Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:41

Pfff, ik ben wel jaloers hoor Sabine :D Wat een prachtige paden hebben jullie toch ook. Hier de hele 14 km vandaag alleen maar asfalt -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:46

:(:) Zou ik echt niet kunnen hoor :o
Hier klein stukje asfalt gehad (verbinding tussen 2 ruiterroutes, eigen improvisatie :Y) ) en dat is dan wel leuk, maar moet er niet aan denken de hele weg zo te moeten rijden :o Ben echt wel een verwend nest, besef ik ook wel :o Maar je bent altijd welkom hé, als je eens van onze paden wil genieten ;) (met paard, of op de koets, alles kan :Y) ).

Suzan_bobar

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:57

Ik ook, laatst hadden we een asfalt route per ongeluk, Nou,... Ik rij die route nooit weer. Ben blij dat ik verwend ben met deze omgeving :D
Iedereen mag ook komen met zijn/haar paard om eens mee te rijden hier hoor. No problemo.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:42

Hier ook verwend met veel bos: de Utrechtse Heuvelrug is volgens mij na de Veluwe het grootste bosrijke gebied van Nederland. Mijn paard staat dan ook op 200 meter van het eerste ruiterpad af :D Maar ben in de zomer ook blij dat ik gewoon over de weg kan rijden, dan vind ik het minder leuk met alle dazen...

Morgen voor de derde keer het bos in met paard, dit keer met iemand anders ernaast die ook haar hond meeneemt. Gelijk een goede oefening met een hond erbij! Dat andere paard heeft het niet zo op groot verkeer, dus hopelijk komen we in die 200 meter over de weg niks geks tegen :)

Ook staat er nu sinds 2 weken een Friese merrie in de mini kudde van mijn paard, die is beleerd voor de wagen en ik heb gister dan ook mijn eerste ritje ooit op een wagen gemaakt! Slechts een kilometer als eerste keer voor het paard na de winterstop in een nieuwe omgeving, dat was wel even goed genoeg. Ik had de eerste paar meters nog wel het idee van ooooh gaat dat wel goed, het voelt heel anders dan onder het zadel! Maar ik vond het leuk, dus ga nog wel vaker mee! :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:34

Ik rij heel vaak op asfalt. :o Zondag 22 km en gisteren 10 km..
Tja, het is niet anders.

Gelukkig rijden wij ook vaak in het bos. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:44

Somebitch schreef:
Ik rij heel vaak op asfalt. :o Zondag 22 km en gisteren 10 km..
Tja, het is niet anders.

Gelukkig rijden wij ook vaak in het bos. :D

Ik vroeg me laatst af, kan het eigenlijk kwaad op lange termijn? Ik draaf nu bijna alleen maar op buitenrit (buiten in en uitstappen) en onze routes zijn 80% asfalt.

Ik ben jaloers op alle bokkers met van die eindeloze bospaden, lijkt me zalig! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:48

Nooit problemen mee gehad, al pak ik nu de bermen droog zijn wel regelmatig een berm mee ivm de slijtage van de ijzers. Maar verder draaf ik kilometers lang op asfalt.

Wel moet je je paard er geleidelijk aan aan laten wennen. Je kan niet ineens uit het niets 10 km asfalt draven bijvoorbeeld.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:52

Nee, we rijden al 8 jaar hier, dus nooit anders dan asfalt gehad :( bermen zijn hier niet, tenzij zo'n strookje van net geen 5 cm breed vol afval... Maar in principe zorgt het niet voor extra slijtage van de pezen/botten of te zware belasting? Hij loopt duidelijk liever op een lekker verend bospad.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:55

Nee hoor, zolang je dus opgetraind hebt is het niet erg je hebt dan de banden en de pezen laten wennen aan de ondergrond en zodra dit genoeg gewenning heeft, is het juist goed voor de banden/pezen omdat deze harder en sterker worden.

(ik heb er iniedergeval nooit problemen mee gehad, mits een goede opbouw etc).

Hier ook weinig goede bermen hoor, maar laat hem tegenwoordig ook in slechte bermen lopen omdat hij het toch moet leren ook om op ongelijke grond te lopen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:02

Chouchou schreef:
Ik had de eerste paar meters nog wel het idee van ooooh gaat dat wel goed, het voelt heel anders dan onder het zadel!

Was ik dan gelukkig toch niet alleen in :+
De eerste keren dacht ik: no way dat ik ooit zelf die leidsels vast heb ... Maar gelukkig kwam dat er toch wel van, en als je mij nu ziet rondrijden.. :') (niet gek hoor, daar heb ik de pony niet voor, maar ik doe wel gewoon alles wat er op ons pad komt, terwijl ik onder het zadel schrik had van bepaalde "bergen" doe ik die met de koets alsof het niks is :') ).

