Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:17

mrie schreef:
Veevoer groeit op de grond, het is groen, soms als het een poos geen water gehad heeft is het geel. Water stroomt door beken en rivieren die kom je zat tegen en daar kunnen paarden uit drinken, net als uit meren vijvers en putten.
Zaak is niet zoveel tijd te reizen zodat er tijd over blijft om te eten.
Winterweer, zomer, bergen, woestijnen, proviand, onderkomen, wild... Je kunt overal rekening mee houden en van te voren bedenken wat plan A en plan B is.

Ik vind het zo'n onzin dat hier woorden als mishandeling vallen en men blijkbaar over het algemeen denkt dat het niet mogelijk is. De enige die kan vertellen of het moelijk is is degene die het geprobeerd hebben. Over een jaar of wat is dat TS.
En ja het kan mislukken, zijn ze over een half jaar weer thuis.
En ja ze kunnen zelf een ongeluk krijgen....Hartstikke rot
En ja het kan mis gaan met de paarden, thats life. Altijd veilig op de bank blijven zitten is nu eenmaal iets wat niet iedereen wil.

Waar droom jij van.... Schiet op en LEEF

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Qwillion

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:41

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:14

beatje schreef:
mrie schreef:
Veevoer groeit op de grond, het is groen, soms als het een poos geen water gehad heeft is het geel. Water stroomt door beken en rivieren die kom je zat tegen en daar kunnen paarden uit drinken, net als uit meren vijvers en putten.
Winterweer, zomer, bergen, woestijnen, proviand, onderkomen, wild... Je kunt overal rekening mee houden en van te voren bedenken wat plan A en plan B is.

Ik vind het zo'n onzin dat hier woorden als mishandeling vallen en men blijkbaar over het algemeen denkt dat het niet mogelijk is. De enige die kan vertellen of het moelijk is is degene die het geprobeerd hebben. Over een jaar of wat is dat TS.
En ja het kan mis gaan met de paarden, thats life. Altijd veilig op de bank blijven zitten is nu eenmaal iets wat niet iedereen wil.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En ja het kan mis gaan met de paarden, thats life.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Er kan op zo'n tocht iets misgaan met de paarden ja, klopt. Maar that's life? Die paarden kiezen niet voor zo'n risicovolle, waarschijnlijk pijnlijke tocht.
Nee ze kiezen ook niet voor een stalleven, maar daar zitten veel, veel minder grote risico's aan dan aan zo'n tocht.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:31

Ik denk toch dat zo'n tocht dichter bij de natuur van het paard staat dan een stal. En de natuur is niet altijd even lief.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:37

phormicola schreef:
Ik denk toch dat zo'n tocht dichter bij de natuur van het paard staat dan een stal. En de natuur is niet altijd even lief.

Een paard in de natuur wat 60% van de tijd eet en een beetje in de kudde sloft terwijl ze rondkijken voor roofdieren is toch flink anders dan een paard in een trektocht. Maar ik zie ook liever een paard in een trektocht dan op stal, het is alleen zo dat het paard genoeg moet kunnen eten en dat vergt goed managemen.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:52

Het punt is ; een reis van deze grote, in de aangegeven setting, door 2 onervaren personen EN zonder extra paarden en ervaren begeleiding EN zelf totaal geen ervaring met paarden....is gewoon geen goed plan...

Voor ervaren paarden mensen OF mensen die meer paarden mee hebben op zo een tocht OF dat als er iemand meerijd te auto is het best te doen, maar niet zo...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:55

Waar ik het meeste bang voor ben is beroving of zelfs doodslag onderweg.Je bent met 2 en dan doe je helemaal niks tegen een roversbende.Je hebt ook niet overal bereik en kan niet altijd bellen voor hulp.Vooral in deze tijd is het stukken minder veilig in zowat alle landen.Controle's zijn nu ook veel strenger dan voorheen.
Ik vind het idee zelf wel een uitdaging en ook wel haalbaar,maar vind het veel te gevaarlijk in deze tijd.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:01

Dat ook zeker..!

Maar ook de andere voorbeelden van onervaren mensen die trektochten hebben gemaakt...die hadden extra paarden en konden de taal spreken en die andere ging niet zó ver en had een auto meerijden...
Dat scheelt al ZÓ veel!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:13

mrie schreef:

Ik vind het zo'n onzin dat hier woorden als mishandeling vallen en men blijkbaar over het algemeen denkt dat het niet mogelijk is. De enige die kan vertellen of het moeilijk is is degene die het geprobeerd hebben. Over een jaar of wat is dat TS.

