Ben jij wel eens (hard) gevallen tijdens een buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elinenikita

Re: Ben jij wel eens (hard) gevallen tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:10

Ja Nagelbijten / Gniffelen
toen mn pony plotseling opzij sprong, gleed ik er zo af. Keihard op de grond gevallen, maar ik dacht alleen maar; pak mn pony!!we waren namelijk vlak bij een auto weg. Scheve mond Gelukkig ging ze stil staan toen ik haar riep en kwam ze naar me toelopen; ik ben nog nooit zo trots op haar geweest! Lovers
Daarna heb ik wel 2 weken met een gekneusd staartbodje en een zere arm rondgelopen, maar dat deed er al niet meer toe Knipoog

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:10

met een geweldige rodeorit viel een meisje uit de groep van dr paard. en toen heeft een ander meisje de achtervolging ingezet (want t paard zonder ruiter spoot er vandoor) en als een echte cowboy het paard weer gevangen:) wat een actie. helaas had niemand een camera bij zich.. niemand was gewond overigens:)

I_n_g_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:07

Ik ben een jaar geleden ook mega hard gevallen tijdens een buitenrit. Ik was bezig met een 3jarig paard in te rijden (aangezien we geen bak hebben rijden we de paarden altijd meteen in de bossen in) ze deed het super goed! wel allemaal bokken en gek doen maar ze peerde hem er niet uit ofzo. we waren met zijn 3en, en de andere 2 meisjes gingen wedstrijdje racen.. da was niet zon slim plan want mijn paard snapte er niks van en rodeode erachteraan kei hard! toen ben ik er vanaf gevallen met mijn rug op een paaltje en had mijn pols verbrijzeld. gelukkig was er met mijn rug niks omdat ik een bodyprotector aan had.
ik ben niet bang geworden van buitenrijden, rijd nu alweer vrolijk rond. We zijn nu weer een jong paard aan het berijden maar daar ga ik nog niet op.. daar heb ik geen zin meer in. Maar ik doe mijn bodyprotector wel altijd aan! eerst liet ik hem wel eens af met warm weer maar sinds ik ben gevallen doe ik hem voortaan altijd aan. beter een beetje warm dan een gebroken rug Haha!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:32

Jah, maar dat was al een tijdje geleden Duivel Ik moest langs zo'n draaiend mollentje en die
maakt ook nog een raar geluid en daar schrok hij dus van en toen viel ik op het asfalt en had ik een blauwe knie Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:05

Een jaar of twaalf, misschien wel langer, geleden reed ik eens lekker in het bos met mijn les. Ik zat op een fjord waar ik sowieso nooit zoveel vertrouwen in had, wij hadden een soort persoonlijke vete of zo. De hele tijd was het goed gegaan, en op de terugweg zat ik een beetje te klooien met m'n rechterbeugel want die was uitgegaan en de beugelriem zat gedraaid. We reden op het lange (dubbele) ruiterpad in de richting van de manege, toen een paar meter naast ons, achter een stukje bos, een vrachtwagen zijn remmen ontluchtte. De achterste pony van de groep schrok en joeg de hele 'kudde' op.

We sloegen met zijn allen op hol. Een van de twee instructrices bleef bij de groep, zette haar paard dwars, de andere kon zelf haar paard niet houden en ging dus mee met degenen die bleven zitten. Mijn fjord sprong de bossage in. De beugel waarmee ik zat te klooien schoot van mijn voet, en toen hij langs een boom-met-tak schampte werd mijn linkerbeugel om mijn voet vastgeslagen, en kwam mijn hoofd tegen de tak (godzijdank had ik een cap op, want die had mooi een winkelhaak).

Vervolgens sprong de heethoofdige koudbloed weer het pad op, om op de rechterstrook verder te galoperen. Achter mij riep de instructrice "TREK Z'N KOP OM! RUK Z'N TANDEN ERUIT!!" omdat ik nog de enige was die een beetje in de buurt was en ik nog een káns had om te stoppen.