Hier is het echt wel gewoon super, zeker voor menners .. De bospaden zijn namelijk geen mulle, verende, zachte ondergronden, maar eigenlijk veredeld asfalt .. Harder, maar toch geen echt asfalt zeg maar .. Ideaal voor met de koets. Maar indien gewenst kan je ook naar echte bospaden en zelfs het duinenzand enzo hoor, no problem :Y) :))

Was gisteren nog bezig over die veldwegen, gisteren dus een groot stuk tussen de velden gedaan, is eens iets anders .. En toen zei ik: er zijn mensen die niks anders hebben dan dit soort paden, is toch ook maar saai .. En dan te bedenken dat er mensen zijn die bijna een moord zouden doen voor zo'n paden omdat ze alleen maar asfalt hebben :o

Gisteren dus ook stukje asfalt gedaan en viel me heel erg mee hoe [***] daarop liep, ok, hij heeft nu wel ijzers, maar toch .. Gewoon lekker vlot drafje, alles was prima (alleen de was die buiten hing was beetje eng :+ En die cementmolen die ineens om de hoek sprong ook :') ). Dat heb je natuurlijk wel, als je veel op asfalt en tussen de huizen rijdt dan leren ze ook met heel veel om te gaan :Y)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:03

Mijn merrie is bijna 19 en heeft ook een tijd in een vrijwel-alleen-maar-asfalt-gebied gestaan, maar ik merk geen effect op het bewegingsapparaat. Natuurlijk weet je niet wat er nog komt en hoe het had geweest als het een zandpadpaard :+ was geweest, maar toch: haar beenwerk is gewoon goed.

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:55

Ik heb hier wel een paar stukjes bos maar heel veel stelt dat ook niet voor. Jaloers op de mensen in de omgeving Veluwe! :oo Ook mensen die iedere dag naar het strand kunnen, wauw! Ik ben in mijn hele leven drie keer met het paard op het strand geweest :+
Sabine heb jij geen problemen met afgesloten paden? Dat hebben we hier namelijk wel, veel hekken of palen die paden afsluiten, op het paard kan je er wel langs/over maar met de kar wordt dat lastig.. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:17

Zijn er wel :j Maar buiten de ruiterroutes om, dus als je netjes op de route blijft heb je geen probleem :Y) En aangezien we, wat is het ondertussen, zo'n 650 km ruiterroute hebt kom je wel ergens :+ :)) (en dan zijn er ook nog paden waar je wel gewoon door kan, al vind ik dat met de koets altijd moeilijk, zeker als ik ergens nog nooit geweest ben.. dan blijf ik gewoon netjes op de route).

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:53

Was weer prachtig weer vandaag!! lekker een rondje van 15km gemaakt:)
Daarna even wat wezen drinken bij mijn tante, die hebben een huis laten bouwen dus daar moesten we even gaan kijken :)

Afbeelding

Afbeelding

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:05

Komt daar mijn huis ineens voorbij! Hahahaha! (boerderij hierboven ;) )

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:22

Ja klopt haha

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:53

Oooooh wat heb ik heerlijk gereden zeg!! Aan het eind van de middag afgesproken met stalgenootje en toen kwam mooi de zon door na een eerst bewolkte ochtend. Zo fijn gereden! Paard liep zo fijn en ontspannen, ook in stap helemaal niet springerig of gespannen, wat ze vorige keren wel was, gewoon zo relaxed met lang teugeltje nu! Dit stukje bos had mijn paard nog niet eerder gezien, maar ze deed het zo super! Ben helemaal trots haha, door zulke momenten word je weer helemaal verliefd op je paard <3

Ons ritje:
Afbeelding

Grappig ook om te zien dat ik met mijn bijrijdijslander die ik een jaar heb gereden altijd moeite moest doen om aan deze gemiddelde snelheid te komen. Dan was het echt af en toe stappen met veel draf en galop tussendoor. Nu haal ik deze gemiddelde snelheid makkelijk met twee keer een klein drafje en voor de rest stappen. Maar mijn merrie stapt ook wel zo'n 5 tot 7 km/u, de ijslander die ik bijreed slechts 4 à 5 km/u, dat scheelt natuurlijk wel in je gemiddelde snelheid.

En toen we bijna thuis waren ook nog snel even een oortjesfoto gemaakt, moest natuurlijk wel een aandenken hebben aan dit heerlijke ritje :D
Afbeelding

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:57

Als ik veel stap heb ik ook een gemiddelde van rond de 6km.
Niet echt een endurance tijd maargoed, daar heb ik dan ook niet op gereden haha.
Mijn telefoon is alwéér naar de winkel, hopelijk doet hij het gewoon als ik hem dit keer terug krijg dan kan ik eindelijk alles weer bijhouden(heb al zeker een 30-40km gemaakt zonder dat ik het bij kon houden afgelopen 2/3 weken) en ook het tempo wat opvoeren.
Dan zal ik wel wat snellere rijmaatjes moeten uitzoeken want die waar ik nu mee rij daar moet ik om de haverklap voor stoppen omdat ik ze weer ver achter me laat _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:04

