''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:02

OKHannes schreef:
dis ik mag gene gebruik maken van andere paden, anderen wel van het paardenpad...heeft iets met veiligheid te maken geloof ik.......

Jawel. Het vindt de oorzaak in het natuurlijke gedrag van het paard waar de eigenaar voor verantwoordelijk is.
Ook het ts.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:05

Ok, had moeten zegen een van mijn worst nightmares.....en andere is inderdaad dat ik schade bij iemand anders berokken.
Mijn paard springt door onmacht van mijn kant opzij en auto moet uitwijken....gevolg, ernstig auto ongeluk etc. Is ook niet iets waar ik naar uitkijk. Maar als ik mijn paard en eigen kunde niet zou vertrouwen, zou ik de straat niet op gaan. Aan de andedre kant, het blijven altijd levende dieren....je hebt niet altijd alle situaties in de hand.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:10

OKHannes schreef:
Ok Maar als ik mijn paard en eigen kunde niet zou vertrouwen, zou ik de straat niet op gaan.

...en dát is nu het hele punt waar Kuggur, Oomens en ik op wijzen mbt het ts.

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:12

lieve dressuur en westernruiters. Wanneer leren we elkaar nu eens respecteren dat gekonkel altijd. Of je nu dressuur of western rijdt altijd in stap passeren al rij je op een houten paard met wieltjes!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:31

Ebony1977 schreef:
lieve dressuur en westernruiters. Wanneer leren we elkaar nu eens respecteren dat gekonkel altijd. Of je nu dressuur of western rijdt altijd in stap passeren al rij je op een houten paard met wieltjes!

..en daar gáán we weer.

Zie daar het gevaar van de onzin-´regels´ in de ruiterij. Het worden natte-apen-verhalen die een eigen leven leiden. Het is gewoon geváárlijk, want de misconcepties leiden tot problemen.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Brainless

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:34

HC
Hier op de Veluwe zijn de regels van Staatsbosbeheer dat je andere ruiters/menners/voetgangers/fietsers ed. stapvoets moet passeren.
Dus geen onzin-regel, het staat op het bord als je het gebied binnen komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:47

Brainless schreef:
HC
Hier op de Veluwe zijn de regels van Staatsbosbeheer dat je andere ruiters/menners/voetgangers/fietsers ed. stapvoets moet passeren.
Dus geen onzin-regel, het staat op het bord als je het gebied binnen komt.

Het staat ook in het ruiterbewijs.
Dat maakt het nog niet minder onzinnig.
Je kan hier in het topic lezen tot wat voor verwrongen concept het leidt.
Buíten een derpelijk stuk particuilier stuk grond geldt het niet, een ruiterbewijs is níets op de openbare weg, maar dát is een brug te ver.
Het punt wat ik probéér te maken is dat dit soort regeltjes gevaarlijk zijn omdat er HEEL veel ruiters zijn die niet voldoende kennis/kunde/vaardigheid hebben om zich te realiseren dat het slechts een éxtra regeltje is en niets meer.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:11

Ben je wel met je eens.
In het verkeer gelden de verkeersregels en is een ruiterbewijs een extra regel.

Veluwe is zeker geen particuliere grond (staatbosbeheer is onderdeel LNV)...is van de overheid en dus publiek....... die particuliere gebieden bestaan ook wel maar mondjesmaat. Dus geen verwrongen concept maar realiteit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:40

OKHannes schreef:
Dus geen verwrongen concept maar realiteit.

Uiteraard. De regels op mijn eigen land zijn ook realiteit voor iedereen daar :D

Wat ik aangeef is dat deze particuliere bepalingen blijkbaar leíden tot verwongen concepten. Dit topic lijkt me heldere onderbouwing. Lees pagina 1. nog maar eens.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:20

hyppolyte schreef:
Even ter info, bij ons in het bos mogen wandelaars/hardlopers en fietsers niet op de ruiterpaden komen, dus als ze dat wel doen en ik vriendelijk vraag om dat niet meer te doen en ik een grote bek terugkrijg, dan hebben zij een probleem, niet ik.

