Een jaar of twaalf, misschien wel langer, geleden reed ik eens lekker in het bos met mijn les. Ik zat op een fjord waar ik sowieso nooit zoveel vertrouwen in had, wij hadden een soort persoonlijke vete of zo. De hele tijd was het goed gegaan, en op de terugweg zat ik een beetje te klooien met m'n rechterbeugel want die was uitgegaan en de beugelriem zat gedraaid. We reden op het lange (dubbele) ruiterpad in de richting van de manege, toen een paar meter naast ons, achter een stukje bos, een vrachtwagen zijn remmen ontluchtte. De achterste pony van de groep schrok en joeg de hele 'kudde' op.
We sloegen met zijn allen op hol. Een van de twee instructrices bleef bij de groep, zette haar paard dwars, de andere kon zelf haar paard niet houden en ging dus mee met degenen die bleven zitten. Mijn fjord sprong de bossage in. De beugel waarmee ik zat te klooien schoot van mijn voet, en toen hij langs een boom-met-tak schampte werd mijn linkerbeugel om mijn voet vastgeslagen, en kwam mijn hoofd tegen de tak (godzijdank had ik een cap op, want die had mooi een winkelhaak).
Vervolgens sprong de heethoofdige koudbloed weer het pad op, om op de rechterstrook verder te galoperen. Achter mij riep de instructrice "TREK Z'N KOP OM! RUK Z'N TANDEN ERUIT!!" omdat ik nog de enige was die een beetje in de buurt was en ik nog een káns had om te stoppen.
Ik denderde door op het rechterpad, en mijn logica (heb je dat op dat moment?) was dat als ik aan zijn linkerteugel zou trekken, hij door zou denderen op het linkerpad. Ik trok dus aan mijn rechterteugel, de kant waar ik op dat moment geen steun van m'n beugel had. Niet zo handig dus, en ik trok mezelf zó van m'n paard...

Het probleem was alleen dat mijn linkervoet vast zat in mijn beugel, dus het beest dendert door, en ik hobbel er achterstevoren op mijn buik naast zijn hoeven achteraan. Gelukkig schoot na een meter of 40 de beugelriem los en lag ik dus met beugelriem en beugel, maar zonder paard midden op het ruiterpad.
De rest van de groep was gelukkig gestopt, zodat ik niet ook nog onder de voet werd gelopen door een kudde op hol geslagen paarden, en ik had alleen maar een zwaar geschaafde buik en zij (m'n t-shirt was helemaal omhoog gekropen) maar het heeft tijden geduurd voor ik weer een béétje ontspannen een buitenritje kon maken...