Ben jij wel eens (hard) gevallen tijdens een buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Girlgamer

Re: Ben jij wel eens (hard) gevallen tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:52

Ik ben tijdens een buitenrit ooit in een bramenstruik beland Nagelbijten / Gniffelen

Steffi91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:04

jep, van een manegepony tijdens een strand-/duinrit
de pony was al heel de rit erg druk en voor mij reed een meisje met de gewoonte om met haar trage pony bij te gaan draven op nogal lastige momenten Extreme duivel bvb na een afdaling ofzo terwijl de achterliggers zich nog op die afdaling bevinden...
het was dus op zulk een afdaling in stap op een stenen ondergrond dat het meisje voor mij ineens aandraafde om de groep in te halen, ik had dat niet verwacht, mn pony schoot in galop naar beneden en ik viel er langsvoor af, beetje over de kop Scheve mond
ik heb ongeveer een week nekpijn gehad denk ik
sindsdien heb ik wel nog buitenritten gemaakt maar ik ben me wel meer van de gevaren bewust en ik zal enkel gaan met een paard waarvan ik weet dat ik het aankan Haha! maar ik moet toegeven dat ik enorm veel zin heb om nog eens over het strand te galopperen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:11

Zeker, 1 keer maar, maar wel meteen goed.

Jong paardje mee die net ingereden was, kende het buiten wel maar alleen met ruiter en dan extra halstertouw er aan. Voor de zekerheid iemand mee op de fiets en de meest ervaren merrie van stal mee. Tevens ook de moeder van mijn rijpaardje. Alles ging lekker tot we aan gingen draven, konijntje uit de bosjes, moeders er van door, ruiter er af en die van mij er achter aan. Gelukkig stop kunnen zetten, had de voeten net uit de beugels om af te stappen toen mevrouw op haar achterste benen ging staan, ik op mijn kont er af. Geen pijn, wel een endje moeten lopen terug. Gelukkig stonden ze beide veilig bij de stal.

Week later opnieuw geprobeerd, ging super, gelukkig niet angstig geworden en inmiddels goed verkeersmak.

patje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:35

Wel een tijdje geleden maar staat me nog bij als de dag van gisteren...
Eerste keer buiten rijden met een volbloed merrie,heel lief was ze.Wat ik niet wist is dat ze haar hoofd had gestoten in de stal en ze had een bult op haar hoofd en op de plek zat precies het hoofdstel.Me vader hield haar aan de lijn toen we naar buiten gingen en ze schrok opeens van iets en sprong weg en doordat me vader haar vast had kreeg ze natuurlijk last van haar bult op haar hoofd en liet zich achterover vallen en ik stommerik had geen cap op..... Lips are sealed Op dat moment zag ik alle sterren in het heelal en heb 2 weekjes plat gelegen met een hersenschudding...Dat was weer een goeie les geweest

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:57

Jaaaren geleden ben ik met een pony op het strand van Terschelling over de kop geslagen tijdens een flinke rengalop. Ik had niets, maar was echt enorm geschrokken. Voorheen had ik altijd het idee dat paarden zelf goed oppassen waar ze hun voeten neerzetten, maar daar denk ik nu een beetje anders over Knipoog Ik ben niet bang geworden van die val, maar sinds die tijd wel een stuk voorzichtiger Nagelbijten / Gniffelen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:35

Verschillende keren hoor: in de gracht, paard gelukkig niet bovenop mij, deed geen pijn trouwens, ik zat wel vast in de schrikdraad. Paard gooit kont omhoog na schrikreactie en ik vlieg in een salto naast haar, met m'n rug op de beton en een blauwe plek op m'n schaambeen door de botsing met de horn van m'n westernzadel. Hmmm, ohja, nog eentje, in volle galop begint m'n paard hard te bokken en ipv naar rechts te gaan met de groep mee, gaat zij links. Ook weer bal op m'n rug gevallen. Bleek dat haar huid dubbel zat onder de singel, ocharme.
Ook nog enkele keren echt stom, met m'n kont in de modder, iedereen in een deuk natuurlijk. Ik heb mijn portie al wel gehad, maar dit is natuurlijk verspreid over jaren lang buitenrijden en verschillende paarden.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:16

