bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:01

Nibbit schreef:
En hoe worden die paarden verkeersmak dan?

NIET door de gebruikers van de openbare ruimte in gevaar te brengen met een paard wat daar niet aan toe is.

hc

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:02

Huertecilla schreef:
Nibbit schreef:

NIET door de gebruikers van de openbare ruimte in gevaar te brengen met een paard wat daar niet aan toe is.

hc

De vraag is niet hoe niet, maar hoe WEL

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:13

Nibbit schreef:
De vraag is niet hoe niet, maar hoe WEL

Je kan beginnen met het lezen van de eerder door mij genoemde Müsseler en Caprilli, je kan ook mijn site doorspitten. Je leert dan dat dit niet op Bokt met een simpel recept te beantwoorden is.
Sterker nog, NIET op Bokt met een simpel recept beantwoord MAG worden omdat een ruiter die eraan gaat beginnen zonder zelf een gedegen basis van kennis en ervaring te hebben erdoor verleid zou kunnen worden de rest van de wereld en diens paard in gevaar te brengen.

hc

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:15

Huertecilla schreef:
corine1981 schreef:
maar bad luck bestaat nu eenmaal.

Dus?
Wat is dan effectiever? Investeren in je eigen invloedssfeer of roepen dat iedereen meer rekening met jouw moet houden?
Dát is de kern van dit topic.

Je hebt gelijk HC.
Ik investeer in mijn eigen invloedssfeer en bedenk dat je ook een groot bord voor je kop kan hebben.

En rekening houden doe je met elkaar heb ik altijd geleerd.
Dus ik niet alleen met een ander, een ander ook met mij Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:23

De theorie van hc: Het is altijd de schuld van de ruiter, wij moeten altijd rekening met anderen houden maar niemand hoeft rekening met ons te houden want je moet je paard voor 300% onder controle hebben anders hoor je niet op de weg. Nou dan heb is nieuws voor je hc, dan zullen er in Nederland geen ruiters meer met hun paarden naar buiten gaan want niemand heeft z'n paard zo onder controle, ook jij niet, er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Kom nu niet weer aan met je site die we moeten doorspitten want het lijkt wel of je er geld mee verdiend, zo vaak loop je er mee te koop.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:25

corine1981 schreef:

Ja, en dat wil dan ook zeggen dat je geen eerbied van een ander zal moeten verwachten als die niet het idee heeft dat jij ook een inspanning doet.
Het is echt belangrijk voor de groep wandelruiters in het algemeen dat de doorsnee wandelaar of fietser daar een soort algemeen positief beeld over heeft (en omgekeerd dus).
Iedereen zijn best doen om meer te doen dan in de wet verplicht is dus Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:26

Ikima schreef:
het lijkt wel of je er geld mee verdiend, zo vaak loop je er mee te koop.

was dat maar waar Haha! Vingers aflikken

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:47

Je hebt gewoon de verplichting aan je paard en de ruitersport om je te gedragen volgens de algemeen geldende gedragsregels en zo te zorgen dat jezelf en de paardensport in zijn algemeen niet in discrediet gebracht worden. Mensen passeren in stap hoort daarbij maar ook anticiperen op situaties. En als je dat allemaal altijd doet blijven er alleen ongelukken over door domme pech en dat is al erg genoeg.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:50

Bandida schreef:
corine1981 schreef:

Ja, en dat wil dan ook zeggen dat je geen eerbied van een ander zal moeten verwachten als die niet het idee heeft dat jij ook een inspanning doet.
Het is echt belangrijk voor de groep wandelruiters in het algemeen dat de doorsnee wandelaar of fietser daar een soort algemeen positief beeld over heeft (en omgekeerd dus).
Iedereen zijn best doen om meer te doen dan in de wet verplicht is dus Knipoog

Hmmm, ik denk dat de doorsnee gemiddelde ander al heel niet weet dat je een inspanning gedaan hebt.
Dus daar zou ik geen rekening mee houden, net zo min als ze met mij doen.

