bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:59

Caprilli zat niet op dit paard, HC, noch Müsseler. Ondertussen heb ik de ruiter nogmaals gesproken en ze was aan een lang los teugeltje haar dier ontspannen aan het laten galopperen.
Ik vind het kwalijk dat het wordt gebagatelliseerd en voorkomen had kunnen worden, zoals bovenstaande post doet voorkomen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:01

Dat vind ik ook behoorlijk minderwaardig overkomen Suleilitha.
De wijsheid heeft niemand in pacht hoor HC, jij niet en ook je Müsseler en aanhangende verwanten.
Soms heten dingen bad luck.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:04

@Corine, waar ik me dus vooral aan stoor, is dat je als ruiter op een ruiterpad met hondverbod, niet eens meer even onbezorgd een fijne galoppade kunt maken, doordat er toch weer mensen zijn die menen dat hun honden daar meer rechten hebben.
Verder vind ik het erg sneu voor deze ruiter, ze is potdikkie 17 jaar en was goed van slag, dat kan ik wel vertellen!
Leuk detail is dan weer, dat inmiddels bekend is wie diegene met de hond was Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:14

Alle mensen zouden zich conform goed samenleven moeten gedragen.
In de samenleving is het echter realiteit dat niet iedereen dat doet en gaan ook dingen gewoon fout.
Jij als individu hebt alleen jouw eigen invloedssfeer als bereik.
Jíj bent verantwoordelijk voor joúw paard en alleen jíj kan bepalen in hoeverre jij je aanpast aan wat een werkelijheid is die buiten jouw invloedssfeer ligt.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:18

suleilitha schreef:
Ruitertje passeert, die komt daar iedere dag langs en laat paardje even lekker galopperen. Gat zat er gisteren nog niet, vandaag wel. Resultaat: combinatie over de kop.

Verandering is een zekerheid. Je moet hier 'rekening' mee houden. Er kan ook een boomtak liggen, een kind oversteken, een paddenstoelenzoeker naast het pad zitten.

Dat jij de kennis van Caprilli en Müsseler niet op waarde schat is triest, illustratief?

Veel succes met het wijzen naar de rest van de wereld verder: verbeter je paard, begin bij jezelf.
Ik ga naar school Doei, doei

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:34

corine1981 schreef:
Soms heten dingen bad luck.

Ik denk ook dat het daaronder te klasseren is. Normaal is een stom gat in het pad toch echt geen probleem voor een paard.

Verder, als er staat 'geen honden' tja, dan mag dat niet, en dan moet de boswachter maar eens ingrijpen. Maar het geeft je geen recht op eigen 'tegenacties'.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:07

Eigenlijk zou het gewoon fijn zijn dat iedereen overal kan komen... Dat iedereen op elk bospad mag rijden en dat alle gebruikers met elkaar rekening houden. Dat zou pas mooi zijn Lachen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:17

suleilitha schreef:
Ik vind het kwalijk dat het wordt gebagatelliseerd en voorkomen had kunnen worden, zoals bovenstaande post doet voorkomen.

Helemaal mee eens. Ondertussen word ook ik erg moe van HC.
Vind het erg knap dat zijn paarden nooit ergens van opkijken of op reageren,
maarre om nou ook nog te beweren dat een paard niet valt als je het niet hindert gaat me echt veeeel te ver.
Ook zonder ruiter gaan paarden wel eens onderuit..... Daar hebben Caprilli en Musseler echt niks mee te maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:36

Huertecilla schreef:
corine1981 schreef:
En wanneer jij in volle galop door zo'n gat vliegt...

...dan zal het paard het evenwicht herstellen wanneer de ruiter dit niet onmogelijk maakt. Bijvoorbeeld door de nek te strekken als de ruiter daar niet aan trekt.
Bron: Caprilli en Müsseler.

hc

Als je bronnen aanhaalt, doe het dan wel correct.
INderdaad staat er in Museler: "heel wat vallen zijn het gevolg van struikelen, alleen omdat de ruiter meent door inwerkingen met de teugels zijn paard te moeten helpen".
echter, dit is uit zijn verband gerukt. Dit gaat nl. over het springen, als toelichting dat er tijdens de sprong " totaal geen behoefte bestaat aan een verbinding tussen hand en paardenmond".
dit struikelen bij het neerkomen na een sprong is een totaal andere situatie dan het in een gat stappen tijdens een galop. Aan het halsstrekken zal bijv het paard weinig hebben, als het het achterbeen is dat in het gat komt.

dus HC : ken uw klassiekers!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:51