zondag kwam er nog een fries voorbij zonder zijn ruiter. Ik had hem gevangen en even later kwamen er mensen met de ruiter in de auto aan die haar opgeraapt hadden. Ze bleek eraf gebokt te zijn en heeft daarbij waarschijnlijk de enkel en pink gebroken. Ze was met beugel en al over het paard heen gekomn en zo blijven hangen. Wat zal die een pijn gehad hebben Nagelbijten / Gniffelen

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:42

Toen ik een paardenhouderij opleiding volgde, moest ik in het 2e jaar een ruiterbewijs halen. Maar toen we voor de eerste keer gingen buiten rijden, Waren de paarden heel fris, vooral die waar ik op zat. Hij sprong naar links, rechts en naar boven.
Met als gevolg dat ik viel. Mijn pech was alleen dat ik met mijn rug vol op stenen viel. Ik kreeg tranen in de ogen en kon eerst niet ademen. Maarja. Ik moest meteen weer op het paard en we gingen weer verder.
Nog geen 5 minuten later kreeg mijn rijpaard weer de lente in zijn hoofd en daar ging ik weer.
Weer met mijn rug vol op de stenen en weer kon ik geen adem halen. De leraar zei dat ik me niet aan moest stellen en dat ik weer op moest stijgen. Opzich had hij daar wel gelijk aan, omdat je altijd weer moet opstijgen na een val. Maar ik had zoveel pijn dat ik met het paard aan de hand terug liep. De rest van de groep ging ook terug naar stal. Ze gingen in draf en bleef ik dus ver achter. Met als gevolg dat mijn paard heel druk werd.

Dit is nu 4 jaar geleden en nu heb ik nog steeds heel veel last van mijn rug. Ik ben naar het ziekenhuis geweest voor foto's en heb allerlei onderzoeken gehad, maar ze konden er niet achter komen wat er aan de hand is. Ik heb ze meerdere malen gezegt dat ze foto's maakten van de bovenkant van mijn rug, terwijl de pijn onderin zit. Elke keer zeiden ze weer dat ik het fout heb en dat onderzoeken lieten zien dat het boven in zit. Ik ben naar fysio geweest en alles. Maar het mocht niet baten.
Nu moet ik misschien wel voor de rest van mijn leven met een kapotte rug rond lopen.

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:48

Auw auw auw.. klinkt allemaal zeer pijnlijk! Bloos! Nog nooit op buitenrit gevallen gelukkig. Wel een keer in de bak. Moest van de instructrice achterstevoren gaan zitten. Paard vond het minder grappig.. Clown

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:53

Ja hoor, toen ik een paar jaar geleden in Spanje op vakantie was, stonden we op een camping waar je buitenritten kon maken.
Hele goede paarden trouwens.
Een ochtend gingen we een soort dauwtraprit maken, 's nachts had het erg geregend en geonweert.
We waren al vaker die route over geweest en er waren aardig wat kleine bruggetjes, maar die paarden zijn dat wel gewend.
Helaas ging het deze keer (op een vrij stevige brug) toch niet zo goed.
Het paard naast me sprong opzij, zo door de reling van het bruggetje, waardoor mijn paard ook schrok en dus aan de andere kant door de reling sprong.
Het was allemaal hout, en gelukkig maar anderhalve meter hoog ofzo, maar toch stonden we ineens een heel stuk lager in de blubber.
Eigenlijk ben ik niet eens gevallen, want ik zat nog op mijn paard, het meisje op het andere paard stond met 1 voet op de brug en kon zo afstappen. Ik niet.
Gelukkig waren het geen paniekerige paarden en klommen ze gewoon rustig weer uit het slootje.
Ik ben 's middags nog gaan kijken bij die brug en toen zag ik overal lange schroeven en spijkers uitsteken waar we net langs zijn gevallen.
Best spannend dus.
Wij hadden niks en nog belangrijker de paarden waren alleen maar beetje vies, maar hadden ook niks.

