Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:51

mairead schreef:
Het lijkt mij nog steeds zeer onverstandig om dit te doen; vooral zonder paardenwissel. Of binnen 2 tot 5 jaar (denk eerder aan 10 - 15).
Ik las op de vorige pagina iets over een rit naar Istanboel, waarbij er een auto vooruit reed. Dit lijkt me eerlijk gezegd wel een must. Dan los je meteen het probleem op dat je paard te zwaar beladen is met voorraden en het scheelt je een paar pakpaarden. Zorg dan nog dat de chauffeur van de auto een veterinaire achtergrond heeft en/of ervaring als hoefverzorger en je droom komt een stuk dichterbij!
Maar alsnog lijkt me een korter traject zelfs met vooruitrijdende auto toch nog steeds verstandiger.

Idd..op deze manier zou het idd wel te realiseren zijn met 2 jaar voorbereiding!
En het is een stuk veiliger en verantwoordelijker .

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:56

Dee_Es schreef:
Kennen jullie dit riedeltje?

[ Afbeelding ]

Ik denk dat momenteel TS onbewust onbekwaam is. Ze heeft geen idee wat ze allemaal moet weten van paarden om een dergelijke toch te kunnen maken dus kan ze ook geen inschattingen maken. Op het moment dat ze bewust onbekwaam is (en gelukkig is ze zo te lezen absoluut bereid om daar naartoe te werken) zal waarschijnlijk het besef komen dat de plannen zoals ze die nu in gedachte heeft niet uitvoerbaar zijn.
Maar verre reizen vereisen flexibiliteit en door flexibel om te gaan met haar droom kan er vast nog heel veel moois gebeuren.

Ik quote dit nog even, omdat ik denk dat dit wel echt van toepassing is in deze situatie.
Ik denk ook dat ts momenteel nog onbewust onbekwaam is...

Anoniem

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:03

Cursus centrum dierverzorging in Barneveld heeft fijne cursussen. Over paardenvoeding, hoefbekappen, gedrag etc . Kan ik echt aanbevelen.

ik denk dat veel mensen hier het een beetje moeilijker maken dan het is. Als je twee jaar fulltime kan voorbereiden kom je echt een hele eind hoor.

- rijden kun je binnen een paar maanden voldoende ( als je een klein beetje gevoel hebt)
- omgaan met het dier, z'n signalen leren lezen dat kost wat meer tijd, daar moet je echt ervaring voor opdoen
- Theorie is ook het probleem niet , kwestie van lezen/ cursussen en er de tijd voor nemen

-

Veel mensen hebben zelf weinig gereisd en kunnen zich inderdaad niet voorstellen dat je nu door de Ukraine zou reizen, maar op de Krim na is het daar prima te doen ( en zelfs daar kom je waarschijnlijk gewoon doorheen )

Als je je goed verdiept in paarden, wat ze nodig hebben , hoe je goed voor ze zorgt, vele leest over wat anderen hebben gedaan, alle tijd hebt... combineer dat met de kennis die je al hebt en je komt een heel eind.

En voor de rest , kan het mis gaan ... ja natuurlijk. Maar dat is nou eenmaal een deel van het leven.
Die dieren hebben een vrij aardig leven, trekken samen met hun ( bijzondere) kudde.
Een stuk beter dan menig hobby paard, en heel veel beter dan 99% van alle dieren ( slachtvee dus )

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:57

MariekeB schreef:
Veel mensen hebben zelf weinig gereisd en kunnen zich inderdaad niet voorstellen dat je nu door de Ukraine zou reizen, maar op de Krim na is het daar prima te doen ( en zelfs daar kom je waarschijnlijk gewoon doorheen )

Afbeelding Ik heb lang geleden een half jaar uit een rugzak geleefd. Beetje de gangbare backpackers plaatsen, dus lang niet zoals TS of andere wereldreizigers dat doen. Maar het geeft wel een beetje een idee, zeg maar zoals een M ruiter wat beter de aspecten van een Grand Prix kan begrijpen dan een puur recreatie ruiter.

