Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlexVB

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:52

Beide afstanden zijn geweldig om te rijden qua omgeving en ondergrond. Wanneer kwamen jullie nu naar het Limburgse eigenlijk? Over 2 weken of met hemelvaart?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:54

Gefeliciteerd! @mooney

Weet iemand of je dit voor of na het rijden moet doen?

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:21

Kan beide eigenlijk. Sowieso VOOR het rijden. Na het rijden kan het ervoor zorgen dat de spieren soepel blijven.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:22

Rianne, ik vind het filmpje te lag om nu zo 'even' naar te kijken.

Ik sta er in elk geval naast tot en met 28/4. Mijn merrie is niet rad en dan gaan we naar de kliniek om te kijken wat/hoe.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:25

Het kan beide maar ik zou het voor het rijden doen.

Ik ken oa nog nr 9 en 10.
Zoek boven op het kruis van je paard aan beide kanten de heup en druk daar op, het is effe de juiste plek zoeken maar dan kantelt je paard zijn bekken naar achteren.

Nog een hele mooie is de bovenkant van je paard zijn staart nemen, die zachtjes naar boven duwen en dan rondjes draaien, je zult merken dat de eene kant op draaien veel makkelijker gaat als de andere kant, meestal dan toch.
En tenslotte kun je heel rustig aan de staart trekken in horizontale stand in het verlengde van de rug.
Als een paard los is zul je de spier vanaf de schoft over de rug tot aan de staart kunnen oprekken, maar dat vergt vaak wat oefening, alleen al omdat het paard het eerst een rare oefening vind en juist gaat knijpen/trekken inplaats van loslaten.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:27

Oke, dan ga ik dit voortaan even voor het rijden doen!
En na lange ritten ook erna :)

Ga de laatste paar weken geen lange buitenritjes maken.
Het word goed trainen met dressuur want dat vind ik even voorgaan.
En wil over een half jaar/1jaar endurance gaan starten dus moet die goed rechtgericht zijn :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:42

Rechtrichten kun je ook op buitenrit hoor, snap nooit zo goed dat dressuurmensen dat zo gescheiden zien.

Ik rij paard en of dat nu buiten is of in de rijbak, in beide gevallen moet hij goed lopen, eerlijk gezegd vind ik in de bak trainen niet anders als het voorbereiden voor het echte werk of dat nu op buitenrit is of op wedstrijd in beide gevallen vraag ik extra inspanning van mijn paard.

Stretsen is vooral goed voor een paard die zelf wat lui is aangelegd.

Mijn (helaas overleden) welsh-cob stretste zichzelf dagelijks.
Zogauw hij zijn stal uit kwam s'morgen zakte hij tot bijna op de grond door zijn voorbenen naar voren te steken , om vervolgens omhoog te komen en één voor één zijn achterbenen recht naar achteren uit te steken en dan pas ging hij eten.
Waar hij dan weer vast zat was dat hij zijn kruis moeilijk ontspande en dus trok ik aan zijn staart.
Op den duur vond hij het heerlijk.

Blue (mijn paint) is een stijve hark, zo is hij gewoon gebouwd en verder nog wat lang in de rug dus dat is niet zijn sterkste punt en zet hij liever vast als dat hij er spieren kweekt.
Tijdens het losrijden doe ik niks anders als inbuig oefeningen in stap en draf om dat lijf soepel te krijgen en te houden en nu moet hij zijn lendebespiering nog wat gaan trainen zodat hij zich ronder kan maken en beter kan dragen.
Op buitenrit heb ik het voordeel dat hij wat voorwaartzer is en ik dus bepaalde inbuigoefening makkelijker kan doen terwijl hij rechtdoor blijft lopen, in de bak zou hij rond gaan lopen wat nu net niet de bedoeling is bij sommige oefeningen.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:07

Goed filmpje Rianne. Zal ook eens wat van die oefeningen proberen, aantal kende ik al van mijn lesgeefster.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:26

Iedereen genoten van het heerlijke weer dit weekend?!