Zover ik weet gaan paarden in normale omstandigheden niet onderuit.
Een paard is een dier wat hoofdzakelijk wil eten en met rust gelaten wilt worden.
Zolang er geen extreme dingen om het paard heen ziet gebeuren zal een paard dus alleen maar eten, en kilometers lopend afleggen.
Ze zullen dus niet zo gauw vallen.
Een paard valt alleen als hij opgehits word of door een belemmering/onoplettendheid van de ruiter imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:55

Een paard kan in de wei ook een been breken in een diep gat, zonder dat het opgehitst wordt.
Of moet ik uit je post afleiden dat paarden "in het wild" nooit galopperen, Blensink?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:01

blensink schreef:
Een paard is een dier wat hoofdzakelijk wil eten en met rust gelaten wilt worden.
Zolang er geen extreme dingen om het paard heen ziet gebeuren zal een paard dus alleen maar eten, en kilometers lopend afleggen.
Een paard valt alleen als hij opgehits word of door een belemmering/onoplettendheid van de ruiter imo.

het lijkt alsof je wilt zeggen dat een paard in normale omstandigheden nooit galoppeert. Nee, dan gaan ze niet onderuit.
Maar dan zou je elke galop als abnormaal moeten beschouwen. Tja, dan zijn we gauw uitgepraat...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:09

Zover ik gezien heb en geleerd heb galopperen ze weinig in het wild als daar geen aanleiding toe is.
Galop is een gang om afstand te zoeken van het het gevaar, het zogenaamde vluchtgedrag.
In vluchtgedrag kunnen ongelukken gebeuren.
Wil niet zeggen dat de galop abnormaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:11

Maar bij een gedomesticeerd paard is galop geen vluchtgedrag, ben dus bang dat deze vlieger niet opgaat.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:51

blensink schreef:
Ikima schreef:
Ik heb zeker in de gaten dat mijn paard een gevaar voor de omgeving kan zijn, het is alleen jammer dat wandelaars en automobilisten denken dat het robots zijn en vaak gewoon geen rekening houden met het feit dat het een levend wezen is.

Als je kunt en wilt zou ik er toch voor zorgen dat jouw paard geen gevaar is (of iig minder een gevaar is) voor de omgeving.
Mensen die niets met paarden hebben, denken misschien dat paarden robots zijn, of dat de ruiter het wel onder controle heeft.
Mijn ervaring hier is dat de meeste mensen bang zijn van paarden, en weten er te weinig van om er rekening mee te houden.
Misschien is dat bij jullie ook wel zo, en misschien moet je dus je gedachten omdraaien en denken zij weten het niet.
Imo mag je paard wat je berijd nooit een gevaar zijn voor je omgeving.

Dit is een reactie op wat Bandida zegt. Ik heb mijn paard heel goed onder controle. Ik bedoel hiermee dat mijn paard een gevaar voor de omgeving kan zijn, met name door invloed van buitenaf, zoals een langsrazende vrachtwagen, plotseling tevoorschijn springende kinderen of honden. Doordat die personen er geen rekening mee houden dat een paard kan schrikken door hun plotselinge gedrag kan mijn paard een gevaar voor hun zijn. Ik zeg niet dat mijn paard dit is maar de mogelijkheid is er en daar houd ik rekening mee, het is tenslotte een dier.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:57

Huertecilla schreef:
suleilitha schreef:
Vanmiddag is hier vlakbij een ruiter over de kop gegaan. Midden in het ruiterpad was een gat gegraven door een hond. De rest kun je erwel bij bedenken.

Nee, eigenlijk niet. Een paard is de ultieme 4x4xFAR als je het niet in de weg zit.
Ik begrijp ook niet wat dit met het topic van doen heeft.

hc

Dit is toch wel heel duidelijk. Een hond hoort niet op een ruiterpad en hoort er beslist geen gaten te graven. Die vergelijking van hc slaat dus als een tang op een varken. Als je op het ruiterpad aan het draven of galoperen bent dan verwacht je niet zoiets als een flinke kuil dat door een hond gegraven is. Die hondeneigenaar brengt het leven van paard en ruiter in gevaar door zijn hond toe te staan daar lekker een kuil te graven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:00

Ikima, voor ons is het heel duidelijk Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:01

Huertecilla schreef:
suleilitha schreef:
Ruitertje passeert, die komt daar iedere dag langs en laat paardje even lekker galopperen. Gat zat er gisteren nog niet, vandaag wel. Resultaat: combinatie over de kop.

Verandering is een zekerheid. Je moet hier 'rekening' mee houden. Er kan ook een boomtak liggen, een kind oversteken, een paddenstoelenzoeker naast het pad zitten.

Dat jij de kennis van Caprilli en Müsseler niet op waarde schat is triest, illustratief?

