[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:16

Goh dan ken ik jou toch al lang van bokt. :+ Ik weet nog toen je alleen Silance had haha

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:18

haha :+

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:00

Rais schreef:
Ty heeft 2 weken terug er 1 ijzer al 2x afgestamd. Nu ligt, hetzelfde, ijzer weer scheef door het gestamp van hem. Aangezien de rest ook aardig versleten is en zijn hoeven hard groeien is het deze keer 6 weken. Normaal doet ik (6-) 7 weken.

Zijn hoeven groeien vrij hard en zijn ijzers slijten snel. Daarom doe ik vrij kort met ijzers. Waardoor zijn hoeven zo snel groeien weet niemand. Eerst dacht mijn hoefsmid dat het door de temperatuur van zijn sokken kwam maar nu zijn zijn sokken kortgewiekt en groeien ze nog hard. En dat zijn hoeven hard groeien door zijn sokken lijkt mij sterk. Dat is het ras en hij is opgegroeid met sokken, lijkt mij dat de hoefgroei zich daar wel op aanpast.

Snel groeiende hoeven kunnen veroorzaakt worden door een eerdere bevangenheid. Na een bevangenheid blijven hoeven altijd sneller groeien. Bij mijn pony moeten de hoeven iedere 6-7 weken zeker bekapt worden, na de laatste keer acuut was dat iedere 4-5 weken, maar dat is nu zo'n 5 jaar geleden. Ik weet niet of jouw paard ooit bevangen is geweest ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:02

:wave:
Kom ook weer uit de meeleesmodus!
Druk geworden hier!

Kwa hoeven: Jip doet in de winter 10-12 weken met een set ijzers, in de zomer zijn zijn hoeven in 6 weken eroverheen gegroeid.
Zit echt een heel groot verschil in groeisnelheid in zomer en winter.
Gemiddeld heb ik 6x per jaar de hoefsmid bij Jip.

Blootsvoets heb ik ook geprobeerd, maar hij stond al 18 jaar op ijzers. Het ging goed tot we serieus gingen rijden, toen werd hij extreem gevoelig. Ijzers er weer onder en nergens meer last van.

Silence, wat fijn dat je je lol teruggevonden hebt op de veluwe!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:29

Zo gaat hard hier!

Leuke foto's Silence, fijn dat je het leuk hebt gehad! Hopelijk is je dip nu voorbij ;)

Mijn paard heeft ook geen ijzers. Hier in het bos liggen wel veel scherpe steentjes. Hij wordt om de 7 weken bekapt. Sinds een dik jaar hebben we een andere bekapper, en ik merk dat zijn voeten veel beter zijn geworden en hij bijna niet struikelt of gevoelig loopt. De ergste paden vermijden we, maar toch :)

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:42

Ik moest echt ff bijlezen ....wat een leuke foto 's Silence ! Prachtige bossen !
Somebitch ; wat heb jij een mooi paard en zo knap tussen het verkeer

Met Yentle alles weer van het oude, vanmorgen weer even gereden en een crossje getrokken over het zandpad. Hoewel ik in Drenthe woon heb ik dichtbij echt heel weinig bos en zandpaden. Ik rij het meeste langs brede akkerpaden en achteraf weggetjes. Soms rij ik naar het bos maar dat is er dit jaar nog niet van gekomen, ach en zo huppelen we verder !

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:57

:D
Voorbij is de dip nog niet, maar het voelt wel al heel anders :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:11

Kom dat dipje ook niet door het struikelen van Jimmy dat dat je niet helemaal lekker zit.

Heb namelijk gehad dat die van mij een lichtte onregelmatigheid heeft gehad, maar de DA vond het te weinig zichtbaar en advies was gewoon doorrijden en afwachten wat er dan zou gebeuren. Maar dat voelde voor mij niet goed en ik had er ook geen goed gevoel bij. En toen ook een rijdipje gehad, maar wel iedere dag beweging gegeven (wegens risico te dik worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:24

Ik doe al een tijdje mee met de zondagse buitenrit van mijn manege, maar iedere keer dat ik mee doe heb ik steeds meer zin om zelf ook op buitenrit te gaan. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:29

Anoniem schreef:
Ik doe al een tijdje mee met de zondagse buitenrit van mijn manege, maar iedere keer dat ik mee doe heb ik steeds meer zin om zelf ook op buitenrit te gaan. :D

Oh jee, dat is het begin van alle ellende!!
Dat deed ik ook ooit eens; ondertussen al ruim 20 jaar eigen paarden........ }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:54

ikke schreef:
Anoniem schreef:

Oh jee, dat is het begin van alle ellende!!
Dat deed ik ook ooit eens; ondertussen al ruim 20 jaar eigen paarden........ }:)

Voorlopig doe ik er alleen nog heel braaf lesjes naast de buitenrit. :j Maar ik volg dit topic al wel een tijdje, vooral lezend tot nu toe.

Als ik mijn zit in draf/galop/rengalop in orde heb ga wil ik kijken of ik kan leasen. Anders mss kopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:13

Anoniem schreef:
Voorlopig doe ik er alleen nog heel braaf lesjes naast de buitenrit. :j Maar ik volg dit topic al wel een tijdje, vooral lezend tot nu toe.

Als ik mijn zit in draf/galop/rengalop in orde heb ga wil ik kijken of ik kan leasen. Anders mss kopen.

