[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:51

Die van mij is daarin dan weer niet stout, als er bij die van mij iemand anders opzit en die doet wat anders als dat ik doe is hij stik gestressd en bang, watje. :') Als ze er net opzitten ook, dan gaat hij eerst heel zijn rug bollen en gespannen lopen, na een paar rondjes stappen vloeit dat dan wel af.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:57

Hahaha, daar heeft Zanzi geen last van. Die doet gewoon zijn eigen ding. :+ De laatste keer dat ik een ander op hem liet rijden kon ik ruiter en paard gescheiden weer uit het bos plukken. Hij ouwehoert vrij veel tijdens het rijden en als je hem niet voor bent, ben je gewoon al te laat. Mensen die hem niet kennen voelen het gewoon niet aankomen en dan is ie weg.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:08

:') eigenwijs dus hahaha :P

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:12

Ja, hij is niet de makkelijkste. Zusje en ik hebben vrijwel nooit gedoe met hem hoor, hij is zo voorspelbaar als maar kan dus wij grijpen voortijdig in. :+ Af en toe waait de wind verkeerd en dan kan hij wel stierlijk vervelend zijn, maar met een koekje van eigen deeg (jij stierlijk vervelend, dan ik ook), kunnen we zonder kleerscheuren weer verder. :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:20

:') hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:59

Marcella schreef:
En er zit aardappelzetmeel in de omegamix van subli verwerkt. Die van mij mag het niet in ieder geval.

staat niet bij de ingredienten volgens mij??
ik voer het niet meer omdat de mijne dik zat is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:25

Ik zag een paar pagina's terug een vraag over paarden die bang zijn voor tractoren: je moet je paard de tractor laten wegjagen. Er achteraan rennen als hij voorbij is (aan de hand of onder het zadel). Dan wordt hij vanzelf minder eng als je dat een paar keer doet.

Ook had iemand het over warmtewerende vliegendekens: welke zijn dat? Dat heeft mijn interesse wel!

Gisteren ben ik weer eens het bos in gegaan met Alanda. Stappen is er niet meer bij, we worden levend opgevreten. Maar in draf en galop was het prima te doen! We kunnen nu alleen niet meer zo ver van huis, want we kunnen niet meer pauzeren door even te stappen :( Vandaag wilde ik ook gaan rijden, maar het weer is niet zo fantastisch en ik ben best wel moe van de afgelopen dagen: drie examens (veel leerwerk!) in twee dagen tijd, vele kilometers in de auto gezeten en een verhoor van een paar uur lang vandaag. Ik ga lekker met de beentjes op de bank :')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:36

Snadrem schreef:
Ik zag een paar pagina's terug een vraag over paarden die bang zijn voor tractoren: je moet je paard de tractor laten wegjagen. Er achteraan rennen als hij voorbij is (aan de hand of onder het zadel). Dan wordt hij vanzelf minder eng als je dat een paar keer doet.

Werkt dat echt ? :P
Nou komen ze bij mij meestal tegemoet maar toch. Overigens zijn vrachtwagens het ergste.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:40

Hmmm goede tip Snadrem, ga ik eens proberen :P

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:53

Meen je die Snadrem ? Wat doe je dan als die op je af komt je paard mee draaien en er alsnog even achter aan ?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:54

Ja ik denk het wel hetlevenwint... Het klinkt me eigenlijk ook wel heel logisch in de oren. Ik ga het proberen zodra de gelegenheid zich voordoet :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:57

Ik heb de tip van snadrem vaker gehoord en doe ik ook altijd. :j

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:59

Ik denk dat die van mij dan denkt dat het een spelletje is en gaat ouwehoeren. :+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:04

Haha, ik zal het even wat uitgebreider neer zetten:

Begin altijd klein
Ga eerst op een bekend terrein, bijvoorbeeld bij stal, kennismaken met stilstaande, auto's. Kan je paard daar dichtbij komen? Motor van de auto aan. Kan je paard daar dichtbij komen? Op alle manieren rondjes om de auto heen lopen, claxoneren, muziek aan, met de deuren gooien, etc. Rustig opbouwen uiteraard en blijven oefenen tot je paard het prima vindt. Goed gedrag belonen, angst negeren, NOOIT BOOS WORDEN.

Vindt je paard de auto eng? Auto van het paard weg laten rijden. Gewoon rustig, niet vol gas (want dan is dat weer eng). Ren met je paard achter de auto aan, laat de auto steeds sneller weg rijden en laat het paard na een paar meter stoppen. Je paard denk nu dat de auto is weggevlucht voor jullie. Als dat goed gaat, door naar de volgende stap.