Wij in ieder geval wel :D

Een Heerlijk Tinkerweekendje in de buurt van Renderklippen Heide gehad, heerlijk van vrijdag tot zondag daar door bos & heide gereden :z 8-) *D
Afbeelding

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 07:43

Bekende foto, jullie niet tegen gekomen. Zowiezo weinig ruiters tegen gekomen. Een menner maar. Wij hebben ook 3 dagen gereden. 2 over de renderklippen. Een thuis. Vandaag weet ik nog niet zeker wat ik doe.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:43

Grid hebben jullie ijsje gegeten onderweg?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:28

Jullie hebben een topweekend gehad Grid!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:49

@suzan_robar wij zijn ook niet echt veel ruiters tegengekomen. Iedereen zat denk ik net op een ander stukkie :D

sanowa schreef:
Grid hebben jullie ijsje gegeten onderweg?

Haha JA bij de schaapskooi :D ging nog een ruiter een foto van ons maken geen idee waarom maar ach "ge doet maar" :+ misschien nog nooit stelletje tinkers bijelkaar gezien?! :')

@grit Ja was echt Top +:)+ Het weer op zaterdag was ook al veel mooier dan berichten zeiden en op zondag ook helemaal niet zo windig als ze voorspelden {:} dus dubbel Top :D 8-)
Het adres was ook echt compleet verzorgd en súper netjes... bijna té haha :P voelde me bijna bezwaard omdat ze zo snel een drol op erf of in bak weer opruimden :o , maar dat hoefde niet want ze wilden ons juist alles uit handen nemen om het optimale vakantiegevoel te creeëren :D {:} Nu is voor mij vakantie ook gewoon lekker in mijn pyjama met vest erover de paardjes voeren e.d. :Y) en ben ik gewend om zelf ook gewoon mijn eigen rommel op te ruimen enz maar in principe hoefde dat dus niet :Y)

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:52

Wij stonden bij kruising orangeweg een ijsje te eten en daar stonden ook twee tinkers maar dt waren jullie dus niet

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:58

GROEN!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
We reden een hele mooie route midden in het bos, stond er ineens een hek, alleen door te gaan door voetgangers _-:(
Moesten we het hele eind weer terug want er was nergens een afslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:28

Mooie groenfoto's!
Zat je dan niet op een ruiterpad? Of toch wel? (want dan is het maar erg := ).

Hier volgens mij de kortste route ever gedaan, dacht iets van 3km maar moet 'm nog inladen.
Vandaag met de neus op de feiten gedrukt dat een paard toch altijd een paard blijft .. zie je daar ineens je pony lopen, met koets, zonder menner .. Mensen die aan de kant moeten springen, weidepalen die uit de grond gaan en geen idee waar je pony gaat eindigen.. Wil ik NOOIT meer meemaken :=

Geen idee wat er juist gebeurd is, denk op de verkeerde plaats neergezet waardoor de koets op een bepaald moment is gaan rollen (ging wat feller bergaf dan de rest blijkbaar) en toen is [***] gaan stappen, wilde hem tegenhouden maar toen ging hij naar links en daardoor bleef de koets met een wiel achter de hondenkooi hangen (ik stond aan zijn linkerkant dus zat ineens "vast"). En toen is die hond helemaal gek geworden, geen idee of dat er iets mee te maken had want die hond doet dat altijd en [***] gaat doorgaans eens kijken :+ Maar ineens wilde [***] daar weg, ging dat niet want de koets hing vast, is die uit alle macht beginnen trekken & springen, is die koets ineens losgeschoten en toen zag ik mijn pony gaan -O- (dit klinkt trouwens allemaal heel lang, maar is echt op 2 seconden ofzo gebeurd, als dat al hetgeen is dat gebeurd is).

