Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:16

nette gemiddelde snelheden zeg! Dat red ik nooit.
Als ik flink doorrijd haal ik 7 km/h. Maar mijn oudje heeft meer tijd nodig om op adem te komen.

mooi schapenbontje! kun je ook heerlijk op zitten zonder zadel O:)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:23

Nessa schreef:
mooi schapenbontje! kun je ook heerlijk op zitten zonder zadel O:)

Klopt! De katten waren er helemaal weg van 8-)

Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:25

haha ik bedoel voor jezelf!
ik rijd vaker met een schapenbontje

ik heb hier ook een zadeldek liggen.
Gebruik hem niet meer. De katten wel, heeeeeeeerlijk matje
Laatst bijgewerkt door Nessa op 28-02-14 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:30

Snapte ik wel :D Maar ik heb zelf ook een heeeeerlijke barebackpad :) en geen aparte singel om mijn schapenvel mee vast te maken, dus voorlopig gebruik ik heb alleen als superzadeldek :) Werkt echt stukken beter dan al die dekjes bij elkaar aan de rug te voelen.

Volgende maand ga ik eens kijken voor een rendiervel, want denk dat mijn schaapje in de zomer wel te warm zal zijn.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:32

Ah ja. Ik had laatst op een parelli bbp gereden. Waaaaaardeloos. Zat knoerthard.
Snel weer terug gegaan op het schaapje. Hier zit ie vast met een longeersingel.
Maar is een mooi zadeldekje! :)
Ik rij er in de zomer ook gewoon mee. Neemt juist goed vocht op. Vind de rug namelijk altijd mooi droog.
Maar wellicht net weer anders omdat er bij jou ook een zadel op zit.

oh ik raad overigens aan de vacht regelmatig goed door te borstelen.
Anders gaan er dreads ontstaan, die weer gaan schuren.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:35

Het zou kunnen dat dat scheelt inderdaad. Ze was net na het rijden goed nat onder het vel, maar dat is ze met een ander dekje op dat moment ook. Toen ik van de week in de bak had gereden was ze juist helemaal droog.

Heb hem net al even goed doorgeborsteld en hij hangt nu weer in de waskamer goed te luchten :) Voor gebruik nog een keer borstelen en hij is weer als nieuw!

Ik heb een Barebackpad van Voest, met traagschuim. Daar zak je helemaal in, dus dat zit lekker zacht en stevig :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:38

dat klinkt lekker inderdaad :)

Dit is Bonny in rij outfit.
Al heeft ze ook een goddelijk zadel hoor (barefoot atlanta)

Afbeelding

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:32

Jeetje alweer iemand met zoveel km in een week. Ik had in feb precies 100km. Was helemaal trots!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:39

Ik heb een doel gestelt namelijk morgen 15 km rijden met veel draven en soms galopperen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:36

Zo ook mijn rondje ingetekend van gisteren.
Toch lekker doorgereden nog ruim 13,5 met stukje in en uitstappen erbij.

Rianne, denk je wel om genoeg rustdagen?
Mijn pony heeft tussendoor een aantal dagen rust gehad en na deze week krijgt ze weer een week rust.
Misschien ga ik wel wat wandelen maar geen flinke training meer. (het wandelen omdat ze niet de de hele dag in het land kan.)
en 2x op een dag kan wel maar geef dan ook weer voldoende rust tussendoor...
Zoals je merkt ben ik altijd wat bang voor overtrainen. :o

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 00:34

Kim ik heb je even toegevoegd als vriend op endomondo! Ben benieuwd naar jouw ritjes en de opbouw daarvan enzo :) Dus als je opeens denkt "wie is dat?": dat ben ik!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 08:44

Ziet er fijn uit, t schapenvachtje! Fijn dat Alanda t ook erg prettig vindt :j

Verder weer mooie rondjes voorbij zien komen, steeds boven de 10km.