Haha gezellig Sanne .. even langs de tante gaan :)

@ Chouchou : klinkt leuk!
En begrijp helemaal wat je zegt .. Mijn pony heeft ook dat tempo van jouw IJslander, we rijden nu de ritten gemiddeld 6 - 6.5 km/u en daar moeten we (jaja, ik ook :P ) best hard voor werken vind ik .. Zat me toevallig vandaag nog af te vragen of dit nog omhoog kan met training of dergelijke, dat hij ruimer zou gaan lopen of zijn hoger tempo langer zou volhouden (hij kan bv. wel 13/14 km/u draven, maar dit zijn altijd maar korte stukjes en dan valt hij terug naar zijn gezellig 10 km/u) ... Is dit te trainen? Of zou dit vanzelf komen door veel met hem te werken? Of is het gewoon roeien met de riemen die we hebben? :+

We komen wel overal waar we willen hoor, het duurt alleen altijd wat langer :Y) :))

Vandaag standaard-rondje gedaan, tempo leek me enorm laag te liggen maar blijkt toch gemiddeld 6.6 te zijn, dus ben eigenlijk dik tevreden :)
Afbeelding

En nog wat sfeerfoto's :D
Afbeelding

Afbeelding

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:28

@ Sabine

Ze gaan vanzelf makkelijker draven!
Ik heb een pony van 1,42. Eerder draafde ze ook rond de 12 km/h.
Nu kan ze makkelijk met all grote paarden meedraven daar doet ze zeker niet voor onder. (kwpn'ers van 1.70 en grote arabieren enz)
Gaat dus inderdaad vanzelf.
Al moet je ook niet te hard willen, als je ze over het tempo heen laat lopen en dan teveel vallen ze uit elkaar en dan krijg je eerder blessures.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:32

Ok, dan kachelen we gewoon lekker door, zal het dan wel merken als het beter gaat lopen :)
Hij begint sowieso wel al beter & beter te reageren, begint ook zelf na te denken, bv. bij wat bergop dat je aan hem merkt dat hij liever wil draven en als ik dan zeg "doe maar [***]" dan gaat hij ook gewoon draven, heel leuk :D Dus de rest zullen we wel zien, zal ook nog wel allemaal beteren .. Al zal competitie natuurlijk ook altijd wel helpen :P

Vroeg het me gewoon af omdat ik "vroeger" endurance met hem gereden heb, en dus minstens 10 km/u, en nu ik de snelheid elke keer meet lijkt dat zo onmogelijk om te halen :') Is niet erg, is op zich mijn doel ook niet, maar als hij een sneller tempo zou hebben kunnen we ook eens meer kilometers in een kortere tijd maken, en dat is soms wel interessant :Y)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 00:42

@ Sabine
Grappig dat je met hem endurance hebt kunnen rijden en dat dat nu ver te zoeken is haha. Was dat dan mendurance of echt endurance onder het zadel?
Ik had met die ijslander ook nog het serieuze idee om endurance met hem te gaan starten, maar ik zag met die gemiddeldes die droom toch wel een beetje in duigen vallen. Ben gaan trainen om op kortere ritjes de snelheid lekker te verhogen, als ik nu terugkijk naar onze laatste maand samen zie ik dat we bij de kortere ritjes ook wel aan de 7 à 8 km/u komen, maar dat was dan (inderdaad ook voor mij :P) hard werken. Vanaf het verlaten van het erf gelijk al flink aan het been houden en goed dat achterbeen onder laten treden. Als ik echt daarmee aan de slag ging, merkte ik duidelijk verschil. Maarja, daar wil je niet na een half uur nog steeds mee bezig hoeven zijn op je ontspannen bosritje, je wil dat je paard ook uit zichzelf die actie onderneemt. Korte ritjes gingen dus wel steeds beter, maar kijk ik naar een ritje dat meer dan 10 km is, dan wordt het gelijk een stuk langzamer allemaal. Ben op zich blij dat ik nu iets groters en snellers onder m'n kont heb :o

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:20

Hier gister ook weer een heerlijke rit gemaakt! Ondanks dat het zo warm was had hij er enorm zin in, iets wat ik niet snap, je helemaal in het zweet werken met dit weer.. :+ Maar ondanks dat wel lekker ritje gemaakt en voor het eerst een gemiddeld tempo van 7 km/u!!! *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:25

Heerlijke oor en kont foto's komen er voorbij!
Volgens mij is iedereen aan het genieten van het mooie weer! :D

Ik heb gister ook een ritje van een kleine 15 km gemaakt.
Laatst was ik zo dom.. Had ik endomondo aan staan, maar mijn gps niet.. Dus hij nam de kilometers niet op.. Jammer de bammer.

Cheyenne; binnenkort weer samen op pad? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:48

Hier gisteren 17 km in 2 uur. Voor her eerst naar 1 van de bossen in de buurt gereden! Morgen weer :-)