_/-\o_ Dit dus!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:21

Als je het opdeeld, tocht wat korter maakt, taal leert, paarden leert, je route zo houdt dat je effectief kunt uitrusten, genoeg paarden meeneemt, niet rijd, zelf hoeven kunt bekappen, notie dierenarts hebt, paarden wil wisselen (als ze er jaren over gaan doen moet dat niet met dezelfde paarden), niet door Rusland gaan in de winter, op voorhand al trektochten geoefend hebben met paarden, begeleiding/auto op de hoogte is/blijft, ja dan zie ik het wel mogelijk. Maar je moet het maar willen, er zo jaren, echt een decennia, mee bezig zijn. Maar als ts dat wil, prima. Vooral doen.

Ik hoop dat ts hier wel nog leest trouwens, komen interessante dingen voorbij!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:21

Jullie plan klinkt echt prachtig en hopelijk kunnen jullie het in zo'n vorm gieten dat het ook haalbaar is :j.
Wat gohya zegt zet me wel aan het denken: straks breken er weer oorlogen uit, zeker in die landen maar misschien ook zelfs aan de rand van/gewoon in Europa, de wereld is zo onrustig op het moment en dan gaat het hele feest niet door. Maar dat ben ik maar, met mijn apocalyptische gedachten :').

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:33

Er zijn routes over de hele wereld die veel gebruikt worden door trekkers. Die routes verleggen zich vanzelf doordat gebieden soms ontoegankelijk zijn door oorlogen, natuurgeweld of om andere redenen (tijdelijk) gevaarlijk zijn. Trekkers wisselen onderweg hun ervaringen uit. Wij waren destijds vooral op de fiets, dus troffen vooral andere wereldfietsers.
Ik had daar toen een beeld bij dat wij als water waren: we zochten het laagste/makkelijkste punt om door te trekken. Dat doet iedereen dus kom je elkaar soms meermaals op zo'n route tegen. Verder wordt je allemaal gestuurd door het klimaat, bij min 30 trekt het niet zo goed, dus je zorgt op dat moment ergens anders te zijn. Net als extreme hitte of droogte die je probeert te omzeilen. Als je met paarden trekt, ben je nog veel meer met het landschap bezig omdat je gras nodig hebt. De aanwezigheid daarvan bepaalt de beste route.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:10

mrie schreef:
nvdm schreef:
Even kort binnenvallen; geweldige droom en probeer die zo goed mogelijk wat te maken!

Er Is een Nederlandse man die ook zonder noemenswaardige ervaring ene criollo heeft gekocht en Is daarmee naar Frankrijk\Spanje oid gereden. Hij heeft een typisch Hollandse naam staat me bij ( hans, peter, henk?). Misschien weet iemand wie ik bedoel. Opzijn site staan veel tips en dingen waar hij tegenaan liep duidelijk beschreven..
Weet iemand wie ik bedoel, of Is dit mogelijk al voorbij gekomen?

Ja maar die deed dat wel met bagagevervoer en iemand die de routes gepland en de hostels geboekt had. Leuke trip maar weinig te vergelijken met dit.

Volgens mij zonder bagagevervoer en een vaste route gereden inderdaad. ts Is volgens mij best bereidt te leren en dingen aan te nemen.. Niets staat vast in het leven.

@Connie ja Paul zou goed kunnen, hield hij een blog bij?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:33

de blog van paul staat hier een paar post boven al vermeld ;)

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 16:15

Lieve mensen op het forum,

Sorry als ik even niet reageer op jullie vragen of prive berichten. Dat waren er erg veel afgelopen dagen en probeer iedereen te antwoorden. Ik ben vandaag bezig geweest met nog meer informatie te verzamelen en het beantwoorden van mijn prive berichten.

Ik vertrek voor 2 dagen naar een hele lieve vrouw die mij aanbod om mee te helpen met het verzorgen van haar pony's. Nu ga ik deze dagen mijn aandacht daar aan besteden en zal niet online zijn. Natuurlijk mag iedereen nog steeds ideeën en reacties of privé berichten sturen deze zal ik dan het weekend beantwoorden.

Waar ik nu eigenlijk nog echt naar op zoek ben is mensen die zelf een lange trektocht per paard hebben gemaakt, deze kunnen mij denk ik namelijk de beste informatie geven van hoe het nu echt is.

Bedankt nogmaals en tot over een paar dagen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:58

Net zoals anderen denk ik dat je huidige plan onhaalbaar en onverantwoord is en dat je plan wat aanpassing nodig heeft om haalbaar te worden.

Je krijgt met 2-5 jaar paardrijles nooit voldoende ervaring om een dergelijke trektocht te doen, en al helemaal te weinig ervaring om goed voor een paard te kunnen zorgen in nogal uitdagende omstandigheden.

