bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:39

Wellicht kan Rider de ts situatie mbt starfrecht en burgerlijk recht nog eens uitleggen.
Veel van wat hier geventileerd wordt is onwettig. De wet heeft altijd 'gelijk' in deze.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:44

Een rijclub aan de kust heeft het Belgische reglement voor ruiters mooi verstaanbaar op hun website gezet, voor de belgen die vragen hebben... (of Nederlanders op bezoek Knipoog)

Over het galopperen in de beginpost, in de Belgische wet staat alleen dat dat niet mag in de bebouwde kom.
Maar er staat ook ergens in dat je altijd je snelheid moet aanpassen aan de situatie, met als doel ongevallen te vermijden. Ik zou dan toch wat snelheid terug nemen als je mensen met honden voorbij gaat.

http://users.telenet.be/theluckyboys/Ht ... eving.html

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:52

Dank je.
Mooi helder en neutraal stuk wat wet en 'ongeschreven wetten' niet vermengt OK dan!

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:38

Maar da's in Belgie, in hoeverre wijkt Nl daar vanaf? Graag antwoord van iemand die dit weet en in Nl rijdt?
HC, waarom rijd jij 's nachts? PB staat open ivm offtopic gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:56

detour schreef:
HC, waarom rijd jij 's nachts? PB staat open ivm offtopic gaan.

Bedankt voor de interesse. Op mijn site staat al een deel van het samengestelde antwoord. Ik heb geen behoefte je een pm te sturen.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:03

Graag gedaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:16

detour schreef:
Maar da's in Belgie, in hoeverre wijkt Nl daar vanaf? Graag antwoord van iemand die dit weet en in Nl rijdt?

Misschien moet eens iemand in Nederland 'wegcode' 'ruiters' in google tikken, dat lukt mij niet met een koppig Belgische pc Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:18

Da's Belgische apparatuur, Bandida, tsja, daar ga je dan! Knipoog
Zal zeker eens even gaan zoeken hoe- of wat, ben je in Belgie verplicht om je ruiterbewijs te halen?..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:24

Daar vraag je me wat, ik denk van niet op dit moment. Het bestaat wel, en ik heb er zelfs een, maar of dat enige juridische waarde heeft?? In de wet staat alleen dat je 14 moet zijn als je alleen op de weg wil, en dat je 'over de nodige kennis en vaardigheid' moet beschikken. Dat kan je denk ik wel invullen met zo'n ruiterbewijs.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:28

da's idd ook best vaag, de nodige kennis en vaardigheid', wie bepaalt welke criteria daarvoor aan de orde zijn? Mijn eerste paard dar kon stuiterend mee over de weg maar altijd was er dat contact waar jij op doelt in dit topic. We waren erg hecht, maar al die regels? Weet-ik-veel, heb denk ik voornl op mijn gevoel gereden...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:35

Dat is inderdaad zo, het is op dat punt een beetje vaag. Tja, je kan eigenlijk alleen maar zorgen dat je de wet kent en nakomt, en dat zijn dan voornamelijk verkeersregels. Verder gewoon beleefd en vriendelijk, en je paard goed voorbereiden voor je op de weg gaat, meer kan je niet doen denk ik.

Ik vind wel dat er door ruiters veel te weinig bij stil gestaan wordt dat een paard (zeker loslopend) echt gevaarlijk kan zijn voor andere weggebruikers. Ik ben niet overdreven paniekerig, en heb geluk dat ik in een omgeving zit waar een foutje niet gelijk afgestraft wordt, maar in mijn achterhoofd zit toch altijd een 'wat als..'.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:41

Bandida schreef:
Dat is inderdaad zo, het is op dat punt een beetje vaag. Tja, je kan eigenlijk alleen maar zorgen dat je de wet kent en nakomt, en dat zijn dan voornamelijk verkeersregels. Verder gewoon beleefd en vriendelijk, en je paard goed voorbereiden voor je op de weg gaat, meer kan je niet doen denk ik.

Ik vind wel dat er door ruiters veel te weinig bij stil gestaan wordt dat een paard (zeker loslopend) echt gevaarlijk kan zijn voor andere weggebruikers. Ik ben niet overdreven paniekerig, en heb geluk dat ik in een omgeving zit waar een foutje niet gelijk afgestraft wordt, maar in mijn achterhoofd zit toch altijd een 'wat als..'.

Maar dat is toch oko gewoon common sense?.. Knipoog
DAt heet toch verantwoordelijkheidsgevoel?..
Vind ook hoor, dat je ahw vooruit moet kijken op situaties, rekening moet houden met wat er kan gebeuren. Ik zie dus echt veel meer vanaf mijn paard dan vanaf de fiets, stomweg omdat ik veel bewuster door eht oog van eht paard mee kijk, denk ik. Ach gut

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:35

Een ruiterbewijs vind ik gewoon geldklopperij. Iemand die Z rijdt moet tegenwoordig ook een ruiterbewijs halen en als je 10 lessen op een manegepaard hebt gehad mag je ook al een ruiterbewijs halen. Op een vorige stal waar ik stond was destijds iemand gezakt omdat zijn paard voor een hindernis weigerde, verder reed hij prima en had een heel betrouwbaar paard, een ander in die groep reed net een half jaar, had een nogal kijkerig paard, maar hij sprong die hindernis wel en ja hoor geslaagd, ook al zat hij er als een zak aardappelen op..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:38

Bandida schreef:

Ik heb zeker in de gaten dat mijn paard een gevaar voor de omgeving kan zijn, het is alleen jammer dat wandelaars en automobilisten denken dat het robots zijn en vaak gewoon geen rekening houden met het feit dat het een levend wezen is.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:14

Ikima schreef:
Ik heb zeker in de gaten dat mijn paard een gevaar voor de omgeving kan zijn, het is alleen jammer dat wandelaars en automobilisten denken dat het robots zijn en vaak gewoon geen rekening houden met het feit dat het een levend wezen is.

