Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rais schreef:Ty heeft 2 weken terug er 1 ijzer al 2x afgestamd. Nu ligt, hetzelfde, ijzer weer scheef door het gestamp van hem. Aangezien de rest ook aardig versleten is en zijn hoeven hard groeien is het deze keer 6 weken. Normaal doet ik (6-) 7 weken.
Zijn hoeven groeien vrij hard en zijn ijzers slijten snel. Daarom doe ik vrij kort met ijzers. Waardoor zijn hoeven zo snel groeien weet niemand. Eerst dacht mijn hoefsmid dat het door de temperatuur van zijn sokken kwam maar nu zijn zijn sokken kortgewiekt en groeien ze nog hard. En dat zijn hoeven hard groeien door zijn sokken lijkt mij sterk. Dat is het ras en hij is opgegroeid met sokken, lijkt mij dat de hoefgroei zich daar wel op aanpast.
ikke schreef:Anoniem schreef:Ik doe al een tijdje mee met de zondagse buitenrit van mijn manege, maar iedere keer dat ik mee doe heb ik steeds meer zin om zelf ook op buitenrit te gaan.
Oh jee, dat is het begin van alle ellende!!
Dat deed ik ook ooit eens; ondertussen al ruim 20 jaar eigen paarden........
Anoniem schreef:Voorlopig doe ik er alleen nog heel braaf lesjes naast de buitenrit.Maar ik volg dit topic al wel een tijdje, vooral lezend tot nu toe.
Als ik mijn zit in draf/galop/rengalop in orde heb ga wil ik kijken of ik kan leasen. Anders mss kopen.
Nado schreef:Rais schreef:Ty heeft 2 weken terug er 1 ijzer al 2x afgestamd. Nu ligt, hetzelfde, ijzer weer scheef door het gestamp van hem. Aangezien de rest ook aardig versleten is en zijn hoeven hard groeien is het deze keer 6 weken. Normaal doet ik (6-) 7 weken.
Zijn hoeven groeien vrij hard en zijn ijzers slijten snel. Daarom doe ik vrij kort met ijzers. Waardoor zijn hoeven zo snel groeien weet niemand. Eerst dacht mijn hoefsmid dat het door de temperatuur van zijn sokken kwam maar nu zijn zijn sokken kortgewiekt en groeien ze nog hard. En dat zijn hoeven hard groeien door zijn sokken lijkt mij sterk. Dat is het ras en hij is opgegroeid met sokken, lijkt mij dat de hoefgroei zich daar wel op aanpast.
Snel groeiende hoeven kunnen veroorzaakt worden door een eerdere bevangenheid. Na een bevangenheid blijven hoeven altijd sneller groeien. Bij mijn pony moeten de hoeven iedere 6-7 weken zeker bekapt worden, na de laatste keer acuut was dat iedere 4-5 weken, maar dat is nu zo'n 5 jaar geleden. Ik weet niet of jouw paard ooit bevangen is geweest ?
Rais schreef:Ty heeft 2 weken terug er 1 ijzer al 2x afgestamd. Nu ligt, hetzelfde, ijzer weer scheef door het gestamp van hem. Aangezien de rest ook aardig versleten is en zijn hoeven hard groeien is het deze keer 6 weken. Normaal doet ik (6-) 7 weken.