Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:52

gohya schreef:
VivaLaVida schreef:
Kunstof plak hoeven (je bedoelt plak ijzers, geen hoeven) zou ik niet aan beginnen, ik denk nl niet dat dat houdt met de km's die jullie maken

Miss. zijn hoefschoenen dan iets?

Hoefschoenen blijken te snel te slijten en geen optie, bedoelde inderdaad niet hoeven haha.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:56

mrie schreef:
Plakijzers lijken me met dat gebruiksdoel niet zo handig. Blote voeten werkt het best en op alle ondergronden. Zorg dat de straal de grond raakt dit is namelijk het orgaan wat het signaal geeft dat de hoef moet groeien als hij te veel slijt.

Dit lijkt mij inderdaad ook de beste oplossing en het meest natuurlijks dus beste voor het paard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:06

dereiziger schreef:
mrie schreef:
Plakijzers lijken me met dat gebruiksdoel niet zo handig. Blote voeten werkt het best en op alle ondergronden. Zorg dat de straal de grond raakt dit is namelijk het orgaan wat het signaal geeft dat de hoef moet groeien als hij te veel slijt.

Dit lijkt mij inderdaad ook de beste oplossing en het meest natuurlijks dus beste voor het paard.

Let wel dat natuurlijk niet altijd gelijk staat aan het beste voor het paard. Er zijn paarden die het prima doen op blote voeten, maar ze kunnen ook scheuren oid krijgen waardoor een ijzer (evt tijdelijk) een betere optie is.

Dat geldt ook voor andere zaken. Het is nooit verkeerd om te kijken naar wat de natuurlijke optie is en of dat werkt, maar hou in gedachten dat je onnatuurlijke dingen doet met het paard dus dat de natuurlijke oplossing weleens ontoereikend kan zijn :)

Mungbean

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:56

Op zulke tochten zou ik altijd gaan voor blootvoets. Hoefschoenen vind je alleen in zeer westerse landen en op echt moeilijk terrein imo ook gewoon gevaarlijk omdat je alle gevoel uitschakeld en voor gladde ondergrond dan ook stiften moet gaan gebruiken met meer risico op kogelbetrappingen. Idem met ijzers plus dat je gewoon geen stapels reserve ijzers kan gaan meeslepen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 03:07

In de nieuwste BIT staat een artikel van iemand die al meerdere lange trektochten door Europa heeft gemaakt. Dat lijkt me de uitgelezen persoon om mee in contact te treden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:16

Sowieso een paard zoeken me ijzersterke hoeven die gewend is om blootsvoets kms te maken :j

Harde hoeven zijn echt het allerbelangrijkste onderdeel van een paard voor zo'n reis, dan begin je met de beste kans om zonder al teveel gedoe op pad te kunnen :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:52

josien_m_ schreef:
Even off-topic: wie heeft en gebruikt een stappenteller voor zijn paard? (of afstandsbepaling, heb geen idee van die dingen...)
Ik ben wel heel benieuwd hoeveel km een gewoon recreatie of dressuurpaard loopt in een aantal jaren in de bak of via buitenritten.

Ik gebruik Endomondo, en rijd 3-4x per week 1-1,5 uur buiten, gemiddeld zo'n 7-8km/uur (lekker rustig dus). Ik rijd een kleine 2000km/jaar, de 'bak-kilometers' niet meegeteld (dat zijn er vaak zo'n 5 bij een uur baktraining)

En inderdaad, meelopen met een enduranceruiter is m.i. onzin: hoge snelheid en veel afstand in korte tijd, tegenover een staprit van maanden... Zoek de verschillen.
Beter kan je zoeken naar mensen die (dag) tochten organiseren, liefst ook met overnachting in de buitenlucht. Hoe doen zij dat, waar lopen zij tegenaan, hoe houden ze de paarden 'snachts bij zich, enz.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:06

Je zou evt hoefschoenen mee kunnen nemen in geval dat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:19

dereiziger schreef:
gohya schreef:
Miss. zijn hoefschoenen dan iets?

Hoefschoenen blijken te snel te slijten en geen optie, bedoelde inderdaad niet hoeven haha.

Aantal merken hoefschoenen hebben verwisselbare onderdelen incl. de zool. Nieuwe zolen en dus nieuwe slijtvlakken zijn licht van gewicht en makkelijk zelf te verwisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:24

Hou er rekening mee dat de hoeven van het paard gewend moeten zijn om over alle ondergronden (en veel verharde wegen) te lopen. Dus van te voren dat meenemen in je training! Als ik nu met 1 van de paarden 5 dagen achter elkaar over het harde ga lopen, hebben ze geen hoef meer over, omdat ze dit niet gewend zijn. De hoef past zich (langzaam) aan naar de onstandigheden.

