Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:22

Aria_zz schreef:
Jennifuur schreef:
TS, wat ik me nog bedacht, als geld werkelijk geen rol speelt (wat natuurlijk heel fijn is), is het dan geen idee om een (jonge) dierenarts te vinden die avontuurlijk is en tegen betaling met jullie mee zal willen reizen? Eventueel met eigen vervoer door bijvoorbeeld een pick-up te rijden.

Kan die dan ook gezondheids verklaringen schrijven? Want dan is dat probleem ook meteen van de baan :j

Nee dat mag die niet. Het moet een aan de overheid verbonden dierenarts zijn, van het land waar je op dat moment bent.
In Nederland mag dat alleen een dierenarts van de NVWA.
En zodra je de grens over bent, verliest die zijn bevoegdheid, die heeft een NVWA dierenarts alleen op Nederlands grondgebied.

Je zult dus voor het passeren van de volgende grens een aan de overheid verbonden dierenarts van het betreffende land waar je dan bent moeten vinden voor de papieren om de grens over te steken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:16

VivaLaVida schreef:
Kunstof plak hoeven (je bedoelt plak ijzers, geen hoeven) zou ik niet aan beginnen, ik denk nl niet dat dat houdt met de km's die jullie maken

Miss. zijn hoefschoenen dan iets?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:17

Plakijzers lijken me met dat gebruiksdoel niet zo handig. Blote voeten werkt het best en op alle ondergronden. Zorg dat de straal de grond raakt dit is namelijk het orgaan wat het signaal geeft dat de hoef moet groeien als hij te veel slijt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:36

Sizzle schreef:
Femkee, zo'n operatie doe je dus niet. Dat paard wordt voedsel voor mens of dier.
Daarom hamer ik ook zo op dat reserve paard. Als je paard sterft kun je als mens niet zijn tuig en bagage dragen. Al helemaal geen stock of westernzadel van 15 kg.

Dit vind ik oneerlijk tegenover het paard. Je verwacht dat je paard de hele reis braaf met je mee loopt en als hij per ongeluk misstapt , ga je op een dure operatie besparen , waarmee hij met grote kans weer zo goed als hij was zou kunnen worden, en breng je hem naar de slacht. Sorry, maar what ???! :n

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:41

_Femkeeex schreef:
Sizzle schreef:
Femkee, zo'n operatie doe je dus niet. Dat paard wordt voedsel voor mens of dier.
Daarom hamer ik ook zo op dat reserve paard. Als je paard sterft kun je als mens niet zijn tuig en bagage dragen. Al helemaal geen stock of westernzadel van 15 kg.

Dit vind ik oneerlijk tegenover het paard. Je verwacht dat je paard de hele reis braaf met je mee loopt en als hij per ongeluk misstapt , ga je op een dure operatie besparen , waarmee hij met grote kans weer zo goed als hij was zou kunnen worden, en breng je hem naar de slacht. Sorry, maar what ???! :n

Als je midden in mongolië zit heb je echt niet de kans om je paard te laten opereren op een of andere kliniek hoor. Dan is het meest humane afschieten.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:06

_Femkeeex schreef:
Sizzle schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Je wilt zelf zo'n gevaarlijke reis maken waarbij je het paard dwingt om mee te gaan. Dier loopt grote risico's uit jouw eigenbelang en als er dan, door de grote risico's, iets met het paard gebeurt moet je hem maar afmaken. Waarom een paard zo de dood in jagen?

Sowieso, een paard ontneemt lasten (van bagage, etc.) maar volgens mij brengt een paard op zo'n reis nog veel meer lasten met zich mee (dierenarts, hoefsmid, ziektes, voer, etc.).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:07

tja, dat is gewoon een instelling.
Verschil tussen huisdier en gebruiksdier.
Een werkpaard op het land krijgt zo'n operatie doorgaans ook niet (en ik begin daar ook niet aan trouwens).

TS. Ga eerst eens met een zadel met stijgbeugels, je zadeltassen op je schouders en je zadeldek in je armen 3 uur lopen en bedenk dan nog eens of je echt geen reservepaard wil :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:08

Het is misschien wel oneerlijk tegenover het paard, maar in Mongolië is er gewoon geen andere oplossing.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:21

Pichu schreef:
Het is misschien wel oneerlijk tegenover het paard, maar in Mongolië is er gewoon geen andere oplossing.