Hoe vaak geven jullie je paardje rust tussendoor? En is dat dan steeds even lang of soms langere periode (zoals de week waar Kim het over heeft) en waarom dán een week?

Ga vanmiddag menrit meerijden. Leer ik hier misschien nog wat mensen kennen ;)
Heb alleen nog geen uitrijdeken voor t aangespannen rijden, dus even kijken hoe ik dat ga doen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:14

Over rust bestaan meerdere meningen. Zo zegt Susanne Pen per 10 gereden km een dag rust. Tonkie traint 3x per week tussen de 5 en 15km en werkt met blok weken en dan een week rust na een blok week. Soms langer. En ieder jaar een vakantie van minimaal 6 weken. Die vakantie ben ik voorstander van. Gezien ik voor klasse 1 train, werk ik nog niet met blokweken. Drie keer per week een rit/training houd ik mij wel aan. De rest loopt hij in de weide. Wel drie keer intensieve training qua snelheid, over 4 benen lopen etc. Wat is goed en wat is fout? Dat zal ergens oer paard verschillen, maar je moet toch ergens met een training beginnen en je paard leren kennen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:25

Ik probeer per 10 km één dag rust te doen, mijn rondjes zijn meestal 10 km. Soms rij ik een weekend wat langere afstanden achter elkaar (bv drie dagen elke dag ong 20 km) en dan krijgt hij daarna wel een week vrij. Maar we zijn nog aan het opbouwen en ik wil hem niet overtrainen dus doe extra voorzichtig :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:14

Interessant die verschillende meningen over trainingsschema's.

Hier geen ritje vandaag helaas. Paard had gisteren een wondje aan het voorbeen, dus goed schoon gemaakt maar desondanks toch een dik been vanochtend :( Dan maar lekker aan de hand stappen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:29

Die per 10 km een dag rust hanteren de meeste na een wedstrijd die regel.
Na een zware training hou ik 72 uur rust aan. Ik ben ook naar de clinic van Tonkie geweest (k0 en k1 en dit jaar naar de K4 clinic) Maar die rust hou je aan zodat de spieren en pezen zich weer kunnen herstellen van de gedane arbeid.
Dit werden geloof ik micro trauma's genoemd. Ze had ook wel mooie plaatjes van het trainen laten zien, eerst zit je op een bepaald niveau en dan ga je trainen en wordt je paard moe. En dan schiet de lijn dus omlaag. Maar in de tijd die je je paard dan rust geeft wordt het lichaam sterker en beter. En gaat de lijn dus verder omhoog en als het goed is voorbij je startpunt.
Even kijken dan krijg je dus zoiets
Afbeelding

Maar wanneer je je paard niet tussendoor goed laat herstellen dan krijg je dus zoiets
Afbeelding

Ik ben ook dit seizoen pas begonnen met bloktrainingen. Dat had ik nooit eerder gedaan dus ik ga zien of dit goed werkt! Maar aangezien we nu toch naar de langere afstanden willen 80 + wil ik dit graag proberen en dan red je het niet meer om die afstand op 1 dag te trainen.
Maar omdat zo'n blokweek wel aardig intensief is geef ik haar daarna een week rust om weer bij te komen en om ook de spieren en weefsels weer te laten herstellen.

En als je geïnteresseerd bent in trainingsopbouw kan ik je echt een clinic van Tonkie aanraden. Of meld je aan op het EF (endurance forum)daar worden meerdere clinics aangeboden van verschillende mensen over trainingsopbouw.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:34

Chouchou schreef:
Kim ik heb je even toegevoegd als vriend op endomondo! Ben benieuwd naar jouw ritjes en de opbouw daarvan enzo :) Dus als je opeens denkt "wie is dat?": dat ben ik!

ik heb je toegevoegd!
Mijn opbouw is nu niet heel denderend. op zaterdag moet ik altijd werken en op zondag ga ik dan rijden maar nu kwam er steeds iets tussen. Of invallen met werken familiefeestjes enz.