Oja en als je een paard koopt, laat de dierenarts het paard keuren voor jouw gebruiksdoel en goed naar de hoeven kijken, een paard wat scheef staat zal het niet redden

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:36

Ik moet wel zeggen dat ik je erg verstandig vind over komen en misschien mijn mening bij stel. Succes met alle voorbereidingen en ik ben heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:36

Misschien is het een idee om je aan te melden als vrijwilliger bij endurancewedstrijden. Als assistent van de veterinair bijvoorbeeld. Ik denk dat je daar namelijk ook veel van kunt opsteken. Bij jullie zal het tempo veel rustiger zijn dan in zo'n wedstrijd, maar ook daar moeten paarden lange afstanden afleggen. En dat vraagt aanpassingen in hun training, verzorging, hanarchement en voeding. Vast heel leerzaam voor je!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:11

Ik geloof niet dat je het bootvoets redt.

Je vertrekt in landen als deze,daar kan je niet anders dan ook kilometers beton doen.
Elk paard slijt daar zijn hoeven op.

Als je nu enkel zou trekken in natuur en sporadisch wat beton zou een ander verhaal zijn,maar met kilometers westerse beton heb je sowieso beslag nodig....

Plakijzers niet doen,zijn echt niet gemaakt voor trekkers.

Wij hadden ooit iemand mee met zo'n ijzers(een hoefsmid die zelf wou testen wat ze konden en deden),de 2 de dag verloor hij de eerste al....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:26

Ladybird schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik je erg verstandig vind over komen en misschien mijn mening bij stel. Succes met alle voorbereidingen en ik ben heel benieuwd!

En ik ben blij dat de toon van dit topic veranderd is van "nee, niet doen, dit kan je niet, het gaat je niet lukken" naar "als je nou eens dit of dat doet, dan zou dat wel handig zijn"

Zoals al eerder opgemerkt: ik denk dat veel mensen hun eigen angsten projecteren.
Ik zou zoiets nooit aandurven, maar als een ander het durft wil ik best mijn tips geven hoor. Succes jongens!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:38

Ik denk ook dat hier heel veel angstprojectie zit.
Als je ziet dat er ook topics lopen over nooit alleen gaan rijden, apps voor het geval je valt, paniek zonder telefoon ontvangst etc
Alleen al de suggestie om een blog bij te houden :+
Volgens mij heeft nog geen 10% van dat land internet of telefoon ontvangst.
Was dat niet zoiets als 1 op de 300 mensen daar heeft überhaupt toegang tot internet?
Dat zijn waarschijnlijk mensen die denken dat TS een klap van een molenwiek gekregen heeft.

Het plan op zich is super, echter aan de uitvoering moet nog uitvoerig geschaaft worden.
Persoonlijk zie ik ook niet de lol om vanuit een dichtbevolkt gebied te vertrekken als je doel een avontuur is.
Het lijkt mij logischer om dan ook gewoon zonder hectiek te gaan. Eerst een tijdje een land van keuze leren kennen, dan daar geschikte rij en pakdieren aanschaffen die bekend zijn met het terrein en zijn gevaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:42

rien10 schreef:
Ladybird schreef:

En ik ben blij dat de toon van dit topic veranderd is van "nee, niet doen, dit kan je niet, het gaat je niet lukken" naar "als je nou eens dit of dat doet, dan zou dat wel handig zijn"

Zoals al eerder opgemerkt: ik denk dat veel mensen hun eigen angsten projecteren.
Ik zou zoiets nooit aandurven, maar als een ander het durft wil ik best mijn tips geven hoor. Succes jongens!!

Nee, ik denk niet dat het alleen om het projecteren van angsten gaat. Het gaat er ook om dat mensen verschillen in opvattingen in hoeverre je paarden mag betrekken in dit soort ambities.

Neem nou bijvoorbeeld wolven. Die bestaan niet alleen in liedjes van Drs P. ;), het gevaar van wolven in Mongolië is heel reëel. Neem die Tom Cope, die van Hongarije naar Mongolië reed. Die werd ook op een nacht omringd door jankende wolven. Of de zwaarte van zo'n reis: Hij was met -30 graden op de steppe, met een paard met een hoefzweer. Ook niet leuk voor zo'n dier. En hij heeft zijn paarden twee keer bij dieven vandaan moeten halen. De één vindt dat een onderdeel van een prachtig, spannend avontuur, de ander vindt dat je paarden niet bloot moet stellen aan zulke risico's en ontberingen. Ik snap wel dat mensen daar verschillende meningen over hebben. Maar het is in ieder geval niet allemaal angst waar die reacties uit voortkomen, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:49

Sizzle schreef:
Ik denk ook dat hier heel veel angstprojectie zit.
Als je ziet dat er ook topics lopen over nooit alleen gaan rijden, apps voor het geval je valt, paniek zonder telefoon ontvangst etc
Alleen al de suggestie om een blog bij te houden :+
Volgens mij heeft nog geen 10% van dat land internet of telefoon ontvangst.
Was dat niet zoiets als 1 op de 300 mensen daar heeft überhaupt toegang tot internet?
Dat zijn waarschijnlijk mensen die denken dat TS een klap van een molenwiek gekregen heeft.