Ik denderde door op het rechterpad, en mijn logica (heb je dat op dat moment?) was dat als ik aan zijn linkerteugel zou trekken, hij door zou denderen op het linkerpad. Ik trok dus aan mijn rechterteugel, de kant waar ik op dat moment geen steun van m'n beugel had. Niet zo handig dus, en ik trok mezelf zó van m'n paard... Bloos

Het probleem was alleen dat mijn linkervoet vast zat in mijn beugel, dus het beest dendert door, en ik hobbel er achterstevoren op mijn buik naast zijn hoeven achteraan. Gelukkig schoot na een meter of 40 de beugelriem los en lag ik dus met beugelriem en beugel, maar zonder paard midden op het ruiterpad.

De rest van de groep was gelukkig gestopt, zodat ik niet ook nog onder de voet werd gelopen door een kudde op hol geslagen paarden, en ik had alleen maar een zwaar geschaafde buik en zij (m'n t-shirt was helemaal omhoog gekropen) maar het heeft tijden geduurd voor ik weer een béétje ontspannen een buitenritje kon maken...

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:05

Rock schreef:
Een jaar of twaalf, misschien wel langer, geleden reed ik eens lekker in het bos met mijn les. Ik zat op een fjord waar ik sowieso nooit zoveel vertrouwen in had, wij hadden een soort persoonlijke vete of zo. De hele tijd was het goed gegaan, en op de terugweg zat ik een beetje te klooien met m'n rechterbeugel want die was uitgegaan en de beugelriem zat gedraaid. We reden op het lange (dubbele) ruiterpad in de richting van de manege, toen een paar meter naast ons, achter een stukje bos, een vrachtwagen zijn remmen ontluchtte. De achterste pony van de groep schrok en joeg de hele 'kudde' op.

We sloegen met zijn allen op hol. Een van de twee instructrices bleef bij de groep, zette haar paard dwars, de andere kon zelf haar paard niet houden en ging dus mee met degenen die bleven zitten. Mijn fjord sprong de bossage in. De beugel waarmee ik zat te klooien schoot van mijn voet, en toen hij langs een boom-met-tak schampte werd mijn linkerbeugel om mijn voet vastgeslagen, en kwam mijn hoofd tegen de tak (godzijdank had ik een cap op, want die had mooi een winkelhaak).

Vervolgens sprong de heethoofdige koudbloed weer het pad op, om op de rechterstrook verder te galoperen. Achter mij riep de instructrice "TREK Z'N KOP OM! RUK Z'N TANDEN ERUIT!!" omdat ik nog de enige was die een beetje in de buurt was en ik nog een káns had om te stoppen.

Ik denderde door op het rechterpad, en mijn logica (heb je dat op dat moment?) was dat als ik aan zijn linkerteugel zou trekken, hij door zou denderen op het linkerpad. Ik trok dus aan mijn rechterteugel, de kant waar ik op dat moment geen steun van m'n beugel had. Niet zo handig dus, en ik trok mezelf zó van m'n paard... Bloos

Het probleem was alleen dat mijn linkervoet vast zat in mijn beugel, dus het beest dendert door, en ik hobbel er achterstevoren op mijn buik naast zijn hoeven achteraan. Gelukkig schoot na een meter of 40 de beugelriem los en lag ik dus met beugelriem en beugel, maar zonder paard midden op het ruiterpad.

De rest van de groep was gelukkig gestopt, zodat ik niet ook nog onder de voet werd gelopen door een kudde op hol geslagen paarden, en ik had alleen maar een zwaar geschaafde buik en zij (m'n t-shirt was helemaal omhoog gekropen) maar het heeft tijden geduurd voor ik weer een béétje ontspannen een buitenritje kon maken...

Jeetje, wat een verhaal zeg Bloos! ! Dat wil je dus écht niet meemaken!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:09

Ja, zaterdag nogwe reden net lekker, en we gingen een brug over

Worden we aangevallen door een stel dazen.
Yankee schrikt zich de pleures, werdm overal gestoken
hij als een gek rennen, we komen bij een bocht en daar gaan we samen onderuit
(kon hem niet meer stoppen, hij had bit tussen zijn kiezen genomen).
Hij heeft gelukkig niks ernstigs eraan overgehouden,
maar ik had een hersenschudding en heb een gebroken sleutelbeen Boos!
Die dazen.. verschrikkelijk!

XxDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:24

ik wel ja, 5 jaar geleden moest ik op de manege een fjord inrijden, gewoon in de les. Hun gingen allemaal het bos in. Mijn instrice zei. Danielle jij moet mee het is goed voor het paard.
Ik dacht het is niet goed. ( maar de fjord had de basis al wel onder de knie)
Maar goed ik dacht het is een kudde dier dus zal wel goed gaan, haar volle zus ging ook mee.
Maar ja. 1 lange pad; onze zogenaamde gallop pad. en dat deden de paarden ook automatisch en ja mijn fjord ook.
Alleen al springend en bokkend. en ik vloog zo voorover en mijn paard sprong over me heen. en 2 andere paarden liepen over mij heen. tot mijn grote verbazing had ik alleen zware kneuzingen.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:12

De eerste keer dat ik met mijn pony naar buiten ging(pony was toen 3 en was voor de pony ook de 2e keer buiten) ,ging ik samen met nog een pony. de andere pony wou ergens niet langs dus het meisje dat erop zat drukte m er even langs, pony van mij schrok daarvan, steigerde erg hoog, had toen nog geen evenwicht en viel bijna achterover. gevolg: Ik op de grond en paard been geschaafd.
Maar gelukkig is het goed gegaan, was wel flink geschrokken maar hij was verder erg braaf op de buitenrit.

carlijntje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:47

ik ben ook welleens hard gevallen, alleen was dat net voor een wedstrijd mijn pony dacht slim te zijn en gemeen en bokte net voor een sloot, gelukkig viel ik er net niet in, en daarna gewoon de ring in haha
maar als ik zo kijk naar jullie posts dan is het veel serieuzer..
ben ook welleens van een paard afgevallen op me nek en rug.. dat is geen pretjes zal ik zeggen, me nek deed ontzettend pijn en me been was blauw.

ook heb ik aan de hand met mijn pony naar buiten geweest, even een rondje lopen.. maar ik moet zeggen ik was wel echt bang..elke keer bang dat ie er vandoor zou gaan, ik had hem wel vast maar als een pony keihard trekt dan is ie weg denk ik zo dus ik heb de hele rit hem probere gerust te stellen en dicht bij me te houden.. ik denk dat het buiten zowieso altijd wel enger is omdat je nooit weet wat er voorbij komt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:51

Ik was gevallen toen ik voor t eerst metm ijn pony naar de bossen ging.
En hij is al zo schrikachtig als wat.. maar toch ging t echt super!

Gingen we een klein drafje proberen, en toen zag meneer een stel,, hele enge,, takken liggen..

En toen sprong hij zo ineens weg en lag ik ernaast, had zo de teugels nog vast, maar hij trok zich naar achter dat ik los moest laten.
Gelukkig rende hij niet weg.. Bloos

Was niet hard gevallen, net naast t fietspad, dus heb wel geluk gehad..

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:31

Ja met een shetje over de weg, spreken we over jaren geleden. Ik rechtdoor in gelop, shetje bij een hek er in, bam knie blijft hangen achter een hek en hoofd knalt op de weg, tja toen reed men nog zonder zadel en zonder cap. oef.. leer je maar weer dat je een cap op moet doen!

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:39

Ik ging een keer een buitenrit maken op een heel braaf shetje, zonder tuig of cap, met alleen een halster + touw, ik had nog geen les gehad, wel vaak paardgereden. (niet zo heel erg slim om te doen, maarik was toen 9) Het was de verzorgpony van een vriendin van me. Ik had tegen haar gezegd dat ik géén galop wou, omdat ik me daar niet zeker bij voelde zonder zadel. Komen we bij een lang stuk gras, geeft die vriendin van me een keiharde knal met de zweep op de kont van die pony. Ik heb het 200 meter in rengalop volgehouden, en toen viel ik eraf. Heel mijn onderbeen en arm lagen open. Vriendin kijkt niet eens naar me om, maar fiets in razend tempo naar de pony, die verder gegalopeerd was. Komt ze terug, mét pony. Het eerste wat ze zei was: "nooit de teugel loslaten als je eraf valt, het is niet veilig om een pony los te laten lopen".