Als je kunt en wilt zou ik er toch voor zorgen dat jouw paard geen gevaar is (of iig minder een gevaar is) voor de omgeving.
Mensen die niets met paarden hebben, denken misschien dat paarden robots zijn, of dat de ruiter het wel onder controle heeft.
Mijn ervaring hier is dat de meeste mensen bang zijn van paarden, en weten er te weinig van om er rekening mee te houden.
Misschien is dat bij jullie ook wel zo, en misschien moet je dus je gedachten omdraaien en denken zij weten het niet.
Imo mag je paard wat je berijd nooit een gevaar zijn voor je omgeving.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:16

Is een paard niet altijd potentieel gevaar voor de omgeving? Net als een fietser, bestuurder, kortom, elke verkeersdeelnemer?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:25

Ja, dat is het wel.
Maar net zoals je niet met een fles wijn achter het stuur moet kruipen.
Moet je ook niet met een paard op de weg gaan die daar eigenlijk niet aan toe is (of de ruiter).
En daarom is rekening houden met elkaar belangrijk.
Dus niet passeren in galop of draf langs wandelaars,honden enz .
Als jij gewoon langsstapt of stil staat is de kans op een gevaarlijke situatie minder.
Jij weet als ruiter beter in dit geval.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:28

Ik passeer ze altijd in stap,
Vind het zelf ook fijner als ze mij in stap passeren Lachen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:41

Idem hier, regel of niet, passeren doe je in stap, hooguit een sukkeldrafje, maar zeker niet harder.

W.b. de loslopende honden: VAAK is dit geregeld in de bossen, waar je wel of niet met je hond aan de lijn hoeft... Nog vaker, helaas, hebben hondeneigenaren daar lak aan. En dan vind ik dat je als ruiter een onnodig gevaar loopt.
Mijn paard is honden gewend, maar ik ken zat paarden die er van over de zeik gaan, en als jij dan denkt dat je in een gebied rijdt waar geen honden loslopen, vind ik dat gevaarlijk.

En om HC even voor te gaan: helaas heeft niet iedere ruiter bomproeve paarden, dat is ook een feit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:44

Vanmiddag is hier vlakbij een ruiter over de kop gegaan. Midden in het ruiterpad was een gat gegraven door een hond. De rest kun je erwel bij bedenken.
Godzijdank is het goed afgelopen, paard en ruiter waren smerig, laarzen en zadel waren het enige wat een beetje schade vertoonde. Ik moet er niet aan denken hoe dit had kunnen aflopen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:01

Gelukkig is het goed afgelopen!!
Maar het is niet eerlijk denk ik dat je de hond (of misschien was het wel een konijn) daarvan de schuld geeft.
Ik denk dat een paard nou niet echt op zijn plaat gaat van een kuil.
Hier is communicatie tussen paard en ruiter weer aan de orde imo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:08

suleilitha schreef:
Vanmiddag is hier vlakbij een ruiter over de kop gegaan. Midden in het ruiterpad was een gat gegraven door een hond. De rest kun je erwel bij bedenken.

Nee, eigenlijk niet. Een paard is de ultieme 4x4xFAR als je het niet in de weg zit.
Ik begrijp ook niet wat dit met het topic van doen heeft.

hc

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:11

Ik wel, het gaat hier over honden en paarden op ruiterpaden.
Dus hond graaft kuil... op ruiterpad Tong uitsteken

anyway, ik weet niet hoor, maar je hebt kuilen en kuilen. Ze graven behoorlijk diep, dus ik snap best dat een Nederlands paard, wat 9 van de 10 keer op vlakke grond loopt, zich daarin kan verstappen. En wanneer jij in volle galop door zo'n gat vliegt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:16

Hond graaft kuil midden in ruiterpad waar ook nog eens aan het begin een bord staat "verboden voor honden". Ruitertje passeert, die komt daar iedere dag langs en laat paardje even lekker galopperen. Gat zat er gisteren nog niet, vandaag wel. Resultaat: combinatie over de kop.

Blensink, ik ben daar wezen kijken en heus, ik kan heel goed het verschil zien tussen de prenten van de zolen van een hond en die van een konijn...
HC, wat dit met dit topic van doen heeft is dat het ridicuul is dat mensen met honden ook geen rekening houden met ons, de mensen met paarden.
Om nog even verdere speculaties te voorkomen, het pad loopt hier voor de ramen langs, het bos in en ik zie heel goed wat er aan deze kant in en uit gaat.
Ondanks het hondenverbodsbord ettelijke bazen met honden. Ik merk nog even op dat het gaat om een totaal verbod voor honden. Aangelijnd of niet is dus hier out of the question.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:57

corine1981 schreef:
En wanneer jij in volle galop door zo'n gat vliegt...

...dan zal het paard het evenwicht herstellen wanneer de ruiter dit niet onmogelijk maakt. Bijvoorbeeld door de nek te strekken als de ruiter daar niet aan trekt.
Bron: Caprilli en Müsseler.

hc