Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:Ruitertje passeert, die komt daar iedere dag langs en laat paardje even lekker galopperen. Gat zat er gisteren nog niet, vandaag wel. Resultaat: combinatie over de kop.
corine1981 schreef:Soms heten dingen bad luck.
. suleilitha schreef:Ik vind het kwalijk dat het wordt gebagatelliseerd en voorkomen had kunnen worden, zoals bovenstaande post doet voorkomen.
Huertecilla schreef:corine1981 schreef:En wanneer jij in volle galop door zo'n gat vliegt...
...dan zal het paard het evenwicht herstellen wanneer de ruiter dit niet onmogelijk maakt. Bijvoorbeeld door de nek te strekken als de ruiter daar niet aan trekt.
Bron: Caprilli en Müsseler.
hc
blensink schreef:Zover ik weet gaan paarden in normale omstandigheden niet onderuit.
Een paard is een dier wat hoofdzakelijk wil eten en met rust gelaten wilt worden.
Zolang er geen extreme dingen om het paard heen ziet gebeuren zal een paard dus alleen maar eten, en kilometers lopend afleggen.
Ze zullen dus niet zo gauw vallen.
Een paard valt alleen als hij opgehits word of door een belemmering/onoplettendheid van de ruiter imo.
blensink schreef:Ikima schreef:Ik heb zeker in de gaten dat mijn paard een gevaar voor de omgeving kan zijn, het is alleen jammer dat wandelaars en automobilisten denken dat het robots zijn en vaak gewoon geen rekening houden met het feit dat het een levend wezen is.
Als je kunt en wilt zou ik er toch voor zorgen dat jouw paard geen gevaar is (of iig minder een gevaar is) voor de omgeving.
Mensen die niets met paarden hebben, denken misschien dat paarden robots zijn, of dat de ruiter het wel onder controle heeft.
Mijn ervaring hier is dat de meeste mensen bang zijn van paarden, en weten er te weinig van om er rekening mee te houden.
Misschien is dat bij jullie ook wel zo, en misschien moet je dus je gedachten omdraaien en denken zij weten het niet.
Imo mag je paard wat je berijd nooit een gevaar zijn voor je omgeving.
Huertecilla schreef:suleilitha schreef:Vanmiddag is hier vlakbij een ruiter over de kop gegaan. Midden in het ruiterpad was een gat gegraven door een hond. De rest kun je erwel bij bedenken.
Nee, eigenlijk niet. Een paard is de ultieme 4x4xFAR als je het niet in de weg zit.
Ik begrijp ook niet wat dit met het topic van doen heeft.
hc
Huertecilla schreef:suleilitha schreef:Ruitertje passeert, die komt daar iedere dag langs en laat paardje even lekker galopperen. Gat zat er gisteren nog niet, vandaag wel. Resultaat: combinatie over de kop.
Verandering is een zekerheid. Je moet hier 'rekening' mee houden. Er kan ook een boomtak liggen, een kind oversteken, een paddenstoelenzoeker naast het pad zitten.
Dat jij de kennis van Caprilli en Müsseler niet op waarde schat is triest, illustratief?
Veel succes met het wijzen naar de rest van de wereld verder: verbeter je paard, begin bij jezelf.
Ik ga naar school![]()
hc
blensink schreef:Zover ik weet gaan paarden in normale omstandigheden niet onderuit.
Een paard is een dier wat hoofdzakelijk wil eten en met rust gelaten wilt worden.
Zolang er geen extreme dingen om het paard heen ziet gebeuren zal een paard dus alleen maar eten, en kilometers lopend afleggen.
Ze zullen dus niet zo gauw vallen.
Een paard valt alleen als hij opgehits word of door een belemmering/onoplettendheid van de ruiter imo.

Maar de hondeneigenaar treft geen blaam want honden mogen op die plaats loslopen.

Anne_GTI schreef:Om het even in het persoonlijke te trekken: Het was dus volgens HC mijn eigen schuld dat ik mijn arm brak omdat mijn paard niet had mogen reageren op de loslopende Jack Russel die in de staart van mijn paard beet terwijl ik in stap door het bos reed en de hond niet meer los kwam maar verstrikt raakte in die staart waardoor mijn paard 50 meter verder frontaal tegen een boom liep en zelf de oogkas en de borst beschadigde? Ik klapte met paard en al vol tegen de boom en paard ging onderuit en ik probeerde de landing met mijn arm op te vangen... Tuurlijk, lijkt me typisch een gevalletje van eigen schuld; had ik maar niet op een paard moeten gaan rijden en al helemaal niet in het bos.Maar de hondeneigenaar treft geen blaam want honden mogen op die plaats loslopen.
Anne_GTI schreef:Om het even in het persoonlijke te trekken: Het was dus volgens HC mijn eigen schuld dat ik mijn arm brak omdat mijn paard niet had mogen reageren op de loslopende Jack Russel die in de staart van mijn paard beet terwijl ik in stap door het bos reed en de hond niet meer los kwam maar verstrikt raakte in die staart waardoor mijn paard 50 meter verder frontaal tegen een boom liep en zelf de oogkas en de borst beschadigde? Ik klapte met paard en al vol tegen de boom en paard ging onderuit en ik probeerde de landing met mijn arm op te vangen... Tuurlijk, lijkt me typisch een gevalletje van eigen schuld; had ik maar niet op een paard moeten gaan rijden en al helemaal niet in het bos.Maar de hondeneigenaar treft geen blaam want honden mogen op die plaats loslopen.
dus zorg potverdorie eens dat je je paard onder controle houdt voortaan net als de rest van alle ruiter natuurlijk hahaha....