Of wat dacht je van de adviezen over het verkeer? Ik zou nooit in "willekeurig-land-van-bestemming" durven rijden, daar rijdt iedereen als gekken. Eerlijk gezegd ben ik in weinig landen geweest waarin men elkaar minder ruimte gunt dan in Nederland -O-

En uit welk land kwam ook al weer het lieveheersbeestje als symbool tegen zinloos geweld ... :\

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:21

Ik had niet de indruk dat TS over de weg wilde reizen, dus van idioot verkeer weinig last.
En backpacken? Ik denk dat velen van ons wel eens hebben gebackpacked, maar laten we wel wezen; toffe ervaring, maar weinig bijzonder natuurlijk en al helemaal niet (zelfs niet een klein beetje) vergelijkbaar met wat TS wil verwezenlijken.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:22

Bijzonder toch weer hoe mensen bij zoiets hun eigen angsten projecteren op een ander (of andermans paard).
Een ook de dubbele moraal is weer onmiskenbaar aanwezig, tjoh.

Ruiters met (fiks) overgewicht mogen we niks van zeggen, 'zolang ze het paard maar niet in de weg zitten' maar als het hier op aan komt, is die 15% procent van het eigen gewicht ineens van wezenlijk belang.
Stallen waar paarden amper buiten komen, nee dat kan echt niet meer! Ze moeten buiten komen, zo veel mogelijk! Maar een paard dat in relatieve vrijheid kan doen waar hij voor gemaakt is; lange afstanden lopen, oh nee dat is ineens uit den boze.
In 5 jaar is het blijkbaar onmogelijk om voldoende kennis op te doen, maar we vertrouwen ons paard wel toe aan de DA die er 6 jaar over heeft gedaan. En die DA heeft toch echt wat meer kennis nodig. (oké scheelt 1 jaar, soit)
En om van het piepkleine referentiekadertje waaruit de meesten denken en spreken nog maar te zwijgen.
Hou toch op zeg.

TS, jullie hebben een fantastisch plan! En met de juiste voorbereiding is het zeker haalbaar, zeker als ervaren reizigers.
Qua visa is er al het eea genoemd en dat moet goed uit te zoeken zijn en goed komen.
Ook het leren rijden zal geen probleem zijn, dat heb je in twee jaar echt wel onder de knie. Jullie hoeven immers geen Zproef te rijden.
Eigenlijk is alles te leren, behalve de feeling voor en met het paard. Dat moet in je zitten ;-) en al doende komen jullie er denk ik snel genoeg achter of jullie het hebben of niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:15

Mooi verwoord Hypericum. Zo voelt het voor mij ook maar jij brengt het beter onder woorden.
En reis ervaring heeft TS zat.

Volgens mij heeft TS afgehaakt in dit topic. :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:18

rien10 schreef:
Mooi verwoord Hypericum. Zo voelt het voor mij ook maar jij brengt het beter onder woorden.
En reis ervaring heeft TS zat.

Volgens mij heeft TS afgehaakt in dit topic. :)

Als je haar laatste post had gelezen dat wist je dat ze even niet zo actief zou zijn omdat ze wat anders aan haar hoofd had de komende dagen

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:19

Als ik het goed heb zou ts gisteren en vandaag met een bokker (?) meelopen om te kijken hoe een dagje tussen de paarden is. Misschien is ze daar nog druk aan het leren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:21

Hypericum schreef:
Bijzonder toch weer hoe mensen bij zoiets hun eigen angsten projecteren op een ander (of andermans paard).

Ruiters met (fiks) overgewicht mogen we niks van zeggen, 'zolang ze het paard maar niet in de weg zitten' maar als het hier op aan komt, is die 15% procent van het eigen gewicht ineens van wezenlijk belang.
Stallen waar paarden amper buiten komen, nee dat kan echt niet meer! Ze moeten buiten komen, zo veel mogelijk! Maar een paard dat in relatieve vrijheid kan doen waar hij voor gemaakt is; lange afstanden lopen, oh nee dat is ineens uit den boze.
In 5 jaar is het blijkbaar onmogelijk om voldoende kennis op te doen, maar we vertrouwen ons paard wel toe aan de DA die er 6 jaar over heeft gedaan. En die DA heeft toch echt wat meer kennis nodig. (oké scheelt 1 jaar, soit)
En om van het piepkleine referentiekadertje waaruit de meesten denken en spreken nog maar te zwijgen.
Hou toch op zeg.

