de afstanden/snelheden zijn ook wel beperkt hier). Toch zitten er aan beiden wel haken en ogen.
De Easyboot's zijn in verhouding enorm groot & lomp, want met aantrekken meer gedoe is + hij tikte zichzelf aan doordat hij zijn voorvoeten niet snel genoeg wegkreeg voor zijn lompe achtervoeten. Hierdoor liep de achterkant van de schoen snel schade op. Heb dit dan opgelost door er vooraan (grote) springschoenen/hoefbalbeschermers overeen te doen. Maar dat gaat ook alleen maar als ze kleine voeten hebben, anders vind je geen maat die groot genoeg is ... En is natuurlijk ook weer extra werk met aantrekken. Daarnaast vond ik ze moeilijk/lomp met schoonmaken en bleven ze heel erg lang vochtig.
Bij de Scoot Boots zijn veel van die problemen opgelost, deze zijn veel kleiner/smaller dus hij tikt zichzelf niet aan, ze zijn makkelijk aan te trekken en simpel schoon te maken, met een handdoek erover en ze zijn zo droog. Echter ben ik er daarvan al een paar keer eentje onderweg verloren terwijl wij zoals gezegd geen gekke dingen doen. Dus daarvan heb ik wel wat schrik als je wel grote, snellere afstanden gaat doen.. geen idee hoe ze zich dan zouden houden. Maar het kan natuurlijk ook toeval zijn, ben er éénmaal 1 verloren met struikelen en 2x 1 met schrikken, dus misschien gaat hij er dan gewoon op staan ofzo ... Zou het wel verklaren.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:01

Ik zou me eerst afvragen waar het probleem met de smid vandaan komt (pijn, angst?) en kijken of je dat kunt oplossen. Straks wordt de aanwezigheid van de smid of het bekappen ook een probleem en dan hang je. Mogelijk alternatief voor hoefschoenen zouden ook plakijzers (plakplasticjes eigenlijk) kunnen zijn, als er echt hoefbescherming nodig is.

Hier gaat het mooie weer een beetje langs me heen: verplichte binnenactiviteiten helaas :\

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:24

Ik heb 1 gemend en nog 1 te gaan.
Afbeelding
Dus ik ga zo weer :')
Echt een straf hoor.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:46

Afbeelding

Afbeelding
Heerlijk dikke 15km door het Friese land. Wat een cadeautje vandaag

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:13

Ik kon meteen weer omdraaien. Weidegenootje van mijn paard flipte m de pan uit. En ik weet dat ie niet stopt als we uit zicht zijn, dat beest rent zich gewoon kapot dan. Dus nou ja, dan maar paard terug de wei in

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:20

Ow wat balen emptywords!

Hier ook lkkr rond gereden

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:46

Bedankt voor alle fijne reacties op mijn post; ik wil hier nog één post aan wagen anders kan ik beter een eigen topic openen hierover :o via pb kan het natuurlijk ook graag zelfs. Ik hoop alle vragen zo te beantwoorden.

Mijn paard heeft dunne zolen en heeft het advies; ijzers, daar loopt ze prima op maar ze heeft altijd al een hekel aan nagelen gehad. De ene keer is er niks aan de hand de andere keer trekt ze haar voet weg (echt link voor de hoefsmid) maar het wordt nu erger en ik denk dat het haar zeer doet. ze gaat nu al bijna liggen als de ijzers eraf moeten.
Ze heeft warm beslag, het branden doet haar niks. Het gaat om het slaan, het langdurig voet geven en nu dus ook eraf halen. Linksvoor verdraagt ze niet, rechtsvoor gaat een stuk beter. Ze wordt 19. Ze heeft alleen voor ijzers. Ik heb een nieuwe hoefsmid en andere ijzers, maar terug naar de oude gaat niet want ik ben zelf verhuisd van Lelystad naar de Veluwe en die hoefsmid komt niet hier.
De afgelopen 7 weken heb ik iedere dag de hoeven vastgehouden net als de smid doet, maar natuurlijk niet zo lang. daarop heb ik gemerkt dat links moeilijker is voor haar dan rechts maar ze wil het voor mij wel doen.