Kwam laatst trouwens nog een stel wandelaars tegen op het ruiterpad. Klein kindje van 2 of 3 jaar oud stond midden op het ruiterpad, goddank net waar ik haar kon zien en moeders liep ergens 50 meter hogerop van het pad af te struinen, had niet eens door dat we langskwamen. Als het meisje iets verderop had gestaan hadden we waarschijnlijk al in galop gezeten en dan was daar echt een levensgevaarlijke situatie ontstaan. Niet omdat ik mijn paard niet onder controle heb, maar omdat ik met een onverwachte situatie en met een reactietijd zit (die gelukkig vrij snel is) en weinig ruimte om te ontwijken.
Als iemand daar niet hoort te lopen dan hoef ik daar dus ook niet vanuit te gaan of rekening mee te houden toch?

Ik kan prima normaal ingehaald worden, maar niet in het bos, want daar is geen ruimte voor, dan moet ik namelijk eerst van het pad af, moet ik dan ook een L op mijn rug?

Ruiterpad of geen ruiterpad, ik vind het niet verantwoord om te galopperen vlak voor een onoverzichtelijke bocht.
Jij hoort in te calculeren dat er voetgangers/fietsers/ruiters in stap kunnen rijden net voorbij die bocht.
In een auto rijd je ook geen 80 in een woonwijk. Als je dan een klein kind van de sokken rijdt, is het argument toch ook niet 'maar dat kind hoorde daar niet te lopen'. Je hebt wel een bepaalde verantwoordelijkheid als bestuurder.

Enne da's het eerste bos waarvan ik hoor dat voetgangers niet op het ruiterpad mogen komen...weet je dat wel zeker??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:57

Hc is het niet met je eens :+

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:16

Ik heb niet alle 15 pagina's doorgelezen, maar wil tóch even reageren }>

Als Westernruiter die heel erg vaak buitenrijdt, meestal op 't strand maar ook regelmatig door duinen of heide, kan ik alleen maar zeggen dat de meeste ruiters die je onderweg tegenkomt, wel degelijk rekening met elkaar houden.

Het valt juist op dat diegene die eens per jaar zn paard uit de binnenmanege haalt om eens als een idioot over het strand te racen ( met alle gevolgen vandien voor het paard, maar daar hebben we het nu niet over..) een stuk minder "vriendelijk" is...

Ik wordt meerdere malen per week door sulky's bekant uit mn chaps gereden, gelukkig weet mn paard niet beter en reageerd niet eens meer, maar netjes... nou nee. :+

Ook heb ik meegemaakt dat ik door een flinke groep "ruiters" met een noodgang werd ingehaald, terwijl ik netjes in stap was gegaan. Op mijn opmerking naar de leiding van de groep " Zijn we niet opgevoed? " kreeg ik als antwoord: Ja, maar U zat zo ontspannen op Uw paard dat we dachten dat we er wel langs konden galopperen... 8)7

Ik begrijp heel goed je punt TS, maar ik stoor me een beetje aan de kop "Westernruiters" en passeren.."

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:30

Toch verstandiger een topic door te lezen vóór reageren, voorkomt herhaling.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:51

beantsje schreef:
Ruiterpad of geen ruiterpad, ik vind het niet verantwoord om te galopperen vlak voor een onoverzichtelijke bocht.
Jij hoort in te calculeren dat er voetgangers/fietsers/ruiters in stap kunnen rijden net voorbij die bocht.

Ook dát is normaal verkeersgedrag wat het WVW eist.

Je moet niet harder rijden dan mbt de omstandigheden veilig is. Of dat nu met de fiets in een woonwijk of te paard in een bos is.

Je kan er een vuistregel op los laten als je dat wil; dat je kan stoppen binnen de afstand die je kan overzien.

Je kan daarom niet zonder meer stellen dat je voor het rekbare begrip ´onoverzichtelijke bocht´ niet met de zeer rekbare snelheid ´galop´ kan rijden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:25

Citaat:
In een auto rijd je ook geen 80 in een woonwijk. Als je dan een klein kind van de sokken rijdt, is het argument toch ook niet 'maar dat kind hoorde daar niet te lopen'. Je hebt wel een bepaalde verantwoordelijkheid als bestuurder.

Enne da's het eerste bos waarvan ik hoor dat voetgangers niet op het ruiterpad mogen komen...weet je dat wel zeker??