De enige mogelijkheid om voldoende ervaring op te doen om überhaupt een flinke trektocht te rijden is om NU 2 gezonde sterke pony's aan te schaffen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Fjorden gezien hun taaie en koele karakter. Je stalt de pony's op een pensionstalling of manege waar je voldoende begeleiding en les kunt krijgen. Je zult de komende jaren merken hoe bewerkelijk het paardenhouden is in ideale omstandigheden, laat staan in een trektocht-achtige setting.

In deze tijd kun je de paarden op conditie trainen voor de endurance sport en hierin meedoen aan een aantal wedstrijden om ervaring op te doen wat het is om kilometers te maken te paard. In deze sport staat welzijn van het paard hoog in het vaandel dus ook daar zal je dan de nodige kennis in op kunnen doen. Je zou na een jaar of 2 kunnen besluiten om een week (of 2) te gaan trekken binnen Nederland, bijvoorbeeld de veluwetrail.

Verder zul je merken dat een paard best wel een aantal beperkende factoren heeft:

- Je mag paarden niet zomaar over de grens meenemen
- Je hebt over je gehele route adressen en telefoonnummers van dierenartsen en hoefsmeden nodig. Elke 20/25km een adres.
- Je hebt over je gehele route adressen nodig waar je kunt overnachten en je paard kunt laten rusten en eten. Je kunt niet gemakkelijk overal een tentje neerzetten en je paard ernaast houden.
- Paarden zijn kuddedieren, je kunt ze dus niet apart van elkaar of alleen meenemen of ergens laten overnachten
- Paarden zijn van nature geen trekdieren, ze huisvesten vaak in eenzelfde gebied en lopen daar rondjes
- Paarden eten zo'n 10kg ruwvoer per paard per dag. Hoe ga je dit meenemen?
- Naast ruwvoer hebben ze ook krachtvoer, schoon drinkwater en andere verzorging zoals inentingen, ontwormingen etc. nodig. Hoe neem je dit mee?
- Paarden zijn niet gemaakt om de hele dag te lopen zonder eten en drinken. Ze lopen al etend en eten daardoor de hele dag door kleine beetjes. Ben je bereid om elk uur te stoppen om een half uur te grazen?
- Paarden kunnen maar een beperkte belasting hebben op de rug. Opzadelen en elke dag uren rijden zonder gymnastische oefeningen gaat sowieso zorgen voor blessures
- Paarden zijn vluchtdieren
- Paarden zijn prooidieren. Hier in Nederland zijn er geen rovers die paarden eten maar hoe zit dit in bijvoorbeeld Rusland met beren en wolven? Kun je elke dag je paard veilig onderkomen bieden?

Ik denk daarnaast dat je route te uitdagend is en zou er dan eerder voor kiezen om binnen Europa te trekken, van hier richting lapland bijvoorbeeld. Een dergelijke trektocht is al gigantisch uitdagend ondanks dat je dan in westerse landen blijft waar goed voer, dierenartsen en hoefsmeden makkelijker voorhande zijn. Bovendien heb je dan minder last van roofdieren etc.

Ik ben wel heel benieuwd waarom je nou per se met paarden op pad wil? Waarom niet te voet, met een tuktuk, een brommer, een scooter, een zijspan, een fiets of weet ik veel wat je nog meer allemaal kan bedenken?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:12

Ik lees "het paard". Ik zou, met z'n tweeën toch minimaal drie paarden meenemen. Twee om te rijden. Een als lastdier. Bovendien zou ik voor n groot, sterk pony ras of type gaan. Paarden zijn nu eenmaal kwetsbaarder dan pony's.
Ik denk dat je naast weet ik veel wat voor problemen waar jr zelf genoeg van af weet, 2 belangrijke zaken tegen komt. Voeten. En voer.
De Engelsen zeggen niet voor niets; no feet, no horse. Een hoefsmid is niet altijd voorhanden. Je kunt mega voet problemen tegenkomen. Ik raad je aan hier cursussen in te volgen.
Voer: hoewel pony's sober zijn althans soberder dan paarden, lopen ze veel en zullen ze veel (hard)voer moeten eten. Niet overal is er genoeg tijd of aanbod om te grazen. Ook iets om goed over na te denken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:20

Ik denk overigens dat TS binnen 2 tot 5 jaar wel voldoende kennis kan opdoen. Ervaring zal dan nog mager zijn, maar kennis moet lukken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:14

Natuurlijk kan je in 2 jaar goed genoeg rijden.
Kwestie van doen. Ze hoeft niet naar de OS, maar maakt een trektocht.
Veel belangrijker zijn de practische zaken als hoefverzorging, wondverzorging en begrip van paardentaal. Niet zozeer rijtechnisch maar meer in de zin van horsemanship.
Waarschijnlijk doe je alle ervaring die je nodig hebt op door na je basis rijles enkele maanden op een grote Ranch te verblijven.

Kwa risico's. Sja, het leven kent nou eenmaal risico's. Maar ze moeten wel beperkt blijven door genoeg kennis en genoeg paarden.
Ik zou er altijd vanuit gaan dat de kans dat een paard het niet haalt vrij aanwezig is. Jij kan dan niet te voet dagenlang al je bagage en je zadel gaan meeslepen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:16

Kan je hem niet andersom rijden? Dus van Mongolie naar NL?
Ik lees van meerdere mensen dat het een goed idee is om paarden te wisselen (ben ik het zeker mee eens), en dat bijv een Criollo een goed paard voor de trektocht is.
Nou weet ik niet hoe het met TS zit, maar ik zou mijn duur aangeschafte Criollo niet zomaar willen omruilen voor een plaatselijke pony in bijvoorbeeld Polen/Rusland. Plus, willen ze daar een onbekend Criollo?
Ik denk dat als je in Mongolie start met een mongools paard, je deze makkelijk kan omruilen in bijv Rusland voor een daar plaatselijk bekende pony. En zo verder. Kost je minder geld, en je hebt meer garantie dat je je paard kwijt kan aan de locale bevolking.

Daarbij heb ik denk ik maar 1 tip: ga de taal leren!
Als je toch een aantal jaar over de voorbereiding wilt gaan doen, leer dan minimaal Russisch, dan kom je een heel stuk verder dan alleen met je Engels.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:27

nelleke,waarom zou je in 2 jaar tijd niet goed kunnen paardrijden?
ken hier iemand die nog nooit heeft paardgereden,is over de 60 heeft een paso gekocht (hengst)en is na een lesje of 6 gewoon gaan rijden en ontdekken met dat paard,niets aan de hand hoor.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:00

gohya schreef:
Waar ik het meeste bang voor ben is beroving of zelfs doodslag onderweg.Je bent met 2 en dan doe je helemaal niks tegen een roversbende.Je hebt ook niet overal bereik en kan niet altijd bellen voor hulp.Vooral in deze tijd is het stukken minder veilig in zowat alle landen.Controle's zijn nu ook veel strenger dan voorheen.
Ik vind het idee zelf wel een uitdaging en ook wel haalbaar,maar vind het veel te gevaarlijk in deze tijd.

nee joh !! je overdrijft :)) ben nog steeds benieuwd naar hoe ze de Oekraine willen doorcrossen, via chernobyl of de krim :D (grofweg gezegd) en dan hoe ze de paarden aan een pin in de grond willen vrijwaren van beren en wolven -O- en de russische mafia (waar onze transporteurs zoveel maatregelen voor moeten treffen) die omzeilen ze ook gewoon :z

heb nog steeds geen antwoord op die vraag van een blz of 10 geleden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:24

Via Tjernobyl is nog steeds niet mogelijk, alleen al niet omdat het stikt van de wilde radioactieve varkens. Overigens zou ik door Bellarus gaan, dan rusland en dan naar het zuiden.
Tuurlijk kunnen ze in korte tijd leren rijden, ze hoeven geen dressuur te leren. Ze hoeven alleen maar meters te maken heel veel. En de rest leren ze vanzelf onderweg. (dacht jij dat cowboys vruger les kregen?)

Nelleke, hoeveel conditie denk je dat die paarden nodig hebben?? Je rijd misschien 10 a 20 km per dag... in een laag tempo, die conditie komt wel hoor.
Paarden hebben geen krachtvoer nodig, wel hebben ze genoeg tijd nodig om te eten
De paarden zijn niet alleen
Uren rijden zonder Gymnastische oefeningen leidt tot blessures??? Doe effe normaal...
Ja het zijn vlucht dieren ik zie hier het bezwaar niet van
Ja het zijn prooidieren, daar moet je dus wat op verzinnen je hoef niet daarom bij voorbaat al af te haken.
Omdat je met een paard overal kunt komen en met een tuctuc nergens...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:36

Tjernobyl is helemaal afgesloten toch? ze noemen het ook de spookstad.Er is daar nog veel straling in die stad,pas nog een docu over gezien.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:46

Het lijkt mij nog steeds zeer onverstandig om dit te doen; vooral zonder paardenwissel. Of binnen 2 tot 5 jaar (denk eerder aan 10 - 15).
Ik las op de vorige pagina iets over een rit naar Istanboel, waarbij er een auto vooruit reed. Dit lijkt me eerlijk gezegd wel een must. Dan los je meteen het probleem op dat je paard te zwaar beladen is met voorraden en het scheelt je een paar pakpaarden. Zorg dan nog dat de chauffeur van de auto een veterinaire achtergrond heeft en/of ervaring als hoefverzorger en je droom komt een stuk dichterbij!
Maar alsnog lijkt me een korter traject zelfs met vooruitrijdende auto toch nog steeds verstandiger.