Gelukkig blijk ik een best stabiele koets te hebben, waardoor deze niet is omgekanteld of dergelijke, dus op een bepaald moment stond pony weer stil, koets er achter uit, alles nagekeken, terug naar de oorspronkelijke plaats. Daar nog eens naar de koets gekeken en daar stonden we dan .. en nu? Tja, gewoon terug inspannen zeker? Ok, doen we dat gewoon ... En dan besef je wel weer wat voor brave pony je hebt, gewoon weer ingespannen en gewoon vertrokken en er was helemaal niks aan de hand. Stukje over de weg gereden, toen weer terug om de passagiers op te pikken (waren mensen die nog nooit op de koets hadden gezeten, dus wilde zelf eerst eens zien wat en hoe :+ ). Weer vertrokken maar vond de koets niet goed voelen onderweg, niks echt stuk maar toch ook niet zoals die hoort te zijn. Dus maar klein rondje gedaan..

Al bij al valt alles nog mee, ik heb een blauwe arm maar weet niet waarvan :+ Koets heeft wat schade, pony lijkt helemaal niks te hebben, en daar ben ik echt blij om, dat is toch altijd de grootste zorg. Misschien dat hij morgen wat stijf is, maar verder is hij helemaal in orde, echt veel geluk gehad. Weides zijn ook weer hersteld, dus nu de koets nog even terug helemaal in orde en dan kunnen we er weer tegenaan :Y)

Altijd blijven opletten.. ookal kent je paard het werk, het blijft een paard.. Stom dat je soms toch dingen net té vanzelfsprekend vindt .. Ze zeggen ook altijd dat je met de braafste paarden de grootste problemen krijgt, want als er iets gebeurd ben je daar niet op voorbereid.. Blijkt maar weer..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:34

Ik heb een tijdje menles gehad en mijn instructeur zei hetzelfde: 'het braafste paard is je grootste vijand'. Gelukkig valt alle schade mee, maar wat wen schrik zeg!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:47

Mooie ritjes Grid en Spatter!

En dat is wel even flink schrikken Sabine, gelukkig zonder al te veel schade en fijn dat jullie snel weer verder konden!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:56

Dat is zeker een akelig avontuur, gelukkig is het goed afgelopen. Je kan gewoon niet alles voorkomen en met een kar erachter vind ik het ook meteen een stuk heftiger als het fout gaat.
En dan is het zo fijn als je een paard hebt die meteen hersteld en niet paniekerig blijft.

Mijn vriend is een keer met twee passagiers met de kar op zijn kant gegaan, die twee werden een soort van gelanceerd. Gelukkig stoere mannen die er tegen een stootje kunnen, maar het leverde ze aardig wat spierpijn op.
En het paard van mijn vriend stond gewoon meteen braaf doodstil toen het gebeurde, geen stap verzet, terwijl de burry's en het tuig helemaal rot zaten. Alles kon weer rechtgezet worden en de rit vervolgd worden. Topper zo'n paard!

Zaterdag moeten werken, maar gisteren en vandaag een fijn rondje gereden. Paard zweette zich rot, het was toch nog best warm en hij heeft nog zoveel wintervacht.

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:58

vandaag na een half jaar stilgestaan door blessure weer gemend met mijn shetje
dus ik doe weer mee met de wedstrijd!!
nu nog vele kilometers maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:10

Hilli schreef:
Ik heb een tijdje menles gehad en mijn instructeur zei hetzelfde: 'het braafste paard is je grootste vijand'.

Dat is nog eens een waarheid als een koe :Y) Altijd blijven opletten, echt gefocussed blijven (was zelf ook afgeleid omdat ik stond te praten tijdens het inspannen, misschien daarom ook te traag gereageerd, wie zal het zeggen).