TS, jullie hebben een fantastisch plan! En met de juiste voorbereiding is het zeker haalbaar, zeker als ervaren reizigers.
Qua visa is er al het eea genoemd en dat moet goed uit te zoeken zijn en goed komen.
Ook het leren rijden zal geen probleem zijn, dat heb je in twee jaar echt wel onder de knie. Jullie hoeven immers geen Zproef te rijden.
Eigenlijk is alles te leren, behalve de feeling voor en met het paard. Dat moet in je zitten ;-) en al doende komen jullie er denk ik snel genoeg achter of jullie het hebben of niet.

die dierenarts is wel de hele dag colleges aan het volgen...staat niet in vergelijking met 1x per week een prive lesje

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:26

Wie zegt dat ze een keer per week een privé lesje doen?
Ze is nu al een aantal dagen aan het 'stagelopen' met iemand met een stal vol paarden. Daar leer je ook een hoop.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:54

Hypericum schreef:

Hou toch op zeg.

Je post is zeker goed bedoeld, maar de argumenten die je aanhaalt slaan nog geen deuk in een pakje boter. :)

Natuurlijk is het niet goed voor een paard als er een ruiter op rijdt die te zwaar is voor het paard (kleine kanttekening, dat een ruiter overgewicht heeft, betekent niet dat het meteen te zwaar is voor het paard), ook als degene 'het paard niet in de weg zit', is dit niet goed. Echter, in de situatie zoals deze beschreven wordt door TS, zal het paard de komende jaren van zijn/haar leven spenderen met dat gewicht op de rug. Hierdoor moet er, naar mijn inziens, zorgvuldiger worden gelet op het aantal kilo's dat zo'n paard aankan.

Je tweede argument, dat er paarden zijn die continu op stal staan (wat helaas zo is), rechtvaardigt niet dat ieder paard staat te trappelen om een dergelijke trektocht te maken. Paarden scharrelen van nature rond in kuddes, in een vast gebied en in volledige vrijheid. Hier worden de paarden bestuurd en is het niet aan hen om te bepalen wanneer er gegeten wordt (wat paarden die dergelijke afstanden in de natuur afleggen, vrijwel continu doen). Alsnog kan het dan een mooie uitdaging zijn voor sommige looplustige paarden.

Je vergelijking met een dierenarts is ook foutief getrokken, de situatie van een dierenarts (in opleiding) is niet te vergelijken met die van TS.

TS, wat ik me nog bedacht, als geld werkelijk geen rol speelt (wat natuurlijk heel fijn is), is het dan geen idee om een (jonge) dierenarts te vinden die avontuurlijk is en tegen betaling met jullie mee zal willen reizen? Eventueel met eigen vervoer door bijvoorbeeld een pick-up te rijden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:04

Jennifuur schreef:
TS, wat ik me nog bedacht, als geld werkelijk geen rol speelt (wat natuurlijk heel fijn is), is het dan geen idee om een (jonge) dierenarts te vinden die avontuurlijk is en tegen betaling met jullie mee zal willen reizen? Eventueel met eigen vervoer door bijvoorbeeld een pick-up te rijden.

Kan die dan ook gezondheids verklaringen schrijven? Want dan is dat probleem ook meteen van de baan :j

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:10

Ik heb alleen de berichten van TS gelezen, dus sorry als ik iets herhaal.

Hoe denk je de paarden zodanig te kunnen trainen dat ze zo ver kunnen lopen ? In 5 jaar tijd kun je nooit alle informatie leren die een endurance instructeur heeft die lesgeeft aan het aller hoogste niveau ? Op een normale manege leer je dit niet. Een goed endurance paard wat geschikt zou kunnen zijn voor jullie is peperduur ( en bijna niet te vinden )en daarbij zou je ook de lessen van de instructeur moeten betalen. Wat als je paard onderweg zich blesseerd en een operatie van 5,000 nodig heeft ? Goede dierenartsen in Oosterse landen zijn op de hand te tellen. Je zou voor elke 100 km een goede dierenarts moeten vinden , maar die is er niet.