Maar ik rij tussendoor wel in de bak een halfuurtje maar die staan er natuurlijk niet tussen ;)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:02

Ik rij mijn paard vaak maar 1 of 2 keer in de week.. maximaal 3 keer.. Dus rustdagen heeft hij genoeg..
Ik wil straks (wanneer hij beter is) wel wat meer kilometers gaan maken.. zo'n 30 km ritten ipv 20.. weer nieuwe routes zoeken en nieuwe omgevingen verkennen.. Ook staat er alweer een rit van 40 km gepland..
Ik heb me nooit zo bezig gehouden met de rustdagen.. maar ik denk dat mijn paard rust genoeg krijgt aangezien ik sowieso dus max 3 keer per week rijd..
Als ik straks meer kilometers ga maken is het wellicht wel iets om even goed in mijn achterhoofd te houden.

Maar als Tonkie werkt met bloktrainingen, dan gaan de rustdagen van 1 per 10 km toch niet meer op?a

edit:
PS. in dit topic is ook veel over trainingen te vinden: [TEN] Trainingsschema's vergelijken

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:18

horsies5: ik geloof dat je dan per 10 km dat je gereden hebt een rustdag kunt aanhouden. Zo had ik in de zomer een blok van ong 60 km verdeeld over drie dagen, dus heeft hij daarna 6 dagen rust gehad.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:26

Grappig, ik rij al jaren zo.
Ik vind dat ook het trainen in de bak niet dagelijks moet om die reden.
Eerlijk gezegd is in de rijbak trainen zwaarder voor mijn paard als buiten rijden.

De meeste wedstrijdruiters vinden dat ik niet serieus train omdat ik maar 3 x in de week train terwijl mijn ervaring is dat dat juist heel goed werkt.

Morgen staat er een leuke rit op de planning maar mijn paard moet nog wel achter opnieuw beslagen dus hopelijk heeft de smid(mijn man) daar vandaag nog tijd voor.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:30

Solleke_Noah schreef:
horsies5: ik geloof dat je dan per 10 km dat je gereden hebt een rustdag kunt aanhouden. Zo had ik in de zomer een blok van ong 60 km verdeeld over drie dagen, dus heeft hij daarna 6 dagen rust gehad.

klopt zo moet je het zien.
Maar na een zware training dus minimaal 72 uur rust aanhouden. Meer mag altijd natuurlijk.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:36

Ahh ik snap het! dankje :)
Goed om te weten voor straks als ik meer kilometers ga maken..

Met wat voor zadel rijden jullie eigenlijk? Ik zit eraan te denken om een podium te gaan kopen.. sorry als dit erg offtopic is.. maar k ben gewoon benieuwd

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:38

Ik wissel af tussen een gewone veelzijdigheid en een westernzadel. Bedoeling is wel als ik werk heb een nieuw zadel aan te schaffen, beetje met het oog op langere afstanden :) Maar wij rijden nog niet zo'n grote afstanden dat het type zadel er echt toe doet :P

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:39

Ik heb nu een dressuurzadel waar ik eigenlijk prima in zit.. maar heb laatst eens op een westernzadel gezeten dat vind ik toch echt nog beter zitten haha.. maar ik vind western te zwaar en te duur.. dus vandaar dat ik toen bij podium terecht kwam

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:43

Wat is beter voor endurance wedstrijden een veelzijdigheid zadel of een dressuur zadel?
Ik heb ze alle 2 en vind de dressuur zadel veel lekkerder zitten.

Mijn paard is 6 en heeft behoorlijk veel conditie.
Na een rit van +20 km (soms +10 ligt eraan wat we hebben gedaan) krijgt die 1 rustdag waardoor die lekker op de paddock mag.
Als ik endurance wedstrijden ga starten begin ik pas met een trainingsschema