Daarom wil ik nu toch eens verder kijken dan ijzers.
Plakijzers blijven die wel goed zitten? Ik rij heel veel op zand, lijkt me dat die dan sneller loslaten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:47

Oh dat is balen zeg, EW!

Wij vanmiddag ook weer een rondje, de helft van het aantal km van gisteren.
Endomondo wil 'm alleen nog niet binnen halen vanaf Garmin, dus kan ff geen plaatje laten zien.
Maar gisteren dus 28 km behoorlijk technisch terrein, vandaag 14km herstel en dan hopelijk morgenmiddag een ronde daartussen in up-tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:35

14 km herstel :') Ik zou al blij zijn als ik 14 km zou halen, hahaha.

@ justkid : balen zeg. Heb je ook al een verder gekeken waarom het zo'n probleem is? Lijkt me eerder een medisch/functioneel iets te zijn. Maar wat niet moet dat moet niet, dus als je je met hoefschoenen kan (be)helpen is dat zeker het overwegen waard :j

He, dat is vervelend EmptyWords, daar gaat je planning...

Mooie foto's MissToseland! Zal genieten zijn geweest <3

Oh ja Jorex, dat ziet er ook echt uit als een enorme straf zo :j Arme jij .. haha.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:07

Haha, mijn stalgenootje dat vandaag mee was keek ook wat op haar neus toen ik zei dat dit wel een mooi herstelrondje was voor Elmo, voor haar en haar paard was dit gewoon meer dan genoeg.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:11

Wat balen EW....was er geen ander paard in de buurt..
Ik zou niet blij zijn als ik niet kon rijden omdat mijn wei genoot gestrest raakt.

14 km is mooi herstel na de km van gisteren.
Net wat je gewend bent he :j

Hier ook weer 30 km gereden.
Totaal deze week bijna 100 km
En 10 trainingsuren
Nu heeft ze 2 dagen vrij.

Afbeelding
Endomondo laad bij mij even niet dus dan maar even zo.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:15

justkid schreef:
Bedankt voor alle fijne reacties op mijn post; ik wil hier nog één post aan wagen anders kan ik beter een eigen topic openen hierover :o via pb kan het natuurlijk ook graag zelfs. Ik hoop alle vragen zo te beantwoorden.

Mijn paard heeft dunne zolen en heeft het advies; ijzers, daar loopt ze prima op maar ze heeft altijd al een hekel aan nagelen gehad. De ene keer is er niks aan de hand de andere keer trekt ze haar voet weg (echt link voor de hoefsmid) maar het wordt nu erger en ik denk dat het haar zeer doet. ze gaat nu al bijna liggen als de ijzers eraf moeten.
Ze heeft warm beslag, het branden doet haar niks. Het gaat om het slaan, het langdurig voet geven en nu dus ook eraf halen. Linksvoor verdraagt ze niet, rechtsvoor gaat een stuk beter. Ze wordt 19. Ze heeft alleen voor ijzers. Ik heb een nieuwe hoefsmid en andere ijzers, maar terug naar de oude gaat niet want ik ben zelf verhuisd van Lelystad naar de Veluwe en die hoefsmid komt niet hier.
De afgelopen 7 weken heb ik iedere dag de hoeven vastgehouden net als de smid doet, maar natuurlijk niet zo lang. daarop heb ik gemerkt dat links moeilijker is voor haar dan rechts maar ze wil het voor mij wel doen.

Daarom wil ik nu toch eens verder kijken dan ijzers.
Plakijzers blijven die wel goed zitten? Ik rij heel veel op zand, lijkt me dat die dan sneller loslaten?