Mel_issa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:20

Nou ik was 3 jaar geleden op ponykamp bij het Fjordenpaard. Ik was daar met een vriendin, en we reden op een heel smal paadje met aan beide kanten bomen en we waren rustig aan het stappen, toen der een wielrenner langs wou ( wat eigelijk helemaal niet paste) Hij proberden ons in te halen waardoor de hele groep der vandoor ging, Me vriendin was met haar schouder tegen een boom gevallen haar hele scouder lach open en ze dachten dat het was gebroken dat viel gelukig wel mee!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:36

Happy_Liz schreef:
De leraar zei dat ik me niet aan moest stellen en dat ik weer op moest stijgen. Opzich had hij daar wel gelijk aan, omdat je altijd weer moet opstijgen na een val. Maar ik had zoveel pijn dat ik met het paard aan de hand terug liep. De rest van de groep ging ook terug naar stal. Ze gingen in draf en bleef ik dus ver achter. Met als gevolg dat mijn paard heel druk werd.

Wat is dit voor een waardeloze opleiding? Die "leraar" schiet hier dus op diverse punten zwaar tekort!! Hoe verzin je het om tegen iemand die tot 2x toe op z'n rug valt en geen adem heeft te zeggen dat je "je niet aan moet stellen"? En dan als toetje ook nog eens gaan draven als je met een paard aan de hand loopt? Dat is geen leraar, dat is een k*th*fter!
Ik had al niets met het ruiterbewijs, maar dit maakt het niet beter...... Verdrietig

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:15

Ja. Met paardenkamp( vanuit school) we gingen met stuk of 23 man een bosrit maken zonder zadel tot half 11 's avonds. Ik had mijn eigen pony mee ze is dat nog niet zo gewend maar ik moest zonder zadel. ik reed achteraan en elke keer moet je aansluiten in draf dat is heel vervelend. En ze was aan het bokken en de voorbenen kwamen de lucht ook al 1 keer in. Nou en toen gingen we een bochtje in in draf en zei gaf er nog eens een bok bij dus lag ik eraf. Ik was helemaal overstuur omdat ik op mijn hoofd viel.( de laatste keer dat ik viel had ik een hersenschudding dus vandaar) Maar er reed een stage meisje achter mij ze hielp mij gelukkig weer overeind en ik mocht op haar paard(met zadel rijden) En zei ging op die van mij. Ze gleed er ook al bijna af:P Maar ik was wel blij dat ik even weer op een zadel zat want ik kan totaal niet goed blijven zitten zonder zadel.

monkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:26

Een jaar of 2 geleden ben ik samen met mn paard in de sloot terecht gekomen. Ze steigerde op de rand van de sloot, en zijn toen samen omgeklapt en in de sloot terecht gekomen. achteraf erg veel mazzel gehad, ze is er gelukkig zijwaarts ingegaan, niet achterover want dan had een stukje erger af kunnen lopen. We hadden beide niks qua botbreuken oid, ze had alleen schrammen van de braamstruiken, en ik zag er uit alsof ik met een kat gevochten had, door diezelfde braamstruiken

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:28

Ik ben meerdere keren gevallen tijdens een buitenrit ja Lachen
zadel was niet goed aangesingeld (boomloos zadel) en paardje wou links, en ik rechts Tong uitsteken en daar ging het zadel met mij Knipoog
daar lig je op de grond dan Tong uitsteken deed geen zeer gelukkig. Maar k heb t wel 4x mee gemaakt hoor Lachen

Marissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:35

Toen ik heel klein was (7 ofzo) ging ik voor het eerst paardrijden. Ik reed op een Shetje en een begeleider had haar aan de hand vast. We gingen door het bos wandelen. Het Shetje struikelde over een tak of zoiets en op de een of andere achterlijke manier slaagde ik erin om aan haar staart op de grond te glijden.. Ik viel totaal niet hard want ik lande op mijn benen maar het was wel bizar Tong uitsteken