Veel succes met het wijzen naar de rest van de wereld verder: verbeter je paard, begin bij jezelf.
Ik ga naar school Doei, doei

hc

Dus jou stelling is: het is altijd de schuld van de ruiter, wat er ook gebeurt of wat de oorzaak is.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:07

blensink schreef:

Paarden breken zeker spontaan een been in de wei? Hoe vaak hoor je dat een paard in de wei is uitgegleden en zich verwond heeft, nog erger, een been breekt.
De paarden in Nederland zijn af en toe wel in voor een sprintje, dat heeft niets met vluchtgedrag te maken, het kan ook gewoon joligheid zijn. In de wei staan ze niet onder curatele maar kunnen ze hun gang gaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:11

Om het even in het persoonlijke te trekken: Het was dus volgens HC mijn eigen schuld dat ik mijn arm brak omdat mijn paard niet had mogen reageren op de loslopende Jack Russel die in de staart van mijn paard beet terwijl ik in stap door het bos reed en de hond niet meer los kwam maar verstrikt raakte in die staart waardoor mijn paard 50 meter verder frontaal tegen een boom liep en zelf de oogkas en de borst beschadigde? Ik klapte met paard en al vol tegen de boom en paard ging onderuit en ik probeerde de landing met mijn arm op te vangen... Tuurlijk, lijkt me typisch een gevalletje van eigen schuld; had ik maar niet op een paard moeten gaan rijden en al helemaal niet in het bos. Rolleyes Maar de hondeneigenaar treft geen blaam want honden mogen op die plaats loslopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:12

Daar even op voortfilosoferend trek ik de conclusie dat een ruiter willens en wetens dus zijn paard in gevaar brengt, het is immers altijd je eigen schuld, volgens de leer van HC. En daar zit m nou de kneep, hij rijdt zelf ook paard, dus net zo schuldig als wij allemaal Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:15

Het wrange is wel dat bovenstaande akkefietje mij een maand gips koste en een leuke baan want het gebeurde in mijn proeftijd. Maar tuurlijk, helemaal eigen schuld.... Clown

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:27

Anne_GTI schreef:
Om het even in het persoonlijke te trekken: Het was dus volgens HC mijn eigen schuld dat ik mijn arm brak omdat mijn paard niet had mogen reageren op de loslopende Jack Russel die in de staart van mijn paard beet terwijl ik in stap door het bos reed en de hond niet meer los kwam maar verstrikt raakte in die staart waardoor mijn paard 50 meter verder frontaal tegen een boom liep en zelf de oogkas en de borst beschadigde? Ik klapte met paard en al vol tegen de boom en paard ging onderuit en ik probeerde de landing met mijn arm op te vangen... Tuurlijk, lijkt me typisch een gevalletje van eigen schuld; had ik maar niet op een paard moeten gaan rijden en al helemaal niet in het bos. Rolleyes Maar de hondeneigenaar treft geen blaam want honden mogen op die plaats loslopen.

Ja het is je eigen schuld, je bent kennelijk nog niet klaar om het bos in te gaan en om honden op sleeptouw te nemen. Haha!
Dit zijn dus van die onverwachte situaties waar 99,9 % van de Nederlandse paarden zal schrikken, daar kun je als ruiter niets aan doen. De hondeneigenaar is hier de grote boosdoener, die had zijn hond bij zich moeten houden. Dus nog meer reden waarom er geen loslopende honden op of bij een ruiterpad mogen komen.

Is het met je paard verder goed afgelopen, buiten de oogkas en borstletsel dan? Die heeft voorlopig wel een hondentrauma.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:27

Ikima helemaal mee eens...
Ik ken ook alleen maar paarden die het lekker vinden om af en toe lekker rond te scheuren en een paar bokken te geven....
En tja dan maken ze ook nog wel eens een foutieve inschatting over de bodemgesteldheid..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 08:59

Anne_GTI schreef:

nee je paard had zich gewoon moeten laten bijten en dat die JR is de staart bleef hangen had je paard moeten beschouwen als nog een medereiziger Ach gut dus zorg potverdorie eens dat je je paard onder controle houdt voortaan net als de rest van alle ruiter natuurlijk hahaha....
man man wat een onzin allemaal, een paard mag niet schrikken voor een hond of iets, dat is ongeveer het enige dat een paard nog overheeft gehouden aan de natuur, vluchtgedrag, kijk dat ie gaat rennen voor een vallend blaadje dat gaat ook wat ver, maar kom op zeg een hond is een jack dier, waarop een paard reageert met vluchtgedrag....pfff
kan HC met nog zoveel theorien komen, ik vindt t wel goed he.