*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Voor mijn ernstig hoefbevangen hengst kreeg ik een spray die zolen zou versterken. Het heet excellent hoof & sole hardener. Tevens moeten wij de hengst biotine voeren. Dit heb ik bij mijn andere paard ook gedaan (die bij de vorige eigenaar niet/slecht bekapt was en enkel in de paddock/wei stond; ik ben na het beleren uitsluitend buiten gaan rijden en draaf ook over het harde). Biotine is er in vele soorten en maten, die van Subli is vrij goed, maar poedervorm op basis van dextrose. Het schijnt dat paarden vloeibare supplementen beter opnemen (zelf nog niet geprobeerd) en bij HorseFlex hebben ze vloeibare biotine, dacht op basis van lijnzaad. Nadeel is dat biotine een paar maanden duurt voor het optimaal werkt, maar het werkt echt wel! Als je paard krachtvoer krijgt dan zit daar standaard vaak al een beetje biotine in waardoor de werking op kortere termijn al verhoogd wordt, aldus mijn hoefsmid.

Om het niet teveel offtopic te maken:

Mijn bonte vriendin was gisteren mee op pad, heerlijke kilometers maken.

Afbeelding

Dus vandaag een dagje vrij vandaag, maar met het heerlijke weer wilde ik graag op pad. Dus heb ik haar moeder, die eigenlijk met pre-pensioen is maar eens uit het land geplukt en een paar kilometer zonder zadel samen genoten. Wat een heerlijk dier is dat toch ook, kwam er halverwege het ritje achter dat ik nog nooit alleen met haar op pad was geweest, en dan ook nog gelijk zonder zadel. Ze gaf geen kick.

Afbeelding

Vorige week heb ik dan de moeder van de moeder van boven bekeken. Ook zij mag van mij met haar pensioen genieten (ik heb dus 3 generaties in de wei waarvan ik de jongste fanatiek rij), maar mijn eigen paard nooit vanboven gezien te hebben kon echt niet :Y) En ooooh wat hebben we beiden genoten van die paar kilometer. We weten wel van wie dochter die turbo heeft, niet van moeder, wel van oma! Het uitzicht op deze oortjes zorgde tot het eind van de dag voor een glimlach op mijn gezicht.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:32

Hier dik 21 km op de teller!
En goed weggekomen; vriendlief zag net op tijd dat er prikkeldraad over een pad gespannen was voor wij er doorheen reden. Stelletje idioten...

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 04:35

Robijntjah schreef:
Hier dik 21 km op de teller!
En goed weggekomen; vriendlief zag net op tijd dat er prikkeldraad over een pad gespannen was voor wij er doorheen reden. Stelletje idioten...

:oo :oo Dat meen je niet wat een gekken zeg.
Melding gemaakt bij de Politie.
Misschien is het vaker gebeurt en kunnen ze er op letten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 06:43

Zo dan, dat is toch schrikken, Robijntjah!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 06:57

@Robijntjah wat een idioot die prikkeldraad spant daar :oo

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:23

scooby09 schreef:
Wat balen EW....was er geen ander paard in de buurt..
Ik zou niet blij zijn als ik niet kon rijden omdat mijn wei genoot gestrest raakt.

Ik ben er ook niet blij mee. Stalgenoot is ook aan het kijken naar een oplossing. Pony van haar zoontje wordt nu geleerd, misschien komt deze naar onze stal ipv terug naar haar vader. Dan is het goed. Stalhouder is er alleen nog niet helemaal uit.

Er staan nog 2 paarden op stal, maar die waren op wedstrijd. Als deze in zicht staan kan ik wel gewoon weg.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:35

Jeeee gevaarlijk zeg! Halve garen Die dat gedaan hebben!

EW dat scheelt, anders kun je geen kant op als de ander de boel afbreekt.

Gister lkkr fanatiek gereden!
Hij had er zin in..
Mijn dochter heeft ook een stuk gereden, nog even en dan kan ze op haar eigen tink mee!!
(Die is braver dan paddy haha)

Afbeelding

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:53

Niemand tijd gehad voor een ritje....?
Hier zadel check gehad vandaag.

Van het weekend natte sneeuw voorspelt. :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:26

Hier 13 km gemaakt!

Afbeelding
Ik ben de voorste :+