Voor de rest eigenlijk niet veel ongelukken gehad. (normaal zou ik nu zeggen even afkloppen, maar ik voel aan mijn water dat ik voor de jaarwisseling er een keer naast lig...)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:42

Ja Ja Op de heide met een groep en ik had behoorlijke hoofdpijn daarna (was 3 dagen daarvoor al op hetzelfde punt op m'n hoofd gevallen) Ik ben ook de hele middag toen een beetje duf geweest Clown Overigens had ik wel m'n cap op Knipoog

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:22

Ben nog nooit gevallen tijdens een buitenrit (Gelukkig:) )

Maar goed, Zeg nooit nooit Clown

_Tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:38

ja, van een manege pony. Begon een beetje te bokken maar ging daarna weer goed. tot dat we op een zandweggetje kwamen. voor ik het wist lag ik op de grond. maar het is allemaal goed afgelopen. (het paard kon er niet tegen achteraan te lopen, fijn dat je dat achteraf pas te horen krijgt)

Smurfinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:40

Nja, dat was tijdens een ritje op de Posbank, op een Haflinger merrie die op zich best braaf was, alleen af en toe wat eigenwijs Haha!
We reden met zijn drieen, voorop een Fjord, dan ik, en daarna mijn zusje op een andere (erg brave) haflinger. Onze " leider" , een jongen van 17, die wel erg goed kon rijden, maar ook erg veel risico's nam (zoals over een meter hoge enorm dikke boomstam springen die in een kuil van vijf meter diep lag, jawel).
Dus hij ging ineens vanaf het pad de bosjes (lees; de bomen) in. Ik had inmiddels zoveel vertrouwen opgebouwd in het paardje dat ik redelijk lange teugels had; althans te lang om plotseling in te kunnen grijpen. Dat was mn fout, want de voorste Fjord week ineens uit naar links (de ruiter zat ook niet op te letten), vlak langs een boom met een dikke laaghangende tak. Mijn paardje schoot daar achteraan, in een flinke draf, en ze schoot zo onder de tak door waar ik zelf dus niet onderdoor paste. Ik probeerde het nog wel (hoofd omlaag), maar tevergeefs; Ik knalde met mijn kop op de tak, en met een harde ruk werd ik van het paard afgeslingerd. Dat was wel schrikken. Het eerste wat ik deed toen ik neer kwam was mijn benen bewegen om te kijken of ze niet verlamd waren... Bloos Aangezien mijn nek toch een flinke klap had gehad. Goed, ik kon alles nog, behalve dat mijn nek, schouders en borst flink pijn deden.
Onze " leider" is toen in rengalop de boswachter gaan halen, ons met de twee paarden achterlatend. Was ook best onverantwoord, want wie weet wat de paarden hadden kunnen doen (ze werden redelijk nerveus op dat punt). Nja, de boswachter heeft me in zn jeep opgehaald en me naar het ziekenhuis gebracht, waar ze foto's hebben gemaakt en waar gelukkig bleek dat ik niks had gebroken.

Oh, ik had een cap op trouwens, want anders had ik er wat minder rooskleurig bijgezeten. Het stomme was dat ik de keer daarvoor tijdens de buitenrit geen cap op had, en eigenlijk datzelfde ook bij deze rit wilde doen. Toch had ik die cap maar opgezet; gelukkig maar....