Vanuit Turkije naar Nederland vind ik een heel ander verhaal. Dat is zoveel meer dichterbij en dan rijdt je door allemaal Westerse landen ( op enkele na ). Wat denk je ze te voeren ? Op enkel haver en gras halen ze het niet . In West Europa is nog goed voer te vinden , maar waar vindt je het in het Oosten ?

Mooie droom , maar onrealistisch. Kiea dan voor een kortere reis ( Turkije - Nederland was een mooi voorbeeld ) of doe het met verschillende paarden. Ook vind ik het heel raar dat je na de reis je paarden gewoon zou weggeven aan je familie. Het is geen auto ofzo. Zou je je er helemaal niet aan hechten ?

Edit: Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je denkt dat een paard wat bij jullie past zou kosten ? En wat je voor persoonlijke begeleiding van een top endurance instructeur zou betalen ?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:18

Aria_zz schreef:
Jennifuur schreef:

Kan die dan ook gezondheids verklaringen schrijven? Want dan is dat probleem ook meteen van de baan :j

Ik weet niet hoe dat zit qua regel- en wetgeving en benodigde certificaten, maar als dat zo zou zijn, is dat natuurlijk ideaal!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:23

En je eigen huisarts, fysio, tandarts..,, ik vind dit n beetje overdreven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:32

_Femkeeex schreef:
Ik heb alleen de berichten van TS gelezen, dus sorry als ik iets herhaal.

Hoe denk je de paarden zodanig te kunnen trainen dat ze zo ver kunnen lopen ? In 5 jaar tijd kun je nooit alle informatie leren die een endurance instructeur heeft die lesgeeft aan het aller hoogste niveau ? Op een normale manege leer je dit niet. Een goed endurance paard wat geschikt zou kunnen zijn voor jullie is peperduur ( en bijna niet te vinden )en daarbij zou je ook de lessen van de instructeur moeten betalen. Wat als je paard onderweg zich blesseerd en een operatie van 5,000 nodig heeft ? Goede dierenartsen in Oosterse landen zijn op de hand te tellen. Je zou voor elke 100 km een goede dierenarts moeten vinden , maar die is er niet.

Vanuit Turkije naar Nederland vind ik een heel ander verhaal. Dat is zoveel meer dichterbij en dan rijdt je door allemaal Westerse landen ( op enkele na ). Wat denk je ze te voeren ? Op enkel haver en gras halen ze het niet . In West Europa is nog goed voer te vinden , maar waar vindt je het in het Oosten ?

Mooie droom , maar onrealistisch. Kiea dan voor een kortere reis ( Turkije - Nederland was een mooi voorbeeld ) of doe het met verschillende paarden. Ook vind ik het heel raar dat je na de reis je paarden gewoon zou weggeven aan je familie. Het is geen auto ofzo. Zou je je er helemaal niet aan hechten ?

Edit: Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je denkt dat een paard wat bij jullie past zou kosten ? En wat je voor persoonlijke begeleiding van een top endurance instructeur zou betalen ?

Inderdaad, dit is allemaal al gezegd

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:39

rien10 schreef:
En je eigen huisarts, fysio, tandarts..,, ik vind dit n beetje overdreven.

Je kan het ook overdrijven natuurlijk. :roll: Aan zo'n reactie heeft precies niemand wat.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:45

Ik heb niet het hele topic gelezen hoor... dus geen idee of dit al genoemd is.

Maar zover ik weet moet je om via Rusland in Mongolie te komen door Siberie heen en dan kun je daarna eindigen in de Mongoolse woestijn.

Hoe ga je met die temperaturen om?

En dan nog een.. wat denk je van alle wilde beesten in de woestenij?

Wolven blijven echt niet achter je prikpaaltjes..

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 01:00

Google eens op noud dirks.

Hij heeft al 2 grote tochten gemaakt.

Van malden nederland naar istanbul
En van.parijs naar sevila.

Beide voor het goede doel! Super mooi verhaal.