Een andere eindbestemming bedenken misschien ? Waarom het risico nemen als je net zo'n mooie reis naar bijv Scandinavië kan maken. Of ga naar Amerika , koop daar een paard en reis heel Amerika, Canada en Alaska rond.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:24

Als er maar eentje geregeld rijdt, is het probleem van eventueel een aantal km extra bagage ook opgelost. Het andere paard kan naast de eigen bagage makkelijk nog een zadel dragen. En aders laat je zadel en tuig natuurlijk gewoon achter.... Natuurlijk is het heel erg sneu voor een paard als hij iets ergs krijgt en er kan niets gedaan worden om te helpen. Dat geldt voor heel veel dieren én mensen in landen waar de gezondheidszorg anders en veel minder is geregeld helaas. Als je reist, pas je je aan aan de mogelijkheden en gebruiken ter plekke. Dat is ook een kwestie van respect en kan ook vaak niet anders.

En verder: ik lees net in de nieuwe "Bit" (paardenblad) over een vrouw, de Duitse Sabine Keller, die meerdere lange trektochten te paard heeft gemaakt in Europa. Van Den Helder naar de Eiffel in Duitsland, van haar woonplaats naar de middellandse zee en daarna naar de Pyreneeën en van haar huis naar de Atlantische oceaan (1600 km) Dat klinkt interessant!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:35

_Femkeeex schreef:
Sizzle schreef:

Maar als mijn HTK paard een operatie van 5000€ nodig heeft krijgt ie dat in NL ook niet hoor :+
En wat dacht je van eventing paarden, dat is nog zwaarder dan elke dag 20km lopen ;)

verootjoo

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:58

Aan wie ben je dat verplicht dan? Een paard is geen mens he, een paard is in deze een vervoersmiddel.

Of ik het zou betalen doet er helemaal niet toe, hangt ook af van de omstandigheden en de prognoses. En de omstandigheden zijn in die landen nu eenmaal niet zo goed, een behandeling voor een paard is nu eenmaal niet mogelijk.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:58

verootje : Oké stel dat we het bedrag omlaag halen naar 800,- zou je het dan nog steeds niet betalen ? Als je wilt dat je paard 10 000 + km voor je gaat lopen vind ik dat je extra schuldig bent naar het paard toe dan dat je hem 5 x per week een uurtje laat lopen.
I.m.o. ben je verplicht zoveel te geven als te nemen, zeker als het paard zoveel geeft . Natuurlijk is er een grens, maar hem zomaar naar de slacht sturen vind ik echt niet kunnen.

Ik ben het er niet mee eens dat eventing zwaarder. We hebben het over tienduizenden kilometers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:59

Huh hoe komt jouw reactie nu onder de mijne... Ik reageerde op jou :?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:01

verootjoo schreef:
Aan wie ben je dat verplicht dan? Een paard is geen mens he, een paard is in deze een vervoersmiddel.

Of ik het zou betalen doet er helemaal niet toe, hangt ook af van de omstandigheden en de prognoses. En de omstandigheden zijn in die landen nu eenmaal niet zo goed, een behandeling voor een paard is nu eenmaal niet mogelijk.

Onze berichten staan nu een beetje raar , want ik heb mijn vorige bericht verwijderd vanwege een foutje , maar hij staat er weer.

Ik denk dat onze denkwijze gewoon heel anders is en we kunnen er wel uren over discusieren , maar ik blijf bij mijn standpunt en jij blijft bij jouw standpunt. :j

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:07

Misschien heb je er al over nagedacht, maar ik denk dat je, gezien het relatief korte tijdsbestek, de meeste ervaring op kunt doen op bedrijven van verschillende, buitenlandse endurance ruiters. Een aantal maanden op 1 stal verblijven en dan een andere stal kiezen in een ander land/gebied. Dit voor 1 of meerdere jaren?

Endurance ruiters die grote lange wedstrijden in wisselende gebieden rijden, kunnen je denk ik veel antwoorden geven. Zo hoor je en zie je ook wat voor paarden(/rassen) zij gebruiken en kun je voelen of dit soort paarden bij je past. Vergeet niet dat de zoektocht naar een paard soms maanden, zo niet misschien een jaar (of langer in specifieke gevallen) kunnen duren. Zeker omdat je er meerdere wil die ook nog met elkaar moet kunnen opschieten, ongeveer eenzelfde tempo hebben, even gehard en gezond moeten zijn etc etc lijkt me dit nog een behoorlijke zoektocht waar zeker veel tijd in gaat zitten.

Mocht de reis naar Mongolië gaan zou ik zeker contact zoeken met ex Mongol Derby rijders. En tuurlijk is dat een ander soort setting, maar hun ervaring over de voorbereiding ervan, de problemen waar ze tegenaan liepen tijdens de rit qua het rijden/paard/zichzelf/wegen etc etc lijkt me ontzettend zinnig!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:24

dereiziger schreef:
Goedemorgen lieve mensen van het forum.

Het is haast niet haalbaar om iedere vraag voor mij te beantwoorden, maar neem de vragen die gesteld worden wel mee met het op doen van kennis. Is er echt een vraag bij die ik over het hoofd heb gezien en je toch nog graag antwoord op wilt doe dit dan even prive, zo zie ik de vraag voor 100%. Kan natuurlijk wel even zijn voor ik antwoord geef want mijn prive box krijgt meer berichten dan bijna op het forum. Vind dit overigens heel erg leuk dus gewoon blijven berichten :D Maar zit liever niet de hele dag achter de computer. Overigens gaan wij maandag verhuizen dus dat kost ook even wat meer tijd.

Ik ben gisteren avond terug gekomen van mijn eerste dagen ervaring met Pony's/Paarden. Dit was geweldig en er zal binnen kort een blog komen zodat iedereen deze kan lezen. Ik heb heel erg veel geleerd en nu ben ik er 200% zeker van dat ik graag meer van paarden wil gaan leren. Voor ik echter ga beginnen met rijden vind ik het zelf verstandiger om eerst het gedrag van de paarden goed te gaan bestuderen. Zo zal ik ipv dagen op het forum te zitten liever buiten in de natuur zijn en kijken naar de paarden/pony's kijken hoe ze zich naar elkaar gedragen en de bewegingen die ze maken. Zo leer je het namelijk vele malen beter dan via de computer.

De route Nederland-Mongolië kan heel goed veranderen en misschien gaat dit ook wel gebeuren andersom of misschien wel totaal anders. Maar de titel zal ik tot nu toe zo laten want anders word het te veel verschillende informatie. Ik ben voor het papierwerk per land de grens met de paarden over te steken inmiddels nu voor de derde keer doorverwezen en heb weer gemaild. De reactie kan wel 6 weken duren, daarnaast ook een mevrouw in België gemaild die veel in andere landen met paarden reist en ze is nu op vakantie en volgende week zal ze mij mailen.

Aangezien wij hebben besloten niet voor een derde paard te gaan hebben we een andere oplossing gevonden. Mijn vriend vind het niet erg om de hele dag (dagen/weken/maanden) te wandelen en doet dit waarschijnlijk liever dan op het paard te zitten en heeft besloten de route die we besluiten te lopen gaat hij wandelen. Er zullen vast momenten zijn dat we een stuk samen zullen rijden maar laten we zeggen dit zal niet veel zijn. Ik kan mijn vriend erg goed en de kans is groot dat hij liever alles zelf loopt. Ik zal hierdoor beide paarden kunnen afwisselen zodat ze beide niet alleen tijdens de rust momenten/dagen/weken maar ook tijdens de tocht meer rust zullen hebben zonder extra gewicht.

Dat de wereld onrustig is dat weet iedereen en onder schot gehouden worden dat is ons in Thailand maar ook in Italië overkomen. Maar dat is geen reden voor ons om niet meer op reis te gaan. Deze dingen kunnen namelijk overal op de wereld ook in Nederland gebeuren. Natuurlijk zullen we sommige landen vermijden en er zijn dan ook nog geen plannen dat we door Syrië zullen gaan per paard nog te voet nog een weekje op vakantie. Maar tijden veranderen en wie weet kan dit over een aantal jaren wel. Wij zullen als er zulke dingen gebeuren in landen waar we door heen willen onze plannen zeker weten omgooien. Maar dit kan ook in Europa gebeuren, zo sprak ik laatst nog iemand die met de vrachtwagen altijd naar Kroatië ging en opeens was hij de laatste die de grens overstak en de bommen vlogen om zijn oren. Nu gaat iedereen naar Kroatië of er nooit iets aan de hand is geweest. Dit kan dus ook in Nederland gebeuren, mensen die denken dat dit in Nederland niet zal of kan gebeuren ik hoop voor ze mee dat dat zo is. Het mooiste zou natuurlijk zijn als de hele wereld oorlog vrij was maar helaas vijandig zijn naar andere mensen zit blijkbaar in de mens.

Nog even wat ik graag zou willen weten voor dit moment.

We zullen door bergachtig gebied gaan lopen, stijgen en dalen. Wat is het fijnste voor het paard en is het beter om op het paard te zitten tijdens een daling of stijging? Hele smalle paden zullen we zeker proberen te vermijden.

Is er iemand die ervaring heeft met kunststof plak hoeven? Er werd mij gezegd dat deze bestaan en een oplossing zou kunnen zijn, klinkt als een goede oplossing. Wie heeft hier meer informatie over en weet ook of deze sterk en stevig genoeg zijn of is dit slechts een noodoplossing?

Heel erg bedankt voor het lezen van mijn bericht en alle andere informatie is zeker weten ook weer van harte welkom.

Ts wat fijn om te horen dat je het leuk hebt gehad! En dat je al zo snel beseft dat het houden van paarden het minst om het rijden gaat maar vooral om omgang en gedrag! Menig mens heeft dat pas veel later ontdekt of zelfs nooit. Mijn complimenten!

Ik meende ergens te lezen dat je wel al een rijles gepland had, ga je daar nog wel mee door? Ben heel benieuwd hoe je dat gaat ervaren!

Ik was, en ben, niet heel enthousiast over je droom, maar wel over hoe je er mee bezig bent! Ik hoop dat je dan ook regelmatig updates gaat plaatsen over hoe het je bevalt in de paarden wereld en wat je allemaal leert.

Nog een klein tipje voor heeeeeeeel veel later: zorg dat je een paard/pony vindt die een basis tempo heeft die gelijk ligt aan die van je vriend. Voor zowel paard als vriend is het vermoeiend als je niet in je eigen tempo kan lopen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:32

Jongens, endurance rijden is iets totaal anders dan een trektocht maken.
Het enige dat overeenkomt, is dat het om een lange(re) afstand gaat dan de gemiddelde HTK ruiter.
Maar daarna houdt het op.

TS wil een trektocht maken waarbij 1 persoon grotendeels ernaast zal lopen. Dit houdt dus onmiddellijk in, dat de trektocht in stap wordt afgelegd. Kan TS leuk leren op grote snelheid met grooms om water te koelen door wisselend terrein te rijden, maar is niet zo zinvol, aangezien ze dat helemaal niet voor ogen heeft.
Daarnaast loopt een endurancepaard met zo weinig mogelijk ballast, wordt onderweg gegroomd en tijdens de trektoch is er bepakking aanwezig en zeker geen vaste groompunten onderweg waar TS en partner zeker weten (koel) water zullen treffen.

Verder loopt een endurancepaard zijn afstand in 1 of enkele dagen (op grote snelheid). TS wil een (veel) grotere afstand afleggen, uitgesmeerd over velen dagen (maanden/jaren).

Als je wat wil vergelijken of TS advies wil geven, pak dan ajb het juiste referentiekader voor je advies geeft.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:44

Even off-topic: wie heeft en gebruikt een stappenteller voor zijn paard? (of afstandsbepaling, heb geen idee van die dingen...)
Ik ben wel heel benieuwd hoeveel km een gewoon recreatie of dressuurpaard loopt in een aantal jaren in de bak of via buitenritten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:47

_Femkeeex schreef:
Pichu schreef:

Een andere eindbestemming bedenken misschien ? Waarom het risico nemen als je net zo'n mooie reis naar bijv Scandinavië kan maken. Of ga naar Amerika , koop daar een paard en reis heel Amerika, Canada en Alaska rond.