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:44

lekker onverantwoordelijk van die man.. Als er wat gebeurd was.. Moet je toch niet aandenken..
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-10-08 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:44

Ja.. Ik viel van de pony af waar ik toen op reed, en daarna liep er een hele dikke shetlander over me heen. Resultaat: bijna alles was blauw.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:18

Jaa, ik was aan het galloperen met een welsh'je die een eigen wil heeft. Maar ik zat zo te genieten van de galop dat ik niet bij haar bleef Nagelbijten / Gniffelen De pony zette de noodstop in en draaide hartstikke snel om, het stilstaan en draaien duurde misschien 1 seconde. Op het moment dat ze snel draaide viel ik er dus opzij af. De pony rende terug naar stal en ik lag daar Clown
Ik was op een steen gevallen met mijn buik, en als ik de cap niet had gehad dan was ik nu misschien wel dood.

Even later stapte ik weer lekker zonder zadel uit Ja was absoluut niet bang. Nagelbijten / Gniffelen Dit was ongeveer 2 jaar geleden, dat was btw ook de laatste keer dat ik van een pony/paard afviel

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:21

Gevallen van mijn eigen paard 4 jaar terug, resultaat was een gebroken enkel 2 operaties en 20 weken gips Bloos

En op mijn 12e ooit in de bak van de manege gevallen en daarbij bijna mijn nek gebroken Bloos

En dan jezelf afvragen waarom je het leuk blijft vinden, nou ehh, geen idee!! ROFL Gewoon Haha!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:26

Half juni ben ik tegen een muurtje aangestuitert. Gevolg bovenbeenbreuk en dezelfde avond nog geoperrerd,half september is de plaat gebroken en 26 september opnieuw geoperreerd. Zit ondertussen dus al 4 maand in de ziektewet en daar komen nog minimaal 2-3 maanden bij.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:22

Ik ben trouwens ook één keer, van een 6 jarige arabiertje, op het strand afgevallen,
we gingen vanuit een manege rijden, en ze vonden dat ik dat even moest doen, beest vond alles eng, behalve motors..
Dus wij gingen een drafje aan zetten, en ze smeert hem voluit, bokken en hele rodeo..
Nouja, ik bleef 6 keer zitten, en de zevende keer dat ze hem zo smeerde, had ik dus niks meer te zeggen..
En viel ik dus af..
Ik mankeerde niks behalve een blauw been, hoofdpijn, en de slappe lach..
groetjes Nina
Zóóó, ik blij dat ik dat nog niet heb ¬¬'
Groetjess

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:27

Ik heb een keer een aanvaring met een boom tijdens een buitenrit, een jaar of 6 geleden.
Reed toen niet op mijn eigen paard, maar op die van een vriendin van me.
En dat paardje schrok ergens van midden in het bos en vond het toen nodig om te gaan rennen.
Toen was er een plas over de breedte van het pad en op het laatste moment ging hij daar langsheen, en toen lag ik tegen een boom.
En dat was toch behoorlijk pijnlijk Nagelbijten / Gniffelen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:50

Ja, ben er met een heel zware hersenschudding en enkel net niet gebroken vanaf gekomen Clown .

We gingen een wedstrijdje doen, mijn pony lag voorop, en heb toen ingehouden omdat ik anders te ver voor lag. Vervolgens moesten we met z'n tweeën door een smalle doorgang, waarbij mijn enkel tegen een paaltje knalde en ik mijn beugel verloor. De pony bleef maar rennen... Clown En al gauw verloor ik ook mijn andere beugel. Op een gegeven moment hield ik het toch echt niet meer en lag ik er naast ... Half uur buiten westen geweest, werd wakker in een bos met allemaal mensen om me heen, die hebben me overeind geholpen. Mijn enkel was al heel gauw dik, maar zo eigenwijs als ik ben 'nee ik rijd wel terug naar huis'.... Opgestapt en stukje gestapt, tijdens het stappen een paar keer weggezakt en gevraagd of het normaal was dat ik al die kleuren door elkaar zag... Toen zijn we bij een loods gestopt, hebben mijn ouders gebeld en die zijn me komen halen met de trailer. Ondertussen nog een paar keer weggezakt. Toen direct naar de eerste hulp gegaan, 2 weken later had ik de Limburgse kampioenschappen.... 2 Weken niet gereden, instructrice had haar gereden, en toen de kampioenschappen gereden... Je snapt natuurlijk wel dat die niet goed gingen Clown