SuperAssie, je mag ook afstappen. Ik las dit op een site dat het soms best prettig is voor jezelf en of paard om tussendoor er eventjes naast te wandelen! Als je maar tijdens controle punten en start-finish erop zit
Quote van http://www.endurancevereniging.nl/endur ... l=&start=2
Citaat:
Om uit een dip te raken is het heilzaam een stukje naast je paard te draven, dat ontspant de rug bovendien ook nog. Zorg wel dat je te paard start èn te paard over de eindstreep gaat; voor het overige zou je zelfs de hele wedstrijd naast je paard mogen lopen als je dat nuttig vindt.
In mijn geval zou ik dan ook afstappen, omdat het sneller is. Thuis blijf ik er meestal opzitten, maar dan duurt het soms 5 minuten eer ik ergens langs ben, uit ervaring weet ik dat opjagen geen zin heeft want dan gaat hij echt lelijk doen. Om ruzie te voorkomen wacht ik meestal gewoon, maar als het op tijd is zou ik afstappen want dan volgt hij als een mak lammetje

Om ontopic te blijven:

Gisteren nog een rondje gemaakt van 7,45 km op 1 uur en 7 minuten. Nu wel best fanatiek gereden want hij had energie voor 10, maar we moesten langs een haflinger in pyjama en die was doooooodeng natuurlijk
, nieuwe koeien in de weide
en vervolgens kwamen we nog een labrador tegen die wilde spelen en vooral niet luisterde naar zijn baas. Kort samengevat viel het nog niet mee om een beetje door te rijden, maar niettemin wel fijn gereden 
Anne, lekker zo dicht aan het strand! Zeker vaker doen hoor
En galop is natuurlijk ook wel heel leuk aan het strand voor een paard
Mijn paard gooi ik op de volte, anders zit er ook weinig rem op hoor