Denk dat ik van alles & iedereen nog de grootste schade heb :+ Arm doet pijn maar mijn rug is blijkbaar ook op de 1 of andere manier geraakt, merk ik nu pas nu ik een tijdje gezeten heb en de adrenaline wat gezakt is :+ Heb mijn lesje wel geleerd :Y)

@ Grit : dat zijn zeker toppers :j Moet er inderdaad niet aan denken dat er onderweg wat zou gebeuren.. dan sta je daar .. en als je dan weer gewoon min of meer normaal verder kan met je paard is dat echt wel luxe! :j

Hier ook nog best veel wintervacht vind ik, en het gekste van al.. waar de deken zit heeft hij nog veel wintervacht, en zijn hals (zonder deken dus) is helemaal zomervacht :+ Snap niks van die pony :')

@ gebokt : leuk dat je weer vertrokken bent! Hopelijk blijft nu alles goed lopen voor jullie en komen er nog veel leuke ritten bij :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:00

[***] schreef:
Hier ook nog best veel wintervacht vind ik, en het gekste van al.. waar de deken zit heeft hij nog veel wintervacht, en zijn hals (zonder deken dus) is helemaal zomervacht :+ Snap niks van die pony :')
Hier hetzelfde :j Gedeelte wat ik vorige maand geschoren heb zit nu in een mooi zomervachtje en dus zijn hals ook zo goed als. Maar zijn dekengedeelte -O-

Ik snap menners die zonder groom op pad gaan ook echt niet. Dat doet mijn vriend nooit. En als er kinderen meegaan, krijgen ze een cap op en moeten ze oud genoeg zijn om zich te kunnen redden, zodat de volwassene die erbij is in nood kan helpen. En dit alles bij een braaf paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:21

Hoe komt dat? :+ Gaat beetje tegen mijn verwachtingen in, je zou denken dat het onder de deken juist "warm" is waardoor ze daar eerder haren uit gaan gooien.. toch? Of klinkt dat te logisch? :')

Inderdaad, hier in het begin zonder cap gemend maar sinds kort doe ik het toch, en als er minderjarigen meegaan moeten die ook de cap op. Meerderjarigen vraag ik het wel, en ik doe het gewoon, maar als zij dat niet willen is dat hun keuze natuurlijk. Vandaag geen cap op gedaan, had er geen voor mijn mederijders en dan vond ik dat zo stom (en om dan niet te gaan.. tja.. ). Maar moet zeggen dat het toch niet fijn meer voelde hoor, zo "bloot" op de koets.. Zo gek :')
En zonder groom .. Moet zeggen dat ik ook heb zitten spelen met de gedachte om alleen te gaan, omdat ik niet altijd een groom kan vinden die mee kan .. Tot nu toe ben ik dan niet gegaan maar ik dacht: volgende keer ga ik dan gewoon alleen, en dan gewoon een klein bekend rondje .. Tot ik vandaag dat stukje alleen op de koets zat om te testen.. voelde me toch wel erg kwetsbaar moet ik zeggen, ookal was ik er 99% zeker van dat er niks zou gebeuren.. Dus die gedachte is ook alweer van de baan :Y) :))

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:22

Pff [***] das schrikken... Gelukkig vrij ongeschonden gebleven allemaal en Nu focus weer op scherp :)
Het zijn idd vaak juist van die maffe of onbenullige dingen waardoor het ineens (helemaal) mis kan gaan :\

sanowa schreef:
Wij stonden bij kruising orangeweg een ijsje te eten en daar stonden ook twee tinkers maar dt waren jullie dus niet

Ahh zo, nee dat waren wij niet wij waren ook met 6-en ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:28

Het natuurlijke verharingsproces zal wel van voren naar achteren gaan of zoiets :D Vince is pas eind mei echt uit zijn wintervacht.

Moet eerlijk zeggen dat wij zelf wel zonder cap op de kar te zitten. Stom, ik weet het. Toen we wat meer marathongericht reden hadden we ze wel op. Meerderjarigen inderdaad ook eigen keuze.
Laatst bijgewerkt door Grit op 21-04-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt