Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coco84

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:26

Ik ga hem in september halen
Dus maar dan kunnen jullie toch met begeleiding het bos in die wel het ruiterpaspoort heeft Tong uitsteken
Je kan je aanmelden bij mij Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:29

euuuhhh, ik ga zo wel het bos in Haha!

Kristinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:30

Ik ben toevallig net terug van een weekendje, heb dus m'n ruiterbewijs gehaald. Bij mij ging het erom dat ik zonder ruiterbewijs niet mag buitenrijden van de eigenaresse van mijn verzorgpaarden, omdat we anders niet verzekerd zijn.
De theorie was inderdaad erg simpel, had 1 foutje omdat ik de vraag niet goed had gelezen volgens mij Bloos
De praktijk was wel wat moeilijker, was ook bijna gezakt, maar dat lag eigenlijk een beetje aan het paard, als ik dat zo mag zeggen. Ze vond het altijd moeilijk om in de goede galop aan te springen, en als ik haar dan terug nam om der wel goed aan te laten springen, zag de examinator het niet omdat ze druk bezig was te vertellen hoe geweldig & duur haar laarzen wel niet waren. Dat was dus een beetje apart, maar okee, ben toch geslaagd & ga deze week meteen buitenrijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:31

Ik mag hopen dat die eigenaresse alles betaald...omdat ze je op onnodige kosten jaagt....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:32

Dat is onzin Kristinka, ruiterbewijs heeft echt niets met je verzekering van doen!

Wat een kul he, dat ruiterbewijs, ik wacht fijn af, en als het zover is haal ik het wel op een mak manegegeperd Haha!

Kristinka

eh. wij moesten het dus wel zelf betalen
Maar verder vind ik het ook niet heel erg, ouders betaalden het & nu kan ik dan ook echt overal rijden. En als ze het dan misschien toch verplicht willen maken heb ik het alvast.

Siria

Nadya schreef:
Siria schreef:
waarschijnlijk zal het inderdaad nooit verplicht worden of over 50 jaar ofzo, maar als je moet gaan wachten om het verplicht te maken tot dat er niemand meer is die het niet nodig heeft, dus het moet niet verplicht worden omdat er een aantal mensen zijn die het niet nodig hebben?

Als ze zoiets willen verplichten voor onervaren ruiters, prima, maar:
- zorg dan voor echte goede, leerzame theorie (dus niet zoals het nu is) en wat moeilijkere vragen tijdens het examen.
- graag veel strengere eisen m.b.t. kennis van en over paarden en betere rijtechniek eisen van de ruiters.
- bitloos rijden ook toestaan!
- graag ook de rest van het deelnemend verkeer bijspijkeren wat betreft het onderwerp 'paarden op de weg'.

En er zijn vast nog heel wat meer aanvullingen te bedenken (maar ik moet nu weg). Doei!

wat betreft de vragen oke, die mogen best wel anders (had zelf 1 fout in de theorie weet ik me nog wel te herinneren Clown ) wat betreft de theorie in het boek die vind ik nog niet eens zo slecht, hebben jullie dat boek dan weleens serieus doorgenomen?

- betere rijtechniek eisen kan, maar ligt er ook aan welk rijbewijs dat van de maneges is in drie delen en daar zit best veel praktijk bij en is nog niet zo heel makkelijk het is ook zeker niet zo dat iedereen daar standaard op slaagt, dat van het rijbewijs in 1 keer die praktijk is inderdaad niet zo moeilijk, maar ook daar je moet je paard wel onder controle hebben en daar gaat het om, het gaat er niet om dat je toont dat je een L proef kan rijden ofzo, je moet gewoon aardig rijden en bv soms werd ook gevraagd om met 1 hand een slangenvolte te rijden dat lijkt me best een redelijke opdracht

- bitloos rijden ook toestaan? misschien kan wel denk ik, maar dan wel aan regels gebonden bv zoals het western je kan ook westernruiterrijbewijs halen

-mee eens rest van het verkeer moet ook bijgespijkerd worden, maar is dat een reden dat er dan maar geen ruiterrijbewijs verplicht moet worden? omdat de rest van het verkeer niet over paarden leert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:36

een manege paard in toom houden is niet moeilijk...
ja weet het wordt me niet in dank af genomen dat ik dat zeg...

Kristinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:40

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.

Wat ik had dit weekend is dat we over een hele gladde wei [het had toch aardig geregend dit weekend] keihard in rengalop moesten, dan in een scherpe hoek terug nemen, in arbeidsgalop een volte rijden & dan ook in normale galop terug naar de groep. Dat was dus aardig link vonden wij.

Ook met springen, hadden ze de hindernis niet echt handig neer gezet, je moest krap indraaien in galop, en na de oxer ook weer snel draaien anders vloog je de bosjes in.

En dit waren allemaal manege paarden die het elke week deden, maar die ook nu best moeilijk in te houden waren.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:41

RK: Het gemiddelde manegepaard niet nee.

Krijgen wij op ons examen net die lastige donder Haha!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:53

runningkawa schreef:
een manege paard in toom houden is niet moeilijk...
ja weet het wordt me niet in dank af genomen dat ik dat zeg...

je moet bv ook een keer van de groep wegrijden, lijkt me bij een manegepony juist wel lastig Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:23

Overigens "7. Waarmee moet je altijd rekening houden als je met paarden omgaat?

A met het kudde- en vluchtgedrag
B dat hij niet op je tenen gaat staan"

Ik heb wel een vermoeden over het wenselijke antwoord, maar heb toch al iets te vaak een paard op mijn voeten gehad. Cool Dat we niet net doen alsof dat NIET belangrijk is Haha! (Gelukkig heb ik stevige schoenen...)

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:23

Als het zo word bekijken ze het maar ik ga echt niet ook nog eens ene theorie examen afleggen voor mijn paard.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:26

Brammetje16 schreef:
Als het zo word bekijken ze het maar ik ga echt niet ook nog eens ene theorie examen afleggen voor mijn paard.

waarom niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:27

Een verkeerstheorie-examen is zo slecht nog niet, maar een examen dat voor het ene deel uit ontzettend suffe vragen en voor een ander deel uit discutabele opvattingen bestaat... nee dank je.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:31

Shadow0 schreef:
Een verkeerstheorie-examen is zo slecht nog niet, maar een examen dat voor het ene deel uit ontzettend suffe vragen en voor een ander deel uit discutabele opvattingen bestaat... nee dank je.

die suffe vragen zijn misschien wel nuttig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:32

Wat is het nut dan van de vragen van de link hierboven?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:34

Ik ben voor een verplicht theorie examen, maar ik vind het praktijk examen echt onzinnig. Wat zegt het nou dat iemand op een braaf paard buiten kan rijden. Het praktijk examen zegt in mijn optiek echt helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:37

een theorie examen waar je leert dat je paard 5 kg brok krijgt?

Ja, ga die verzekering wel nodig hebben, ik heb er hier dan een paar die licht ontvlambaar worden Haha!

Kristinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:37

crazycat, daar ben ik het wel mee eens.

Dan slaag je bijvoorbeeld niet omdat jij of je paard gewoon zn dag niet hebt/heeft.
Theorie zal dan wel iets moeilijker mogen zijn en wat meer praktijk gericht vind ik

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:48

Siria schreef:
Shadow0 schreef:

die suffe vragen zijn misschien wel nuttig Knipoog

Het is natuurlijk ook vreselijk interessant om te weten waarom een paard er toe komt om mest te eten ( http://members.lycos.nl/aandeteugel/qui ... agen.htm#2 ) maar ik zie nog niet precies in hoe dat leidt tot verantwoorder gedrag op een buitenrit Verward

De vraag over de voordelen van hoefijzers speel ik graag door naar de Naturals, zolang ik maar vooraan mag zitten bij de confrontatie Haha! Go jij! Go jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:50

Misschien doordat het paard tijdens een buitenrit een snoekduik maakt naar een hoop mest Tong uitsteken Clown

Is het dat niet, weet ik het nut ook niet Tong uitsteken Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:58

Die hoefijzers, die vraag wilde ik eigenlijk vergeten maar nu je er toch over begint Haha! ik zie er geen goed antwoord bij staan, ik snap de vraag ook niet want een ijzer heeft geen voordelen (vind ik dus he) maar ik ben geen natural geloof ik (ik heb nogal claustrofobie, kan dus niet in een hokje Haha! )
Maar dat is idd ook een vraag waarvan ik mij even op mijn hoofd ga krabben, net als die voervraag die RK aanhaalde. Mijn 700kg zwaar wegend paard van 1.75m hoog krijgt een paar handjes granenmix en verder alleen maar hooi (en dat is héél wat meer dan 5 of 10kg per dag) ik zou daar dus ook geen antwoord uit kunnen kiezen zonder het fout te hebben Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:06

runningkawa schreef:
Misschien doordat het paard tijdens een buitenrit een snoekduik maakt naar een hoop mest Tong uitsteken Clown

En dat doet me weer denken aan de vraag waarom een paard niet mag eten op buitenrit. Geen idee wat de andere argumenten zijn, maar de eerste reden is voor mij toch wel dat ik het bloedirritant vind als het paard ergens opaf duikt, teugels negeert en van z'n route afwijkt. En dus mag het bij mij gewoon NIET. Zelfs al lopen we in een speciaal smulbos voor paarden waar alles bedoeld is om opgegeten te worden, NIET als ik aan het rijden ben.

En omdat ze toch niet mogen eten, maakt het ook niet uit of dat slecht is voor de planten, of dat ze giftig zijn, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:09

Maar omdat het nivo van rijden zo laag is bij het examen zijn die vragen ineens erg nuttig
Want ineens zit het paard toch aan de poep of de brem

misschien is dat de achterliggende gedachte? Tong uitsteken