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:28

Afgelopen kerstvakantie, de eerste dag !@#$%^&*()
Het had lekker gevroren en wie moest toen even naast z'n paard gaan liggen ?! IK natuurlijk. pff
Ik kan me alles nog herinneren, behalve dat ik op mn hoofd gevallen ben? , maar wel een lichte hersenschudding - na 7 dagen zat ik weer op het paard =)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 01:10

Jahoor en ik scheur of breek ook alleen maar dingen.
1 x tijdens een strandrit toen het mega slecht weer was en stukken duinen waren weggeslagen mijn paardje rende omhoog en het haakje zat niet achter mijn beugel waardoor ik mijn evenwicht verloor en er ineens erge druk op mijn andere been kwam en ik er dus naast lag.
resultaat een gescheurde kuitspier.

1x in het duin toen ik zat te kletsen met een vriendin terwijl we omhoog gingen gaf mijn paard een bok(je) en ik kwam onder haar terecht.
Bij het wegrennen schopte ze met haar achterbenen tegen mijn cap aan.
resultaat een gescheurde nekspier

1 x met opstappen raakte mijn paard in paniek doordat iemand achter haar een stoel verschoof en bleef ik haken met mijn voet in de beugel en bij klapte op mijn zij/arm.
resultaat pols gebroken.

1 x met rijden keek ik net achterom naar fietsers die mij nogal luid achterop gereden kwamen toen mijn paard beloot 180 graden de andere kant op te draaien en ik er dus naast lag.
resultaat een beetje hoofdpijn

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:23

Nou ik ben wel is op een ponykamp van een pony gevallen... Letterlijk zand gehapt en mijn neus gebroken (in het losse zand).. Moest ik ook nog met mijn mond vol zand stop gaan roepen omdat ik achteraan reed, en ze eerst dus gewoon door reden....

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:29

Ik ben een keer met een buitenrit gevallen toen er een trein aankwam en hij schrok ervan en het paard die er ook bij was, schrok ook. Ze gingen er vandoor en op een gegeven moment zag hij die trein voorbijkomen en hij sprong echt bijna 2 meter de lucht in, toen hing ik er al naast, maar hij bleef doorkletteren. Toen kon ik kiezen om me te laten vallen of om te proberne te blijven hangen, maar hij ging richting de weg (woonwijk) en dan zou ik op de stenen vallen, dus ik wilde me loslaten op het gras, maar net toen ik los liet, gaf hij nog een bok, dus ik vloog de rozenstruiken in.

Overal schrammen en Macho rende nog steeds door, dus ik riep naar mijn vriendin: Ga achter Macho aan! maar ze kwam naar mij toe, omdat ik ondersteboven in de bosjes hing en overal bloed, vanwege die stekels. Ik gelijk opgestaan en die woonwijk doorrennen. Iedereen lachte me uit, omdat ze eerst een paard met zadel en hoofdstel voorbij zagen lopen en daarna een meisje met cap op en overal bloed.. Nou ik kon toen niet lachen hoor, maar goed, gelukkig stond meneer een eindje verderop lekker te grazen en toen hij me zag kwam hij wel gelijk naar me toe.