Misschien heb je daar wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 03:27

Ik vind het plan heel mooi en ook echt wel mogelijk, maar 2 jaar, en zelfs 5 jaar voorbereiding lijkt me nog weinig. Al ligt het er wel aan wat voor voorbereiding. 5 Jaar elke week een lesje op de manege hobbelen is iets heel anders dan gericht les, meerdere keren per week, op sterke paarden en trektochtgericht. Meelopen met een hoefsmid, dierenarts en misschien wel (endureance)zadelmaker lijkt me heel belangrijk. Ook het werken op een boerderij met paarden en een stal waar trektochten worden gemaakt lijkt me niet onnodig.

Ik heb niet veel verstand van trektochten dus neem alsjeblieft niet alles aan wat ik zeg :o maar ik ga je met mijn kennis en kunde enigzins proberen te helpen.

Ik weet niet of je al hebt nagedacht over wilde dieren? Ik denk dat een woedend everzwijn niet veel respect voor een paddocklint zonder stroom of een tent heeft.

Ik denk telkens weer aan een koets(huifkar dan natuurlijk :D :Y) ) met een tweespan of driespan. Eventueel neem je een extra paard mee, zodat je ook nog kan wisselen met rijden of mennen. En dan kun je ook nog wisselen met lopen. Hierin kan je alle spullen kwijt(zelfs 'luxe' dingen, je hoeft je niet te beperken tot 10 kg pp. Ook kan je dan meer water meenemen, misschien hooi en wat krachtvoer. Je kan dan lekker slapen in je kar(ook al zijn jullie basic gewend, kan je gewoon wat luxer leven. Lijkt me toch wel fijn.)

Voor het eten van paarden: Ik las net in een ander forum iets over een touw tussen twee bomen spannen en daar dan een halstertouw aan vastmaken. Als je het lange touw dan erg ver spant kan je paard op zich genoeg eten. En in een koets of op een pakezel/paard kan je misschien wat prikpaaltjes en lint meenemen.

Ik vind het heel mooi om de verschillende mensen te zien in zo'n topic; de bakruiters, de diehard trektochters, endurancemensen, dromers, tippers etc. Heel leuk! :j

Ik hoop dat je goed nadenkt en alles op een rijtje zet. Ook raad ik je aan om, zoals pmarena eerder zei, in etappes te werken: zo kunnen jullie allemaal even bijkomen en kan je besluiten of je verder gaat, hoe je verder rijdt etc. Het fijne is dat het meer om de reis dan het doel gaat, dan kan je namelijk besluiten om toch te stoppen, een andere eindlocatie kiezen oid.
Ik wens je veel plezier en succes met het (voorbereiden van de) tocht en zou een volgtopic graag zien, mocht je droom ooit uitkomen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:08

Femkee, zo'n operatie doe je dus niet. Dat paard wordt voedsel voor mens of dier.
Daarom hamer ik ook zo op dat reserve paard. Als je paard sterft kun je als mens niet zijn tuig en bagage dragen. Al helemaal geen stock of westernzadel van 15 kg.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 08:22

Goedemorgen lieve mensen van het forum.

Het is haast niet haalbaar om iedere vraag voor mij te beantwoorden, maar neem de vragen die gesteld worden wel mee met het op doen van kennis. Is er echt een vraag bij die ik over het hoofd heb gezien en je toch nog graag antwoord op wilt doe dit dan even prive, zo zie ik de vraag voor 100%. Kan natuurlijk wel even zijn voor ik antwoord geef want mijn prive box krijgt meer berichten dan bijna op het forum. Vind dit overigens heel erg leuk dus gewoon blijven berichten :D Maar zit liever niet de hele dag achter de computer. Overigens gaan wij maandag verhuizen dus dat kost ook even wat meer tijd.

Ik ben gisteren avond terug gekomen van mijn eerste dagen ervaring met Pony's/Paarden. Dit was geweldig en er zal binnen kort een blog komen zodat iedereen deze kan lezen. Ik heb heel erg veel geleerd en nu ben ik er 200% zeker van dat ik graag meer van paarden wil gaan leren. Voor ik echter ga beginnen met rijden vind ik het zelf verstandiger om eerst het gedrag van de paarden goed te gaan bestuderen. Zo zal ik ipv dagen op het forum te zitten liever buiten in de natuur zijn en kijken naar de paarden/pony's kijken hoe ze zich naar elkaar gedragen en de bewegingen die ze maken. Zo leer je het namelijk vele malen beter dan via de computer.