Ik doe mijn uiterste best het allemaal veilig te krijgen en te houden.
Maar heb geen oogkleppen op voor het feit dat je domweg niet alles in de hand kunt hebben.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:57

Ik ga het bos zo eens even onveilig maken Haha! heerlijk met dit weer!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:09

Ik ook, met een 2.5 jarige hengst aan een halsring, totaal onverantwoord Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:47

Moderatoropmerking:
SVP wel ontopic en respectvol blijven over en weer, ik zie wederom wat reacties op het randje wiebelen. Off-topic is ook niet de bedoeling, dat kan in de HK.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 14:29

Nibbit schreef:
Ik ga het bos zo eens even onveilig maken Haha! heerlijk met dit weer!

heb ik net gedaan, ben helaas geen wandelaars met honden tegen gekomen... mss vinden die het tegenwoordig te gevaarlijk in het bos met al die paarden die niet 100% schrikproof zijn enzo...
eigenlijk wel handig, kan ik mooi galopperen hihi

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:24

ik herhaal mijn post nog even:
Huertecilla schreef:
corine1981 schreef:
En wanneer jij in volle galop door zo'n gat vliegt...

...dan zal het paard het evenwicht herstellen wanneer de ruiter dit niet onmogelijk maakt. Bijvoorbeeld door de nek te strekken als de ruiter daar niet aan trekt.
Bron: Caprilli en Müsseler.

hc

Als je bronnen aanhaalt, doe het dan wel correct.
INderdaad staat er in Museler: "heel wat vallen zijn het gevolg van struikelen, alleen omdat de ruiter meent door inwerkingen met de teugels zijn paard te moeten helpen".
echter, dit is uit zijn verband gerukt. Dit gaat nl. over het springen, als toelichting dat er tijdens de sprong " totaal geen behoefte bestaat aan een verbinding tussen hand en paardenmond".
dit struikelen bij het neerkomen na een sprong is een totaal andere situatie dan het in een gat stappen tijdens een galop. Aan het halsstrekken zal bijv het paard weinig hebben, als het het achterbeen is dat in het gat komt.

dus HC : ken uw klassiekers!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:41

beantsje schreef:
Aan het halsstrekken zal bijv het paard weinig hebben, als het het achterbeen is dat in het gat komt.

Met een achterbeen in een gat slaat het niet over de kop Pling

Hoe dan ook is het geen goed ruiterschap om te rijden op vertrouwen dat het pad er vandaag net zo bij ligt als gister.

De kern is helder:
Zorg dat jij en jouw paard voorbereid zijn op de werkelijkheid van ´anderen´ in de continue veranderende openbare ruimte. Anticipeer, rij pro-actief, pas je aan.
Wie daar niet aan wil, is geen goed visitekaartje voor de ruiterij en hoort moreel en WETTELIJK niet in die openbare ruimte.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:43

Anticipeer, rij pro-actief, pas je aan.

Deze in slaat op alle verkeersdeelnemers. Knipoog

Er past bij: ....maar houdt er rekening mee dat niks 100% voorspelbaar is en niet alles te voorkomen is.Dan heb je imo een helder en korte definitie van hoe je veilig en verantwoord in het verkeer kunt deelnemen, of het nou op je pownie is, op je driewieler, maakt niet uit. Haha!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:49

Op zich vind ik ook interessant hoe jullie hier zelf mee omgaan, andersom dan...

Ik heb vroeger leiding gegeven aan wat scouts, en bij het uitzetten van de wandelroutes lag ik altijd in de clinch met de rest van de leiding: ik wilde pertinent NIET dat kids over het ruiterpad liepen, oversteken natuurlijk wel, maar niet als onderdeel van de route. Waarom niet is vaak gevraagd, domweg omdat ik het gevaarlijk vind voor de kids, want er zijn nu eenmaal ruiters die hun paard niet 100% onder controle hebben, en omdat ik het gevaarlijk vind voor het paard, om dezelfde reden Haha!