Horsecompany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:37

Hoi,

Ik ben in 2006 heel hard gevallen met mijn Dravertje we waren heerlijk buiten aan het rijden het was lente en de zon scheen het was erg druk in het bos ik was super aan het genieten. In eenkeer uit het niets net toen ik bergje af ging gaat hij er vandoor :S Terwijl ik naar voren schiet bergaf op topsnelheid geeft hij ook nog een bok ik werd voorover gelanceerd recht op mijn hoofd. Omdat ik bijna bij de grote weg was wilde ik opstaan en achter mijn paardje aan rennen maar helaas op het moment dat ik opstond werd ik door onbekende krachten weer tegen de grond aan gedrukt ik raakte toen echt in paniek want ik zag mijn paardje al onder een auto terrecht komen met 80km per uur er zat maar 1 ding op hulp roepen zo hard je kan. Gelukkig was het druk in het bos en binnen een paar seconden waren er mensen genoeg ik had zelf niet echt het idee dat ik wat had ik kon alleen niet opstaan later bleek dat dit door de klap op mijn hoofd kwam (gelukkig had ik een cap op!) Mijn paardje was gevangen en ikwas blij maar niet heus ik dacht ik sta zo wel weer op maar de mensen om mee heen stonden er op dat de ambulance kwam en mij ophaalde kun je het je al voorsteleln een ambulance in het bos! Dus ik moest mee ze namen geen risico ik werd helemaal ingpakt nek benen alles. Ik dacht echt ok even foto's maken en ik mag weer naar huis Lachen Op de scans was niks te zien op de foto's ook niet maar toen ik wilde gaan staan ging het mis ik had gewoon een flinke klap gemaakt met mijn hoofd en moest ter observatie een nachtje in het ziekenhuis blijven dus dat was wel even schrikken. Gelukkig kon ik de dag erna naar huis.
Het is me niet in de kouden kleren gaan zitten ik rijd dat paardje niet meer te heftig en te gevoelig hij voelde mijn angst en dat werkte niet meer. Nu rijd ik een kruising tinkertje ijslander van 1.27 en hier ben ik heel gelukkig mee....

Groetjes Daisy

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:46

ander half jaar geleden, wouw ik met een fjord op buiten rit in het bos, allemaal leuk en aardig, hartstikke leuk paardje, op een gegeven moment wouw ik stukje galoperen, en toen dacht hij ineens 'ow laat ik eens naar links toe gaan' maar omdat het glad was vielen we. met mn been onder zijn lichaam. toen ik thuis was heb ik gekeken, en zijn toen gelijk na de huisartsenpost gegaan. mn hele knie was dik en blauw, mocht 3 weken niet sporten. en nu na andershalf jaar heb ik nog steeds een ontzettend groot litteken en heb ik dr geen gevoel meer in.

Feiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:08

ellennn_ schreef:
Afgelopen kerstvakantie, de eerste dag !@#$%^&*()
Het had lekker gevroren en wie moest toen even naast z'n paard gaan liggen ?! IK natuurlijk. pff
Ik kan me alles nog herinneren, behalve dat ik op mn hoofd gevallen ben? , maar wel een lichte hersenschudding - na 7 dagen zat ik weer op het paard =)

Haha, dezelfde dag, en de zelfde reden, alleen viel k met paard, en kwam dr onder Ach gut !!
Had toen ook n hersenschudding Vork
En alles wat verder nog maar gekneust kon worden Tong uitsteken

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:48

Humm...
Ja ik ben er laats nog afgevallen op buitenrit met een jong paard
Gelukkig was mijn vriendin mee want het ging helemaal verkeert!
Ik moet naar het ziekenhuis Boos!
Ik was er zelf zeg maar niet bij ik was bewusteloos geraakt van de val!
Mijn vriendin zei dat ik bloed overgaf dus hebben ze me geopereert in het ziekenhuis:(
En ja wie zat er in het gips met haar voet de 2× dit jaar al! Ik weer
Ik moest er toen nog 13 dagen liggen omdat ik zo veel pijn had!!
Nu alles weer goed gaat ben ik weer beginnen met rijden:D
En het gaat mega goedd!!!

Kus Kus Geartsje Koe

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:24

Gister avond hebben we met een paar mensen van stal gezellig een buitenrit gemaakt. Een vriendin mee op mijn pony omdat ze haar eigen pony al gereden had. Alles ging prima tot er op gegeven moment een steekbeest onder de buik van de pony ging zitten en hij dat beantwoorde met 2 hele scheve bokken en zij over de schouder eraf vloog.. Verdrietig Gelukkig viel ze niet hard en tussen de (zachte) blaadjes (met een boom gemist met haar schouden Nagelbijten / Gniffelen ) en bleef de pony verder op staan eten dus die hadden we zo weer te pakken. Maar was wel even sneu voor d'r! Eerste keer op mijn pony en gelijk eraf gemikt..