Ook als je paard de auto niet eng vindt, de auto lekker weg gaan jagen op bovenstaande manier. Is goed voor zijn zelfvertrouwen.

Begin altijd aan de hand, en als dat goed gaat, ga je verder vanuit het zadel.

Oefen op vreemd, maar veilig terrein
Als dat op bekend terrein goed gaat, kan je buiten gaan oefenen. Kies een rustige weg waar je genoeg ruimte hebt. Als er een auto voorbij komt, hop, er achteraan. Jaag maar weg. Het kan ook met fietsers, maar die vinden het over het algemeen minder leuk. Alanda is op deze manier overigens ook crossmotor mak geworden: spreek gerust eens een motorrijder of crosser aan langs de weg en vraag of je hem een paar keer mag opdrijven met je paard. Vinden ze vaak nog leuk ook :')

Opschalen naar groter verkeer
Zo kom je vanzelf wel een keer een tractor tegen. Ga ook daar achteraan rennen/ rijden. Bij voorkeur spreek je van tevoren een keer een boer aan om te vragen of je paard even aan zijn tractor mag snuffelen. Wederom: goed gedrag uitvoering belonen, angst negeren en NOOIT BOOS WORDEN. Het is handig om voor dit soort dingen je zakken vol met snoepjes te douwen. Ben je op buitenrit en rijdt er in de verte voor je een tractor? Snel er naar toe en er achter aan rijden, jaag maar weg! Zie je een idioot voertuig en is het aan het rijden? Er achteraan! Alle leermomenten benutten!

Gedraag je als een dominant paard
Jaag verkeer weg zoals een dominant paard in een wei dat zou doen: je rent er een stukje achteraan, en vervolgens stop je met de achtervolging en prijs je je paard de hemel in.

Als je dat allemaal onder de knie hebt, gaan we verder met helicopters en vliegtuigen :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:06

En als je een Draver hebt, denkt hij dan dat je een autostart nadoet? :=

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:06

Nu begrijp ik ineens waarom Geisli altijd de neiging heeft om achter fietsers aan te gaan rennen _O- Ik vind het een geniale oplossing, heel handige tips dit +:)+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:07

Die van mij vloog altijd auto´s aan als deze afsneden, maar dat was vaak zonder dat de baas dat wilde. Oren plat in de nek en in volle galop over het asfalt. :')

Darkchrystal was geloof ik iemand in de hoefbevangen topic (kan ook ander topic zijn) die had contact opgenomen met subli en toen bleek dat erin te zitten.
Snadrem als ik het goed heb zijn deze uitrijdekens ook UV werend, maar heb ze nog niet weer gezien. Een simpele katoenen word behoorlijk warm eronder is nu wel mijn ervaring.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:07

Flew schreef:
En als je een Draver hebt, denkt hij dan dat je een autostart nadoet? :=

Hahaha dat kan nog leuk worden _O-

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:09

Ow oke snap 'm dus eigenlijk moet je ze al bij auto's er aan laten wennen en dan ook bij groter verkeer. Nu ga het in mijn achter hoofd houden heel erg bedankt voor de uitleg en tip!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:12

Ja, je moet gewoon in je achterhoofd halen dat een paard hoger in rang en sterker is dan alles wat hij weg kan jagen. Als je dus je paard iets laat wegjagen, ongeacht wat dat is, weet hij dat hij dat object aan kan en zal hij dat gaan onthouden. Dan verdwijnt de angst. Ik hoef nu ook niet meer achter motorcrossers aan te rijden, al doe ik het soms nog wel om even op te frissen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:17

Scooters of motoren lopen het risico op vliegles en dat zonder dat hij trap. Die van mij gebruik gewoon zijn dikke billen als hij wat om wil hebben. En scooters en motoren liggen snel om heeft hij al geleerd...... :')

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:19

Werkt dat ook met koeien :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:21

En schapen...
en wilde zwijnen?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:25

Alles.

Het moet alleen wel een beetje meewerken :') Als de koeien niet opzij gaan, wordt het wat moeilijker, dus je moet wel wat bluf hebben misschien :P

Maar bij mij werkt het tot nu toe bij alles: honden, auto's, tractoren, gierwagens, vrachtwagens, crossmotoren, auto's, caravans, bussen, fietsers, kolonnes..... Mensen te voet in het bos vindt ze alleen nog erg spannend, dus die gaan we binnenkort ook een keer wegjagen :')

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:27

Nu kan het proberen hé wie niet waagt wie niet wint.