Ja dat weet ik zeker ja, anders zet ik het hier niet neer hè? Heb er ook meerdere keren over gesproken met boswachters, mag pertinent niet, ze delen zelfs boetes uit. Hele hardloopploegen gaan over het ruiterpad, mag niet :n.

Waar zeg ik dat het een onoverzichtelijke bocht is? Ik heb daar een prima overzicht, maar het is een bos, dus er staan verderop wat kleine struikjes en een boompje, als het kindje daar net achter had gestaan dan had ik haar waarschijnlijk niet al zover vantevoren gezien. Ik galoppeer niet op plaatsen waar ik geen overzicht hebt, maar op dat stuk heb ik goed overzicht en dan gaan we ook in een flinke galop omhoog. Ik kan een wandelaar daar prima zien, ruiters zijn al helemaal makkelijk te zien en fietsers komen daar niet, die komen daar echt niet omhoog, veel te mul. Alleen een klein kindje wat gehurkt zit achter een struikje die zie ik niet al op 50 meter afstand nee (kindje was namelijk net iets aan het oppakken toen wij aankwamen, maar wel op een punt waar ik haar kon zien). Dus in dit geval hoor ik niet in te calculeren dat er mensen met kleine kinderen lopen, of fietsers of hardlopers, want ze mogen daar niet komen! Moeders liep zelfs midden in het bos zelf, dus ook nog eens van het ruiterpad af, en dat is al HELEMAAL niet toegestaan, daar vernielen ze de boel mee namelijk.

In een woonwijk rijd ik inderdaad geen 80 nee, omdat ik weet dat ik daar juist wel kinderen kan verwachten, maar op een provinciale weg rijd ik wel 80 (op 80 weg dus :+), ook als ik een bocht inga, als daar dan een kind net ergens achter vandaan komt en waarvan de moeder 50 meter verderop loopt en niet op haar kind let? Dan hoort dat kind daar zeer zeker niet, en dan hoort de moeder ook haar kind in de gaten te houden, vooral dat laatste. Ik snap dat het mensen zijn die geen enkel benul hebben van paarden en daar dus ook absoluut niet bij stilstaan, maar als het wel een keer fout gaat, dan ben ik de lül. De wandelaars kunnen werkelijk alle kanten op in het duin, dus waarom moeten ze dan per se van het wandelpad af en ook nog eens van het ruiterpad af?

Ik blijf in principe ook op het ruiterpad (alleen in uitzonderingsgevallen niet), omdat ik weet dat ik het duin en het bos verniel als ik van het pad af ga en in het bos zelf ga rijden, die paden zijn er niet voor niets.

@hc, ik rijd dus ook met een snelheid die naar omstandigheden veilig is, daarom zie ik dingen ook netjes op tijd en kan ik op tijd reageren. Als het een minder overzichtelijke bocht is, dan ga ik daar hooguit in een klein handgalopje doorheen (soms zelfs langzamer dan een draf), dus pas ik inderdaad mijn snelheid aan aan de omstandigheden en weet ik dat ik op tijd kan stoppen, mocht er iets opduiken. We hebben hier een aantal hele mooie galopstukken die beginnen in een bocht (of eindigen, net van welke kant je komt), als ik in het begin van die bocht minder dan 40 meter zicht heb, dan begin ik met een handgalopje (zodat ik altijd kan reageren) en zodra ik zicht heb, ga ik voluit.

@dropje, ik moet zeggen dat ik die ervaring ook heb, de meeste asociale ruiters die ik tegenkom (gelukkig zijn die er hier niet echt veel) zijn degenen die eens in de zoveel tijd met de trailer op pad gaan naar het strand en dan vinden dat zij het alleenrecht hebben :j. Die groep ruiters die ik tegenkwam in die situatie die ik eerder beschreef, waren ook duidelijk niet uit de buurt en die verpesten het dan voor de rest.

De meeste ruiters hier kom je regelmatig tegen, het is echt zo'n paardendorp, dus de meeste mensen kennen elkaar wel en zijn ook gewend om in het bos te rijden.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:13

Kuggur schreef:
Toch verstandiger een topic door te lezen vóór reageren, voorkomt herhaling.

nounou, neem me niet kwalijk hoor, ik wist niet dat je boos werd... ~~}> ~~}> Y;(

LVNNJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:29

oomens schreef:
Livanna schreef:
ik zei dat doe ik zelf als er een fietser aankomt of als ik die moet paseren

Dat wil ik dan wel eens zien. Er zijn niet veel paarden die vlot 20-25 km/h stappen, en dat moet je toch echt wel gaan als je een fietser wilt passeren.