*Grinnik* en jij denkt dat het daar wel overal mogelijk is? Think again... Je hebt daar heel veel uitgestrekte gebieden waar écht geen dierenarts in de buurt te vinden is. áls je al bereik hebt....
Ik ben ooit op een ranch geweest in Arizona waar 'even' een dierenarts bellen geen optie was. Daarom gingen we ook nooit zonder pistool op pad. Voor het geval een van de paarden iets kreeg, of we onderweg een koe tegenkwamen met iets... dan kon de eigenaar er een einde aan maken, beter dan ze laten kreperen dacht ik zo.

@TS; je hebt helemaal gelijk wat betreft paardengedrag. Maar een nog snellere manier om dat te leren is om of iemand mee te nemen die er verstand van heeft en je kan laten zien waar je op kunt letten, maar er zijn ook heel goede DVD's verkrijgbaar over paardengedrag. Dat kan je goed helpen om hetgeen je ziet te duiden!

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:49

Wow wat een hoop reacties. Het maakt wel wat los.

Ik geloof ook dat het haalbaar is, alleen dat het niet strookt met sommige normen en waarden van mensen. Maar mij lijkt het heel mooi om te kunnen doen. Ik denk ook dat reizen en trekken meer in de natuur van het paard zit dan in een stal staan. Een goede voorbereiding is belangrijk. Leren rijden, hoe voor ee paard kunnen zorgen, wat heeft een paard nodig op een tocht. Maar ik denk dan ook aan het uit kunnen voeren van een noodslachting, hopelijk heb je dat niet nodig.

Ik vond de tip in het begin van dit topic van de website van Long Riders Guild een goede. Ik denk dat veel mensen die roepen dat het niet haalbaar is daar eens kunnen lezen hoeveel van dit soort tochten al gemaakt zijn, nu op dit moment bezig zijn en in de planning zijn. Je kan ook goed lezen hoe het met de paarden gaat. Ook zijn er boeken te vinden en vanalles over voorbereidingen. Leuk om te lezen!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:30

josien_m_ schreef:
Even off-topic: wie heeft en gebruikt een stappenteller voor zijn paard? (of afstandsbepaling, heb geen idee van die dingen...)
Ik ben wel heel benieuwd hoeveel km een gewoon recreatie of dressuurpaard loopt in een aantal jaren in de bak of via buitenritten.

Ik hou de kilometers die ik zelf rij wel bij..
Zo leg je met een uur rijden in de bak zo 10 kilometer af.. buitenritten zijn verschillend tussen 7 en 20 kilometer.. maar een 100 kilometer leg ik wel per maand af.. en ik rij normaal maar 1 a 2 keer per week..

Wat een paard zelf aflegde in de wei weet ik niet

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:37

Dank je wel, leuke informatie!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:04

Leuke update TS :)

Alsof Amerika of Zweden wel op elke hoek een DA hebben, hihi.
Het maakt niez uit welk uitgestrekt landschap je loopt. Als een paard op een onbereikbaar stuk kiek krijgt, spierbevangen wordt of uijn hoefbeen breekt (3 heel plausibele dingen) dan is het over, tenzij je van plan was een helicopter te laten komen of 3 maanden je tent op te zetten daar (in geval van gebroken hoefbeen).

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:17

horsies5 schreef:
josien_m_ schreef:

Ik hou de kilometers die ik zelf rij wel bij..
Zo leg je met een uur rijden in de bak zo 10 kilometer af.. buitenritten zijn verschillend tussen 7 en 20 kilometer.. maar een 100 kilometer leg ik wel per maand af.. en ik rij normaal maar 1 a 2 keer per week..

Wat een paard zelf aflegde in de wei weet ik niet

Met een uur rijden in de bak 10 kilometer??? Dan klopt er denk ik iets niet aan je meetapparatuur, of je hebt het hele uur alleen maar gedraafd.

5 kilometer lijkt me realistischer maar ook nog hoog gegrepen. Maar het is maar net hoe je rijdt.