Het plan op zich is super, echter aan de uitvoering moet nog uitvoerig geschaaft worden.
Persoonlijk zie ik ook niet de lol om vanuit een dichtbevolkt gebied te vertrekken als je doel een avontuur is.
Het lijkt mij logischer om dan ook gewoon zonder hectiek te gaan. Eerst een tijdje een land van keuze leren kennen, dan daar geschikte rij en pakdieren aanschaffen die bekend zijn met het terrein en zijn gevaren.

Lijkt mij ook een meer reeële optie: naar Mongolië toe, het land leren kennen en de mensen. En leren hoe ze daar hun paarden verzorgen. Want dat lijkt me onvergelijkbaar met de situatie hier. Dan daar paarden aanschaffen, aangezien die paarden goed opgewassen zijn tegen de lokale omstandigheden. En dan daar een trektocht maken, mits je inschat dat dat haalbaar is. Volgens mij heb je dan ook veel meer lol van je reis. Het land is groot genoeg om je heel erg lang heel erg goed te vermaken, lijkt me zo. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:12

Over de angsten: ik denk inderdaad dat er zeer reële gevaren zijn. Maar het scheelt echt alles dat TS een ervaren lange afstanden reiziger is. En dan bedoel ik niet het type cruise schip :)
Ze weet van een hoop gevaren, mogelijkheden, onmogelijkheden etc al meer af dan misschien wij met z'n allen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:17

rien10 schreef:
Over de angsten: ik denk inderdaad dat er zeer reële gevaren zijn. Maar het scheelt echt alles dat TS een ervaren lange afstanden reiziger is. En dan bedoel ik niet het type cruise schip :)
Ze weet van een hoop gevaren, mogelijkheden, onmogelijkheden etc al meer af dan misschien wij met z'n allen.

Dat zal ongetwijfeld verschil maken. Maar het risico blijft reëel. En als je bedenkt dat er mensen bestaan die hun paard al op stal zetten omdat het regent, dan snap ik ook dat er mensen zijn die een paard niet zouden willen blootstellen aan dingen als -30 graden op de steppe, wolven en dieven. Die dat te ver vinden gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:23

Wat doe je als er dusdanig iets met het paard is, dat het paard niet verder kan.waar laat je dat paard dan? En hoe neem je je spullen mee zoals paardenvoer.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:04

Citaat:
We zullen door bergachtig gebied gaan lopen, stijgen en dalen. Wat is het fijnste voor het paard en is het beter om op het paard te zitten tijdens een daling of stijging? Hele smalle paden zullen we zeker proberen te vermijden.

Sorry verkeerde gequote maar toch even antwoord op je vraag TS.

In de Pyreneeen redden we de bergopwaarts te paard. Hier is wel wat handige techniek voor nodig zodat je niet met zadel, bepakking en al op de kont van het paard beland :-). Maar dat heb je zo onder de knie. Boven op de top, paarden op adem komen, foto's maken, afstijgen en de hele berg afdalen met paard aan de hand. Soms over smalle geitenpaadjes, stuk van de GR routes of soms ook gewoon zigzaggend de helling af. Met de juiste paarden kan je over hele smalle paadjes, geen probleem! GR routes ook vaak fijn om te volgen indien van toepassing op jullie route.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:23

TS, je hebt een prachtige droom, maar net als de andere Bokkers vraag ik me af hoe haalbaar het is.

Om je enig idee te geven van waar je aan wilt beginnen zo ik zeggen:
1) Begin met (goed) leren paardrijden. Je zult merken dat dit nog niet zo simpel is als het lijkt en klinkt. Sterker nog, omdat paardrijden in harmonie moet gebeuren met een levend wezen is het één van de moeilijkste, misschien wel de moeilijkste, sport(en) om te leren.
2) Als je het paardrijden onder de knie hebt (gaat wel paar jaar duren), ga dan eens een trektocht te paard maken van 1 of 2 weken in bergachtig gebied onder leiding van een ervaren gids. De Pyreneeën zijn prachtig, en Equi-Sud biedt zeer avontuurlijke tochten: http://equi-sud.nl/site/index.htm. Maar ook via Trailfinders, http://www.horseholiday.com/, kun je de nodige avontuurlijke reizen vinden.
Ga dan eens kijken, voelen en leren hoe dat gaat op zo’n tocht. Hoe de paarden verzorgd worden, wat bij bepakking komt kijken, wat en hoeveel je kan meenemen. Misschien is het zelfs verstandig om een poosje op zo’n locatie te gaan werken om te leren over hoe paarden die regelmatig dit soort tochten moeten maken verzorgd en gevoerd worden.

Ook het rijden in de bergen is, zoals Joke hierboven terecht aanhaald, echt heel anders dan wat je hier in de manege leert. Ook voor een ervaren ruiter is dat nog een uitdaging.

En als je dat dan allemaal op orde hebt, overdenk je plan dan nogmaals.

Overigens lopen die paarden in de bergen ook allemaal op ijzers. Noodzakelijk om de hoeven te sparen op harde en scherpe rotsen.

A_nnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:02

Vorige maand stond er bij ons in de straat (in de stromende regen) een huifkar. Paard (tinker) was uitgespannen, en stond in een afgezet stukje (prikpaaltjes en lint) gras te eten op een dam (berm). Dit had mijn moeder gezien, die mijn zusje op school had gebracht. Ik wist precies te vertellen hoe deze huifkar eruit zag, toevallig had ik hem een uur geleden zien lopen (paar km verderop, op een brug over de Waal), toen ik van mijn werk af kwam.
We waren wel benieuwd wie het was, wat de bedoeling was en zijn er op af gegaan. Even een praatje gemaakt, en voorgesteld of meneer (was helemaal alleen) met zijn paard, met ons mee kwam om een hapje te eten. Zijn paard kon bij ons in de grote paarden stal (apart van onze paarden) uitrusten en hooi eten.
Deze meneer kwam uit Utrecht en het was zijn bedoeling om naar Frankrijk te reizen. Hij was nu een weekend onderweg. Meneer heeft een nacht bij ons geslapen in zijn huifkar, paard heeft lekker kunnen rusten en daarna zijn ze weer vertrokken.
Hij had dit paard pas een paar maanden vertelde hij en op deze manier konden ze elkaar goed leren kennen (Tja, daar zit natuurlijk wat in, haha :+ ). Voor deze grote reis had hij overigens met andere paarden wel al eens kleinere ritten gemaakt (naar België bijv.). Hij had ook een fotomapje mee, met wat foto's wat hij wel eens had gedaan met paarden en huifkarren.
In zijn huifkar had hij een simpel bed, een mini kookstel, een kacheltje, een klapstoeltje en daar hielt het wel mee op. Verder had hij plastic bakken vol met bestek (noodzakelijke keuken spullen), wat lang houdbaar voedsel en wat kleding.
Voor zijn paard had hij een jerrycan water mee die hij onderweg kon vullen en één zak brok (voor stel, hij moet wat bijvoeren. Ook had hij een compleet extra tuig mee en de nodige spullen om het paard te verzorgen (denk aan een hoeven krabber, EHBO set enz.) Zijn paard had hoefschoenen aan. De reden hiervoor was: Bekappen gaat onderweg makkelijker (zelf) dan beslaan.
Bijzonder, maar het kan allemaal! ;)
Al lijkt Nederland - Frankrijk, me wel wat veiliger.

Oja, deze man vertelde trouwens ook (en dat zagen we ook), dat hij eigenlijk altijd mee liep naast de kar. Ook ivm gewicht voor het paard.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:01

Ik heb jaren geleden een trektocht met huifkar gemaakt door Drenthe. Dat was al best een avontuur op zich. Je kreeg een kaart mee en een lijst met overnachtingsplaatsen. Elke dag zocht je zo plek uit en ging je de route bepalen. Na een paar dagen ging er iets van de singel kapot. Gelukkig kon de campingbaas het aan elkaar zetten zodat we in ieder geval terug naar de plek konden waar we de wagen hadden gehuurd. Anders had de man van het verhuurbedrijf zelf moet komen met een andere singel.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:53

Ik weet niet of het hier al reeds genoemd is, maar sinds kort (denk ik) staat er een film/documentaire op Netflix die wellicht interessant is.

Hij heet Unbranded en gaat over 4 jongens die van de Mexicaanse naar Canadese grens trekken met enkele Mustangs. Zeker een aanrader om eens te kijken, er is veel van te leren!
http://watch.unbrandedthefilm.com/?refe ... en-masters