Ja ja ik had het een beetje vaag opgeschreven :o
Als ik langs een fietser moet (dan wel zo 1 die langzaam fietst of tegen mijn richting in)
dan houd ik hem altijd in en ga ik echt niet in een galop of draf erlangs scheuren.
De pony die ik op dit moment verzorgt rent ook achter fietsers aan dus moet ik hem wel inhouden en er langzaam langs.
En bedoelde meer als ik langs de weg/fietstpad rijd dat ik dan meetstal wel stappend langs alles rijd.
stel mensen zijn bange n je komt ik een draf langs ze scheuren of zoals de TS al schrijft een paard schrikt waar je langs rijd....
Nou dan doe ik liever voorzichtig :P
_O- en neem niet alles zo sierieus anders word ik melig ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:24

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:01

Oei :=! Dat wordt wegblijven van het strand, ik snap niet dat er maneges zijn die dat doen, op het strand nog wel :n.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:14

Ik rij weleens in dat bos en ik heb er regelmatig mensen af zien stuiteren alleen omdat ze gingen draven.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:45

Arme jij, dit soort dingen vind ik ook wel erg stom, dat is net zoiets als wat ze bij HC in de buurt doen. Dat kan toch haast niet goed gaan :n.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:41

hyppolyte schreef:
Arme jij, dit soort dingen vind ik ook wel erg stom, dat is net zoiets als wat ze bij HC in de buurt doen. Dat kan toch haast niet goed gaan :n.

Is maar een voorbeeld. Komt echt niet alleen hier voor.
In heel NL zijn bedrijven met paard-/ponyverhuur. Een sliert van een dozijn meiskes met rudimentaire rijvaardigheid achter een penny aan is niets ongewoons.

Dit fun-da-men-teel FOUT.
Daar kan een ´passerende´ ruiter alleen maar niets verkeerd aan doen door erbij uit de buurt te blijven.
Dat hoort niet zo te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:53

Is altijd leuk om dan een weddenschapje af te sluiten.
Hoeveel blijven er zitten als we in galop inhalen :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:00

Brainless schreef:
Is altijd leuk om dan een weddenschapje af te sluiten.
Hoeveel blijven er zitten als we in galop inhalen :+

Rustig in draf is al genoeg.
Je wil daarbij wel kunnen voorkomen nl. dat een paard/pony als een ongeleid projectiel naar huis gaat.
Hoewel niet jou ´schuld´ wil je wel dat het niet gebeurt.
Het is gewoon 8)7 dat je er niet normaal langs kan, tegemoet of achterop, wegens de inherent onveilige situtatie.

Kijk en nú lichten we een tipje van de sluier op waarom vanuit de sector (met het bedrijfsbelang op plaatsen 1 tot en met 10 van de prioriteitenlijst :)* ) het ´in stap passeren´ wordt gepredikt.
Het is ook de reden dat er nog steeds niets is voortgekomen uit het samenwerkingsconvenant tussen sector en het CBR.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-11-09 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:01

Even en stipje hier, nu geen tijd om alle 15 pagina´s te lezen, en ergens heeft dit topic een wending gemaakt die ik nu niet kan volgen :P

Ook ik word regelmatig in een wat hoger tempo gepasseerd. Ascot houdt het bij voorwaartse neiging (als ik hem loslaat gaat ie wel mee), maar kan hem prima bij me houden. De enige keer dat ik het toch wel gevaarlijk vond worden, was toen twee heren in een stevige galop mij tegemoed kwamen. Naast elkaar op een smal pad, waar naast aan beide zijden een sloot lag. Ze zagen me wel, maar het kwartje dat er onvoldoende ruimte was viel wat later :P Gelukkig deed de noodrem het bij die paarden, maar handig was het niet.

Zag verder een post over ruiterpad; ook al staat er dat bordje ruiterpad, wandelaars mogen er net zo goed op als ruiters ;)