Dat is op zich helemaal geen verkeerde optie, als je die mogelijkheid hebt.
Ik heb een jaar of vijf op de manege gereden voordat ik mijn eerste paard kocht (van diezelfde manege). Je komt er dan vrij vlot achter dat je helemaal niet zoveel weet als dat je dacht. Laat dat je echter niet weerhouden; daar moet je gewoon even doorheen en een goede manege zal je daarin begeleiden.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:21

Tijdje terug meldde ik me in dit topic, omdat ik een andere plek voor mijn merrie zocht die dichterbij uitrijmogelijkheden was.
Die heb ik inmiddels gevonden en sinds afgelopen zaterdag staat ze dan prins(es)heerlijk in haar nieuwe kudde mooi te zijn.
Vanavond hoop ik haar zonder problemen mee de weide uit te krijgen en als ze relaxed genoeg is steken we de weg over en gaan we es even een lekker stukje over het strand rijden.
Rustig aan opbouwen, maar die kilometers gaan we echt vreten!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:38

Leuk, 4everHobbes! En welkom Maarten1987!

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:06

Nado schreef:
Rais schreef:
Ty heeft 2 weken terug er 1 ijzer al 2x afgestamd. Nu ligt, hetzelfde, ijzer weer scheef door het gestamp van hem. Aangezien de rest ook aardig versleten is en zijn hoeven hard groeien is het deze keer 6 weken. Normaal doet ik (6-) 7 weken.

Zijn hoeven groeien vrij hard en zijn ijzers slijten snel. Daarom doe ik vrij kort met ijzers. Waardoor zijn hoeven zo snel groeien weet niemand. Eerst dacht mijn hoefsmid dat het door de temperatuur van zijn sokken kwam maar nu zijn zijn sokken kortgewiekt en groeien ze nog hard. En dat zijn hoeven hard groeien door zijn sokken lijkt mij sterk. Dat is het ras en hij is opgegroeid met sokken, lijkt mij dat de hoefgroei zich daar wel op aanpast.

Snel groeiende hoeven kunnen veroorzaakt worden door een eerdere bevangenheid. Na een bevangenheid blijven hoeven altijd sneller groeien. Bij mijn pony moeten de hoeven iedere 6-7 weken zeker bekapt worden, na de laatste keer acuut was dat iedere 4-5 weken, maar dat is nu zo'n 5 jaar geleden. Ik weet niet of jouw paard ooit bevangen is geweest ?

Ik heb Ty nu 8 jaar en hij is bij mij nooit hoefbevangen geweest. Bij de vorige eigenaar ook niet, voor zover ik weet. Toen ik hem net had deed ik 8-10 weken met ijzers. Toen ik hem 1 jaar had is er spat geconstateerd, die nu helemaal vergroeid is en waar hij geen last meer van heeft. Hij heeft toen 1.5jaar apart beslag gehad, wigjes achter zodat hij anders kwam te staan. Nadat de wigjes verwijderd zijn doet hij nog 7weken met ijzers, dit is er langzaam in gelopen.
Ik vind het niet zo erg dat zijn hoeven vlot groeien. Het is wel duurder, iedere 7 weken ijzers, maar als hij iets aan zijn hoeven heeft is dat er zo uitgegroeid. Laten we de positieve kanten maar benadrukken, :D

@Maarten1987, welkom.

@4EverHobbes, fijn dat je een nieuw plekje hebt gevonden!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:42

Ik kom ook weer uit de meeleesmodus, heb een aantal drukke dagen gehad!

Hopelijk is je dip gauw over Sandra!
Welkom Maarten1987
Fijn dat je een nieuwe plek hebt gevonden, 4everhobbes! Veel plezier met het vreten van die kilometers ;)

Hier zijn gister nog een paar kilometertjes gemaakt. Maar het waaide nogal, dus het is bij 10km gebleven helaas. Het mooie weer komt er weer aan, dus die kilometers komen wel weer :)

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:53

Rais schreef:

De ojzers van mijn verzorgpony sleten ook ineens heel snel de laatste tijd. Hoefsmid zei dat het door het gras kwam (ze staan sinds kort weer overdag in het land). Misschien is dat bij jou ook het geval? Of slijten ze altijd zo snel?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:34

Die van mij doet 8 wkn met zn ijzers.
Ik rij gemiddeld 100 km per maand en ook veel asfalt.
En hij staat ook nog eens in een hit actief stal met veel bestrating.
Ijzers zijn idd wel erg dun aan het eind maar red zich er tot nu toe mee ( ff afkloppen :P )

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:19

Heerlijk zonnetje gisteren! We hebben nog een rondje Reichswald gedaan. Alles is zo lekker groen nu :)

Afbeelding Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:23

echt jaloers op jouw omgeving, wat is de provincie Groningen dan saai! Maar wel eindelijk lekker weer :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:59

Heerlijk he, al dat groen! Ik ga vanmiddag ook nog even, ik heb lekker een dagje vrij van het werk :)

Ik hoop dat het nog even duurt voordat de dazen weer komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:00

@iedereen dank voor het hartelijke welkom.

Gisteren nog even een stuk gefietst naar Vries voor rijlessen en weer terug na afloop. Iets van 32 km in totaal. De heenweg was heel mooi, overal groen en zon. Op de terugweg was het helaas donker dus ik zag niet zo veel meer.

@set_elkol: maar Drenthe is vlakbij, en wel weer heel mooi. :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:11

Ik ga zo ook een ritje maken!
Hier zitten al vliegen en mugjes helaas.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:50

Die zitten hier ook al... je moet met je mond dicht rijden, anders krijg je een onaangekondigd tussendoortje heb ik al gemerkt :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:57

Ach ja een snackje tussendoor. :')

Gaat hier nu nog wel een poosje duren voor ik op paard zit. Er zijn gisteren namelijk 3 kiezen getrokken. %)