De route Nederland-Mongolië kan heel goed veranderen en misschien gaat dit ook wel gebeuren andersom of misschien wel totaal anders. Maar de titel zal ik tot nu toe zo laten want anders word het te veel verschillende informatie. Ik ben voor het papierwerk per land de grens met de paarden over te steken inmiddels nu voor de derde keer doorverwezen en heb weer gemaild. De reactie kan wel 6 weken duren, daarnaast ook een mevrouw in België gemaild die veel in andere landen met paarden reist en ze is nu op vakantie en volgende week zal ze mij mailen.

Aangezien wij hebben besloten niet voor een derde paard te gaan hebben we een andere oplossing gevonden. Mijn vriend vind het niet erg om de hele dag (dagen/weken/maanden) te wandelen en doet dit waarschijnlijk liever dan op het paard te zitten en heeft besloten de route die we besluiten te lopen gaat hij wandelen. Er zullen vast momenten zijn dat we een stuk samen zullen rijden maar laten we zeggen dit zal niet veel zijn. Ik kan mijn vriend erg goed en de kans is groot dat hij liever alles zelf loopt. Ik zal hierdoor beide paarden kunnen afwisselen zodat ze beide niet alleen tijdens de rust momenten/dagen/weken maar ook tijdens de tocht meer rust zullen hebben zonder extra gewicht.

Dat de wereld onrustig is dat weet iedereen en onder schot gehouden worden dat is ons in Thailand maar ook in Italië overkomen. Maar dat is geen reden voor ons om niet meer op reis te gaan. Deze dingen kunnen namelijk overal op de wereld ook in Nederland gebeuren. Natuurlijk zullen we sommige landen vermijden en er zijn dan ook nog geen plannen dat we door Syrië zullen gaan per paard nog te voet nog een weekje op vakantie. Maar tijden veranderen en wie weet kan dit over een aantal jaren wel. Wij zullen als er zulke dingen gebeuren in landen waar we door heen willen onze plannen zeker weten omgooien. Maar dit kan ook in Europa gebeuren, zo sprak ik laatst nog iemand die met de vrachtwagen altijd naar Kroatië ging en opeens was hij de laatste die de grens overstak en de bommen vlogen om zijn oren. Nu gaat iedereen naar Kroatië of er nooit iets aan de hand is geweest. Dit kan dus ook in Nederland gebeuren, mensen die denken dat dit in Nederland niet zal of kan gebeuren ik hoop voor ze mee dat dat zo is. Het mooiste zou natuurlijk zijn als de hele wereld oorlog vrij was maar helaas vijandig zijn naar andere mensen zit blijkbaar in de mens.

Nog even wat ik graag zou willen weten voor dit moment.

We zullen door bergachtig gebied gaan lopen, stijgen en dalen. Wat is het fijnste voor het paard en is het beter om op het paard te zitten tijdens een daling of stijging? Hele smalle paden zullen we zeker proberen te vermijden.

Is er iemand die ervaring heeft met kunststof plak hoeven? Er werd mij gezegd dat deze bestaan en een oplossing zou kunnen zijn, klinkt als een goede oplossing. Wie heeft hier meer informatie over en weet ook of deze sterk en stevig genoeg zijn of is dit slechts een noodoplossing?

Heel erg bedankt voor het lezen van mijn bericht en alle andere informatie is zeker weten ook weer van harte welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:08

Kijk eens naar de docu "unbranded" TS, dat zijn cowboys met jarenlange ervaring die een trektocht maken van mexico naar canada. Zij hebben ook een man die meereist met een vrachtwagen, en meerdere paarden, anders is het nauwlijks te doen. (Nou gaan zij wel door enorme natuurgebieden dus is iets anders als jullie route)
Maar het is sowieso een super mooie leerzame docu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:14

Kunstof plak hoeven (je bedoelt plak ijzers, geen hoeven) zou ik niet aan beginnen, ik denk nl niet dat dat houdt met de km's die jullie maken