En wanneer ik mijn honden uit ga laten, kijk ik ook goed waar ze wel of niet los mogen. Op een ruiterpad wandel ik zelf al zowieso niet, maar in de Soesterduinen hier bijv heb je een deel waar je de honden niet los mag laten, de paarden mogen daar wel, aan de andere kant van een drukke weg, mag het allebei.
Wanneer ik als ruiter mijn paard met hond niet vertrouw, zou ik dus voor het eerste gebied kunnen kiezen, ware het niet dat de helft van de honden daar nog los loopt.

En ja, ik voel de bui al aankomen: je dient te zorgen dat je paard honden gewend is Knipoog Maar zo denkt helaas niet iedereen, die wel willens en wetens (tegen de wet in Knipoog ) aan het verkeer deelneemt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:51

detour schreef:
Anticipeer, rij pro-actief, pas je aan.

Deze in slaat op alle verkeersdeelnemers. Knipoog

Uiteraard.

De ruiter echter heeft de verantwoordelijkheid voor een rijdier van 500+ kilo.
Die verantwoordelijkheid heeft verschillende aspecten en is het gevolg van de keuze van de ruíter op een paard te rijden Pling
De ruíter is degene die het risico van paardrijden moet en kan bepalen.

hc

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:56

Huertecilla schreef:
beantsje schreef:
Aan het halsstrekken zal bijv het paard weinig hebben, als het het achterbeen is dat in het gat komt.

Met een achterbeen in een gat slaat het niet over de kop Pling

Hoe dan ook is het geen goed ruiterschap om te rijden op vertrouwen dat het pad er vandaag net zo bij ligt als gister.

De kern is helder:
Zorg dat jij en jouw paard voorbereid zijn op de werkelijkheid van ´anderen´ in de continue veranderende openbare ruimte. Anticipeer, rij pro-actief, pas je aan.
Wie daar niet aan wil, is geen goed visitekaartje voor de ruiterij en hoort moreel en WETTELIJK niet in die openbare ruimte.

hc

Nou nee en spreek uit ervaring, beentjes eraan en hij sprong gewoon naar voren,
weer met 4 benen op de grond.
Snap je posten maar een dier is een dier en heb ook paarden zien vallen zonder ruiter op de rug.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:57

Dat ben ik met je eens, en dat geldt ook voor een auto van 1300 kg, een fiets of wat-dan -ook. Knipoog

Is dat niet gewoon pure logica?.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:58

Logica en geen wetenschap!

maar ik zie het nut niet in van al die herhalingen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:59

suleilitha schreef:
Logica en geen wetenschap!

maar ik zie het nut niet in van al die herhalingen

Dat snap ik, Sul, gelukkig lees ik voor het gemak maar over heel veel heen. Bloos

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:01

Huertecilla schreef:
Nibbit schreef:

hc

Openbare weg in mijn rijbak aanleggen dan maar? Clown

previr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 21:20

Huertecilla schreef:
Nibbit schreef:

hc

Openbare weg in mijn rijbak aanleggen dan maar? Clown[/quote]

ROFL

doe dan gelijk een rotonde, kun je evt nog op de harde bodem longeren Tong uitsteken

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:52

Kymalin schreef:
Huertecilla schreef:
Het is de basis onder veilig rijden dat het natuurlijke gedrag van de ruiter betrouwbaar in veilige banen wordt geleid. Dát is nu net waar dresseren, dressuur om gaat.
Een 'onvoorspelbaar vlucht-of-aanval-dier' van 500+ kilo hoort niet in de openbare ruimte.
hc

Tjonge wat kort door de bocht! Al heb je je paard nog zo gedresseerd, dan kun je het toch nog niet beschermen tegen een geflipte roedel honden die plotseling om de bocht komt stormen en in de achterbenen van je paard gaan hangen?

Inderdaad Kymalin, toen ik laatst met mijn paard door het bos reed en er kwam opeens een hond tot mijn navel langs mij gerend met zijn bek al open, had ik gewild dat mijn pony uit had gehaald. Hij deed het alleen niet maar had dat liever gehad dan wat ik nu had, een met een open bek aanvliegende hond op me af

haha moet wel lachen om je reactie Adil18